مقایسه

مقایسه جک J4 و تارا اتوماتیک

سدان‌های اقتصادی اتوماتیک برای نخستین بار در دهه 1390 در کشورمان ظاهر شدند. اولین سدان‌های اتوماتیک اقتصادی، خودروهای چینی بودند اما کمی بعد خودروسازان ایرانی هم به این رقابت پیوستند.

در شرایط فعلی بازار که قیمت‌ها کاهش قابل توجهی را تجربه کرده‌اند، خرید خودرو بیش از هر زمان دیگری به یک ریسک بزرگ برای مصرف‌کنندگان تبدیل شده است. در نتیجه آن‌ها به دنبال خودرویی هستند که به راحتی قابل تعمیر و نگهداری باشد و ارزش خود را پس از استفاده حفظ کند.

علاوه بر موارد گفته شده، فاکتورهای دیگری نیز در تصمیم‌گیری مشتریان دخیل هستند. پس با ما همراه باشید تا در مقایسه جک J4 و تارا اتوماتیک، هر دو خودرو را از دید مشتریان بررسی کنیم.

معرفی جک J4 و تارا اتوماتیک

برند جک در ایران را با کرمان موتور می‌شناسیم. یک خودروساز خصوصی که از ابتدای دهه ۱۳۹۰ به تولید محصولات چینی جک و لیفان روی آورد. این شرکت با عرضه جک J5 اتوماتیک، موفق شد تا جای خود را در سبد خرید بسیاری از مصرف‌کنندگان ایرانی باز کند.

کرمان موتور از سال ۱۳۹۷ جک J4‌ را به عنوان نسخه ارزان‌تر و کوچک‌تر جک J5 وارد خط تولید کرد. جک J4‌ با اندکی تغییر همچنان توسط کرمان موتور به تولید می‌رسد و این شرکت تصمیم دارد تا خودروهای بیشتری را بر اساس پلتفرم این سدان شهری توسعه دهد.

جک J4 و تارا اتوماتیک

در سوی مقابل، تارا اتوماتیک همان پژو 301 ایرانیزه است. تولید این خودرو پس از ناکامی در عرضه پژو 301 اتفاق افتاد. تارا در بسیاری از بخش‌ها با آن خودرو فرانسوی اشتراک دارد، با این حال تفاوت‌هایی نیز میان این دو خودرو دیده می‌شود.

تارا با وجود نواقص و مشکلات بسیاری که دارد، به یکی از خودروهای محبوب بازار ایران تبدیل شده و به واسطه قیمتش، رقیب جدی جک J4 به شمار می‌رود. با این حال کدام خودرو در مقایسه جک J4 و تارا اتوماتیک ارزش خرید بیشتری دارد؟

جک J4 و تارا اتوماتیک

طراحی جک J4 و تارا اتوماتیک

زبان طراحی مورد استفاده در جک J4 و تارا اتوماتیک کاملا متفاوت است. جک J4‌ سعی دارد تا شبیه به هیوندای اکسنت باشد، در حالی که تارا فیس‌لیفت ضعیفی از پژو ۳۰۱ است. در این بین باید به ابعاد خودروها نیز توجه کرد.

تارا اتوماتیک یک سدان سگمنت C است، در حالی که جک J4 یک سدان سگمنت B است که کوچکتر از تارا ارزیابی می‌شود. اما نبود رقیب و البته نزدیکی قیمت این دو خودرو باعث شده تا با هم مقایسه شوند.

در بخش طراحی خارجی هماهنگی بیشتری بین جلو و عقب جک J4 وجود دارد. چراکه این خودرو توسط موسسه پنین فارینا ایتالیا طراحی شده. با این حال طراحی کلی J4 به مرور زمان کمی قدیمی شده و تارا با وجود طراحی نامتناسب خود، به واسطه زبان طراحی جدیدش توانسته کمی به روزتر باشد.

طراحی کابین هر دو خودرو مناسب ارزیابی می‌شود و تقریبا در یک سطح هستند. شاید هم دلیلش این باشد که ایران خودرو در طراحی داشبورد تارا دخالتی نکرده و از همان داشبورد پژو ۳۰۱ در سدان ملی خود بهره برده است!

البته تارا ارگونومی ضعیف‌تری نسبت به جک J4 دارد. نصب دکمه‌های شیشه بالابر در انتهای کنسول وسط، قرارگیری دکمه فلاشر در دورترین نقطه به راننده و عدم جانمایی برای گذاشتن موبایل، باعث شده تا ارگونومی کابین J4 بیشتر باشد و راننده در سدان کرمان موتور دسترسی بهتری به ادوات خودرو دارد.

جک J4 و تارا اتوماتیک

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، اتاق تارا به خاطر قرارگیری خودرو در سگمنتی بالاتر از J4 نسبت به این خودرو چینی بزرگ‌تر است. همین مسئله باعث شده تا شاهد صندوق عقب بزرگ‌تری در سدان ایران خودرو باشیم.

اما بااین‌حال جک J4 در ردیف دوم صندلی‌ها فضای پای مناسبی دارد و صندوق عقب آن هم برای یک خانواده سه تا چهار نفره کافی و بزرگ به نظر می‌رسد.

داشبورد هر دو خودرو نیز از پلاستیک خشک شکل گرفته است و صندلی‌ها نیز روکش چرم مصنوعی دارند. کرمان موتور از سال ۱۴۰۱ نمایشگر لمسی را نیز به کابین جک J4‌ افزوده است، بنابراین رقابت ظاهری میان جک J4 و تارا اتوماتیک بدون برنده قطعی به پایان می‌رسد.

جک J4 و تارا اتوماتیک

مشخصات فنی جک J4 و تارا اتوماتیک

بهترین راه برای مقایسه جک J4 و تارا اتوماتیک از نظر مشخصات فنی، ارائه مشخصات فنی این خودروها در قالب یک جدول است. گرچه J4 نسبت به رقیب ایرانی خود موتور کوچکتری دارد اما گشتاور تولیدی آن بیشتر است.

به علت اتلاف قدرت در گیربکس تارا و همچنین وزن بالاترش، جک J4 در شتابگیری عملکرد مشابه و حتی بهتری نسبت به رقیبش دارد. استفاده از گیربکس پیوسته اتوماتیک یا CVT موجب شده تا مصرف سوخت این سدان چینی تا ۱.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از رقیب ایرانی خود کمتر باشد.

خودروجک J4تارا اتوماتیک
حجم موتور1499 سی سی1587 سی سی
نوع تنفس موتورطبیعیطبیعی
حداکثر توان103 اسب‌بخار113 اسب‌بخار
حداکثر گشتاور146 نیوتن‌متر144 نیوتن‌متر
جعبه دندهاتوماتیک CVTاتوماتیک شش سرعته
شتاب صفر تا صد13 ثانیه13 ثانیه
حداکثر سرعت180 کیلومتربرساعت190 کیلومتربرساعت
مصرف سوخت ترکیبی5.8 لیتر در صد کیلومتر7.2 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک45 لیتر50 لیتر

همچنین باید به میزان خرابی‌ها و مشکلات تارا اتوماتیک اشاره کرد. این در حالی است که خرابی‌های گزارش شده از جک J4 به مراتب کمتر است. سدان کرمان موتور جزو معدود خودروهای چینی است که به علت استفاده از موتور تنفس طبیعی، تقریبا خرابی خاصی در این بخش ندارد.

بدین ترتیب جک J4 به خاطر عملکرد مشابه با تارا اتوماتیک، مصرف سوخت کمتر و دوام بیشتر امتیاز این بخش را از آن خود می‌کند.

امکانات و آپشن‌ها

در بخش تجهیزات ایمنی، تا پیش از سال ۱۴۰۱ جک J4 توان رقابت با تارا اتوماتیک را نداشت. اما حالا این خودرو از نظر ایمنی به سیستم کنترل پایداری و ترمز دیسکی عقب مجهز شده است. بنابراین تنها تفاوت در بخش ایمنی، وجود دو کیسه هوای جانبی در تارا است.

از نظر امکانات رفاهی اما تارا اتوماتیک برتر از جک J4 ظاهر می‌شود. این خودرو با ارائه تجهیزاتی همچون سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، صندلی برقی راننده و نمایشگر دمای محیط با اختلافی اندک مجهزتر از رقیب چینی ظاهر می‌شود.

جک J4 و تارا اتوماتیک

قیمت جک J4 و تارا اتوماتیک

در ایام عید ۱۴۰۲ یکی از همکاران موتورانو با J4 سفری به ارمنستان، گرجستان و ترکیه داشت و در طول این سفر طولانی، با هیچ مشکلی مواجه نشد.

سفر زمینی آن هم به خارج از کشور در کشورهایی که هیچ نمایندگی یا تعمیرکاری برای این خودرو وجود نداشت، سنگ محکی برای قابلیت اطمینان پذیری و کیفیت J4 بود. می‌توانید این سفر چالشی را در اینستاگرام موتورانو ببینید.

اما اکنون که در پایان نیمه اول سال 1402 به سر می‌بریم، برای خرید تارا اتوماتیک از بازار آزاد به حدود 750 میلیون تومان بودجه نیاز است. این خودرو در پاییز 1401 نیز با همین قیمت به فروش می‌رسید.

جک J4 و تارا اتوماتیک

اما مدتی بعد قیمت آن افزایش یافت و پس از تجربه یک روند صعودی، وارد فاز کاهش و سپس ثبات شد. قیمت تارا اتوماتیک در کارخانه، حدود 490 میلیون تومان است.

جک J4 در بازار آزاد ۷۱۰ میلیون تومان قیمت دارد. در همین حال قیمت این خودرو در کارخانه ۷۶۵ میلیون تومان است. طرح اقساطی کرمان موتور ویژه جک J4 چیزی است که تارا از آن بی‌بهره است و می‌توان با بودجه کمتری صاحب J4 شد.

همان‌طور هم که متوجه شده‌اید، جک J4‌ در بازار حدود ۴۰ میلیون تومان ارزان‌تر از تارا است. بنابراین علاوه بر داشتن طرح اقساطی، قیمت پایین‌تر باعث می‌شود که امتیاز این بخش تماما به جک J4‌ اهدا شود.

جک J4 و تارا اتوماتیک

کلام آخر

اگر تا مدتی پیش قصد مقایسه جک J4 و تارا اتوماتیک را داشتیم، این رقابت با اختلاف چشمگیر به نفع سدان ایران خودرو تمام می‌شد. با این حال پس از کاهش قیمت خودروهای مونتاژی در کارخانه و بازار، ورق به نفع جک J4‌ بازگشته است.

این خودرو نسبت به تارا عملکرد فنی بهتری دارد، کیفیت ساخت آن بهتر است و در نهایت با قیمت کمتری به همراه شرایط اقساطی به مشتریان عرضه می‌شود. بنابراین در یک جمع‌بندی نهایی، جک J4 گزینه مناسبی برای مصرف‌کنندگان واقعی محسوب می‌شود.

سوالات متداول

جک J4‌ و تارا اتوماتیک چه مشخصات فنی دارند؟

J4 از موتور ۱.۵ لیتری اتمسفر بهره می‌برد که ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. تارا اتوماتیک از موتور ۱.۶ لیتری TU5 پلاس استفاده می‌کند که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد.

چرا شتاب تارا اتوماتیک و جک J4 یکسان است؟

بااینکه تارا روی کاغذ قدرت بیشتری نسبت به J4 دارد اما اتلاف قدرت در گیربکس آن بیشتر است و عملا حدود ۸۰ اسب بخار سر چرخ قدرت دارد. این موضوع باعث می‌شود که J4 حتی با گیربکس CVT عملکرد مشابهی با تارا اتوماتیک داشته باشد.

J4 ارزان‌تر است یا تارا؟

جک J4‌ در بازار آزاد حدود ۴۰ میلیون تومان ارزان‌تر از تارا است.

1 دیدگاه

  1. بنده مقایسه سایت های دیگه را هم خواندم سایت شما بهترین و کاملترین مقایسه را داشتید بدون تعصب روی هیچ کدوم از ماشین ها
    این مطلب را میخواستم اضافه کنم که جک جی فور به دلیل بهره مندی از موتور باتکنولوژی بسیار بالاتر و مصرف سوخت کمتر گزینه بسیار مناسب برای کسانی که آلودگی هوا برایشان مهم هست می باشد درضمن کیفیت قطعات جی فور به مراتب از تارا خیلی خیلی بهتر است حتی کیفیت بدنه ک
    در بسیاری کلیپ ها ورق حلبی بودن تارا به وضوح مشخص هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا