اخبار داخلیفنیمعرفیمقالات

بررسی جی ای سی امپو ؛ سدان اسپرت راسا موتور چه مشخصاتی دارد؟

توقف چندساله واردات خودرو به کشور، موجب شده است تا برندهای جدید جایگزین نام‌های قبلی در حوزه واردات شوند. شرکت تازه تاسیس راساموتور خاورمیانه یکی از آن‌ها است که محصولات برند جی ای سی (GAC) و سوزوکی را در ایران خواهد کرد. یکی از جذاب‌ترین محصولات این شرکت تازه تاسیس، جی ای سی امپو (GAC Empow) است.

سدان اسپرت جی ای سی امپو به همراه GS3، دو محصول وارداتی برند GAC راساموتور برای بازار ایران هستند. مشخصات فنی این سدان شباهت زیادی با مدل کراس‌اوور دارد، اما در بخش طراحی ظاهری تفاوت‌های قابل توجهی با یکدیگر دارند. با توجه به عدم حضور سدان‌های اسپرت ژاپنی و کره‌ای در ایران، جی ای سی امپو می‌تواند در جلب رضایت علاقمندان به خودروهای اسپرت موفق باشد.

جی ای سی امپو

نگاه اجمالی به جی ای سی امپو

سدان اسپرت امپو یا ترامپچی امپو، با الگوبرداری از محصولاتی مانند هیوندای الانترا N لاین و به عنوان رقیبی ارزان‌تر برای سدان‌های اسپرت کره‌ای ساخته شده است. تولید این مدل از سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز شده است و تاکنون ادامه دارد.

جی ای سی امپو نخستین بار به عنوان یک مدل کانسپت در نمایشگاه خودرو گوانگژو ۲۰۲۰ رونمایی شد. در سال ۲۰۲۱، تولید نسخه‌های تجاری امپو آغاز شد تا جایگزین ترامپچی GA4 شود.

امپو با پیشرانه‌های ۱.۵ و ۲ لیتری توربوشارژ تولید می‌شود. از سال ۲۰۲۲، تولید نسخه هیبریدی این خودرو با استفاده از موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی و یک موتور برقی آغاز شده است. البته نسخه‌های وارداتی از موتور ۱.۵ لیتری بهره می‌برند که با GAC GS3 مشترک است.  

جی ای سی امپو

طراحی خارجی

با نگاه از نمای جانبی، ظاهر فست‌بک جی ای سی امپو به راحتی قابل تشخیص است. شیشه عقب خودرو با درب صندوق عقب به صورت یکپارچه طراحی شده‌اند و کاپوت تا جای ممکن به جلو کشیده شده است. خطوط طراحی در نمای جانبی جی‌ای‌سی امپو ظاهر اسپرت‌تری به آن‌ داده‌اند، اگرچه تعداد این خطوط و میزان تیزی آن‌ها از جی‌ای‌سی GS3 کمتر است. رینگ‌های مشکی‌رنگ المان‌های اسپرت نمای جانبی خودرو را تکمیل می‌کنند.  

جی ای سی امپو

در جلوی کاپوت کشیده یک جلوپنجره مشبک مشکی‌رنگ و بزرگ دیده می‌شود. فرورفتگی‌های متقارن روی دو طرف کاپوت باعث بهبود ضریب آیرودینامیک خودرو می‌شوند. همچنین برخی از قطعات سپر جلو برای القای حس اسپرت به رنگ زرد در آمده‌اند.  

جی ای سی امپو

چراغ‌های عقب GAC Empow شبیه به محصولات جدید تویوتا طراحی شده‌اند. طراحی این چراغ‌ها شبیه یک ذوزنقه بزرگ است که بخش انتهایی آن‌ها با یک انحنا به گلگیرها متصل شده است. خروجی‌های اگزوز دوگانه کرومی در زیر سپر نمای عقب خودرو را زیباتر کرده‌اند. سپر عقب حجم قابل توجهی دارد و خطوط طراحی تیز نمای جلو، در عقب هم تکرار شده‌اند تا ظاهری موزون به جی ای سی امپو بدهند.

جی ای سی امپو

طراحی داخلی

کابین جی ای سی امپو بر اساس الگوهای موفق در سدان‌های اسپرت طراحی شده است و در آن شاهد مواردی از جمله کلاستر دوگانه عریض هستیم. کنسول خودرو ارتفاع و عرض مناسبی دارد و دو صندلی ردیف جلو را به صورت کامل از یکدیگر جدا کرده است.

کابین امپو

قطعه‌ای کرومی‌شکل در قسمت پایین فرمان دی‌کات به چشم می‌خورد. تزئینات دورنگ در سراسر کابین خودرو به چشم می‌خورد و بخش‌هایی از داشبورد و رودری‌ها طرح فیبرکربن دارند.

فاصله محوری جی ای سی امپو ۲۷۳۶ میلیمتر است که آن را در رده سدان‌های کوچک اما جادار قرار می‌دهد. البته به دلیل فرم خاص سقف خودرو، فضای سر برای سرنشینان ردیف عقب کمتر است. گنجایش صندوق عقب جی ای سی امپو ۵۴۳ لیتر است، البته در صورت نیاز به فضای بیشتر می‌توان صندلی‌های ردیف عقب را با نسبت ۶۰/۴۰ تا کرد.  

مشخصات فنی جی ای سی امپو

جی ای سی امپو از موتور ۱.۵ لیتری چهارسیلندر توربوشارژر بهره می‌برد. این پیشرانه مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت است و بنابراین به سوخت باکیفیت برای فعالیت نیاز خواهد داشت. البته راندمان قابل توجه آن، ارزش هزینه سوخت یا مکمل‌های سوخت را دارد.

امپو راسا موتور

این پیشرانه حداکثر قدرت ۱۶۷ اسب‌بخار و گشتاور ۲۷۰ نیوتن‌متر را در اختیار راننده قرار می‌دهد. جعبه‌دنده هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه تر وظیفه انتقال قدرت به دیفرانسیل جلو را برعهده دارد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این مدل ۷ ثانیه اعلام شده که رقم قابل توجهی است.

با وجود عملکرد اسپرت، مصرف سوخت جی ای سی امپو در سیکل ترکیبی فقط ۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. با توجه به حجم  ۴۷ لیتری باک خودرو، برد حرکتی این خودرو بیش از ۷۸۰ کیلومتر خواهد بود.  

جی ای سی امپو به سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و چنداتصاله در عقب مجهز است که از یکدیگر مستقل هستند. ترمزهای چهار چرخ از نوع دیسکی هستند.

جی ای سی امپو

یکی از نکات جالب سدان اسپرت GAC، نصب کیت اگزوز به صورت استاندارد روی این خودرو است. با توجه به مود رانندگی انتخابی، صدای خروجی اگزوز خودرو تغییر می‌کند که این موضوع برای علاقمندان به حوزه خودرو جذابیت فراوانی دارد.

امکانات و تجهیزات جی ای سی امپو

جی ای سی امپو از تجهیزات رفاهی و ایمنی قابل توجهی برخوردار است. تجهیزات ایمنی این خودرو در سطح بالایی قرار دارند و امکانات رفاهی رنگارنگی را نیز در کابین این خودرو خواهید دید. بنابراین برای مشتریانی که به دنبال خرید یک سدان اسپرت مجهز هستند، GAC امپو گزینه‌ای ایده آل مطرح می‌شود.

 این خودرو به سیستم‌های کمک راننده مانند کروز کنترل تطبیقی، نگهدارنده بین خطوط، هشدار تعویض خط، هشدار برخورد از جلو، دستیار ترافیک و نور بالای هوشمند مجهز است. سایر امکانات ایمنی این مدل شامل شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، دستیار حرکت در سربالایی و ترمز پارک برقی هستند.

کابین جی ای سی

از امکانات رفاهی امپو می‌توان به این موارد اشاره کرد: سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم صوتی به همراه شش بلندگو و نمایشگر 10.25 اینچی لمسی، چراغ مه‌شکن، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران،‌ سیستم تهویه اتوماتیک به همراه فیلتر تصفیه هوا، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، تریم چرمی کابین، کلاستر دیجیتال 7 اینچی، شارژر بی‌سیم گوشی هوشمند، سانروف، کیت اگزوز، آینه‌های جانبی تاشو برقی و سنسور نور و باران.

قیمت و رقبا

جی ای سی امپو رقبای بسیاری در بازار خودرو ایران دارد. سدان‌های چینی مونتاژی نخستین رقبای این خودرو به شمار می‌آیند که احتمالا از نماینده GAC ارزان‌تر خواهند بود. سدان‌های کوچک وارداتی همچون تویوتا کرولا و هیوندای الانترا را نیز می‌توان به عنوان رقبای امپو در نظر گرفت. البته هیچکدام از رقبای این خودرو به صورت استاندارد با کیت اگزوز عرضه نمی‌شوند!

جی ای سی امپو

جی ای سی امپو در بهمن ۱۴۰۲ با قیمت ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان وارد سامانه فروش شد. مهم‌ترین رقیب جی‌ای‌سی امپو در بازار ایران، فونیکس آریزو 6 جی‌تی از مدیران خودرو است. آریزو 6 جی‌تی نیز یک سدان اسپرت به حساب می‌آید و از نظر عملکرد فنی در بازه‌ای نزدیک به سدان GAC قرار می‌گیرد. این سدان نیز در اسفند ماه ۱۴۰۲ قیمتی برابر با یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان داشت. شواهد نشان می‌دهد در آینده نزدیک، شاهد یک رقابت جذاب میان جی‌ای‌سی امپو و آریزو 6 جی‌تی خواهیم بود.

سوالات متداول:

سدان اسپرت جی ای سی امپو با الگو برداری از چه محصولاتی تولید شده است؟

سدان اسپرت جی ای سی امپو یا ترامپچی امپو، ظاهری مشابه با هیوندای الانترا N لاین دارد و رقیبی ارزان‌تر برای سدان‌های اسپرت کره‌ای به شمار می‌رود.

میزان مصرف سوخت امپو چگونه است؟

مصرف سوخت امپو در سیکل ترکیبی فقط ۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. با توجه به حجم  ۴۷ لیتری باک خودرو، برد حرکتی این خودرو بیش از ۷۸۰ کیلومتر خواهد بود

 مهم‌ترین رقیب امپو در بازار ایران کدام خودرو است؟

مهم‌ترین رقیب امپو در بازار ایران، فونیکس آریزو 6 جی‌تی از مدیران خودرو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا