اخبار داخلیفنیمعرفیمقالات

بررسی کراس اوور جی‌ ای‌ سی امکو ؛ وارداتی جذاب راسا موتور چه مشخصاتی دارد؟

شرکت راساموتور خاورمیانه در سال 1402 محصولات جذابی از دو برند سوزوکی و جی ای سی را در بازار ایران عرضه کرده و سومین محصول برند جی ای سی (GAC) در ایران، کراس‌اوور کوچک امکو است که قصد دارد با تکیه بر تفاوت‌هایش مشتریان این بخش از بازار را جذب کند.

جی ای سی امکو قیمت بالاتری نسبت به دو محصول قبلی این برند در ایران یعنی جی ای سی امپو و GS3 خواهد داشت. عرضه این کراس‌اوور در سایر بازارهای آسیایی با موفقیت همراه بوده است، بنابراین انتظار داریم در بازار ایران نیز موفقیت قابل قبولی کسب کند.

جی ای سی امکو

نگاه اجمالی به جی ای سی امکو

جی ای سی امکو از جمله محصولات جدید این برند چینی به حساب می‌آید که نخستین بار در نمایشگاه خودرو گوانگژو 2021 به عنوان یک مدل مفهومی رونمایی شد و یکسال بعد نسخه‌های تجاری آن وارد بازار چین شدند. جی ای سی در سال 2023، صادرات کراس‌اوور امکو به سایر بازارهای منطقه شرق آسیا را نیز آغاز کرد. این خودرو در نخستین روزهای سال 2024 میلادی به بازار ایران رسیده است تا پس از چین و کشورهای شرق آسیا، در ایران نیز عرضه شود.

طراحی جی ای سی امکو نسبت به همتایان چینی خود متفاوت است. با این حال در بخش مشخصات فنی و تجربه رانندگی، شباهت زیادی با سایر محصولات چینی دارد. به عبارتی طراحان و مهندسان جی ای سی تصمیم گرفته‌اند تا کراس‌اووری متفاوت را خلق کنند و آن را نسبت به سایر رقبا متمایز جلوه دهند. با این حال تفاوت‌های جی ای سی امکو نسبت به کراس‌اوورهای دیگر در بخش فنی چندان پررنگ نیست و مشتریان تنها به دلیل ظاهر متفاوت آن جذب این کراس‌اوور خواهند شد.

جی ای سی امکو

طراحی خارجی

نمای جلوی این خودرو شبیه کراس‌اوورهای تویوتا و خودروهای ژاپنی و چراغ‌های عقب آن شبیه خودروهایی مانند ولوو XC90 یا هوندا CR-V است. در نمای جلو از زبان طراحی چشمان الهام‌بخش یا eyes of revelation استفاده شده است. این زبان طراحی از دو حرف V فرورفته در یکدیگر تشکیل پیدا کرده که چراغ‌های روز در کنار آن قرار گرفته‌اند. جلوپنجره جی ای سی امکو به صورت یکپارچه است و در آن خبری از الگوهای مشبک پلاستیکی نیست، بنابراین ممکن است آن را با یک خودروی برقی اشتباه بگیرید.

نمای جانبی جی ای سی امکو در مقایسه با چهره جلو، هیجان کمتری را به نمایش می‌گذارد اما همچنان می‌توان این بخش را متفاوت قلمداد کرد. طراحان از خطوط تیز بسیاری در این بخش استفاده کرده‌اند که حاصل آن خطوط متقاطع و فرورفتگی فانتزی است. رینگ‌های خودرو نیز از طرح ریز بهره می‌برند که هنگام حرکت نمای جذابی را برای خودرو ایجاد می‌کند.

جی ای سی امکو

در بخش عقب، یک اسپویلر بزرگ با طراحی منحصربه‌فرد و خروجی‌های اگزوز دوگانه قابل مشاهده هستند. ستون C نیز مانند کراس‌اوورهای شبه‌کوپه شیب قابل توجهی دارد. چراغ‌های خودرو نیز به صورت عمودی در دو طرف درب عقب قرار گرفته‌اند. این سبک طراحی در خودروهای هوندا و ولوو مورد استفاده قرار می‌گیرد که اکنون جی ای سی نیز از آن بهره برده است.

جی ای سی امکو

طراحی داخلی

کابین جی ای سی امکو مانند بدنه آن طراحی متفاوتی دارد. داشبورد عریض شبیه کراس‌اوورهای پژو در ارتفاع پایین نسبت به صندلی سرنشینان جلو نصب شده است. کلاسترهای دیجیتال کم‌ارتفاع و عریض هستند تا مانع از دید راننده به جلو نشوند. به واسطه این سبک طراحی، شیشه جلوی بزرگی در اختیار راننده قرار دارد تا بتواند تسلط کاملی به جاده داشته باشد.

جی ای سی امکو

دستگیره‌های درب به شکل یک شاسی کوچک درون در‌ها نصب شده‌اند. در سمت راست دریچه سیستم تهویه یک کنترلر چرخان قرار دارد که با استفاده از آن می‌توان دمای سیستم تهویه را تنظیم کرد.

فاصله محوری ۲.۷۵ متری همراه با سقف بلند، فضای کافی را برای پنج سرنشین بزرگسال فراهم می‌کند. گنجایش صندوق عقب 635 لیتر است که با جمع کردن صندلی‌های عقب به 1586 لیتر افزایش خواهد یافت.

جی ای سی امکو

مشخصات فنی جی ای سی امکو

جی ای سی امکو مانند اکثر خودروهای چینی به ویژه کراس‌اوورهای کامپکت و کوچک با پیشرانه 1.5 لیتری به بازار عرضه می‌شود. پیشرانه 1.5 لیتری امکو مجهز به توربوشارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت راندمان قابل توجهی در مقایسه با سایر موتورهای 1.5 لیتری توربوشارژر ارائه می‌دهد. حداکثر توان این پیشرانه 177 اسب‌بخار و گشتاور آن 270 نیوتن‌متر است.

جی ای سی امکو

جی ای سی امکو از جعبه‌دنده هفت‌سرعته دوکلاچه خیس بهره می‌برد که قدرت و گشتاور را به دیفرانسیل جلو انتقال می‌دهد. زمان شتاب ۰ تا ۱۰۰ امکو 6.95 ثانیه اعلام شده است.

مصرف سوخت ترکیبی این کراس‌اوور 7.3 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است، بنابراین باک سوخت 55 لیتری آن برد تقریبی 750 کیلومتری را در سیکل ترکیبی فراهم می‌کند. البته تجربه کارشناسان در دنیای واقعی نشان داده است که این خودرو مصرف سوخت بیشتری در شرایط واقعی ثبت می‌کند. همچنین پیشرانه این خودرو نسبت به سوخت مصرفی حساس است و بایستی از سوخت باکیفیت برای پر کردن باک آن استفاده کنید.

جی ای سی امکو

جی ای سی امکو از سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و چنداتصاله یا مولتی‌لینک در عقب بهره می‌برد. فرمان برقی عملکرد نرم و روانی را هنگام رانندگی ارائه می‌دهد. ترمزهای دیسکی خنک‌شونده در جلو و دیسکی ساده در عقب، وظیفه متوقف کردن خودرو را برعهده دارند.

امکانات و تجهیزات

جی ای سی امکو از امکانات رفاهی و ایمنی مناسبی برخوردار است. دستیارهای خودران سطح دوم امکان رانندگی نیمه خودکار را برای راننده فراهم می‌کنند. از جمله این سیستم‌ها می‌توان به کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو، رادار نگهدارنده بین خطوط و رادار تغییر خط اشاره کرد. امکو به دستیار حرکت در ترافیک نیز مجهز است که در سرعت‌های بسیار پایین و ترافیک‌های سنگین، رانندگی را آسان‌تر خواهد کرد. سایر تجهیزات ایمنی جی ای سی امکو شامل شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، نور بالای هوشمند، سیستم کمک به حرکت در سربالایی و کنترل سرعت در سرازیری هستند.

جی ای سی امکو

در بخش امکانات رفاهی با کابینی مجهز روبرو هستیم.تریم چرمی کابین، سیستم تهویه صندلی‌های جلو، ترمز پارک برقی، پورت شارژ USB ردیف جلو و عقب، سیستم تهویه الکترونیکی به همره دریچه برای ردیف عقب، سانروف پانوراما، اپل کارپلی، درب صندوق برقی و قابلیت استارت خودرو از راه دور تجهیزات رفاهی جی ای سی امکو را تشکیل می‌دهند.

رقبای جی ای سی امکو

امکو در بهمن ماه 1402 با قیمت 2.250 میلیارد تومان وارد سامانه فروش شد. در نتیجه امکو یکی از گران‌ترین کراس‌اوورهای کوچک بازار ایران به شمار می‌رود.

جی ای سی امکو

لاماری ایما، فونیکس FX و بستیون T77 مهم‌ترین رقبای جی ای سی امکو در بازار ایران هستند که شانس موفقیت کامل آن در بازار را به خطر می‌اندازند. همچنین می‌توان تیگو 7 پرو را نیز به عنوان رقیب دیگری برای این خودرو برشمرد. همچنین انبوهی از کراس‌اوورهای وارداتی کارکرده نیز به رقابت با امکو خواهند پرداخت. در این شرایط پیچیده، موفقیت برای امکو دشوار خواهد بود. بنابراین مشتریانی که به خودروهای متفاوت و سرشار از فناوری علاقمند باشند،‌ نسبت به خرید این خودرو اقدام خواهند کرد. در غیر این صورت سایر گزینه‌های موجود در بازار گزینه‌های مقرون به صرفه‌تری محسوب می‌شوند.

سوالات متداول:

جی ای سی امکو نخستین بار در چه سالی معرفی گردید؟

این خودرو نخستین بار در نمایشگاه خودرو گوانگژو 2021 به عنوان یک مدل مفهومی رونمایی شد و یکسال بعد نسخه‌های تجاری آن وارد بازار چین شدند.

مصرف سوخت کراس اوور GEC Amco به چه میزان است؟

مصرف سوخت ترکیبی این کراس‌اوور 7.3 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است، بنابراین باک سوخت 55 لیتری آن برد تقریبی 750 کیلومتری را در سیکل ترکیبی فراهم می‌کند.

مهم‌ترین رقبای جی ای سی امکو در بازار ایران کدام خودروها هستند؟

لاماری ایما، فونیکس FX و بستیون T77مهم‌ترین رقبای امکو در بازار ایران می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا