معرفی

بررسی تویوتا کرولا 2023؛ مدل وارداتی توسط معین خودرو چه مشخصاتی دارد؟

در واپسین روزهای آبان ماه 1402، شرکت معین خودرو از تویوتا کرولا 2023 به عنوان محصول وارداتی خود برای بازار ایران رونمایی کرد. این شرکت طی دوره‌های قبلی به واردات مدل‌های مختلف پورشه مشغول بود، اما اکنون به علت ممنوعیت ورود خودروهای بیش از 20 هزار دلار تصمیم گرفته به سراغ خودروهای اقتصادی برود.

نخستین نمونه‌های وارداتی کرولا 2023 به ایران، با پیشرانه 1.2 لیتری وارد شده‌اند و به همین دلیل با نام تویوتا کرولا 1200 در بازار ما شهرت یافته‌اند. در مطلب پیش‌رو، نگاهی به این خودرو خواهیم داشت. علاوه بر تویوتا کرولا، دو سدان کوچک دیگر از برندهای شناخته شده نیز وارد بازار کشورمان شده‌اند که در پایان مطلب با کرولا مقایسه خواهند شد.

تویوتا کرولا - Toyota Corolla

نگاه اجمالی به تویوتا کرولا 2023

تویوتا کرولا نیازی به معرفی ندارد. این خودرو اقتصادی و پرفروش در کلاس جهانی، از دهه‌ها پیش تاکنون به تولید می‌رسد. میزان فروش کرولا در سطح جهان آن‌قدر گسترده است که حتی در بازار بسته و محدود ایران نیز نسل‌های متفاوت این خودرو حضور دارند. آخرین نسخه این خودرو که با نام تویوتا کرولا ۲۰۲۳ شناخته می‌شود، متعلق به نسل دوازدهم آن است. این اتاق از کرولا با کد E210 شناخته می‌شود.

تولید نسل دوازدهم تویوتا کرولا از سال 2018 آغاز شده است و تا به امروز ادامه دارد. این خودرو در قالب بدنه‌های هاچ‌بک، سدان و استیشن واگن به تولید می‌رسد که تنها نسخه‌های سدان آن وارد بازار ما خواهند شد. نسل دوازدهم کرولا علاوه بر ژاپن در کشورهای دیگری از جمله چین، برزیل، تایوان، تایلند، ترکیه، بریتانیا و ایالات متحده نیز به تولید می‌رسد.

نسل دوازدهم تویوتا کرولا در میانه عمر خود یعنی سال 2022، مورد جراحی زیبایی قرار گرفت تا چهره آن اندکی به مدل‌های جدید تویوتا شباهت بیشتری داشته باشد. بنابراین مدل‌های وارد شده به بازار ایران نیز از همین نسخه هستند. براساس شنیده‌ها، معین خودرو قصد دارد تا در آینده تویوتا کرولا 2023 را با پیشرانه 1.5 لیتری سه سیلندر نیز وارد بازار کند که این موضوع باعث افزایش حضور این سدان محبوب در کشورمان خواهد شد.

تویوتا کرولا - Toyota Corolla

طراحی خارجی

تویوتا کرولا یکی از محصولات اقتصادی این برند ژاپنی به حساب می‌آید، از این رو ژاپنی‌ها آن را به نحوی طراحی کرده‌اند تا برای سلیقه‌های مختلف مناسب باشد. المان‌های جذابیت در حد مطلوب روی این خودرو قرار گرفته‌اند، اما ظاهر کلی خودرو همچنان ساده باقی مانده است تا مورد پسند همگان باشد.

در نمای جلوی کرولا 2023، شاهد چراغ‌هایی هستیم که به سبک خودروهای لکسوس یک دهه پیش طراحی شده‌اند. جلوپنجره‌ای باریک، این چراغ‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. مه‌شکن‌های خودرو نیز به صورت بسیار کوچک در دو طرف سپر جاسازی شده‌اند. اگر نسخه‌های قبلی تویوتا کمری که وارد کشورمان شده‌اند را به خاطر داشته باشید، در یافتن شباهت میان آن خودرو و کرولا 2023 دشواری نخواهید داشت.

تویوتا کرولا - Toyota Corolla

نمای جانبی کرولا همچنان ساده است، اما در مقایسه با نسل قبلی، حجم فانتزی بیشتری به نواحی پایین درب‌ها و گلگیر عقب افزوده شده است. رینگ‌های خودرو نیز طرح جذابی در این محدوده قیمتی دارند.

در نمای عقب کرولا 2023، شاهد به کارگیری یک سپر بزرگ و حجیم هستیم که در ترکیب با چراغ‌های تهاجمی عقب خودرو، ظاهری اسپرت را شکل داده‌اند. این سپر در نسخه هاچ‌بک کرولا مورد استفاده قرار گرفته و اکنون در کرولا هاچ‌بک نیز نصب شده است.

تویوتا کرولا - Toyota Corolla

طراحی داخلی

طراحی داخلی کرولا 2023، همان چیزی است که از یک سدان اقتصادی در کلاس جهانی انتظار داریم. همه چیز سر جای خودش قرار دارد و خبری از اغراق بی‌مورد در این خودرو نیست. همچنین طراحان تویوتا برای پرهیز از سادگی افراطی، اندکی حجم داشبورد را افزایش داده‌اند.

تویوتا کرولا - Toyota Corolla

فرمان خودرو از نوع‌ دی‌کات نیست اما انواع دکمه‌های کنترلی روی آن قرار گرفته‌اند. همچنین نسخه‌های وارداتی به ایراد فاقد کلاستر دیجیتال و روکش چرمی صندلی‌ها هستند. شاهد تنها نقطه ضعف کابین کرولا 2023، محل قرارگیری صفحه نمایش سیستم سرگرمی است. این صفحه نمایش به صورت عمودی است و امکان دارد خوانایی اطلاعات آن زیر نور مستقیم خورشید با دردسر همراه باشد.

تویوتا کرولا - Toyota Corolla

مشخصات فنی تویوتا کرولا 2023

همان‌گونه که از نام تویوتا کرولا 1200 مشخص است، با یک پیشرانه 1.2 لیتری زیر کاپوت این خودرو مواجه هستیم. این پیشرانه کم‌حجم برای افزایش راندمان به توربوشارژر مجهز است تا هم پای موتورهای چهارسیلندر با حجم بالاتر قدرت تولید کند. حداکثر خروجی این موتور، 116 اسب‌بخار قدرت و 187 نیوتن‌متر گشتاور است.

این ارقام قابل قیاس با یک موتور 1.8 لیتری تنفس طبیعی هستند. خوشبختانه واردات کرولا با موتور 1.2 لیتری، باعث می‌شود عوارض واردات این خودرو کمتر از رقبایش باشد. البته این پیشرانه با استاندارد عدم آلایندگی یورو 6 به دست ایرانیان می‌رسد و بایستی از سوخت باکیفیت برای پر کردن باک آن استفاده کرد.

تویوتا کرولا - Toyota Corolla

در بخش انتقال قدرت،گیربکس CVT‌ انجام وظیفه می‌کند. استفاده از این گیربکس در خودروهای اقتصادی بازار موضوعی طبیعی محسوب می‌شود و حتی خودروهای میان‌رده نیز به این گیربکس مجهز هستند. جعبه دنده CVT تویوتا کرولا در حالت مصنوعی 10 دنده را در اختیار راننده قرار می‌دهد و می‌تواند انتخاب بیشتری برای عبور از اتوبان‌های طولانی در اختیار شما قرار دهد.

مصرف سوخت تویوتا کرولا همواره به عنوان یکی از مزایای این خودرو شناخته شده است. کرولا 1200 نیز در سیکل ترکیبی به ازای صد کیلومتر پیمایش 5.6 لیتر بنزین می‌سوزاند. حداکثر سرعت این نسخه نیز 180 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. شتاب صفر تا صد تویوتا کرولا 1200 روی کاغذ 12 ثانیه است که احتمالا در دنیای واقعی، ارقام بیشتری را شاهد خواهیم بود.

دو نکته فنی دیگر در مورد تویوتا کرولا 1200 وارداتی به ایران وجود دارد. نخست آن‌که ترمزهای این خودرو در چهار چرخ از نوع دیسکی هستند و خوشبختانه ترمزهای کاسه‌ای را در چرخ‌های عقب شاهد نیستیم. علاوه بر آن سیستم تعلیق کرولا 2023 در محور عقب از نوع چند اتصاله یا مولتی لینک است که نرمی بیشتری را هنگام سواری نسبت به مدل میله پیچشی یا تورشن بیم ایجاد می‌کند.

تویوتا کرولا - Toyota Corolla

امکانات و تجهیزات

نسخه‌های عرضه‌شده از تویوتا کرولا 1200 به بازار ایران، از تیپ‌های میانی این خودرو هستند. بنابراین بخشی از آپشن‌های رفاهی نسخه‌های فول در این نمونه‌ها غیرقابل دسترسی هستند. خوشبختانه کاهش آپشن‌های رفاهی در بخش تجهیزات ایمنی رخ نداده است. بنابراین تمامی امکانات ایمنی مورد انتظار را در این خودرو دریافت خواهید کرد.

آپشن‌های ایمنی تویوتا کرولا شامل شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سنسور پارک عقب، رادار نگهدارنده بین خطوط، رادار تعویض خط و سیستم کروز کنترل تطبیقی هستند. در بخش تجهیزات رفاهی نیز با سطح آپشن‌های استاندارد روبرو هستیم. سیستم صوتی به همراه نمایشگر 8 اینچی، کلاستر آنالوگ به همراه کامپیوتر سفری، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، سانروف و سیستم پایش فشار باد تایرها از جمله تجهیزات رفاهی کرولا 2023 برای مشتریان ایرانی هستند.

تویوتا کرولا - Toyota Corolla

قیمت و رقبای تویوتا کرولا 2023

قیمت تویوتا کرولا 2023 معادل دو میلیارد و 15 میلیون تومان است. در این محدوده قیمتی، رقبای چینی هنوز وارد نشده‌اند و رقابت بین خودروهای ژاپنی و کره‌ای در جریان است. دو رقیب جدی تویوتا کرولا 2023، سدان‌های کوچک کره‌ای هستند. کیا سراتو که توسط کوشا خودرو وارد می‌شود نخستین رقیب این خودرو محسوب می‌شود. هیوندای الانترا 2023 نیز توسط کرمان موتور به بازار ما راه پیدا کرده و رقیب دیگری برای کرولا 2023 به حساب می‌آید.

علاوه بر خودروهایی که به آن‌ها اشاره کردیم، رقبای دیگری نیز به انتظار تویوتا کرولا 2023 نشسته‌اند. این رقبا نسخه‌های کارکرده از سدان‌های کره‌ای و ژاپنی هستند که طی دوره‌های قبلی به بازار کشورمان وارد شده‌اند. کیا اپتیما، هیوندای سوناتا و تویوتا کمری کارکرده بخشی از رقبای کرولا 2023 را در بازار ما شکل می‌دهند. البته که برای مشتریان ایرانی، خرید خودرو صفر کیلومتر از برندهای خارجی همواره ارجحیت دارد.

سوالات متداول:

تویوتا کرولا 2023 در ایران با چه نامی شناخته می شود؟

نخستین نمونه‌های وارداتی از کرولا 2023 به ایران، با پیشرانه 1.2 لیتری وارد شده‌اند و به همین دلیل با نام تویوتا کرولا 1200 در بازار ایران شهرت یافته‌اند.

قیمت تویوتا کرولا 2023 در بازار ایران چقدر است؟

معین موتور قیمت تویوتا کرولا 2023 را معادل دو میلیارد و 15 میلیون تومان اعلام کرده است.

رقبای جدی تویوتا کرولا چه خودروهایی هستند؟

دو رقیب جدی تویوتا کرولا 2023، سدان‌های کوچک کره‌ای هستند. کیا سراتو و هیوندای الانترا 2023 رقبای جدی این خودرو هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا