معرفی

کیا سلتوس 2023 کراس‌اوور ویژه کوشا خودرو

بعد از اکران بیلبوردهای جدید کوشا خودرو به نظر می‌رسد که این شرکت برنامه ویژه‌ای برای عرضه سلتوس دارد. این خودرو که از نظر اندازه و کلاس بدنه یک کراس‌اوور ساب کامپکت محسوب می‌شود، در بازارهای مختلف جهان از جمله آمریکا به فروش می‌رسد. درواقع برخلاف پگاس و سونت که فقط در بازارهای در حال توسعه حضور دارند، کیا سلتوس 2023 در آمریکای شمالی هم به فروش می‌رسد. در این مطلب به معرفی کراس‌اوور مشهور کیا می‌پردازیم.

معرفی اجمالی کیا سلتوس 2023

سلتوس از دل دو کانسپت مختلف اما با طراحی مشابه بیرون آمد. SP Concept و SP Signature که در نهایت نسخه اولی در هند و دومی در کره جنوبی معرفی شد. این خودرو در کشورهای دیگری هم مثل روسیه، اکوادور، ویتنام، ازبکستان و چین (با نام KX3) تولید می‌شود. البته کیا مدل سلتوس را در اروپا نمی‌فروشد؛ چراکه رقیب خودروهای محبوب این شرکت مثل اسپورتیج و XCeed می‌شود و به فروش آن‌ها ضربه می‌زند. فقط در سال ۲۰۲۱ بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه کیا سلتوس در دنیا به فروخته شد و می‌توان گفت که بعد از اسپورتیج پرفروش‌ترین خودرو کیا محسوب می‌شود. جالب است بدانید سلتوس از لغت Celtos آمده که نام پسر هرکول و سلتین از قهرمانان اسطوره‌ای یونان است.

کیا سلتوس 2023 - Kia Seltos 2023

طراحی بیرونی و کابین سلتوس

کیا سلتوس 2023 از سبک جدید طراحی کیا بهره می‌برد. در بخش جلو مثل همیشه جلوپنجره پوزه ببری یا تایگر نوز به چشم می‌خورد که طرح شبکه‌ای لوزی دارد. چراغ بااینکه دو تکه طراحی شده اما به همدیگر متصل هستند. بنابراین ظاهر همه پسندی دارد و می‌تواند طیف مختلفی از خریداران را به سمت خود جلب کند. رینگ‌های 17 اینچی به همراه تزیینات پایین درها، سعی کرده سادگی همیشگی این بخش را از بین ببرد. چراغ‌های عقب شباهت زیادی به چراغ‌های جلو دارد و همین موضوع باعث شده هماهنگی خاصی بین این دو بخش دیده شود. در مجموع استفاده از خطوط متعدد در طراحی بدنه، سلتوس را بزرگ‌تر از چیزی که هست، نشان می‌دهد.

کابین سلتوس طراحی ساده‌تری نسبت به بخش بیرونی دارد. همچنین پلاستیک خشک به وفور در آن دیده می‌شود که البته برای یک خودرو اقتصادی چیز عجیبی نیست. طراحان کیا سعی کرده‌اند با فرمان D کات سه شاخه و تزیینات مشکی پیانویی، جلوه پرمیوم و زیباتری به کابین آن بدهند. سلتوس بااینکه یک کراس‌اوور ساب کامپکت یا جمع‌وجور است اما فضای خوبی برای سرنشینان جلو و عقب دارد. همچنین فضای صندوق عقبش با ۴۳۳ لیتر جادار و کافی به نظر می‌رسد.

کیا سلتوس 2023 - Kia Seltos 2023

امکانات رفاهی و ایمنی

کیا سلتوس 2023 در نسخه فول آپشن بازار امارات امکاناتی مثل 6 کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، سانروف، کیلس استارتر، کروز کنترل، دکمه‌های سیستم صوتی روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر 8 اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی، دوربین دنده عقب، سنسور پارک جلو و عقب، اندروید اتو و اپل کار پلی، شارژ وایرلس، نمایشگر 7 اینچی دیجیتالی داخل کلاستر و اهرم چرخان برای تغییر حالات رانندگی دارد.

مشخصات فنی کیا سلتوس 2023

کیا سلتوس 2023 در بازارهای جهانی با شش موتور بنزینی و دو موتور دیزلی عرضه می‌شود. اما نسخه‌ای که به بازار ایران می‌آید از موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد که 123 اسب بخار قدرت و 151 نیوتن متر گشتاور دارد. در امارات این خودرو با دو گیربکس 6 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک به فروش می‌رسد اما احتمالا کوشا خودرو نسخه اتومات را وارد می‌کند. یکی از جذاب‌ترین نسخه‌های سلتوس مدل 1.6 لیتری توربو با تزریق سوخت مستقیم است که 195 اسب بخار قدرت دارد. این نسخه با گیربکس 8 سرعته اتوماتیک می‌تواند شتاب 0 تا 100 را در زیر 8 ثانیه طی کند.

کیا سلتوس 2023 - Kia Seltos 2023

قیمت کیا سلتوس 2023

کیا سلتوس 2023 در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس و خصوصا امارات با قیمتی بین 68 تا 82 هزار درهم به فروش می‌رسد. این رقم چیزی در حدود 18 تا 23 هزار دلار است. بنابراین احتمالا نسخه‌های پایه و یا نیمه فول کیا سلتوس وارد بازار ایران می‌شوند. باتوجه به تعرفه 75 درصدی خودروهای با حجم موتور 1.5 تا 2 لیتری و هزینه‌های معمول واردات، بعید است که قیمت پایه این خودرو در بورس کالا زیر یک میلیارد تومان باشد. البته هنوز قیمت رسمی و مشخصات دقیق سلتوس از سوی کوشا خودرو منتشر نشده و باید تا اعلام دقیق شرکت صبر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا