معرفی

کیا سلتوس وارداتی رقیب قدر خودروهای چینی

کیا سلتوس وارداتی اولین بار است که پا به خاک ایران می‌گذارد. سلتوس تنها یکی از چندین محصول کیا محسوب می‌شود که در صف عرضه بورس کالا است و به زودی از این طریق به فروش می‌رسد. فرصتی پیش آمد تا با سلتوس 2023 در شوروم کوشا خودرو ملاقاتی داشته باشیم. در ادامه به معرفی و بررسی ویژگی‌های این خودرو می‌پردازیم.

درباره کیا سلتوس وارداتی

کیا سلتوس وارداتی را باید برادر کوچکتر اسپورتیج دانست که یک کراس اوور در سگمنت ابعادی B است. این خودرو جزو محصولات قد بلند، ارزان قیمت و اقتصادی کیا محسوب می‌شود. سلتوس به عنوان یک گزینه ارزان‌تر و با قیمتی مقرون‌به‌صرفه نسبت به اسپورتیج در سال 2019 معرفی شد و فروشی فراتر از انتظار را در بازارهای جهانی تجربه کرد.

کیا سلتوس به تازگی دستخوش تغییرات ظاهری و فیس لیفت برای مدل 2023 و 2024 شده است. اما مدل وارد شده توسط کوشا خودرو از نوع قبل فیس لیفت بوده و ممکن است در آینده این شرکت مدل فیس لیفت سلتوس را عرضه کند.

کیا سلتوس وارداتی - Kia Seltos 2023

طراحی کیا سلتوس وارداتی

کیا سلتوس وارداتی طراحی متمایزی نسبت به سایر کراس اوورهای این برند دارد. هرچند همچنان امضای طراحی کیا در پروفیل جلو سلتوس دیده می‌شود. سلتوس DNA سایر محصولات کیا یعنی جلوپنجره پوزه ببری را حفظ کرده. این جلوپنجره از دو طرف با چراغ های اصلی احاطه شده و اطراف آن یک فریم نقره‌ای رنگ را می‌بینیم.

سلتوس طراحی جذاب و اسپرتی را به نمایش می‌گذارد اما نتوانسته اقتصادی بودن خود را پنهان کند. این خودرو نسبت به سایر کراس اوورهای وارداتی کیا زرق و برق خاصی ندارد. طراحی نمای جانبی این خودرو کاملا ساده است و بارزترین المان را در این قسمت می‌توان رینگ‌های 17 اینچی آن دانست.

کیا سلتوس وارداتی در نمای عقب دارای چراغ‌های مجزایی از هم بوده و توسط یک نوار نقره‌ای رنگ به هم متصل شده‌اند. در نسخه فیس لیفت سلتوس، دیزاین این قسمت نیز تغییر کرده و چراغ‌ها از نوع به هم پیوسته هستند.

کیا سلتوس وارداتی - Kia Seltos 2023

کابین کیا سلتوس وارداتی

کیا سلتوس وارداتی نسبت محصولات سابق کیا در ایران، کابین ساده‌ای دارد و اقتصادی بودن در تمام قسمت‌های آن مشهود است. البته سلتوس قرار است در سه سطح پایه، نیمه فول و فول عرضه شود که تفاوت‌هایی در طراحی و متریال کابین دارند.

نسخه مورد بررسی مدل پایه کیا سلتوس وارداتی است. این نسخه از یک نمایشگر مالتی مدیا 8 اینچی در میان داشبورد بوده که در دو طرف آن کلیدهای فیزیکی نیز تعبیه شده‌اند. اما سلتوس 2023 حداقل در این نسخه فاقد نمایشگر دیجیتالی در پشت فرمان بوده و تنها یک نمایشگر برای کامپیوتر سفری میان نشانگرهای عقربه‌ای آن نصب شده است.

کیا سلتوس وارداتی - Kia Seltos 2023

سلتوس کوشا خودرو غربیلک فرمان D شکل داشته و روی آن کلیدهای کنترلی برای تنظیم سیستم صوتی و کروز کنترل قرار دارد. در قسمت میانی داشبورد خبری از سیستم تهویه اتوماتیک یا حتی دیجیتال نیست. همه چیز دستی بوده و برای تنظیم سیستم تهویه باید از کلیدهای دورانی استفاده کنید. البته این‌ها در مدل پایه سلتوس بوده و نسخه های مجهزتر این خودرو دارای سیستم تهویه دیجیتالی هستند.

این خودرو از تودوزی پارچه‌ای برای صندلی‌ها بهره می‌برد که کیفیت مناسبی دارد. در کنار شیفتر دنده نیز یک کلید برای تنظیم مد رانندگی و حالت ترکشن تعبیه شده است.

کیا سلتوس وارداتی - Kia Seltos 2023

امکانات سلتوس 2023

کیا سلتوس وارداتی قرار است در سه تریم پایه، نیمه فول و فول توسط کوشا خودرو به بازار عرضه شود. نسخه مورد بررسی سلتوس تریم پایه بوده که تجهیزات محدودی دارد.

مدل پایه سلتوس دارای دو کیسه ایمنی هوا، ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، پایش فشار باد تایرها، سانروف برقی دو حالته، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، ریموت استارت، سیستم تهویه مطبوع دستی با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، دوربین دنده عقب سنسور نور، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی و نمایشگر لمسی 8 اینچی است.

اما نسخه‌های نیمه فول و فول سلتوس 2023 یقینا تجهیزات به مراتب بیشتری دارد که کوشا خودرو هنوز لیست تجهیزات آن‌ها را اعلام نکرده است.

مشخصات فنی سلتوس 2023

کیا سلتوس وارداتی قرار است که با یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی راهی ایران شود. این دقیقا همان موتوری بوده که روی کیا سراتو 2023 کوشا خودرو هم نصب شده است. موتور 1.6 لیتری سلتوس قادر به تولید 123 اسب بخار قدرت و 151 نیوتن متر گشتاور بوده و این نیرو را به کمک گیربکس شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. سلتوس دارای سه مد رانندگی اکو، اسپرت و نرمال بوده و سه مد ترکشن گل، برف و ماسه نیز برای آن تعبیه شده است.

سلتوس ۲۰۲۳ در بازارهای جهانی با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌شود و نسخه تمام چرخ محرک هم دارد. اما با توجه به محدودیت قیمت برای واردات خودرو بعید است که کیا سلتوس وارداتی با پیشرانه قدرتمندتر و سیستم انتقال قدرت AWD به بازار ایران عرضه شود.

کیا سلتوس وارداتی - Kia Seltos 2023

سلتوس با موتور 1.6 لیتری در هر 100 کیلومتر حدود 6.4 لیتر بنزین مصرف می‌کند که این میزان مصرف سوخت برای یک کراس اوور با این ابعاد بسیار مناسب است. همچنین این خودرو به دلیل بهره‌گیری از پیشرانه تنفس طبیعی با بنزین بی‌کیفیت ایران نیز سازگاری بیشتری نسبت به رقبای قدرتمندتر مجهز به پیشرانه توربوشارژ دارد و می‌توان دوام بیشتری را برای موتور و گیربکس آن نسبت به خودروهای چینی رقیب متصور بود.

کیا سلتوس وارداتی - Kia Seltos 2023

قیمت کیا سلتوس وارداتی

کیا سلتوس وارداتی قرار است که در بورس کالا عرضه شود. هنوز قیمت دقیق این خودرو در بورس اعلام نشده، اما شنیده‌ها حاکیست که سلتوس 2023 با قیمت پایه 1.8 میلیارد تومان عرضه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا