معرفی

لئو MX8؛ شاسی بلند آفرودی با ژن ژاپنی

بازار خودرو ایران همواره تشنه شاسی بلندهای واقعی بوده است؛ خودروهایی که به صورت همزمان لوکس باشند و توانایی آفرود قابل قبولی را ارائه دهند. به همین خاطر ایستا موتور ارس تصمیم گرفته لئو MX8 را با پلتفرم F آلفا نیسان و موتور میتسوبیشی به بازار ایران عرضه کند.

Leo MX-8 - لئو MX8

معرفی اجمالی لئو MX8

برخلاف بسیاری از خودروهای جدید داخلی که نسخه‌های تغییر نام یافته مدل‌های خارجی هستند، لئو MX8 یک اتومبیل ترکیبی است که مشابه آن توسط شرکت دیگری تولید نمی‌شود. این خودرو از بدنه نیسان تررا، پلتفرم F آلفا نیسان و پیشرانه میتسوبیشی بهره می‌برد. برند و نام لئو MX8 نیز توسط شرکت ایرانی ایستا موتور ارس انتخاب شده.

Leo MX-8 - لئو MX8

این خودرو یکی از معدود شاسی بلندهای دو دیفرانسیل و واقعی بازار کشورمان است. این خودرو در نبود رقبایی همچون لکسوس RX، تویوتا لندکروزر یا نیسان پاترول می‌تواند وظایف آن‌ها بر عهده گیرد.

لئو MX8 تمامی مشخصه‌های مورد نیاز یک SUV‌ واقعی را دارد که عبارت هستند از: پلتفرم قابل اطمینان، طراحی زیبا و تهاجمی، قوای فنی قدرتمند و کارآمد و سطح بالای امکانات رفاهی و ایمنی که در مواقع لزوم به کمک کاربر می‌آیند.

طراحی لئو MX8

لئو MX8 از بدنه نیسان تررا بهره می‌برد. نیسان تررا نسخه شاسی بلند نیسان ناوارا به حساب می‌آید که یکی از پیکاپ‌های پرفروش و محبوب نیسان در سطح بازار جهانی است.

نیسان تررا از سال ۲۰۱۸ تاکنون توسط جوینت ونچر مشترک نیسان و دانگ فنگ در چین به تولید می‌رسد و اخیرا یک فیس لیفت نیز دریافت کرده است که سبک طراحی خارجی و داخلی محصول ایستا موتور مربوط به نسخه فیس‌لیفت این خودرو خواهد بود.

امضای طراحی نیسان همچنان در جلوپنجره MX8 مشاهده می‌شود که شامل جلو پنجره سه تکه این خودرو به شکل V است. با این حال طراحان ایرانی برای تمایز این خودرو، حاشیه‌های کرومی آن را حذف کرده‌اند و بنابراین جلوپنجره بدون فاصله به سپر متصل شده است.

Leo MX-8 - لئو MX8

در نمای جانبی ظاهر ساده و کاربردی شاسی بلندها را می‌بینیم که با رینگ‌های 18 اینچی تزیین شده است. یک رکاب نیز برای این قسمت در نظر گرفته شده است که ارتفاع بلند خودرو از سطح زمین را یادآور می‌شود.

در قسمت عقب نیز چراغ‌هایی را می‌بینیم که برای جلوگیری از سادگی افراطی، به صورت غیرمنظم طراحی شده‌اند. ابعاد این خودرو به ترتیب شامل 4882 میلیمتر طول، 1835 میلیمتر عرض و 1830 میلیمتر ارتفاع است.

همانند ظاهر خارجی، طراحی داخلی لئو MX8 نیز همانند نیسان تررا است. با این حال شرکت ایرانی برای ایجاد تمایز بین محصول خود و دانگ فنگ، تعدادی طرح گرافیکی را به داشبورد خودرو اضافه کرده.

برای مثال سیستم تهویه و نمایشگر سیستم صوتی در MX8 با یکدیگر ادغام شده‌اند، در حالی که نیسان تررا این بخش‌ها را به صورت مجزا درون خود جای داده است.

Leo MX-8 - لئو MX8

امکانات لئو MX8

لئو MX8 قرار است در دو نسخه On-Road و Off-Road عرضه شود. این دو نسخه تفاوت‌هایی در امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی دارند. اما از امکانات مشترک آن‌ها می‌توان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترمزهای دیسکی چهار چرخ به همراه ABS و EBD، هفت کیسه هوا ۱۱ نقطه‌ای شامل کیسه هوای راننده و سرنشین، پرده‌ای، جانبی و زانویی، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم ضد لغزش دیفرانسیل، سیستم جلوگیری از واژگونی و سامانه شروع به حرکت در سربالایی.

Leo MX-8 - لئو MX8

سیستم تهویه مطبوع با امکان تصفیه هوا، تریم چرمی کابین، صندلی‌های تنظیم شونده برقی جلو، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سامانه چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر ۱۰ اینچی، جک گازی درب کاپوت، شیشه‌های ضد اشعه ماورا بنفش، سنسور نور و باران، سانروف، فرمان برقی و سه درگاه شارژ از جمله امکانات رفاهی لئو MX8 است.

همان‌طور که گفته شد لئو MX8 در دو نسخه آنرود و آفرود قابل سفارش است که رادار خط خوان و رادار نقطه کور در کنار دوربین ۳۶۰ درجه و نور بالای اتوماتیک با LED صرفا در نسخه On-Road دیده می‌شوند.

Leo MX-8 - لئو MX8

مشخصات فنی همزاد نیسان تررا

لئو MX8 از پلتفرم F آلفا نیسان بهره می‌برد که در نیسان تررا، دانگ فنگ پالاتزو، دانگ فنگ ریچ و نیسان ناوارا نیز به کار می‌رود. بنابراین با یک شاسی قدرتمند برای آفرود روبرو هستیم. با این حال ایستا موتور برای تامین نیروی این خودرو از موتور دو لیتری توربوشارژر ساخت میتسوبیشی استفاده کرده است.

این پیشرانه چهار سیلندر با کد 4K31 شناخته می‌شود و به طور دقیق ۱۹۹۷ سی سی حجم دارد. پیشرانه MX8 به کمک توربوشارژر می‌تواند حداکثر ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور آزاد کند. این موتور علاوه بر سیستم توربوشارژر، از سامانه تزریق مستقیم سوخت یا GDi نیز بهره می‌برد.

Leo MX-8 - لئو MX8

گیربکس هشت سرعته ZF با قابلیت تیپ ترونیک نیز وظیفه انتقال قدرت به چهار چرخ لئو MX8 را برعهده دارد. برای این شاسی بلند هفت حالت رانندگی مختلف نیز در نظر گرفته شده است که تنظیمات انتقال قدرت در هرکدام از آن‌ها متفاوت خواهد بود. این هفت حالت شامل اقتصادی، نرمال، اسپرت، برف، شن، گل و لای و هوشمند هستند.

Leo MX-8 - لئو MX8

قیمت لئو MX8

با توجه به مشخصات فنی، امکانات و تجهیزات لئو MX8، نباید انتظار داشت که این خودرو با قیمت اقتصادی به دست مشتریان برسد. در واقع انتظار می‌رود تا قیمت این خودرو فراتر از سه میلیارد تومان تعیین شود.

رقیب اصلی لئو MX8 در بازار ایران فونیکس تیگو 8 پرو مکس خواهد بود که از قوای فنی با مشخصات مشابهی بهره می‌برد و در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی نیز قدرتمندتر ظاهر می‌شود.

Leo MX-8 - لئو MX8

به نظر می‌رسد در این رقابت MX8 بر توانایی‌های حرکتی خود تاکید خواهد کرد، در حالی که تیگو 8 پرو مکس با امکانات رفاهی رنگارنگ کاربران را به خریدش ترغیب می‌کند. دیگر رقیب محصول ایستا موتور سانگ یانگ رکستون G4 خواهد بود که البته حضور آن در بازار ما کمرنگ است.

با این حال این خودرو از نمونه‌های مشابه وارداتی ارزان‌تر خواهد بود. به دلیل محدودیت‌های واردات و تلاطم نرخ ارز، قیمت شاسی بلندهای دو دیفرانسیل وارداتی تا محدوده بیش از ۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

بنابراین لئو MX8 با قیمتی کمتر از خودروهای خارجی، می‌تواند یک گزینه خوب برای مشتریان علاقمند به آفرود و ماجراجویی باشد.

Leo MX-8 - لئو MX8

سوالات متداول

مشخصات فنی لئو MX8 چیست؟

لئو MX8 از پلتفرم F آلفا بهره می‌برد. ایستا موتور ارس برای تامین نیروی لئو MX8 از موتور دو لیتری توربوشارژر ساخت میتسوبیشی استفاده کرده که با کد 4K31 شناخته می‌شود. موتور ۲ لیتری توربو GDi لئو MX8 می‌تواند حداکثر ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن‌متر گشتاور آزاد کند.

امکانات ایمنی لئو MX8 کدامند؟

ترمزهای دیسکی چهار چرخ به همراه ABS و EBD، کیسه هوای راننده و سرنشین، پرده‌ای، جانبی و زانویی، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم ضد لغزش دیفرانسیل، سیستم جلوگیری از واژگونی، سامانه شروع به حرکت در سربالایی، رادار بین خط و رادار نقطه کور. (صرفا در نسخه On-Road)

قیمت لئو MX8 چقدر خواهد بود؟

با توجه به مشخصات فنی، امکانات و تجهیزات لئو MX8، نباید انتظار داشت که این خودرو با قیمت اقتصادی به دست مشتریان برسد. در واقع انتظار می‌رود تا قیمت این خودرو فراتر از سه میلیارد تومان تعیین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا