مقایسه

مقایسه ام وی ام X55 پرو و کیا سونت

ام وی ام X55 پرو یکی از کراس اوورهای محبوب چینی در بازار ایران به شمار می‌رود. این خودرو به لطف طراحی زیبا، موتور قدرتمند و گیربکس هماهنگ در کنار تجهیزات ایمنی و رفاهی کامل و کابین باکیفیت خود طرفداران زیادی پیدا کرده است.

هرچند تا به امروز رقبای X55 پرو در ایران عمدتا خودروهای چینی بودند، اما به تازگی زمزمه‌های واردات خودرو مطرح شده و تا هفته‌های آینده خودروهای غیر چینی هم به خاک ایران راه می‌یابند.

کیا سونت وارداتی یکی از رقبای وارداتی ام وی ام X55 پرو محسوب می‌شود که در ادامه قصد داریم این دو خودرو را از نظر طراحی، مشخصات فنی، امکانات و قیمت مقایسه کنیم.

ام وی ام X55 پرو - MVM X55 PRO

درباره X55 پرو و سونت

در سال‌های گذشته ممنوعیت واردات خودرو به ایران موجب شده بود که چینی‌ها هیچ رقیب صفر کیلومتر اروپایی یا کره‌ای در کشورمان نداشته باشند. بنابراین تنها خودروهای وارداتی قدیمی را می‌توانستیم رقیب آن‌ها بدانیم که در بهترین حالت پنج سال از عمرشان می‌گذشت.

با از سرگیری واردات خودرو، ممکن است شرایط تغییر کند و خودروهای چینی از جمله ام وی ام X55 پرو، رقیب تازه‌ای پیدا کنند. کیا سونت یکی از محصولات وارداتی خواهد بود که ویژه بازار هند طراحی شده.

فروش خوب آن به دلیل قیمت پایینش در هند سبب شد که خودروساز کره‌ای این خودرو را در بازارهای جهانی هم عرضه کند. در طرف دیگر X55 پرو به تازگی به عنوان پرچمدار ام وی ام در ایران به فروش می‌رسد و می‌خواهد سهم قابل توجهی از بازار را از آن خود کند.

کیا سونت - KIA Sonet

مقایسه طراحی X55 پرو و کیا سونت وارداتی

X55 پرو در طراحی ظاهری دنباله رو سنت جدید ام وی ام بوده و دارای جلوپنجره جدید کهکشانی با المان‌های کرومی است که از دو سمت با چراغ‌های اصلی تمام LED احاطه شده است.

در قسمت پایینی سپر هم چراغ‌های روشنایی روز در دو قاب مجزا قرار گرفته‌اند. ام وی ام سعی کرده با اضافه کردن تریم قرمز رنگ به قسمت‌های مختلف X55 پرو از جمله زیر سپر، ضربه گیر درها و کالیپرهای ترمز استایل اسپرتی به این کراس اوور کامپکت بدهد و جذابیت بصری آن را بیشتر کند.

کیا سونت در نمای جلو طراحی مینیمال اما زیبایی را به نمایش می‌گذارد و امضای معروف کیا یا همان جلوپنجره پوزه ببری را به شکلی ساده‌تر دارد.

یک ورودی هوای افقی باریک هم در پایین جلوپنجره تعبیه شده و یک ورودی هوای دیگر هم در قسمت پایینی سپر دیده می‌شود. طراحی کیا سونت نسبت به اسپورتیج و دیگر کراس اوورهای این برند کره‌ای کاملا ساده است و هدف پایین آوردن قیمت تمام شده بوده.

کیا سونت در نمای جانبی هم طراحی ساده‌ای دارد و هیچ شلوغ کاری در دیزاین آن دیده نمی‌شود و تنها جذابیت این قسمت را می‌توان رینگ‌های ۱۶ اینچی آلیاژی دانست که یک اینچ نسبت به رینگ‌های نصب شده برای X55 پرو کوچک‌تر هستند. کیا سونت در نمای عقب طراحی بهتری نسبت به قسمت جلو دارد.

چراغ‌ها از نوع به هم پیوسته بوده که امروزه به یک ترند رایج در بین طراحان تبدیل شده. کیا سونت و ام وی ام X55 پرو دارای خروجی‌های اگزوز مصنوعی در دیفیوزر سپر عقب هستند و خروجی‌های اگزوز اصلی در پشت سپر مخفی شده‌اند. با این تفاوت که X55 پرو دارای دو خروجی و سونت تنها یک خروجی اگزوز دارد.

مقایسه ام وی ام X55 پرو و کیا سونت

مقایسه کابین X55 پرو با کیا سونت وارداتی

ام وی ام X55 پرو کابین زیبا و با کیفیتی دارد و طراحی کابین و داشبورد آن دقیقا مشابه با برادر بزرگ‌ترش یعنی فونیکس تیگو 7 پرو اجرا شده. بدین ترتیب نه تنها چیزی از کیا سونت در این زمینه کم ندارد، بلکه کابین آن لوکس‌تر و حتی شاید با کیفیت‌تر باشد.

X55 پرو در میان داشبورد دارای یک نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی برای سیستم مالتی مدیا است و در پشت فرمان هم یک نمایشگر دیجیتالی ۷ اینچی دیده می‌شود.

نکته مثبت کابین این خودرو استفاده از متریال سافت تاچ در طراحی قسمت‌های مختلف از جمله رویه داشبورد است. متریال نرم داشبورد حس بهتری نسبت به پلاستیک خشک به کار رفته در کابین سونت دارد.

ام وی ام X55 پرو - MVM X55 PRO

طراحی داخلی X55 پرو دارای تریم دو رنگ مشکی و قرمز بوده. در این خودرو سعی شده همانند نمای بیرونی، کابین هم جوان پسند و اسپرت باشد.

این کراس اوور دارای شیفتر دنده الکترونیکی بوده که به مراتب بروزتر از اهرم مکانیکی نصب شده برای کیا سونت است. همچنین برای تنظیم سیستم تهویه در این خودرو یک پنل دیجیتالی تعبیه شده و امکان تنظیم سیستم تهویه از نمایشگر هم وجود دارد. اما سونت وارداتی از سیستم تهویه دستی استفاده می‌کند.

کیا سونت حتی در فول‌ترین نسخه هم کابین به مراتب ساده‌تری در مقایسه با X55 پرو دارد. در میان داشبورد یک نمایشگر لمسی ۸ اینچی برای سیستم مالتی مدیا نصب شده که ابعاد کوچک‌تری نسبت به نمونه نصب شده در محصول ام وی ام دارد.

در پشت فرمان سونت هم خبری از نمایشگر دیجیتالی نیست و تنها سرعت سنج به شکل دیجیتالی است و یک نمایشگر کوچک هم برای کامپیوتر سفری تعبیه شده. فرمان این خودرو کره‌ای هم فاقد چرم دوزی بوده و صرفا کلیدهای کنترلی روی آن تعبیه شده‌اند.

کیا سونت - KIA Sonet

در مقابل فرمان X55 پرو مانند صندلی‌ها دارای پوشش چرمی با دوخت قرمز رنگ است. فضای داخلی رقیب کره‌ای رنگ و بوی اقتصادی دارد. از متریال داشبورد و رودری‌ها که از پلاستیک خشک ساخته شده گرفته تا طراحی داشبورد و تودوزی پارچه‌ای صندلی‌ها.

البته طراحی کابین سونت هم نمره قابل قبولی دارد و تریم دو رنگ سفید و مشکی فضای داخلی این خودرو را مقداری جذاب‌تر کرده. ولی واقعیت این است که حتی با وجود لوگو کیا روی فرمان سونت، نمی‌توان کابین آن را مانند X55 پرو لوکس و جذاب دانست.

مقایسه مشخصات فنی X55 پرو با کیا سونت

ام وی ام X55 پرو دارای موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو با قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر است. این موتور هم مانند سایر موتورهای محصولات اخیر ام وی ام، توسط شرکت اتریشی AVL توسعه یافته و از توربوشارژر برند Honeywall آمریکا بهره می‌برد.

نیروی تولیدی آن به کمک گیربکس CVT به چرخ های جلو منتقل می‌شود. باید ذکر شود که جعبه‌دنده اتوماتیک پیوسته این خودرو ۹ دنده را شبیه سازی می‌کند و قابلیت تعویض به صورت دستی هم دارد.

هماهنگی موتور و گیربکس در کنار وزن سبک X55 پرو باعث شده تا این خودرو به یکی از سریع‌ترین کراس اوورها در سگمنت خودش تبدیل شود. در تست‌های انجام شده، X55 پرو توانسته در حدود ۱۰ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

کیا سونت وارداتی دارای موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر بوده که قادر به تولید ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور است.

کیا سونت هم مانند رقیب چینی خود از گیربکس CVT برای انتقال قدرت به چرخ‌های جلو استفاده می‌کند. اما توان تولیدی پیشرانه آن به مراتب کمتر از X55 پرو بوده و حدود ۴۲ اسب بخار قدرت و ۸۳ نیوتن متر گشتاور کمتری دارد.

بدین ترتیب نمی‌توان عملکرد خوبی را در شتابگیری اولیه و ثانویه برای کیا سونت متصور بود و در این زمینه برتری مطلق با X55 پرو است.

مقایسه تجهیزات ایمنی و رفاهی

X55 پرو تیپ IE به عنوان پرچم‌دار ام وی ام در سبد محصولات این برند لیست کاملی از تجهیزات ایمنی و رفاهی را ارائه می‌دهد.

این خودرو در جدیدترین تیپ موسوم به IE نسبت به نسخه اولیه لوکس‌تر هم شده و دارای شش کیسه ایمنی هوا، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، اتوهلد، ترمز پارک برقی، کنترل خودرو در سرایزی، کمکی شروع حرکت در سربالایی، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین و سنسور دنده عقب و کروز کنترل است.

لیست تجهیزات به همین موارد ختم نمی‌شود و سیستم پایش فشار باد تایرها، ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سانروف، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی لمسی، نمایشگر ۷ اینچی پشت فرمان، شارژر بدون سیم تلفن همراه، گرمکن صندلی‌های جلو، آینه‌های تاشو برقی، ریموت استارت، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور نور، کلیدهای کنترلی روی فرمان، نورپردازی ۷ رنگ کابین، سه مد رانندگی، صندلی‌های برقی راننده و سرنشین جلو با تنظیم گودی کمر برای راننده از دیگر امکانات X55 پرو تیپ IE است.

ام وی ام X55 پرو - MVM X55 PRO

در طرف مقابل کیا سونت دارای تجهیزاتی به مراتب کمتر است و از دو کیسه ایمنی هوا، سیستم کنترل پایداری، ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، حسگر کاهش فشار باد تایرها، دوربین دنده عقب، سنسور دنده عقب، فرمان برقی، کروز کنترل، سنسور نور، سنسور دنده عقب، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، ریموت استارت، سیستم تهویه دستی و نمایشگر لمسی ۸ اینچی بهره می‌برد. بااینکه سونت را باید یک کراس اوور با تجهیزات معمولی دانست اما X55 پرو دست پر به میدان آمده و برتری در این بخش از آن پرچمدار ام وی ام است.

X55 پرو یا سونت؟ کدامیک؟

ام وی ام X55 پرو در حال حاضر دارای دو تیپ اکسلنت با قیمت یک میلیارد و ۶۲ میلیون و تیپ اکسلنت اسپرت با قیمت یک میلیارد و ۸۴ میلیون تومان است.

کیا سونت وارداتی قرار است که در بورس کالا با قیمت پایه بین ۱.۴ تا ۱.۵ میلیارد تومان عرضه شود که قیمت نهایی آن برای مصرف‌کننده به حدود ۲ میلیارد تومان و حتی بالاتر خواهد رسید. حتی ممکن است که با ورود به بازار قله‌های قیمتی بلندتری را فتح کند.

در پایان مقایسه ام وی ام X55 پرو و کیا سونت باید گفت که واردات قطره چکانی خودرو تاثیری روی بازار نخواهد گذاشت. ضمن اینکه در صورت عرضه با تیراژ بالا هم خودروهای وارداتی مانند سونت ۲۰۲۳ نمی‌توانند روی بازار خودروهای چینی مانند همین X55 پرو تاثیر منفی داشته باشند.

چراکه با وجود قیمتی نزدیک به دو برابر X55 پرو این خودرو کره‌ای – هندی پیشرانه ضعیف‌تر، تجهیزات رفاهی کمتر و ایمنی پایین‌تری ارائه می‌دهد و بعید است که خریداران حاضر به پرداخت مبالغ هنگفتی برای خرید یک خودرو لو آپشن باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا