بررسی

آریزو 5 اسپرت سدان بروز شده ام وی ام

آریزو 5 اسپرت نسخه فیس لیفت سدان محبوب ام وی ام بوده که از آن به عنوان چهارمین نسل آریزو 5 یاد می‌کنند. این خودرو که با نام آریزو 5 اس نیز شناخته می‌شود، طراحی اسپرتی در نمای بیرونی دارد و آپشن‌های مختلفی ارائه می‌کند.

تاکنون نزدیک به 50 هزار دستگاه آریزو 5 در بازار ایران عرضه شده و بیش از یک میلیون دستگاه نیز در بازارهای جهانی به فروش رفته است. آریزو 5 اسپرت منحصرا برای بازار ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس طراحی شده و در این مطلب قصد داریم به بررسی آن بپردازیم.

آریزو 5 اسپرت

درباره سدان ام وی ام

آریزو 5 در سال 1396 در نسخه تنفس طبیعی با گیربکس دنده‌ای و اتوماتیک عرضه شد. مدتی بعد نسخه جدید این خودرو با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ از راه رسید که در آن زمان یکی از قدرتمندترین سدان‌های مونتاژی محسوب می‌شد.

در سال ۱۴۰۰ آریزو ۵ دستخوش تغییراتی در بخش ظاهری، کابین، امکانات رفاهی و همچنین فنی شد که آن را مدرن‌تر جلوه داد. از جمله تغییرات فنی نسل سوم این خودرو به تغییر گیربکس CVT این خودرو از ۷ به ۹ سرعته باید اشاره کرد که تجربه رانندگی با آن را به مراتب بهبود بخشید.

حال چهارمین نسخه از این خودرو یعنی آریزو 5 اسپرت معرفی شده که طراحی آن طبق ترند روز محصولات چری شکل گرفته و ضمن دارا بودن مشخصات فنی مشابه با نسخه قبل، طراحی اسپرت‌تر و امکانات بیشتری را ارائه می‌دهد.

آریزو 5 اسپرت

طراحی ظاهری آریزو 5 اسپرت

آریزو 5 اسپرت یا همان آریزو 5 اس کلیات طراحی نسل قبل را حفظ کرده و صرفا تغییراتی هوشمندانه در راستای اسپرت‌تر شدن نمای ظاهری داشته است. دیزاین کاپوت و چراغ‌های جلو تغییری نکرده، اما جلوپنجره دیگر سبک طراحی کهکشانی مانند را ندارد.

جلوپنجره Waterfall یا آبشاری دارای خطوط عمودی بوده که طراحی آن مشابه با تیگو 9 است. این خط جدید طراحی چری است که در محصولات تازه آن هم دیده می‌شود. سپر به صورت کلی تغییر کرده و در دو گوشه آن قاب مه شکن با باله‌های افقی موسوم به Wind Knife طراحی شده و داخل آن‌ها چراغ روشنایی روز قرار گرفته است.

آریزو 5 اسپرت

زیر سپر جلو هم یک لبه شبه اسپلیتر طراحی شده که نمای این خودرو را در بخش جلو خشن‌تر جلوه می‌دهد. یک لوگو S قرمز رنگ هم داخل جلوپنجره نصب شده که به تریم این خودرو اشاره دارد.

آریزو 5 اسپرت در بخش جانبی تغییر خاصی نداشته و همچنان از رینگ‌های 17 اینچی آلیاژی و کالیپرهای ترمز قرمز رنگ استفاده می‌کند.

اما در بخش عقب این خودرو تغییراتی را تجربه کرده است. از جمله آن‌ها می‌توان به تغییر دیزاین سپر و اضافه شدن یک دیفیوزر با دو خروجی اگزوز مصنوعی و همچنین برآمدگی‌های جانبی سپر اشاره کرد. البته گرافیک چراغ‌ها و دیگر قسمت در این بخش تغییری نداشته‌اند.

آریزو 5 اسپرت

طراحی کابین آریزو 5 اس

آریزو 5 اسپرت در نمای داخل تغییرات محدودی نسبت به نسخه قبلی داشته است. البته سبک طراحی داشبورد به ویژه در بخش فوقانی تا حد زیادی به برادر لوکس‌تر این خودرو یعنی آریزو 6 پرو شبیه شده، اما همچنان از نظر متریال استفاده شده با آریزو 6 پرو فاصله دارد.

در مقابل راننده حالا یک غربیلک فرمان D شکل به جای فرم دایره‌ای نسل قبل قرار دارد که روی آن کلیدهای کنترلی تعبیه شده است. در پشت فرمان هم نشانگرهای عقربه ای را شاهد هستیم که در میان آن‌ها نمایشگر کامپیوتر سفری دیده می‌شود.

آریزو 5 اسپرت

در میان داشبورد هم یک نمایشگر لمسی 8 اینچی برای سیستم مالتی مدیا قرار دارد که گرمکن صندلی هم از این بخش روشن و خاموش می‌شود. آپشنی که در نسل قبلی وجود نداشت. در زیر آن کلیدهای تنظیم سیستم تهویه را هم می‌توان دید که به طور کلی تغییر کرده‌اند.

آریزو 5 اسپرت

صندلی‌ها دارای تودوزی چرم مصنوعی مشکی رنگ هستند و رد دوخت نارنجی رنگ مقداری کابین را زیباتر کرده است. روی دستگیره درب‌ها نیز یک تریم نارنجی رنگ اجرا شده که زیبایی کابین را بیشتر کرده است. صندلی راننده دارای قابلیت تنظیم به صورت برقی در 6 جهت بوده که این هم از جمله مواردی است که به این خودرو اضافه شده.

تجربه رانندگی با آریزو 5 اس

آریزو 5 اسپرت در بخش مشخصات فنی هیچ تغییری نسبت به نسخه قبلی نداشته است. این خودرو همچنان از پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو طراحی AVL اتریش استفاده می‌کند که از توربوشارژر هانیوال بهره می‌برد.

این پیشرانه ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی موتور توسط گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض دستی ۹ سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

آریزو 5 اسپرت

با همین مشخصات، آریزو 5 اسپرت عملکرد خوبی در شتابگیری از خود نشان می‌دهد و در بررسی با دستگاه درگی، به شتاب صفر تا صد 11.7 ثانیه دست پیدا کردیم. این عدد حدود ۰.۵ ثانیه بهبود را نسبت به نسل سوم نشان می‌دهد.

همچنین در تست ترمز از سرعت 100 به صفر کیلومتر بر ساعت، خط ترمزی برابر با 47 متر را به ثبت رساندیم. این عدد کمی بالاتر از نسخه قبلی بود اما باز هم در رنج ترمزهای متوسط قرار می‌گیرد.

آریزو 5 اسپرت

تجهیزات ایمنی و رفاهی آریزو 5 اس

ام وی ام آریزو 5 اس در بخش تجهیزات ایمنی یکی از کاملترین‌ها در بین رقبای مونتاژی بوده و دارای شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز پارک برقی و اتوهلد است.

همچنین سامانه کنترل کشش، کمکی شروع حرکت در سربالایی، سنسور فشار باد تایرها، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، فرمان برقی، کروز کنترل و … از دیگر امکانات این خودرو محسوب می‌شود.

در بخش تجهیزات رفاهی هم آریزو 5 اسپرت دارای سنسور نور، سنسور باران، فرمان برقی، سانروف برقی، صندلی برقی راننده در 6 جهت، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم تهویه مطبوع با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، ریموت استارت، نمایشگر مالتی مدیا 8 اینچی و … است.

آریزو 5 اسپرت

قیمت آریزو 5 اسپرت

مدیران خودرو قیمت آریزو 5 اسپرت را برای نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش خود یک میلیارد و 94 میلیون تومان اعلام کرده. این قیمت در مقایسه با آریزو 5 نسل سوم یا قبلی حدود 40 میلیون تومان بیشتر است. با در نظر گرفتن تجهیزاتی که به این خودرو اضافه شده، این رقمی منطقی برای یک سدان جدید است.

نام خودروام وی ام آریزو 5 اسپرت
موتور4 سیلندر ۱.۵ لیتری توربو
گیربکساتوماتیک پیوسته CVT با ۹ دنده مصنوعی
قدرت147 اسب بخار در دور موتور 5500
گشتاور210 نیوتن متر از دور موتور 1750 تا 4000
طول*عرض*ارتفاع4532*1814*1487
فاصله محوری2650 میلیمتر
وزن خالص1330 کیلوگرم
سیستم تعلیق جلومک فرسون با فنر پیچشی
سیستم تعلیق عقبیکپارچه H محور پیچشی
قیمتیک میلیارد و ۹۴ میلیون تومان

سوالات متداول

مشخصات فنی آریزو 5 اسپرت چیست؟

این خودرو از یک موتور ۱.۵ لیتری توربو طراحی AVL اتریش بهره می‌برد که ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال قدرت از طریق گیربکس ۹ سرعته CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

امکانات رفاهی آریزو 5 اسپرت کدامند؟

سنسور نور، سنسور باران، فرمان برقی، سانروف برقی، صندلی برقی راننده در 6 جهت، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم تهویه مطبوع با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، ریموت استارت، نمایشگر مالتی مدیا 8 اینچی و …

قیمت آریزو 5 اس چقدر است؟

مدیران خودرو قیمت آریزو 5 اسپرت را برای نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش خود یک میلیارد و 94 میلیون تومان اعلام کرده که حدود 40 میلیون تومان بیشتر از نسخه قبلی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا