اخبار داخلی

واردات خودرو کارکرده خارجی آزاد شد

روز سه شنبه 10 بهمن بالاخره اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با واردات خودرو کارکرده خارجی با عمر کمتر از 5 سال موافقت کردند. با این مجوز وزارت صمت طبق شرایط قید شده در آیین نامه می‌تواند ورود خودروهای دست دوم را برای فعالان و علاقه‌مندان فراهم کند.

مجوز واردات خودرو کارکرده جهت توسعه حمل ونقل، تنظیم بازار و کاهش مصرف سوخت صادر شده. به نظر می‌رسد دولت قصد دارد با توجه به بودجه سال آینده 100 هزار خودرو دست دوم به کشور وارد کند. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره می‌گوید:

از آنجا که این خودروها از پیش تولید شده‌اند، فرایند واردات آن‌ها نسبت به خودروهای نو کوتاه‌تر است. از سوی دیگر این خودروها نسبت به خودرو نو قیمت کمتری دارند و بنابراین تعداد خودروهای وارداتی افزایش می‌یابد.

خودرو وارداتی - واردات خودرو - Car Import

واردات خودرو کارکرده خارجی با کارکرد زیر 5 سال سبب ایجاد تنوع در بازار خواهد شد. بدین ترتیب بخش بزرگی از سلایق مصرف‌کنندگان با عرضه خودروهای ارزان‌قیمت وارداتی پوشش داده می‌شود.

واردات خودرو همیشه حواشی بسیاری را برای بازار خودرو ایجاد کرده است. چرا که علیرغم تاکید دولت بر روی ورود خودروهای اقتصادی قابل دسترس برای اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه، خودروهای خارجی به محض ورود به کشور به دلایل متعددی مثل تخصیص عوارض، مالیات و … با قیمت بالایی وارد بازار می‌شوند. بنابراین تنها قشر مرفه جامعه که قادر به شرکت در مزایده بورس کالا هستند، امکان خرید این خودروها را دارند.

طی سه سال اخیر با توجه به افزایش تقاضا و کمبود عرضه در بازارهای جهانی، واردات خودرو به ایران سخت‌تر شده است. همچنین تاکنون با فشار لابی خودرو به مجلس و دولت، طرح واردات خودرو دست دوم به کشور مسکوت مانده بود.

واردات خودرو کارکرده خارجی می‌تواند بازار را از رکورد خارج کند. اگر دولت جلوی دخالت دلالان را بگیرد، با عرضه هر چه بیشتر خودروهای دست دوم قیمت‌ها تثبیت می‌شود. بدین ترتیب نیاز مشتریان تامین و نقش نرخ ارز و عوارض گمرکی در تعیین قیمت خودروها کاهش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا