معرفی

کیا سونت 2023 محصول وارداتی کوشا خودرو

چندی پیش تصاویری از ورود 22 خودرو کیا به بنادر جنوبی کشور منتشر شد. این خودروها که متعلق به شرکت کوشا خودرو بود، برای انجام کارهای استاندارد و شماره‌گذاری وارد کشور شده‌اند و احتمالا در آینده تیراژ بیشتری از خودروهای کیا به ایران می‌آیند. باتوجه به مشاهده کیا سونت 2023 در بین این خودروهای وارداتی، به معرفی و بررسی قیمت احتمالی آن در بورس کالا می‌پردازیم.

معرفی اجمالی کیا سونت 2023

سونت یک کراس‌اوور اقتصادی و جمع‌وجور است که برای بازارهای در حال توسعه مانند هند و فیلیپین طراحی شده است. این خودرو که در سگمنت B قرار می‌گیرد، بر مبنای پلتفرم K2 گروه کیا و هیوندای توسعه یافته و به همین خاطر با هیوندای ونیو پلتفرم یکسانی دارد.

کیا سونت 2023 در کشورهای ویتنام، هند و اکوادور تولید می‌شود و تیراژ سالانه آن فقط در هند حدود 70 هزار دستگاه است. این خودرو با داشتن طول کمتر از 4 متر یا به طور دقیق 3,995 میلیمتر برای فضاهای شهری و پرجمعیت مناسب است. درواقع مالکین این خودرو دغدغه کمتری نسبت به دیگران برای جای پارک دارند.

کیا سونت 2023 - Kia Sonet 2023

طراحی ساده اما زیبا

این خودرو مثل سایر محصولات کیا از جلوپنجره پوزه ببری (Tiger Nose) بهره می‌برد و به نوعی خط طراحی مشهور کیا را دنبال می‌کند. برخلاف بیشتر خودروهای جدید که از چراغ‌های دو تکه استفاده می‌کنند، دی‌لایت و لنز اصلی در یک کاسه چراغ قرار گرفته است. در بخش عقب این خودرو می‌توان چراغ یک تکه و سرتاسری را دید که تا حدی به اسپورتیج جدید شباهت دارد. کریم آنتونی حبیب یا طراح سونت، سعی کرده با یک دیزاین ساده و به دور از شلختگی، ظاهری همه پسند و جذاب به آن بدهد. جالب است بدانید کریم حبیب قبلا در ب‌ام‌و و اینفینیتی مشغول به کار بوده.

کابین کیا سونت 2023 طراحی ساده اما قابل قبولی دارد. گرچه در بخش‌هایی مثل داشبورد یا رودری‌ها از پلاستیک خشک استفاده شده اما کیفیت کلی ادوات و متریال به کار رفته در کابین توجیه پذیر است. باید در نظر گرفت که برای یک خودرو اقتصادی که در بازارهای در حال توسعه عرضه می‌شود، قیمت حرف اول را می‌زند. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های مطرح مثل نیسان، رنو و سوزوکی محصولات ویژه‌ای برای این بازارها تدارک می‌بینند که با متریال اقتصادی و قیمت مقرون به صرفه‌ای عرضه شوند.

کیا سونت 2023 - Kia Sonet 2023

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی

از جمله امکانات سونت می‌توان به فرمان برقی، دکمه استارت، دریچه تهویه عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی، سیستم اطلاعات و سرگرمی با قابلیت اتصال به اپل کارپلی و اندروید اتو، سیستم صوتی BOSE با هفت بلندگو و ساب ووفر، دوربین عقب، کلاستر نیمه دیجیتال، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم کنترل کشش، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل حرکت در سربالایی و سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS) اشاره کرد.

مشخصات فنی کیا سونت

کراس‌اوور کیا با سه موتور بنزینی و دو پیشرانه دیزلی در بازارهای مختلف عرضه می‌شود. موتورهای بنزینی شامل 1 لیتری 3 سیلندر توربو با سیستم تزریق سوخت مستقیم، 1.2 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی و 1.5 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی است. باتوجه به اینکه مبدا واردات عموما از حاشیه خلیج فارس است، می‌توان احتمال داد که این خودرو با موتور 1.5 لیتری به ایران می‌آید که 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

در مجموع شش جعبه‌دنده برای سونت وجود دارد؛ پنج و شش سرعته دستی، شش سرعته AMT، شش سرعته AT اتومات، هفت سرعته DCT و CVT. انتقال قدرت در نسخه عرضه شده با موتور ۱.۵ لیتری از طریق جعبه‌دنده CVT به چرخ‌های جلو انجام می‌شود. سونت در بخش فنی در مقایسه با خودروهای چینی هم کلاس مثل ام وی ام X55 پرو و تیگارد X35 برتری خاصی ندارد و حتی ضعیف‌تر است.

طبق اطلاعات رسمی، این نسخه از کیا سونت 2023 می‌تواند شتاب صفر تا صد را در 12.5 ثانیه بپیماید و به حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت برسد.

کیا سونت 2023 - Kia Sonet 2023

قیمت احتمالی کیا سونت 2023

قیمت پایه کیا سونت 2023 در بازار هند از حدود 9,300 دلار شروع می‌شود و در کامل‌ترین نسخه به 17,400 دلار می‌رسد. البته قیمت این خودرو در بازار امارات که مبدا واردات خودرو در نظر گرفته می‌شود، بین 63 تا 77 هزار درهم است. بنابراین با در نظر گرفتن تعرفه 55 درصدی واردات و هزینه‌های معمول، قیمت پایه بورس کالا می‌تواند بین 1.3 تا 1.5 میلیارد تومان باشد. فعلا مشخص نیست نرخ معامله و قیمت نهایی چه عددی خواهد بود؛ چراکه کاملا به رفتار بازار و متقاضیان خرید این خودرو بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا