بررسی

کی ام سی J7 بزرگ‌ترین سدان مونتاژی

کی ام سی J7 سدان پرچم‌دار کرمان موتور است که با طراحی لیفت‌بک، گرافیک جذاب چراغ‌ها و موتور قدرتمندش توانسته نظر مردم را نسبت به خود جلب کند. این خودرو که از سیستم تزریق سوخت مستقیم GDi استفاده می‌کند، قدرتی فراتر از یک موتور ۱.۵ لیتری توربو معمولی را به نمایش می‌گذارد.

در سفری 400 کیلومتری و عمدتا جاده‌ای، بزرگ‌ترین سدان مونتاژی ایران را به چالش کشیدیم تا پاسخی برای این سوال پیدا کنیم: آیا سدان پرچم‌دار کرمان موتور می‌تواند به عنوان خودرویی با ظاهر اسپرت، رانندگی امن و راحتی را ارائه دهد؟

درباره کی ام سی J7

همکاری جک و کرمان موتور موضوع جدیدی نیست. این دو شرکت از دهه ۱۳۹۰ با یکدیگر همکاری می‌کنند که حاصل آن، عرضه کراس‌اوورها و سدان‌های مختلف برند جک در بازار ایران بوده است. دو خودرو جک S5 و جک J5 از جمله پرفروش‌ترین محصولات کرمان موتور به شمار می‌روند که همچنان در بازار آزاد محبوب هستند.

KMC J7 - کی ام سی J7

کرمان موتور پس از اعمال دوباره تحریم‌ها، تصمیم گرفت تا محصولات جک را با برند خود به بازار عرضه کند. کی ام سی J7 و K7 در کنار پیکاپ KMC T8 سه محصول جدید جک با برند اختصاصی کرمان موتور هستند و در این بین تنها J7 در سگمنت سدان قرار می‌گیرد.

کی ام سی J7 همان سهول A5 پلاس است. خودرویی متعلق به زیربند لوکس و جدید جک که نسخه فیس‌لیفت آن به بازار ما آمده. جالب است بدانید که سهول نتیجه سرمایه‌گذاری مشترک میان جک و سئات (از زیر مجموعه‌های فولکس‌واگن) است.

KMC J7 - کی ام سی J7

طراحی ظاهری کی ام سی J7

طراحی ظاهری کی ام سی J7 یکی از نقاط تمایز این خودرو محسوب می‌شود. سدان کرمان موتور به واسطه فرم لیفت بک بدنه، مورد توجه مردم قرار گرفته و برخی آن را زانتیای چینی می‌نامند! الگوبرداری جک از خودروهای آلمانی و کره‌ای مثل آئودی A7 و کیا استینگر در طراحی این خودرو مشخص است.

KMC J7 - کی ام سی J7

طراحی کی ام سی J7 را در مجموع می‌توان پخته و زیبا دانست. این خودرو با ارائه چهره‌ای خشن در نمای جلو و عقب، یک سدان با روحیه اسپرت را به تصویر می‌کشد. قطعات مختلف بدنه این خودرو با یکدیگر هماهنگ هستند و نمای جانبی خودرو نیز با استفاده از خطوط فانتزی و رینگ‌های مشکی این ظاهر را تکمیل کرده است.

KMC J7 - کی ام سی J7

کابین و فضای داخلی KMC J7

طراحان جک برای خلق نمای داخلی کی ام سی J7 از خودروهای برقی و به خصوص محصولات تسلا الهام گرفته‌اند. قسمت میانی کنسول خودرو شامل یک نمایشگر بزرگ عمودی است که گویا به سایر قطعات کابین چسبیده شده است. این نمایشگر به همراه چند دکمه فیزیکی کوچک در پایین آن، تنها ابزارهایی هستند که در اختیار راننده قرار دارند.

KMC J7 - کی ام سی J7

فرمان خودرو از نوع دی‌کات است و دو پدل شیفتر هم برای تعویض دنده در نظر گرفته شده‌اند که اندازه کوچکی دارند. فاصله محوری کی ام سی J7 برگ برنده این خودرو در بخش کابین نسبت به رقبا است. این خودرو با دارا بودن فاصله بین دو محور ۲.۷۶ متر یک سدان متوسط به حساب می‌آید و در مقایسه با خودروهایی نظیر آریزو ۵ یا ریسپکت فضای بیشتری در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌دهد.

KMC J7 - کی ام سی J7

مشخصات فنی سدان کرمان موتور

اکثر خودروهای چینی به پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری مجهز هستند و کی ام سی J7 نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه توربو با سیستم تزریق سوخت مستقیم GDi قرار دارد که حداکثر ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه با کی ام سی K7 و جک S5‌ فیس‌لیفت مشترک است. بنابراین دسترسی به خدمات و قطعات یدکی برای مالکان ساده‌تر خواهد بود.

KMC J7 - کی ام سی J7

در بخش انتقال قدرت نیز شاهد مشابهت‌هایی با دیگر محصولات کرمان موتور هستیم. گیربکس شش سرعته دوکلاچه تر (Wet) وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را برعهده دارد. سیستم تعلیق J7 در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است. بنابراین سواری خودرو به طور همزمان نرم و ایمن خواهد بود. ترمزهای هر چهار چرخ این خودرو هم از نوع دیسکی هستند.

KMC J7 - کی ام سی J7

همان‌طور که گفتیم کی ام سی J7 از سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برد و علاوه بر آن از استاندارد عدم آلایندگی یورو ۶ نیز پیروی می‌کند. بنابراین برای پر کردن باک ۵۵ لیتری خودرو باید از سوخت با کیفیت و ترجیحا سوپر استفاده کرد. مصرف سوخت ترکیبی سدان کرمان موتور حدود ۶ لیتر در صد کیلومتر برآورد می‌شود. شتاب صفر تا صد ۱۰.۵ ثانیه‌ و حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت، از دیگر مشخصات فنی KMC J7 هستند.

KMC J7 - کی ام سی J7

تجربه رانندگی با کی ام سی J7

کی ام سی J7 یک سدان سایز متوسط و بزرگ‌ترین سدان مونتاژی کشور است. پیش از رانندگی با این خودرو به علت فرم سدانش انتظار داشتیم که نسبت به یک کراس اوور هندلینگ و فرمان پذیری بهتری از خود نشان دهد. ویژگی که به محض قرار گرفتن پشت فرمانش برای ما اثبات شد.

KMC J7 - کی ام سی J7

سدان کرمان موتور به علت بهره‌مندی از پیشرانه قدرتمند می‌تواند شتاب ثانویه خوبی ثبت کند. اما در شتاب اولیه، تاخیر شروع حرکت با تخت کردن پدال گاز مشهود است؛ چراکه گیربکس‌های دو کلاچه عموما در آغاز حرکت، کند عمل می‌کنند. برای کاهش این تاخیر باید به آرامی و با یک سرعت منطقی، فشار را روی پدال گاز افزایش دهید. در این صورت عملکرد گیربکس دو کلاچه کی ام سی J7 در رانندگی شهری و جاده‌ای رضایت بخش خواهد بود.

KMC J7 - کی ام سی J7

بااینکه ارتفاع از سطح زمین یا Clearance این خودرو در مقایسه با رقبای آن بلندتر است اما به علت خشکی نسبی سیستم تعلیق، هندلینگ بهتری در مقایسه با برخی رقبای هموطن خود ارائه می‌دهد. البته کی ام سی J7 سواری خیلی خشکی ندارد اما به علت کورس کم کمک فنرها، باید سرعت‌گیرها را با سرعت پایینی رد کنید. در غیر این صورت کوبش محسوسی را در اتاق تجربه خواهید کرد.

KMC J7 - کی ام سی J7

امکانات و تجهیزات KMC J7

سهول A5 پلاس در قالب ۹ تیپ به بازار چین عرضه شده که نسخه تولیدی کرمان موتور تیپ هفتم این خودرو محسوب می‌شود. بنابراین تمامی امکانات نسخه فول آپشن A5 پلاس را در کی ام سی J7 نمی‌بینید. برای مثال صندلی‌های تنظیم شونده برقی و دستیارهای ایمنی رانندگی از این خودرو حذف شده‌اند. با این حال این خودرو لیست آپشن‌های زیر را در اختیار شما قرار می‌دهد:

شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم صوتی به همراه 8 بلندگو با نمایشگر 10.4 اینچی لمسی، دوربین 360 درجه، سنسور پارک در جلو و عقب، کروز کنترل، سیستم ورود و استارت بدون کلید، فرمان برقی، سقف پانوراما، کلاستر دیجیتالی 7 اینچی، سنسور نور و باران.

KMC J7 - کی ام سی J7

قیمت و رقبای J7 کرمان موتور

در زمان نگارش این مطلب یعنی مردادماه ۱۴۰۲، قیمت کی ام سی J7 از سوی کرمان موتور یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان اعلام شده است. این خودرو دو رقیب اصلی در بازار دارد که فونیکس آریزو ۶ پرو و بهمن ریسپکت پرایم هستند. هر دو این خودروها از پلتفرم چری بهره می‌برند و با موتور ۱.۵ لیتری توربو و گیربکس CVT عرضه می‌شوند.

KMC J7 - کی ام سی J7

به همین علت از نظر فنی J7 برتری قابل ملاحظه‌ای نسبت به این دو خودرو دارد. اما به زودی یک رقیب دیگر یعنی آریزو ۶ جی تی با قدرت بیشتر، امکانات متنوع‌تر و البته قیمت بالاتر به بازار عرضه خواهد شد که کار را برای کی ام سی J7 دشوار خواهد کرد. ولی کرمان موتور می‌تواند با افزایش سطح آپشن‌ها و عرضه اقساطی، فروش سدان پرچم‌دار خود را تضمین کند.

نام خودروکی ام سی J7
موتور۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو GDi
گیربکساتوماتیک دو کلاچه 6 سرعته
قدرت172 اسب بخار در دور موتور 5500
گشتاور280 نیوتن متر از دور موتور 1800
طول*عرض*ارتفاع4770*1820*1492
فاصله محوری2760 میلیمتر
وزن خالص1485 کیلوگرم
سیستم تعلیق جلومک فرسون Strut
سیستم تعلیق عقبمولتی لینک
قیمتیک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان

سوالات متداول

مشخصات فنی کی ام سی J7 چیست؟

یک موتور ۱.۵ لیتری توربو با سیستم تزریق سوخت مستقیم که ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه با کی ام سی K7 و جک S5‌ فیس‌لیفت مشترک است.

کی ام سی J7 از چه امکاناتی بهره می‌برد؟

شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم صوتی به همراه 8 بلندگو با نمایشگر 10.4 اینچی لمسی، دوربین 360 درجه، سنسور پارک در جلو و عقب، کروز کنترل، سیستم ورود و استارت بدون کلید، فرمان برقی، سقف پانوراما، کلاستر دیجیتالی 7 اینچی، سنسور نور و باران و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا