معرفی

تویوتا کمری 2025؛ تکامل به سبک ژاپنی‌ها!

تویوتا کمری یکی از محبوب‌ترین سدان‌های جهان محسوب می‌شود. این خودرو از سال 1982 وارد خطوط تولید شده و تاکنون در 8 نسل به فروش رسیده است.

نسل کنونی کمری که با کد XV70 شناخته می‌شود، در ژانویه ۲۰۱۷ و در نمایشگاه خودروی دیترویت رونمایی شد. پس از شش سال، حالا تویوتا تصمیم گرفته نسل نهم این سدان پرطرفدار را با کد XV80 معرفی کند. با ما همراه شوید تا ببینیم این نسل از تویوتا کمری چه مشخصاتی دارد.

با تغییر سلیقه مشتریان و افزایش استقبال از خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند، مدل‌های سدان از لحاظ فروش عملکرد چندان خوبی ندارند. این امر باعث شده برخی از خودروسازان در سبد محصولات خود بازنگری کرده و با حذف سدان‌ها، تعداد مدل‌های کراس‌اوور خود را افزایش دهند.

اما تویوتا کمری یک استثناست و کماکان بخش اعظمی از آمار فروش سالانه کمپانی را به خود اختصاص می‌دهد. این سدان سایز متوسط سالانه حدود 300 هزار مشتری جذب می‌کند که رقم چشمگیری است. عمده مشتریان کمری را خانواده‌ها، رانندگان تاکسی و افرادی که خواهان یک خودروی بدون دردسر و کم‌استهلاک هستند، تشکیل می‌دهند.

نسل جدید تویوتا کمری به عنوان مدل ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد. این نسل فقط با پیشرانه‌های هیبریدی تولید می‌شود و دیگر خبری از نسخه فقط بنزینی نخواهد بود. علاقه‌مندان به کمری جدید می‌توانند از بین چهار تریم LE، SE، XLE و XSE گزینه دلخواه را خریداری کنند.

بدیهی است که این تریم‌ها از نظر سطح تجهیزات، مشخصات فنی، سیستم انتقال قدرت به چرخ‌ها و البته قیمت متفاوت از هم هستند. در مقطع کنونی مشخص نیست که آیا نسل جدید تویوتا کمری در تریم اسپرت TRD نیز عرضه خواهد شد یا خیر.

مشخصات فنی تویوتا کمری 2025

پیشرانه هیبریدی تویوتا کمری 2025 شامل یک موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر و دو یا سه موتور برقی می‌شود. در نسخه‌های دیفرانسیل جلو، موتور بنزینی با دو موتور برقی موجود روی اکسل جلو همکاری می‌کند. مجموع قدرت پیشرانه در این نسخه‌ها به 225 اسب بخار قدرت می‌رسد.

در نسخه‌های چهار چرخ محرک یا دو دیفرانسیل، یک موتور برقی دیگر روی محور عقب نصب می‌شود. مجموع خروجی پیشرانه در این نسخه‌ها برابر با 232 اسب بخار است.

در هر دو نسخه، وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را گیربکس eCVT بر عهده دارد. پیشرانه هیبریدی تویوتا کمری جدید به پک باتری لیتیوم یونی مجهز است. در رابطه با ظرفیت این پک فعلاً اطلاعاتی در دست نیست.

اما خبر بد اینکه ظاهراً موتور V6 از لیست پیشرانه‌های تویوتا کمری حذف شده و این خودرو دیگر با موتور شش سیلندر قابل انتخاب نخواهد بود. البته تویوتا تأکید دارد پیشرانه هیبریدی جدید آنقدر توانمند است که رانندگان احساس کمبود قدرت را تجربه نخواهند کرد.

نسل نهم تویوتا کمری با آنکه از نظر طراحی تغییرات زیادی دارد، اما در زیر پوسته یک خودروی کاملاً جدید به حساب نمی‌آید. مثل نسل پیشین، این نسل نیز بر اساس پلتفرم TNGA-K توسعه پیدا کرده و در حقیقت از نظر شاسی و سازه با آن مشترک است. این امر با کمی دقت در پیکره و فرم کلی اتاق آشکار می‌شود.

تویوتا می‌گوید علی‌رغم عدم استفاده از یک پلتفرم جدید، نسل نهم به دلیل بازنگری در سیستم تعلیق و نصب کمک فنرهای پیشرفته‌تر، کیفیت سواری بهتری ارائه می‌کند. همچنین از لحاظ چابکی، کنترل‌پذیری و همچنین هندلینگ این نسل عملکرد بهتری به نمایش می‌گذارد.

طراحی ظاهری

در بخش طراحی، تویوتا کمری 2025 روندی تکاملی را طی کرده است و بیشتر به یک فیس‌لیفت سنگین شباهت دارد تا تغییر نسل. جلوپنجره این نسل نیز دارای پهنای زیاد و ارتفاع پایینی است و چراغ‌ها همچون قبل باریک طراحی شده‌اند. در این نسل تمامی چراغ‌های جلو و عقب به صورت استاندارد از نوع LED هستند.

طراحی داخلی

در داخل کابین با فضایی کاملاً متفاوت روبرو هستیم، آنقدر متفاوت که گرد بودن غربیلک فرمان تنها وجه اشتراک نسل هشتم و نهم تویوتا کمری است!

داشبورد نسل جدید کمری ساختار ساده‌تری دارد و دیگر خبری از آن پیچ‌خوردگی قسمت میانی نیست. در تریم‌های پایه و میانی، اطلاعات مورد نیاز راننده از طریق یک نمایشگر دیجیتال 7 اینچی حاضر در پشت فرمان ارائه می‌شود.

در این تریم‌ها سیستم اطلاع‌رسانی-سرگرمی به نمایشگر 8 اینچی مجهز است. شاید یکی از نکات منفی تویوتا کمری 2025 در مدل‌های پایه همین ابعاد کوچک نمایشگرها باشد.

در تریم‌های بالارده XLE و XSE دو نمایشگر 12.3 اینچی جای نمایشگرهای مذکور را می‌گیرد. در نسخه‌های فول، سیستم هداپ دیسپلی 10 اینچی و پد شارژ بی‌سیم نیز به لیست تجهیزات تویوتا کمری ۲۰۲۵ افزوده می‌شود.

این نسخه‌ها از اپل کارپلی و اندروید اتو بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند و با سیستم صوتی با کیفیت JBL که دارای 9 بلندگو است، قابل سفارش هستند.

علاوه‌بر تجهیزات، تریم‌های مختلف از نظر کیفیت و نوع پوشش کابین هم تفاوت‌هایی دارند. در تریم‌های بالارده XLE و XSE پوشش‌ها از نوع چرم و میکروفایبر دینامیکا هستند و در لیست آپشن‌های آنها مواردی مثل گرمکن و سردکن صندلی و شیشه‌های جلوی آکوستیک به چشم می‌خورد.

بهره‌مندی تویوتا کمری 2025 از پکیج ایمنی Safety Sense 3.0

تویوتا کمری با پکیج ایمنی Safety Sense 3.0 به دست مشتریان می‌رسد. این پکیج شامل سیستم‌های کمک راننده متعددی می‌شود که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از سیستم هشدار برخورد از جلو با قابلیت تشخیص عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران، کروز کنترل تطبیق‌پذیر، دستیار حفظ خودرو در بین خطوط، دستیار تشخیص تابلوهای راهنمایی و رانندگی، دستیار نوربالا، سیستم پایش نقاط کور و هشدار وجود ترافیک در پشت خودرو.

در تریم‌های بالارده XLE و XSE امکان سفارش پکیج پلاتینوم پلاس نیز وجود دارد. با سفارش این پکیج سیستم‌های دیگری مثل دستیار رانندگی در ترافیک، هشدار وجود ترافیک در جلو، دستیار تعویض خط، دوربین ۳۶۰ درجه، دستیار پارک جلو و عقب و ترمز خودکار به تویوتا کمری اضافه می‌شود.

قیمت و زمان عرضه

نسل نهم تویوتا کمری از بهار ۲۰۲۴ وارد بازار خواهد شد. در رابطه با قیمت حرفی به میان نیامده، با این حال بعید است که شاهد اختلافی قابل توجه نسبت به نسل قبلی باشیم. شایان ذکر است قیمت ارزان‌ترین نسخه از کمری ۲۰۲۳ از ۲۶,۲۲۰ دلار شروع شده و تا ۳۶,۶۴۵ دلار برای مدل پرچمدار XSE V6 بالا می‌رود.

با وجود افت استقبال در سال‌های اخیر، کمری هنوز هم جزو پرفروش‌ترین مدل‌های تولیدی تویوتاست و در آمریکا و چین طرفداران زیادی دارد. در سال 2022 این سدان سایز متوسط رکورد فروش 295,201 دستگاه را در آمریکا ثبت کرده است.

با این رکورد، کمری پس از RAV4، پنجمین مدل پرفروش آمریکا بود. این خودرو در سال ۲۰۱۲ رکورد فروش تقریبی ۴۰۵ هزار دستگاه را در ایالات متحده ثبت کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا