معرفی

فیات تیپو 2023 سدان ایتالیایی پارسیان موتور

چندی پیش سخنگوی وزارت صمت گفته بود که خودروهای فیات ایتالیا به زودی در ایران عرضه می‌شوند. به نظر می‌رسد که پارسیان موتور وظیفه واردات این برند ایتالیایی را برعهده گرفته است. چراکه از مدت‌ها قبل ون فیات دوکاتو را در کارخانه خود مونتاژ می‌کند و بستر خوبی برای عرضه محصولات فیات در کشورمان دارد. در این مطلب قصد داریم به معرفی فیات تیپو 2023 بپردازیم که تا روزهای آینده وارد گمرک ایران می‌شود.

معرفی اجمالی فیات تیپو 2023

فیات تیپو 2023 یک سدان کامپکت است که سال 2015 با سرمایه‌گذاری مشترک فیات و توفاش ترکیه معرفی شد. کمی بعد نسخه‌های استیشن و هاچبک آن برای بازار اروپا به مرحله تولید رسید و با استقبال فراوانی مواجه شد. تا امروز بیش از یک میلیون دستگاه از انواع نسخه‌های این خودرو تولید شده و کارشناسان هزینه تقریبی توسعه آن را 1.5 میلیارد دلار تخمین می‌زنند.

تیپو نام یکی از هاچبک‌های ارزان قیمت فیات در دهه ۸۰ میلادی بود که به علت فضای جادار و هزینه تعمیرات پایینش فروش خوبی داشت. بنابراین فیات تصمیم گرفت محصول مشترک خود را با توفاش به اسم تیپو در اروپا عرضه کند. نام این خودرو در ترکیه Egea و برگرفته از دریای اژه است که برای ترک‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. محصول پرفروش گروه فیات کرایسلر در کشورهای خاورمیانه و مکزیک با ریبج یا تغییر نشان عرضه می‌شود و به همین دلیل با نام داج نئون به فروش می‌رسد.

فیات تیپو 2023 - Fiat Tipo 2023

طراحی فیات تیپو 2023

فیات تیپو 2023 در استودیو مرکزی فیات ایتالیا و زیر دستان روبرتو جولیتو طراحی شده؛ کسی که وظیفه دیزاین فیات 500 را هم بر عهده داشته است. به همین جهت تیپو طراحی جذابی به عنوان یک سدان خانوادگی و اقتصادی دارد. چراغ‌های کشیده و متصل به جلوپنجره، خطوط روی کاپوت و ورودی هوای زیر سپر باعث شده تا خودرو چهره خشنی داشته باشد.

مثل بیشتر خودروهای اقتصادی، در بخش ساید یا کناری خطوط چندانی نمی‌بینیم. درواقع تمام جذابیت این بخش در رینگ‌های ۱۷ اینچی و نوارهای مشکی شیشه‌ها خلاصه می‌شود. این نوارها باعث مخفی کردن ستون B شده‌اند تا قسمت کابین خودرو (به اصطلاح گلخانه یا Greenhouse) ظاهر بهتری داشته باشد. در نمای عقب چراغ‌ها مشابه بومرنگ طراحی شده‌اند و جز قرار گرفتن پلاک روی در صندوق، همه چیز ظاهری اقتصادی دارد.

کابین فیات تیپو 2023 مثل طراحی بیرونی آن ساده و بدون زرق و برق است. به‌طوری‌که می‌توانید پلاستیک خشک و صندلی‌های پارچه‌ای را در آن ببینید. البته طراحان سعی کرده‌اند از پارچه‌های دو رنگ استفاده کنند تا کابین این خودرو را از یکنواختی خارج کنند. لیور دور دنده، قطعات تزیینی روی فرمان و دکوراتیو داشبورد کنتراست جالبی با پلاستیک مشکی داشبورد ایجاد کرده‌اند اما در مجموع نباید انتظار کابین لوکسی از تیپو داشته باشید.

فیات تیپو 2023 - Fiat Tipo 2023

امکانات تیپو پارسیان موتور

فیات تیپو 2023 در کامل‌ترین نسخه از تجهیزات ایمنی مثل 6 کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، شروع حرکت در سربالایی، ترمز ضد قفل، دوربین عقب و سنسور پارک عقب بهره می‌برد. این خودرو در تست تصادف یورو انکپ با پکیج ایمنی کامل توانست 4 ستاره در سال 2016 دریافت کند که برای یک خودرو اقتصادی قابل توجه است.

از جمله امکانات رفاهی تیپو می‌توان به ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، آینه بغل‌های تاشو با گرمکن، سیستم تهویه مطبوع دو کاناله، گرمکن صندلی جلو، نمایشگر لمسی اطلاعات و سرگرمی، اندروید اتو و اپل کارپلی اشاره کرد. بدین ترتیب این خودرو از نظر ابعاد و امکانات در کنار نسخه پایه کیا سراتو 2023 قرار می‌گیرد.

فیات تیپو 2023 - Fiat Tipo 2023

مشخصات فنی تیپو جدید

فیات تیپو 2023 در بازارهای جهانی با قوای محرکه بنزینی، دیزلی و هیبرید عرضه می‌شود. موتورهای بنزینی هم چهار نوع هستند: 1 لیتری توربو، 1.4 لیتری تنفس طبیعی، 1.4 لیتری توربو و 1.6 لیتری تنفس طبیعی که احتمالا گزینه چهارم برای بازار ایران انتخاب می‌شود. این موتور 108 اسب بخار قدرت و 152 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. البته پیشرانه 1 لیتری توربو هم گزینه جذابی است که با قدرت 100 اسب بخار و گشتاور 190 نیوتن متر می‌تواند با تعرفه پایین‌تری به کشور وارد شود.

دو جعبه‌دنده شش سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک AT برای این خودرو قابل سفارش است که باز هم به احتمال قوی گیربکس اتوماتیک برای ورود به ایران انتخاب می‌شود. ترکیب این گیربکس با موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی می‌تواند یک گزینه ایده‌آل و کم استهلاک باشد. به خصوص که محصولات فیات هزینه تعمیرات پایین و طول عمر بالایی دارند.

فیات تیپو 2023 - Fiat Tipo 2023

قیمت فیات تیپو 2023

قیمت پایه فیات تیپو 2023 در بازار ترکیه از 375 هزار لیر یا 20 هزار دلار شروع می‌شود اما پارسیان موتور می‌تواند این خودرو را در تیراژ بالا و با نرخ کمتری وارد کند. همچنین درصورت حذف پکیج گارانتی این عدد به شکل محسوسی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین با وجود ممنوعیت ورود خودروهای بالاتر از 20 هزار دلار می‌توان این سدان ایتالیایی را در کشور دید. هنوز هیچ اطلاعاتی درباره قیمت، زمان و میزان عرضه تیپو از سوی پارسیان موتور اعلام نشده اما احتمالا مثل تمام خودروهای وارداتی به بورس کالا می‌رود و قیمتش با عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا