معرفی

بستیون T77 اولین کراس اوور بی ام کارز

بی ام کارز در نمایشگاه خودرو مشهد ۱۴۰۲ از بستیون T77 رونمایی کرد. این خودرو یک کراس‌اوور کامپکت از برند بسترن است که زیربرند گروه خودروسازی FAW چین محسوب می‌شود.

بهمن موتور در بازه‌های زمانی مختلفی دو محصول از این برند را یعنی بسترن B50F و بسترن B30 را در ایران مونتاژ کرده بود. بسترن مدتی پیش به بستیون (Bestune) تغییر نام داد.

شرکت فرسام قرار است محصولات وارداتی خود را با برند BM Cars به دست مشتریان ایرانی برساند. برندی که گرچه کروز در آن سهامدار است اما مستقل از بهمن موتور فعالیت می‌کند. چند محصول از برندهای مختلف چینی و کره‌ای هم در لیست واردات این شرکت قرار گرفته‌اند.

بستیون T77 اولین کراس‌اوور وارداتی بی ام کارز است که با توجه به خوشنام بودن محصولات بسترن در ایران، شانس موفقیت زیادی در بازارمان دارد. در ادامه با این خودرو بیشتر آشنا می‌شویم.

Bestune T77 - بستیون T77

درباره بستیون

برند بسترن که اکنون با نام بستیون شناخته می‌شود، کار خود را به عنوان زیرشاخه گروه فاو در سال ۲۰۰۶ آغاز کرد. نخستین محصولات این برند، نسخه‌های چینی اتومبیل‌های مزدا بودند که با همکاری مشترک FAW و مزدا تولید می‌شدند. با این حال زیرشاخه بسترن به مرور موفق شد تا به یک خودروساز واقعی تبدیل شود. نام این شرکت در سال ۲۰۱۸ به بستیون تغییر یافت.

Bestune T77 - بستیون T77

خودرو بستیون T77 یکی از محصولات این شرکت در دور جدید فعالیتش است. نخستین رونمایی آن در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۱۸ اتفاق افتاد. این خودرو از همان سال وارد بازار چین شد و مدتی بعد روس‌ها نیز قادر به سفارش‌گذاری آن بودند. پنج سال پس از عرضه اولیه بستیون T77 شرکت فرسام تصمیم گرفته تا این خودرو را به صورت وارداتی در بازار ایران عرضه کند.

بستیون T77 یک کراس‌اوور کامپکت با قیمت پایه زیر 20 هزار دلار است. بنابراین در بازار ایران رقبای بسیاری خواهد داشت و البته مورد توجه خریداران مختلفی هم قرار خواهد گرفت. بنابراین با ما همراه باشید تا این خودرو را از جهات مختلف بشناسیم.

Bestune T77 - بستیون T77

طراحی ظاهری بستیون T77

خودروهای بستیون از اصول طراحی مشترکی بهره می‌برند که تا حدودی یادآور خودروهای لوکس ژاپنی هستند. زبان طراحی برند بستیون که در مدل T77 نیز دیده می‌شود، شامل جلوپنجره بزرگ منتظم با کروم‌کاری به همراه چراغ‌های چندضلعی است.

در نمای جانبی کراس‌اوورهای این برند از جمله بستیون T77 یا T99 نیز یک فرورفتگی در قسمت پایین درب‌ها وجود دارد که با حاشیه کرومی و پلاستیکی قسمت پایین ترکیب شده است.

Bestune T77 - بستیون T77

بستیون T77 در نمای عقب بیننده را به یاد کراس‌اوورهای اروپایی می‌اندازد. چراغ‌های نه چندان بزرگ و منتظم بخش عقب، توسط یک نوار به یکدیگر متصل شده‌اند. چراغ‌های مه شکن و دنده عقب نیز در نواحی جانبی سپر با فرم C‌ شکل قرار گرفته‌اند. خوشبختانه از خروجی‌های اگزوز فیک در T77 خبری نیست.

Bestune T77 - بستیون T77

کابین کراس اوور وارداتی بی ام کارز

کابین بستیون T77 از الگوهای طراحی روز بهره می‌برد اما تفاوت‌هایی میان این خودرو با سایر کراس‌اوورهای هم‌رده چینی وجود دارد. برای مثال کلاسترهای دوبل به هم چسبیده بخش بالایی داشبورد را به خود اختصاص داده‌اند اما یک قاب روی آن‌ها را پوشانده است.

Bestune T77 - بستیون T77

تریم داخلی خودرو نیز از ترکیب رنگ‌های مشکی و نقره‌ای تشکیل شده است تا حس یک خودرو اسپرت را به بیننده منتقل کند. فاصله محوری بستیون T77 نیز حدود ۲۶۸۰ میلی متر است که تقریبا فضای پای مناسبی را در اختیار سرنشینان ردیف عقب قرار می‌دهد.

Bestune T77 - بستیون T77

مشخصات فنی بستیون T77

بستیون T77 با ترکیب‌های فنی مختلفی قابل سفارش‌گذاری است. با این حال نسخه‌‌ای که به ایران می‌آید، به پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است. اکثر خودروهای چینی این روزها از موتور ۱.۵ لیتری بهره می‌برند.

موتور این خودرو حداکثر ۱۶۹ اسب‌بخار قدرت و ۲۵۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس هفت سرعته دو کلاچه از نوع تَر یا Wet نیز وظیفه انتقال قدرت را در این کراس‌اوور برعهده دارد.

Bestune T77 - بستیون T77

این خودرو تنها با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو در دسترس است و بنابراین T77 مثل هر کراس‌اوور تک دف دیگری، قابلیت آفرود خاصی ندارد. با این حال راندمان قوای فنی این خودرو برای یک کراس‌اوور با وزن ۱۵۱۵ کیلوگرم کافی به نظر می‌رسد.

مصرف سوخت ترکیبی بستیون T77 به صورت آزمایشگاهی معادل ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده است. بنابراین در شرایط واقعی و با توجه به باک ۴۵ لیتری خودرو احتمالا نیاز به سوخت‌گیری مجدد خواهید داشت. این باک برای یک کراس‌اوور کامپکت کوچک به نظر می‌رسد و می‌توان این مساله را یکی از نقاط ضعف بستیون T77 دانست.

Bestune T77 - بستیون T77

امکانات و تجهیزات کراس اوور بی ام کارز

نسخه‌های وارد شده از خودرو بستیون T77 به ایران، سفارش امارات متحده عربی هستند که به موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژر مجهز خواهند بود. این خودرو در نقاط دیگری همچون روسیه با موتور ۱.۲ لیتری عرضه می‌شود.

باتوجه به کاتالوگ منتشر شده از سوی شرکت فرسام، لیست امکانات رفاهی کراس‌اوور بی ام کارز به شرح زیر است: صندلی برقی راننده و شاگرد با گرمکن، استارت دکمه‌ای، نورپردازی داخلی، دوربین عقب، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی، جلو آمپر ۱۲.۳ اینچی، ۶ بلندگو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و سقف پانورامیک.

Bestune T77 - بستیون T77

از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی بستیون T77 هم باید به سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم هشدار تصادف جلو، ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار خروج از خط، سنسور پارک عقب، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، کنترل خودرو در سراشیبی، سیستم ضد سرقت و ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ اشاره کرد.

کراس اوور وارداتی بی ام کارز به علت بهره‌مندی از شش کیسه هوا توانسته بالاترین امتیاز ایمنی یعنی هر پنج ستاره را از موسسه ایمنی انکپ چین دریافت کند. بنابراین یکی از ایمن‌ترین خودروهای چینی به ایران می‌آید.

Bestune T77 - بستیون T77

قیمت و رقبای بستیون T77

قیمت خودرو بستیون T77 در چین و سایر بازارهای صادراتی از حدود ۷۵۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان متغیر است. با توجه به تعرفه‌های در نظر گرفته شده برای واردات خودرو، قیمت نهایی این خودرو در محدوده بیش از ۱.۵ میلیارد تومان قرار می‌گیرد.

بستیون T77 در ایران با انبوهی از رقبا مواجه خواهد بود. کراس‌اوورهای کامپکت چینی در بازار ما بسیار هستند که اکثر آن‌ها از نظر مشخصات فنی و تجهیزات در سطح مشابهی با T77 قرار می‌گیرند. تیگو 7 پرو، لاماری ایما، فردا T5، کی ام سی K7 و فونیکس FX رقبای جدی بستیون T77 در بازار ایران هستند.

نام خودروبستیون T77
موتور4 سیلندر 1.5 لیتری توربو
گیربکس7 سرعته دو کلاچه تر
قدرت169 اسب بخار در دور موتور 5500
گشتاور258 نیوتن متر از دور موتور 1500 تا 4350
طول*عرض*ارتفاع4505*1840*1615
فاصله محوری2680 میلیمتر
وزن خالص1515 کیلوگرم
سیستم تعلیق جلومک فرسون
سیستم تعلیق عقبنیمه مستقل با میل موجگیر
قیمتاعلام نشده

سوالات متداول

بستیون زیر شاخه کدام شرکت خودروسازی است؟

بستیون با نام قبلی بسترن، یکی از زیرشاخه‌های گروه خودروسازی FAW چین است که دو محصول آن یعنی بسترن B50F و بسترن B30 توسط بهمن موتور در ایران مونتاژ شده بودند.

مشخصات فنی بستیون T77 چیست؟

این کراس اوور از موتور ۱.۵ لیتری توربو به قدرت ۱۶۹ اسب بخار و گشتاور ۲۵۸ نیوتن متر بهره می‌برد که توان آن از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه تر به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

مهم‌ترین امکانات و تجهیزات بستیون T77 کدامند؟

صندلی برقی راننده و شاگرد با گرمکن، نورپردازی داخلی، دوربین عقب، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی، جلو آمپر ۱۲.۳ اینچی، ۶ بلندگو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و سقف پانورامیک، سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم هشدار تصادف جلو، ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار خروج از خط و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا