اخبار داخلی

ساخت رادار نقطه کور و صندلی با ایربگ در کروز

در آخرین روز هجدهمین نمایشگاه قطعات خودرو، شرکت کروز در یک نشست خبری به تشریح اقدامات و دستاوردهای خود در سال 1401 و 1402 پرداخت. این شرکت که یکی از قطب‌های صنعت قطعه ایران شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر توانسته برخی از پیشرفته‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات ایمنی و رفاهی را داخلی‌سازی کند.

14 هزار نیروی فعال در کروز

مجتبی نظری، مدیر ارتباطات شرکت کروز، با بیان به اینکه جایگاه این شرکت در صنعت قطعه‌سازی ایران قابل انکار نیست، به اشتغال‌زایی برای 14 هزار نفر اشاره کرد. وی درباره توسعه شرکت گفت:

کروز در مدار توسعه است و اکنون سه سایت تولید قطعه دارد و این شرکت برنامه دارد تا 70 درصد قطعات خودرو را داخلی‌سازی کند. تاکنون با دستاوردهای واحد خودکفایی در سال 1401 از خروج 6 میلیون یورو جلوگیری شده و صدها کارگاه کوچک تولیدی به چرخه تامین قطعه اضافه شده‌اند.

نشست خبری کروز

نظری درباره واحد خودکفایی ادامه داد:

طراحی و ایجاد واحد خودکفایی در شرکت کروز نشانه روحیه ضد انحصاری این شرکت است. چراکه سیاست کروز حمایت از واحدهای تولید قطعه است و تلاش می‌کند آنها را در زنجیره تولید قرار دهد.

مدیر ارتباطات شرکت کروز در مورد افت کیفی قطعات و در نتیجه پایین آمدن کیفیت خودروها توضیح داد:

با رشد بدهی خودروسازان به قطعه سازان و همچنین ادامه روند قیمت‌گذاری دستوری، گاهی اوقات خودروسازان مجبور می‌شوند برای کاهش هزینه تمام شده، قطعات را با کیفیت پایین‌تری سفارش دهند. اما خط قرمز کروز حفظ کیفیت است و برخی قطعات کروز استانداردهای اروپایی را هم بدست آورده‌اند.

ساخت رادار نقطه کور در کروز

حمید حسین زاده، رئیس واحد تحقیق و نوآوری، در نشست خبری با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر کروز در تولید ایربگ، مالتی مدیا و طراحی رادار نقطه کور به خبرنگاران گفت:

شرکت موفق به ساخت مالتی‌مدیا سازگار با تلفن همراه شده که با هر دو سیستم عامل اندروید و IOS به خوبی عمل می‌کند. همچنین رادار تشخیص نقطه کور نیز به مرحله قابل قبولی رسیده و به زودی وارد بازار خواهد شد.

شرکت کروز در سال‌های اخیر با تولید انواع مالتی‌مدیا برای خودروهای داخلی از خروج ارز جلوگیری کرده و همگام با تکنولوژی روز دنیا توانسته محصول قابل قبولی را عرضه کند. به‌طوری‌که نگاه بسیاری از مشتریان را به تولیدات داخلی جلب کرده است.

تولید صندلی در ایران با کیفیت جهانی

ماد آریا تولیدکننده صندلی خودرو و از زیرمجموعه‌های شرکت کروز است. نورافشار، مدیرعامل ماد آریا درباره اهمیت تولید صندلی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت:

صندلی خودرو از قطعات حساسی است که رابطه مستقیمی با میزان رضایتمندی و خشنودی مصرف‌کننده دارد. به همین دلیل خودروسازان با حساسیت زیادی با سازندگان صندلی وارد مذاکره می‌شوند و حتی برخی خودروسازان صندلی را وارد می‌کنند.

او در ادامه با اشاره به جسارت شرکت ماد آریا در ورود به این عرصه ادامه داد:

شرکت ماد آریا اکنون تولیدکننده صندلی خودروهای سواری دیگنیتی، فیدلیتی و ریسپکت و همچنین خودروهای تجاری گروه بهمن است. امروزه صندلی‌های خودرو پیچیده شده‌اند و دارای موتور، ایربگ و گرمکن هست. به همین دلیل ساخت این قطعه به دانش و مهارت بالایی نیازمند است

او با بیان اینکه سهم صندلی در تولید یک خودرو حدود 4 تا 5 درصد است، به کیفیت بالای صندلی‌های ماد آریا اشاره کرد. نورافشار همچنین گفت که تاکنون شرکت‌های خارجی برای تامین صندلی خودرو به این شرکت مراجعه کرده‌اند اما تحریم‌ها و مشکلات بانکی، راه آن‌ها را برای ورود گسترده به بازارهای جهانی دشوار کرده است.

هماهنگی قطعات گوناگون از تامین‌کنندگان مختلف

مدیر فروش ماد آریا در رابطه با ایجاد هماهنگی میان قطعات گوناگون شرکت‌های مختلف قطعه‌سازی در یک خودرو گفت:

هماهنگی و سینک میان قطعات از تأمین‌کنندگان مختلف در خودروها وظیفه واحد مهندسی خودروسازان است. البته همین کار به خوبی انجام نمی‌شود و مشکلات کیفی مختلفی را می‌بینیم. از طرف دیگر بخشی از مشکلات کیفی خودروسازان، به علت مونتاژ پایین است. چراکه خودروسازان در این بخش سرمایه‌گذاری نکرده‌اند و به همین دلیل کیفیت خودروها پایین آمده.

سنسور اکسیژن، موفقیتی بزرگ برای کروز

رضا کاشی، کارشناس واحد قوای محرکه کروز، با تاکید بر موفقیت این شرکت در ساخت سنسورهای اکسیژن از رساندن این پروژه به مرحله تولید انبوه خبر داد. همچنین درباره پروژه‌های آینده این شرکت گفت که پدال گاز برقی، دریچه گاز برقی و سوخت CNG در دست اجرا است.

کروز برای ورود به عرصه تولید سنسورهای خودرویی نیاز به دانش فنی نخبگان ایرانی داشته که در نتیجه تعامل با مراکز علمی و پژوهشی بدست آمده. در هجدهمین دوره نمایشگاه قطعات، حضور فعال این شرکت باعث شده تا بسیاری از دانشجویان و اساتید از غرفه این شرکت بازدید کنند.

تامین قطعات یدکی با کروز پلاس

امیر قریب، مدیر فروش کروز پلاس، درباره چگونگی ایجاد این برند و چالش‌های صنعت قطعه‌سازی گفت:

مصرف‌کننده نهایی تمایل دارد از قطعات اصلی استفاده کند و ما در کروز پلاس تامین‌کننده این نیاز مشتریان هستیم. کروز به عنوان تولید کننده در تامین مواد اولیه با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند. چراکه تمام زنجیره مواد اولیه در داخل کشور تامین نمی‌شود و ما به واردات محصول نیاز داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا