مقایسه

بهترین شاسی بلند زیر 600 میلیون تومان؛ چه انتخاب‌هایی داریم؟

طی چند سال اخیر و با شروع تب جهانی خرید کراس اوورها، بسیاری از ایرانیان نیز به این کلاس خودرویی علاقه‌مند شدند. به همین جهت واردکنندگان و خودروسازان داخلی بیشتر از قبل به سمت عرضه شاسی بلندهای کوچک حرکت کردند.

افزایش چشمگیر کراس اوورها در سطح شهر نیز شاهدی بر این مدعاست تا نشان دهد نمی‌توان جلوی محبوبیت آن‌ها را گرفت.

هرچند کراس اوور نوعی شاسی بلند با پلتفرم سدان و اغلب بدون قابلیت‌های آفرودی است، اما بسیاری از مردم تنها ظاهر متفاوتش را دوست دارند و نداشتن ویژگی‌های خارج جاده‌ای، برایشان ذره‌ای اهمیت ندارد. چه بخواهیم و چه نخواهیم، این شاسی بلندهای کوچک طرفدار پیدا کرده‌اند و اصطلاحاً تِرِند (Trend) بازار شده‌اند.

حالا اگر قرار باشد بهترین شاسی بلند زیر 600 میلیون تومان را از بین همین خودروهای پرطرفدار بخریم، چه گزینه‌های صفرکیلومتری پیش رویمان خواهند بود؟ کدام‌یک می‌تواند بهترین گزینه باشد؟ بد نیست باهم نگاهی به آن‌ها بیندازیم.

برلیانس کراس

برلیانس کراس

این خودرو درواقع همان H320 اما با کمک‌فنرهای بلندتر است و به همین جهت، با عنوان «کراس» شناخته می‌شود. برلیانس کراس شباهت زیادی با ساخته‌های ب‌ام‌و دارد که البته به دلیل مونتاژ محصولات خودروساز آلمانی در این شرکت چینی، چندان هم بی‌علت نیست.

مدل کراس از یک پیشرانه 1.65 لیتری با کد BM16LB بهره می‌برد که قادر است توانی در حدود 114 اسب بخار را به چرخ‌های جلو بفرستد. ظاهر جدید، داشبورد دو رنگ، سانروف برقی، صندلی‌های ارگونومیک ازجمله نکات مثبت آن به شمار می‌رود.

در مقابل اما کیفیت پایین متریال به‌کاررفته، پیشرانه ضعیف و کمبود قطعه به دلیل تولید محدود، می‌تواند در خرید آن شبهه وارد کند. این روزها قیمت برلیانس کراس حدود 500 میلیون تومان است.

رنو ساندرو استپ‌وی

رنو ساندرو استپ‌وی

هرچند طبق شاخص‌های رنو، استپ‌وی نیز همانند ساندرو هاچبک محسوب می‌شود اما بازار عجیب‌وغریب کشورمان اصرار دارد این محصول رومانیایی‌الاصل را کراس اوور نشان دهد و همین باعث شده در لیست بهترین شاسی بلند زیر 600 میلیون تومان قرار بگیرد.

این خودرو که در حقیقت از همان پلتفرم B90 مشترک با تندر 90 بهره می‌برد، از پیشرانه K4M به قدرت 105 اسب بخار استفاده می‌کند.

استپ‌وی همانند برلیانس کراس از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و میله پیچشی در عقب بهره می‌برد که توانسته با همین تعلیق، پایداری خوبی در جاده‌ها از خود نشان دهد. این خودرو تقریبا دو سال است که با ربات‌های هیوندای کره در خط تولید پارس خودرو مونتاژ می‌شود.

اگر طراحی ساده داخلی و خارجی آن را فاکتور بگیریم، می‌توان گفت که استهلاک پایین، دریافت سه ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ و کیفیت بالای ساخت، دلایل خوبی برای خریدن استپ‌وی هستند.

هرچند گران‌ترین خودرو لیست با قیمت 550 میلیون تومان محسوب می‌شود.

ام‌وی‌ام X33S

ام وی ام X33S

چری تیگو 3 در بازار ایران توسط مدیران خودرو مونتاژ و بانام X33 شناخته می‌شود. محصولی که نخستین بار در نمایشگاه شانگهای 2005 معرفی شد.

این شاسی بلند اقتصادی تا به امروز دو بار به‌روزرسانی ظاهری دریافت کرده است. دلیل اضافه شدن پسوند S به نام ایرانی آن، همین فیس لیفت آخری است که در سال 2014 برای آن آمده.

البته اخیرا جلوپنجره‌اش مشابه برادران گران‌تر بزرگ‌تر شده. با دریافت این فیس لیفت، X33 بیش‌ازپیش به تویوتا راو 4 و هوندا سی‌آر-وی شباهت پیدا کرد و شاید دلیلی شد تا بتواند بیشتر از قبل خود را در بازار نشان دهد.

باوجود تمام تغییرات ظاهری، این خودرو همچنان از همان پلتفرم قدیمی استفاده می‌کند و هنوز تغییر نسل نداده است. قلب تپنده ام وی ام X33S پیشرانه‌ای 2 لیتری است که قدرت را به یک جعبه‌دنده CVT هفت سرعته انتقال می‌دهد.

جالب است بدانید این خودرو علاوه بر حضور در ایران، مصر، اروگوئه، اندونزی و روسیه، به بازار ایتالیا نیز راه یافته و بانام DR5 در این کشور تولید می‌شود! X33S زیر 500 میلیون تومان معامله می‌شود.

ام‌وی‌ام X22

ام وی ام X22

تیگو 2 نیز همانند X33 پس از ورود به بازار ایران تغییر نام داد و حالا در صنایع خودروسازی مدیران به اسم X22 شناخته می‌شود. این خودرو با داشتن ظاهر جذاب داخلی و خارجی توانست در همان ابتدای حضورش در ایران مشتریان زیادی را به سمت خود جذب کند.

X22 با قیمت حدودی 400 میلیون تومان می‌توان ارزان‌ترین انتخاب میان کراس اوورهای کوچک دانست که تا پیش از شرایط نابه‌سامان صنعت خودرو، رقیب استپ‌وی بود.

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر X22 چیز زیادی برای عرضه ندارد اما تجهیزات رفاهی و ایمنی مانند سامانه کنترل پایداری (ESC)، سامانه شروع حرکت در سربالایی (HHC) و کروز کنترل می‌توانند ضعف قوای محرکه را جبران کنند.

در کنار تمام موارد گفته شده، یکی از نکات منفی این خودرو عدم شرکت در هیچ‌کدام از تست‌های معتبر ایمنی است و همین مسئله امنیت ام وی ام X22 را تحت شعاع قرار داده است.

رنو ساندرو استپ‌وی

استپ وی، بهترین شاسی بلند زیر 600 میلیون تومان

این محصول رنو شاید ساده‌ترین طراحی داخلی و خارجی را بین تمام خودروهای گفته شده داشته باشد اما ایمنی بهتری در مقایسه با رقبا دارد و از منظر مونتاژ و قطعات به‌کاررفته، کیفیت بالاتری از خود ثبت کرده است.

استپ‌وی در مقایسه با دیگر رقبا سواری بهتری ارائه می‌دهد و توانسته هماهنگی خوبی بین پیشرانه و جعبه‌دنده از خود نشان دهد. هرچند آپشن‌های آن به فراوانی سه خودرو چینی دیگر نیست، اما می‌شود این بزک‌دوزک‌ها را در مقابل استهلاک پایینش نادیده گرفت.

ضمن آنکه بخشی از امکانات رفاهی همانند صفحه‌نمایش لمسی را می‌توان به‌صورت افترمارکت تهیه کرد و روی این خودرو قرار داد.

باری، رنو ساندرو استپ‌وی با هیچ متر و معیاری شاسی بلند نیست اما با منطق بازار خودرویی کشورمان، بهترین کراس اوور کوچک زیر 600 میلیون تومان است.

برلیانس کراس ساندرو استپ‌وی ام وی ام X33 S ام وی ام X22
موتور 1.65 لیتری 4 سیلندر 1.6 لیتری 4 سیلندر 2 لیتری 4 سیلندر 1.5 لیتری 4 سیلندر
قدرت (اسب بخار) 114 105 136 105
گشتاور (نیوتن متر) 154 140 180 135
جعبه‌دنده اتوماتیک 4 سرعته اتوماتیک 4 سرعته اتوماتیک پیوسته CVT اتوماتیک 4 سرعته
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) 4210*1790*1512 4024*1753*1584 4419*1765*1651 4200*1760*1570
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) 170 170 175 160
قیمت بازار (میلیون تومان) 172 185 194 168

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا