اخبار داخلیفنیمعرفیمقالات

بررسی سوزوکی بالنو ؛ هاچبک وارداتی راسا موتور چه مشخصاتی دارد؟

شرکت راساموتور خاورمیانه از جمله نام‌های تازه‌وارد در حوزه واردات خودرو به حساب می‌آید. این شرکت محصولات وارداتی خود را به صورت هوشمندانه انتخاب کرده است که در بین آن‌ها سوزوکی بالنو و سوزوکی سیاز به چشم می‌خورند. این دو خودرو محصولاتی اقتصادی از برند سوزوکی هستند که با قیمتی رقابتی نسبت به دیگر خودروهای وارداتی در بازار ما حضور خواهند یافت.

در این بین سوزوکی سیاز نقش سدان مقرون به صرفه را ایفا می‌کند، در حالی‌که سوزوکی بالنو یک هاچ‌بک شهری است. این خودرو در رده مشابهی با دیگر هاچ‌بک‌های کوچک نظیر مزدا 2 یا هیوندای i20 قرار می‌گیرد و در سایه نبود رقبا، می‌تواند مشتریان علاقمند به هاچ‌بک‌های شهری را جذب خود کند.

نگاه اجمالی به سوزوکی بالنو 

سوزوکی بالنو از جمله خودروهای باسابقه در سبد محصولات این شرکت به حساب می‌آید. نخستین نسل سوزوکی بالنو به عنوان یک سدان اقتصادی در دهه 1990 میلادی وارد بازار شد. در آن زمان هدف سوزوکی از عرضه بالنو، کسب سهم از بازار در حال رشد آسیای جنوب شرقی بود. نسل‌های مختلف سوزوکی بالنو طی قرن بیستم و بیست و یکم به بازار عرضه شدند تا نوبت به نسل پنجم آن رسید. نسل پنجم سوزوکی بالنو از سال 2022 در بازار حضور دارد و از این نظر می‌توان آن را یک خودرو کاملا جدید قلمداد کرد.

در حال حاضر سوزوکی بالنو تنها در هند به تولید می‌رسد. سایت تولیدی سوزوکی در هند، این خودرو را با تریم‌های مختلف برای تامین نیاز بازار داخلی و همچنین صادرات مونتاژ می‌کند. سوزوکی بالنو علاوه بر هند در خاورمیانه، کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین نیز به فروش می‌رسد. مصرف‌کنندگان ساکن کشورهای در حال توسعه، مشتریان هدف بالنو را تشکیل می‌دهند.

طراحی خارجی

نسل جدید سوزوکی بالنو که در سال 2022 به بازار معرفی شد، ظاهری مدرن و در عین حال ساده دارد. به عبارتی طراحان سوزوکی اصول ساخت یک خودرو اقتصادی را حفظ کرده‌اند اما خطوط طراحی جدید را در تمامی نقاط بالنو می‌توان دید.

در جلوپنجره این خودرو، شاهد الگوبرداری طراحان سوزوکی از خودروهای نسل قبل پژو هستیم. فرم طراحی چراغ‌های جلو و همچنین جلوپنجره به نسل نخست پژو 2008 یا پژو 208 شباهت بسیاری دارد. این سبک از طراحی ممکن است اندکی قدیمی به نظر برسد اما همچنان برای اکثر بینندگان جذاب است. البته وجود مه‌شکن‌های گرد تا حدودی جذابیت بخش جلو خودرو را خدشه‌دار کرده است.

نمای جانبی Suzuki Baleno همانند دیگر هاچ‌بک‌های کوچک بازار است. این بخش ظاهری ساده دارد اما خطوط منحنی و همچنین یک فرورفتگی فانتزی باعث شده‌اند با ظاهری بیش از حد ساده مواجه نباشیم.

طراحان سوزوکی برای خلق ظاهر عقب بالنو از محصولات دیگر خودروساز فرانسوی یعنی رنو استفاده کرده‌اند. چراغ‌های عقب سوزوکی بالنو به طور کامل شبیه به هاچ‌بک‌های رنو نظیر رنو کلیو طراحی شده‌اند. همچنین سبک طراحی درب پنجم و سپر عقب خودرو نیز به خودروهای رنو شباهت دارد. این سبک طراحی ساده و در عین حال زیبا است؛ بنابراین با خودرویی مواجه هستیم که مورد پسند اکثر مخاطبان قرار می‌گیرد.

سوزوکی بالنو

طراحی داخلی

کابین سوزوکی بالنو براساس استانداردهای صنعت خودرو طراحی شده است و نکته عجیبی را در فضای داخلی این خودرو نخواهید دید. طراحان سوزوکی برای جلوگیری از سادگی افراطی کابین، تریم داخلی سه رنگ را برای این خودرو در نظر گرفته‌اند. قطعات داشبورد، رودری‌ها و روکش صندلی‌ها نیز از ترکیب چرم مصنوعی و پلاستیک ساخته شده‌اند.

سوزوکی بالنو

قطعاتی با رنگ نقره‌ای به نقاط مختلف کابین سوزوکی بالنو اضافه شده‌اند تا محیط داخلی این خودرو را برای کاربر جذاب‌تر جلوه دهند. علاوه برآن یک قطعه نقره‌ای رنگ نیز در قسمت پایین فرمان دی‌کات خودرو قرار گرفته است. روی فرمان خودرو نیز انبوهی از دکمه‌های کنترلی مشاهده می‌شوند.

سوزوکی بالنو

صفحه نمایش سیستم سرگرمی در بالنو از نوع 9 اینچی است که نیمی از آن درون داشبورد قرار گرفته است. فاصله بین دومحور هاچ‌بک سوزوکی حدود 2.5 متر است، بنابراین فضای آن برای 4 بزرگسال با قد و قواره متوسط در سواری‌های کوتاه‌مدت مناسب خواهد بود. فضای بار این خودرو 318 لیتر حجم دارد که برای یک هاچ‌بک کوچک رقم مناسبی است. البته در صورت نیاز به فضای بیشتر، می‌توانید صندلی‌های عقب را تا کنید. روکش صندلی‌های خودرو نیز از نوع چرم مصنوعی در نظر گرفته شده‌اند.

مشخصات فنی سوزوکی بالنو 

زیر کاپوت Suzuki Baleno، پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر قرار دارد. این پیشرانه حداکثر 105 اسب‌بخار قدرت و 138 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند که ارقام قابل قبولی برای یک موتور کوچک و کم‌حجم هستند. این پیشرانه در دیگر خودرو وارداتی این برند یعنی سوزوکی سیاز نیز مورد استفاده قرار گرفته است. خوشبختانه به دلیل عدم وجود توربوشارژر، این پیشرانه حساسیت کمتری نسبت به سوخت مصرفی دارد.

در بخش انتقال قدرت سوزوکی بالنو از گیربکس چهارسرعته اتوماتیک استفاده شده است که قدرت و گشتاور را به دیفرانسیل جلو خودرو می‌فرستد. شتاب صفر تا صد این هاچ‌بک کوچک، طبق کاتالوگ 11 ثانیه است. البته انتظار داریم در دنیای واقعی اعداد بیشتری برای شتاب این خودرو ثبت شوند.

سوزوکی بالنو

سیستم تعلیق بالنو نیز در ساده‌ترین حالت خود قرار دارد. سیستم مک‌فرسون در جلو و میله پیچشی نیمه مستقل در عقب، وظیفه دفع ضربات واردشده به کابین خودرو را برعهده دارند. ترمزهای سوزوکی بالنو نیز در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه‌ای هستند.

مصرف سوخت ترکیبی سوزوکی بالنو 5.4 لیتر به ازای صد کیلومتر است. این عدد بزرگترین مزیت هاچ‌بک کوچک سوزوکی را برای مشتریان شکل می‌دهد. با تکیه بر مصرف سوخت اقتصادی و باک 37 لیتری، بالنو می‌تواند بیش از 680 کیلومتر را با یک‌بار سوخت‌گیری طی کند.

امکانات و تجهیزات

سوزوکی بالنو یک خودرو اقتصادی در سطح جهان محسوب می‌شود اما همین خودرو اقتصادی نیز به سطح قابل قبولی از امکانات رفاهی و ایمنی مجهز است. تجهیزات ایمنی استاندارد سوزوکی بالنو شامل دو کیسه هوا، سیستم‌های ترمز ضدقفل و توزیع نیروی ترمز به همراه سیستم کنترل پایداری می‌شوند. همچنین این خودرو به سنسور پارک عقب، دوربین عقب و دوربین 360 درجه مجهز است.

سوزوکی بالنو

امکانات رفاهی محصول جدید راسا موتور نیز قابل قبول هستند. کروز کنترل، سیستم صوتی به همراه شش بلندگو و نمایشگر 9 اینچی اندرویدی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سنسور پارک عقب، سنسور باران، سیستم تهویه اتوماتیک به همراه دریچه برای ردیف عقب، فرمان دی‌کات به همراه دکمه‌های کنترلی، پورت شارژر، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، روکش چرمی کابین و رینگ‌های 16 اینچی آلیاژی از جمله تجهیزات رفاهی سوزوکی بالنو به شمار می‌روند.

رقبای سوزوکی بالنو 

قیمت بالنو در هند برای بالاترین و مجهزترین تیپ، 988 هزار روپیه است که معادل تقریبا 600 میلیون تومان می‌شود. اما در زمستان 1402، قیمت این خودرو یک میلیارد و 505 میلیون تومان اعلام شد.

مهم‌ترین رقبای بالنو در بازار، نسخه‌های کارکرده مزدا 2، هیوندای i20 و کیا ریو هستند. همچنین می‌توان هاچ‌بک کراس‌های مونتاژی را نیز به عنوان رقبای بالنو به حساب آورد. در این بین افرادی که به خرید خودروهای وارداتی علاقه شدید دارند، بالنو را به عنوان یکی از گزینه‌های خود در نظر خواهند گرفت.

سوالات متداول:

هدف سوزوکی از عرضه بالنو در دهه 90 چه بوده است؟

نخستین نسل سوزوکی بالنو در سال 1990 برای کسب سهم از بازار در حال رشد آسیای جنوب شرقی وارد بازار شد.

پیشرانه بکار رفته در بالنو چه مشخصاتی دارد؟

در این خودرو یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر قرار دارد. این پیشرانه حداکثر 105 اسب‌بخار قدرت و 138 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند که ارقام قابل قبولی برای یک موتور کوچک و کم‌حجم هستند.

بزرگترین مزیت هاچ‌بک کوچک سوزوکی برای مشتریان چیست؟

مصرف سوخت ترکیبی سوزوکی بالنو 5.4 لیتر به ازای صد کیلومتر است که با باک 37 لیتری، بالنو می‌تواند بیش از 680 کیلومتر را با یک‌بار سوخت‌گیری طی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا