معرفی

کیا اسپورتیج 2023 پرچمدار کوشا خودرو

با انتشار لیست خودروهای پذیرش شده در بورس کالا مشخص شد که اسپورتیج هم به ایران می‌آید. طبق اعلام بورس کالای ایران به زودی دو هزار و 140 دستگاه از انواع خودروهای کیا عرضه می‌شوند و 500 دستگاه از این تعداد مربوط به کیا اسپورتیج 2023 خواهد بود. این خودرو یکی از محصولات موفق کیا در بازارهای جهانی محسوب می‌شود که نسل‌های قبلی آن با استقبال فراوانی از سوی مشتریان ایرانی مواجه بوده است. در این مطلب قصد داریم به معرفی گران‌ترین کراس اوور و پرچمدار کوشا خودرو بپردازیم.

معرفی اجمالی کیا اسپورتیج 2023

نسل اول اسپورتیج سال ۱۹۹۳ و بر اساس مزدا بونگو تولید شد. به‌طوری‌که بسیاری از قطعات موتور، گیربکس و حتی دیفرانسیل آن از مدل ژاپنی به عاریت گرفته شده بود. اما از نسل دوم روی پلتفرم هیوندای النترا توسعه یافت که با هیوندای توسان هم اشتراکات زیادی داشت. برای ایرانی‌ها نسل سوم با کد اتاق SL از محبوبیت بالایی برخوردار است و هنوز می‌توان نسخه‌های معدود صفر کیلومتر آن را در وب‌سایت‌های درج آگهی پیدا کرد. ورود نسل چهارم یا QL به ایران با ممنوعیت واردات همراه بود و به همین علت چندان در بازار شناخته شده نیست.

کیا اسپورتیج 2023 - Kia Sportage 2023

اما نسل پنجم قرار است با کوشا خودرو به ایران بیاید. این خودرو یک کراس اوور سگمنت C است که بین سلتوس و سورنتو قرار می‌گیرد و بر مبنای پلتفرم N3 گروه هیوندای و کیا تولید شده. اسپورتیج در کشورهای مختلفی مثل کره جنوبی، اسلواکی، روسیه، آمریکا و ویتنام تولید می‌شود و نسخه‌های پلاگین هیبرید، LPG و دیزلی هم دارد.

طراحی کراس اوور کیا

کیا اسپورتیج 2023 از سبک جدید طراحی کیا بهره می‌برد. بااینکه طراحی خودرو فضایی و تا حدی عجیب به نظر می‌رسد اما هنوز به جلوپنجره پوزه ببری وفادار مانده است. برخلاف خودروهای جدید که از چراغ‌های جداگانه استفاده می‌کنند، کیا سعی کرده از یک چراغ اما با گرافیک بومرنگی بهره ببرد. این کار باعث شده تا متفاوت از دیگران به نظر برسد اما همچنان با ترند روز همراه باشد. در قسمت کناری رینگ‌های 19 اینچی دو رنگ دیده می‌شود که حس اسپرتی دارند. بخش عقب هم از یک چراغ پیوسته استفاده می‌کند تا خودرو عریض‌تر نشان داده شود.

کیا اسپورتیج 2023 - Kia Sportage 2023

طراحی داخلی بعضی نسخه‌های اسپورتیج تریم دو رنگ دارند تا لوکس‌تر به نظر برسند. فرمان به صورت سه شاخه و معمولی است اما قطعات تزیینی کرومی روی آن قرار گرفته و کلید‌ها از پلاستیک باکیفیتی بهره می‌برند. دریچه‌های هوا به صورت T شکل هستند و این سبک طراحی را می‌توان در محل قرارگیری دستگیره‌های در مشاهده کرد. دسته دنده به صورت یک اهرم الکترونیکی است و در نسخه تمام چرخ محرک یا AWD می‌توان اهرم تغییر حالات دیفرانسیل را روی کنسول وسط مشاهده کرد.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی

کیا اسپورتیج 2023 از امکاناتی مثل نمایشگر اینچی اطلاعات و سرگرمی، اندروید اتو و اپل کارپلی، پشت آمپر یا کلاستر دیجیتال، پدال‌های شیفتر پشت فرمان، اهرم دنده الکترونیکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سنسور نور و باران، کروز کنترل تطبیقی، گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دریچه تهویه هوای عقب، سقف پانورامیک و شارژر وایرلس بهره می‌برد.

کیا اسپورتیج 2023 - Kia Sportage 2023

از جمله تجهیزات ایمنی این خودرو می‌توان به هشدار برخورد از جلو، رادار نقطه کور، رادار خطی، رانندگی خودکار بین خطوط و ترمز اضطراری اشاره کرد. اسپورتیج سال گذشته با شش کیسه هوا در تست تصادف انکپ اروپا توانست 5 ستاره ایمنی بگیرد و به همین علت یکی از ایمن‌ترین خودروهای وارداتی محسوب می‌شود.

مشخصات فنی کیا اسپورتیج 2023

کیا اسپورتیج 2023 با موتورهای بنزینی مختلفی در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. اما باتوجه به اینکه مبدا واردات کوشا خودرو از کشورهای حاشیه خلیج فارس است، می‌بایست گزینه‌های عرضه شده در این منطقه را بررسی کرد. در بازار امارات اسپورتیج با موتور 2 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی فروخته می‌شود که 155 اسب بخار قدرت و 192 نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک و سامانه تمام چرخ محرک متصل است.

البته اسپورتیج در امارات یک نسخه قوی‌تر هم دارد که از موتور ۱.۶ لیتری توربو با سیستم تزریق سوخت مستقیم بهره می‌برد. این خودرو ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و جعبه‌دنده هفت سرعته دو کلاچه تر (Wet) دارد. این نسخه از لحاظ کلاس بدنه و مشخصات فنی می‌تواند با لاماری ایما، دیگنیتی پرستیژ و چانگان یونی تی رقابت کند.

کیا اسپورتیج 2023 - Kia Sportage 2023

قیمت کیا اسپورتیج 2023

کیا اسپورتیج 2023 در بازار امارات قیمتی بین 96 تا 130 هزار درهم دارد. اما کوشا خودرو درصورت واردات با تیراژ بالا می‌تواند قیمت آن را به زیر 20 هزار دلار کاهش دهد. البته بعید است که نسخه 1.6 لیتری با سیستم تمام چرخ محرک به ایران بیاید. احتمالا باید منتظر نسخه 2 لیتری دیفرانسیل جلو با امکانات حداقلی و یا نیمه فول باشیم. اسپورتیج مثل تمامی خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه می‌شود. بنابراین با در نظر گرفتن هزینه‌های واردات و تعرفه‌ها، قیمت پایه آن می‌تواند در حدود دو میلیارد تومان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا