معرفی

کایی X3 پرو محصول احتمالی ایران خودرو

چندی قبل مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو، در بازدید از فرآیند تولید بدنه ری‌را گفت که تا آخر بهمن‌‌ماه از یک کراس‌اوور دیگر رونمایی می‌کنند. باتوجه به دیده شدن کایی X3 پرو در محوطه کارخانه ایران خودرو، به نظر می‌رسد که منظور خطیبی همین کراس‌اوور چینی ارزان قیمت بوده است. در این مقاله قصد داریم به معرفی محصول احتمالی و بعدی ایران خودرو بپردازیم.

معرفی اجمالی کایی یا کووین

بسیاری از خودروسازان مطرح در جهان، برای تولید خودروهای ارزان‌تر برندهای مختلفی ایجاد کرده‌اند. به طور مثال می‌توان به داچیا از زیرمجموعه‌های رنو اشاره کرد که محصولاتش، از پلتفرم و قوای فنی محصولات رنو استفاده می‌کنند اما با قیمت کمتری در بازار جهانی عرضه می‌شوند‌. برخی از شرکت‌های چینی هم از این الگو استفاده می‌کنند.

کایی (Kaiyi) که قبلا با نام کووین نیز شناخته می‌شد، برند اقتصادی چری است. این شرکت سال ۲۰۱۴ میلادی با هدف تولید خودرو ارزان و مناسب قشر جوان تاسیس شد. یکی از محصولات این شرکت X3 پرو یا شوجت پرو نام دارد که کراس‌اووری در سگمنت B است. این خودرو از پلتفرم، موتور و گیربکس چری استفاده می‌کند و شباهت زیادی با چری تیگو ۴ پرو یا همان ام وی ام X55 پرو دارد.

کایی X3 پرو شوجت - showjet Kaiyi X3 pro

طراحی بیرونی و کابین

کایی X3 پرو علاوه بر مشترک بودن اجزای اصلی بدنه با X55 پرو، زبان طراحی مشابهی با بهمن ریسپکت دارد. درواقع ریسپکت همان کایی E5 است و شباهتش با X3 پرو بی‌علت نیست. طراحی جلو پنجره، ورودی هوای اصلی در قسمت میانی و دو ورودی هوا تعبیه شده در طرفین سپر جلو از المان‌های مهم این دو خودرو محسوب می‌شود.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب ۴۴۰۰، ۱۸۳۱ و ۱۶۵۳ میلی متر و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۶۳۲ میلی متر است. این اعداد و ارقام، دقیقا برای X55 پرو نیز صدق می‌کند. رینگ‌های ۱۸ اینچی اسپرت را شاید بتوان تنها شاخصه طراحی کایی X3 پرو در نمای جانبی عنوان کرد. چرا که طراحان، زحمت زیادی برای تغییر این قسمت نکشیده‌اند.

کایی X3 پرو شوجت - showjet Kaiyi X3 pro

البته نباید از جزییات روی ستون C که از تیگو ۷ پرو به عاریت گرفته شده، غافل شوید. در نمای عقب، فریم شیشه، چراغ‌ها و سپر مشابه با X55 پرو است. چراغ‌های عقب این خودرو در بخش عقب از نوع پیوسته هستند. همچنین علاوه بر چراغ‌های پیوسته، دو خروجی هوا نیز در طرفین سپر عقب تعبیه شده است. این موارد در X55 پرو وجود ندارد و از تفاوت‌های این دو خودرو در نمای عقب محسوب می‌شود.

طراحی داخلی کایی X3 پرو در بخش‌هایی به X55 پرو شباهت دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به پشت آمپر دیجیتال و موقعیت قرارگیری نمایشگر ۱۰.۲ اینچی روی داشبورد اشاره کرد. در قسمت میانی داشبورد شوجت پرو، اصول چیدمان دکمه‌ها مشابه با کراس‌اوور ام وی ام است. همچنین شاهد یک کنسول نسبتا عریض هستیم که روی آن، شیفتر دنده الکترونیکی، دکمه مربوط به انتخاب حالت رانندگی، دکمه استارت، ترمز پارک برقی و اتوهلد تعبیه شده.

کایی X3 پرو شوجت - showjet Kaiyi X3 pro

مشخصات فنی X3 پرو

کایی X3 پرو از لحاظ فنی، پیشرانه و گیربکس با ام وی ام X55 پرو مشترک است. پیشرانه آن از نوع ۱.۵ لیتری توربو با کد فنی E4T15C است که ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال قدرت بر عهده جعبه دنده CVT با قابلیت ایجاد ۹ دنده مصنوعی است که نیرو را به محور جلو منتقل می‌کند. این پیشرانه و جعبه دنده در تیگو ۷ پرو و آریزو ۶ پرو نیز استفاده می‌شود.

امکانات X3 پرو

کایی X3 پرو به امکاناتی نظیر چهار کیسه هوا، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، نمایشگر ۱۰.۲ اینچی برای سرگرمی با قابلیت اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث، دوربین ۳۶۰ درجه، پشت آمپر دیجیتال ۷ اینچی، شارژر بی سیم، کروز کنترل، فرمان برقی و رینگ‌های ۱۸ اینچی مجهز است. در بحث امکانات اگر از شارژر بی‌سیم صرف نظر کنیم، کایی X3 پرو با ام وی ام X55 پرو در یک سطح قرار می‌گیرند. البته X55 پرو تیپ IE علاوه بر شارژر بی سیم به شش کیسه هوا مجهز است.

کایی X3 پرو شوجت - showjet Kaiyi X3 pro

قیمت کایی X3 پرو در ایران

احتمالا ایران خودرو سال آینده کایی X3 پرو را به بازار عرضه می‌کند. بهای این خودرو در بازار چین بین ۱۱ تا ۱۴ هزار دلار است و احتمالا پس از تولید در ایران قیمتی بین ۶۵۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان خواهد داشت. فعلا قیمت رسمی این خودرو اعلام نشده.

طبق اعلام مهدی خطیبی، قرار است سالانه ۲۰ هزار دستگاه از یک کراس‌اوور جدید در بازار ایران تولید شود. اگر گمانه‌زنی ما درباره تولید X3 پرو در ایران درست باشد، این خودرو می‌تواند با تیراژ ۲۰ هزار دستگاهی، با قیمتی به مراتب کمتر از نرخ پیش‌بینی شده به تولید برسد. طبیعتا درصد داخلی سازی X3 پرو نسبت به ام وی ام X55 پرو بیشتر خواهد بود. بنابراین علیرغم یکسان بودن این دو خودرو، از لحاظ قیمتی X3 پرو دست بالاتر را در بازار ایران خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا