بررسی

لاماری ایما، کراس کوپه هیجان انگیز

لاماری ایما نخستین محصول مونتاژی و سواری آرین پارس موتور بوده که بیش از یکسال از عرضه آن می‌گذرد. ایما نخستین محصول از خانواده لاماری است و به احتمال زیاد در آینده شاهد عرضه تریم‌های بیشتری برای این خودرو و محصولات دیگری از این برند خواهیم بود. لاماری ایما به علت طراحی جذاب و البته عملکرد بسیار خوبش در رانندگی توانسته سهم قابل توجهی از بازار کراس اوورهای مونتاژی را به خود اختصاص دهد.

طراحی ظاهری ایما

لاماری ایما بی‌ اغراق یکی از جذاب‌ترین کراس اوورهای چینی از نظر طراحی است. طراحی نمای جلوی آن به حدی جذاب بوده که لوتوس هم در طراحی کراس اوور Eletre از این خودرو تقلید کرده و جالب اینجاست نمای جلوی لوتوس تقریبا با لاماری مو نمی‌زند.

ایما دارای سبک چراغ‌های اصلی دوتایی بوده و در قسمت بالایی پروفیل جلو چراغ‌های دیلایت قرار دارند و در دو گوشه سپر چراغ‌های اصلی به صورت عمودی طراحی شده‌‌اند. جلوپنجره این خودرو یکی از جذابیت‌های بصری این خودرو بوده که ترکیب آن با چراغ‌های اصلی نمای بسیار تهاجمی و خشنی را برای این خودرو رقم زده است.

لاماری ایما - Lamari Eama

ایما جزو کراس اوورهای کوپه استایل بوده که امروزه طرفداران زیادی دارند و این موضوع در نمای جانبی و مشاهده شیب سقف و ترکیب آن با شیشه عقب کاملا مشهود است. رینگ‌ها نیز مشکی مات هستند که برای یک کراس اووری جوان پسند یکی از الزامات محسوب می‌شود.

لاماری ایما را می‌توان در نمای جلو یک کراس اوور آسیایی دانست، ولی بی‌شک نمای جانبی و عقب آن مشابه با کراس اوورهای اروپایی طراحی شده. این خودرو در قسمت عقب دارای چراغ LED به هم پیوسته است که در نور شب جذابیت زیادی دارد. در دو گوشه سپر هم چهار خروجی اگزوز دایره ای شکل دیده می‌شود که با مشاهده آن‌ها می‌توان فهمید که با یک خودرو اسپرت و جوان پسند سر و کار داریم.

لاماری ایما - Lamari Eama

کابین کراس اوور آرین پارس موتور

لاماری ایما کابینی با دیزاین مدرن و مینیمال دارد. داخل کابین عمدتا دیجیتالی بوده و طراح سعی کرده تا حد ممکن از کلیدهای فیزیکی پرهیز کند و تمامی آپشن‌های این خودرو را در نمایشگرهای دیجیتالی خلاصه کرده است. روی داشبورد دو نمایشگر دیجیتالی 10.25 اینچی در یک قاب دیده می‌شود که یکی در پشت فرمان و دیگری در میان داشبورد قرار دارد.

در بخش کنسول میانی دارای شیفتر دنده الکترونیکی بوده و در اطراف آن کلیدهای مربوط به ترمز پارک برقی، اتوهلد، انتخاب مد رانندگی و کنترل خودرو در سرازیری دیده می‌شود. وجود شیفتر دنده الکترونیکی به کنسول میانی حالتی شناور بخشیده و در زیر آن فضای مناسبی برای قرار دادن وسایل و همچنین تلفن همراه تعبیه شده است.

لاماری ایما - Lamari Eama

لاماری ایما یک کراس اوور کوپه استایل بوده و شاید تصور کنید که فضای سر در ردیف عقب آن محدود است. اما نه تنها فضای سر در این خودرو در ردیف دوم محدود نیست، بلکه در حالتی که صندلی‌های جلو تنظیم ایده‌آلی هم داشته باشند با محدودیت فضا برای زانو در این ردیف مواجه نخواهید بود.

لاماری ایما فضای بار خوبی هم به نسبت به کراس اوورهای سایز متوسط دارد. در صورتی که قصد جا‌به‌جایی اجسام بزرگتر را داشته باشید، امکان خواباندن صندلی‌های ردیف دوم هم وجود دارد.

لاماری ایما - Lamari Eama

مشخصات فنی ایما

لاماری ایما یکی از قدرتمندترین کراس اوورهای ایران بوده و مشخصات فنی خوبی دارد. این خودرو از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با سیستم تزریق مستقیم سوخت GDi بهره می‌برد که ساخت میتسوبیشی است. این پیشرانه یکی از موتورهای پربازده ۱.۵ لیتری موجود در ایران محسوب می‌شود.

پیشرانه ایما 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و نیرو را از طریق گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

لاماری ایما سه مد رانندگی کامفورت، اکو و اسپرت دارد و میزان نرمی و سفتی غربیلک فرمان را می‌توان بسته به شرایط رانندگی تنظیم کرد. یک نقطه ضعف برای لاماری ایما در بخش مشخصات فنی فقدان حالت تعویض دنده دستی برای گیربکس بوده که احتمالا در نسخه فول آپشن این مشکل حل می‌شود.

لاماری ایما - Lamari Eama

البته باید اعتراف کنیم که این کراس اوور به حد کافی سریع بوده و داینامیک فوق العاده آن می‌تواند شما را راضی کند. ایما یک کراس اوور اسپرت و جذاب است که در هنگام رانندگی به آن پی می‌برید. هماهنگی موتور و گیربکس ایده آل بوده و شتابگیری یکنواخت و خوبی را برای این خودرو رقم زده است.

تقسیم وزن لاماری ایما بسیار خوبی است و به لطف فاصله محوری مناسبش داینامیک و هندلینگ راضی کننده‌ای دارد. باتوجه به نرمی فنربندی، رولینگ کابین لاماری ایما طبیعی است. اما در حدی نیست که آزاردهنده باشد.

لاماری ایما - Lamari Eama

امکانات ایمنی و رفاهی لاماری ایما

لاماری ایما هم اکنون تنها در تیپ پایه توسط آرین پارس موتور عرضه شده و به زودی نسخه لوکس‌تر آن نیز راهی بازار می‌شود.

ایما در تیپ فعلی دارای تجهیزات ایمنی شامل شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز پارک برقی، کنترل خودرو در سرازیری، دوربین دنده عقب، کمکی شروع حرکت در سربالایی و اتوهلد، سیستم پایش فشار باد تایرها، کنترل کشش، ترمز کمکی، دوربین ثبت وقایع، پایش فشار باد تایرها و سنسور دنده عقب است.

لاماری ایما - Lamari Eama

از دیگر تجهیزات این نسخه می‌توان به سانروف پانورامیک، نمایشگر 10.25 اینچی پشت فرمان، نمایشگر لمسی 10.25 اینچی سیستم مالتی مدیا، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، کروز کنترل تطبیقی، سنسور نور، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، کول باکس، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در شش جهت به همراه امکان تنظیم گودی کمر و … اشاره کرد.

لاماری ایما - Lamari Eama

قیمت و رقبای لاماری ایما

لاماری ایما در آخرین سری عرضه در بورس کالا با قیمت پایه ۹۸۱ میلیون تومان عرضه شده است. اما متقاضی برای خرید این خودرو به حدی زیاد بوده که قیمت آن در بازار به بیش از ۲.۵ میلیارد تومان رسیده است. این خودرو در بازار رقبای قدرتمندی همچون دیگنیتی پرستیژ، فونیکس FX و همچنین هایما 8S را در پیش رو دارد.

مشخصات فنی لاماری ایما چیست؟

لاماری ایما از موتور 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره گرفته که 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و نیروی تولیدی آن توسط گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

چه امکانات ایمنی و رفاهی در لاماری ایما دیده می‌شود؟

شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز پارک برقی، کنترل خودرو در سرازیری، دوربین دنده عقب، کمکی شروع حرکت در سربالایی و اتوهلد، سیستم پایش فشار باد تایرها، کنترل کشش، ترمز کمکی، دوربین ثبت وقایع، پایش فشار باد تایرها و سنسور دنده عقب.

قیمت لاماری ایما چقدر است؟

لاماری ایما در بورس کالا با قیمت پایه 981 میلیون تومان عرضه می‌شود اما متقاضی برای خرید این خودرو به حدی زیاد است که معمولا نرخ معامله آن به بالای 1.5 میلیارد تومان می‌رسد. این روزها قیمت این خودرو در بازار آزاد بیش از 2.5 میلیارد تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا