بررسی

تیگو 8 پرو مکس کراس اوور دو دیفرانسیل فونیکس

تیگو 8 پرو مکس به تازگی به عنوان پرچمدار محصولات برند فونیکس، سکوی قدرتمندترین محصول مدیران خودرو را از تیگو 8 پرو ربوده و لقب نخستین محصول تمام چرخ محرک این شرکت را نیز به خود اختصاص داده. تیگو 8 پرو مکس اکنون قدرتمندترین شاسی بلند تمام چرخ محرک صفر کیلومتر در ایران است.

این خودرو نه تنها از سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک AWD بهره می‌برد بلکه پیشرانه آن نیز قوی‌تر شده. همین دو تغییر مهم تیگو ۸ پرو مکس را به یکی از جذاب‌ترین شاسی بلندهای بازار ایران تبدیل کرده است. در ادامه به بررسی این خودرو دو دف و لوکس می‌پردازیم.

طراحی ظاهری تیگو 8 پرو مکس

تیگو 8 پرو مکس در برخورد اول تا حد زیادی مشابه با نسخه قبلی به نظر می‌رسد. اما تفاوت‌هایی در استایل ظاهری آن اجرا شده که با کمی دقت به آنها پی خواهید برد. در قسمت جلو، قاب جلوپنجره خاکستری رنگ جلوپنجره را در بر گرفته و همچنین طراحی چراغ‌های روشنایی روز در دو گوشه سپر نیز تغییر کرده است.

این خودرو در نمای جانبی تغییری نداشته اما نمای عقبش تفاوت‌هایی دارد که در نگاه اول می‌توان آنها را تشخیص داد. نخست اینکه چراغ‌ها مطابق با ترند روز بازار چین با قاب دودی رنگ طراحی شده‌اند. ضمن اینکه دیفیوزر پایین سپر عقب نیز تغییر کرده و حالا چهار اگزوز داخل آن قرار گرفته است.

ضمن اینکه عبارت AWD و 390T هم روی درب صندوق عقب این خودرو نصب شده که یکی به سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک و دیگری به گشتاور تولیدی موتور اشاره دارد.

تیگو 8 پرو مکس - Tiggo 8 PRO MAX

فضای داخلی پرچمدار فونیکس

تیگو 8 پرو مکس در کابین نسبت به تیگو 8 پرو تقریبا تغییری نکرده است. تنها یک تغییر در طراحی داخلی این خودرو دیده می‌شود که آن اضافه شدن کلید مد رانندگی به کنسول میانی به جای کلید تنظیم صدای سیستم صوتی است.

تیگو 8 پرو مکس - Tiggo 8 PRO MAX

روی داشبورد دو نمایشگر دیجیتالی 12.3 اینچی وجود دارد؛ یکی برای پشت فرمان و دیگری برای سیستم مالتی مدیا که داخل یک قاب نصب شده‌اند. برای تنظیم سیستم تهویه نیز یک نمایشگر لمسی 8.1 اینچی در کنسول میانی قرار دارد که به وسیله آن می‌توان سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله را تنظیم کرد. برای روشن و خاموش کردن گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو نیز باید از همین نمایشگر استفاده کرد.

تیگو 8 پرو مکس هم اکنون تنها خودرو صفر کیلومتر در بازار ایران بوده که صندلی‌های پریمیوم First Class دارد و زاویه پشت سری‌های آن تنظیم زاویه می‌شود.

مشخصات فنی تیگو 8 پرو مکس

تفاوت اصلی تیگو 8 پرو مکس با تیگو 8 پرو به زیر کاپوت و سیستم انتقال قدرت آن مربوط می‌شود. این خودرو از یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با سیستم تزریق سوخت مستقیم بهره می‌برد که 254 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

موتور پرو مکس از نسل جدید موتورهای Acteco چری است که جزو قدرتمندترین موتورهای ۲ لیتری در چین محسوب می‌شود. این پیشرانه در سال ۲۰۲۱ جایزه موتور برتر سال چین موسوم به china heart را کسب کرده است.

تیگو 8 پرو مکس - Tiggo 8 PRO MAX

البته گیربکس این خودرو تغییری نداشته و مثل نسخه پرو از یک جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر WET بهره استفاده می‌کند. اما تفاوت اصلی در انتقال قدرت بوده که نیروی موتور به صورت دائم به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. ضمن اینکه شش مد رانندگی اکو، اسپرت، نرمال، برف، گل و آفرود برای این خودرو در نظر گرفته شده.

تیگو 8 پرو مکس می‌تواند در کمتر از 8 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین در حدود 40 متر از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت متوقف می‌شود که نشان از قدرت ترمزگیری فوق‌العاده این کراس اوور است.

در بیراهه نوردی تصور می‌کردیم به علت موتور قدرتمند و سیستم AWD عملکرد خوبی داشته باشد. اما باید اعتراف کنیم که فراتر از انتظار ما ظاهر شد و پا به پای تویوتا هایلوکس در مسیرهای بیراهه و برف حرکت کرد. این در شرایطی است که باور عمومی روی گیر افتادن خودروهای چینی در مسیرهای صعب العبور است.

تیگو 8 پرو مکس - Tiggo 8 PRO MAX

تجهیزات ایمنی و رفاهی

تیگو 8 پرو مکس مانند برادرش همچنان لقب لوکس‌ترین خودرو مونتاژی را یدک میکشد. این کراس اوور شش کیسه هوا، ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کمکی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، اتوهلد، کنترل خودرو در سرازیری، ترمز پارک برقی، سنسور پارک جلو و عقب و دوربین دید 360 درجه بهره می‌برد.

در زمینه سیستم‌های کمک راننده خودران یا ADAS می‌توان به نور بالای هوشمند، تابلوخوان، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم تثبیت خودرو بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی با قابلیت ترمز خودکار و شروع مجدد حرکت، سیستم ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابر پیاده و موتور سوار، هشدار خستگی راننده، کنترل کشش، هشدار برخورد از جلو، هشدار برخورد از عقب، هشدار خروج امن، سیستم کمکی رانندگی در ترافیک و … اشاره کرد.

این خودرو در بخش تجهیزات رفاهی هم در بین خودروهای مونتاژی سرآمد بوده و دارای سانروف پانورامیک، سنسور نور، سنسور باران، پدال شیفتر تعویض دنده در پشت فرمان، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، قابلیت فرمان پذیری صوتی، شارژر بدون سیم تلفن همراه و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله با سه خروجی است.

صندلی برقی راننده با مموری، صندلی برقی سرنشین، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، ریموت استارت، ریموت هوشمند با سیستم PEPS، رکاب تاشو برقی، سیستم صوتی سونی، صندوق عقب برقی با Key Sensor از دیگر امکانات این خودرو دو دیفرانسیل به شمار می‌رود.

تیگو 8 پرو مکس - Tiggo 8 PRO MAX

قیمت پرچمدار فونیکس

تیگو ۸ پرو مکس هم‌اکنون قیمتی معادل دو میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان دارد که گران‌ترین خودرو مونتاژی حال حاضر در بازار ایران است. البته وقتی بدانید گارانتی ۷ ساله یا ۲۰۰ هزار کیلومتر دارد، مجهز به یک پیشرانه قدرتمند است و از سیستم AWD بهره می‌برد، نظرتان عوض می‌شود. خصوصا وقتی آن را با رقبای وارداتی چند سال کارکرد مانند هیوندای سانتافه، رنو کولئوس و … مقایسه می‌کنیم، متوجه قیمت به نسبت مناسب این خودرو می‌شویم.

نام خودروفونیکس تیگو 8 پرو مکس
موتور4 سیلندر 2 لیتری توربو با سیستم تزریق سوخت مستقیم
گیربکس۷ سرعته دو کلاچه تر (WET)
قدرت254 اسب بخار در دور موتور 5500
گشتاور390 نیوتن متر از دور موتور 1750 تا 4000
طول*عرض*ارتفاع4722*1860*1745
فاصله محوری2710 میلیمتر
وزن خالص1712 کیلوگرم
سیستم تعلیق جلومک فرسون
سیستم تعلیق عقبمولتی لینک
قیمت2 میلیارد و 620 میلیون تومان

سوالات متداول

مشخصات فنی تیگو 8 پرو مکس چیست؟

تیگو 8 پرو مکس از موتور ۲ لیتری توربو با سیستم تزریق سوخت مستقیم GDi بهره می‌برد که ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو از طریق گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه تر به سیستم دو دیفرانسیل تمام چرخ محرک AWD منتقل می‌شود.

سیستم AWD تیگو 8 پرو مکس چه تفاوتی با 4WD دارد؟

در سیستم تمام چرخ محرک AWD نیرو همواره به هر دو محور منتقل می‌شود و تنظیم همه چیز به صورت الکترونیکی است. اما در سیستم چهار چرخ محرک 4WD خودرو معمولا دیفرانسیل عقب است و گاهی اوقات با انتخاب کلید 4L یا 4H محور جلو خودرو نیز به حرکت درمی‌آید.

تجهیزات ایمنی و رفاهی تیگو 8 پرو مکس چیست؟

سطح ۲.۵ سامانه خودران شامل کروز کنترل تطبیقی، رادار خطی، رادار نقطه کور و تابلوخوان، سانروف پانورامیک، سنسور نور، سنسور باران، پدال شیفتر تعویض دنده در پشت فرمان، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، قابلیت فرمان پذیری صوتی، شارژر بدون سیم تلفن همراه و … از تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی این خودرو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا