معرفی

کی ام سی E50A محصول سبز کرمان موتور

کی ام سی J7 یکی از سدان‌های مونتاژی جذاب و دوست‌داشتنی در بازار ایران است که بسیاری آن را نسخه چینی کیا اپتیما لقب داده‌اند. کرمان موتور پس از عرضه نسخه بنزینی تصمیم گرفته تا J7 برقی را با نام کی ام سی E50A به مشتریان ایرانی عرضه کند.

کی ام سی E50A به تازگی در سامانه خودروهای وارداتی بارگذاری شده است و مشتریان قادر به سفارش‌گذاری آن هستند. کرمان موتور نیز در اقدامی هماهنگ، کاتالوگ این خودرو را برای اطلاع کاربران منتشر کرده است.

از این رو تصمیم گرفتیم تا نگاهی به این خودرو جدید و الکتریکی بازار ایران داشته باشیم. با ما همراه باشید تا ببینیم آیا کی ام سی E50A می‌تواند موفق‌تر از نسخه درون سوز در بازار ایران ظاهر شود یا خیر.

نگاه اجمالی به کی ام سی E50A

جک J7‌ یا همان کی ام سی J7، لوکس‌ترین سدان این برند چینی است. تولید جک J7 از سال 2020 میلادی آغاز شده است و پس از وقفه‌ای کوتاه، این خودرو در بازار ایران نیز عرضه شد. شرکت خودروسازی جک فعالیت‌های گسترده‌ای را در زمینه تولید خودروهای الکتریکی انجام می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به تولید جک J5 برقی در قالب نسل دوم این خودرو اشاره کرد. از این رو جک J7 نیز در صف برقی‌سازی قرار گرفت.

کی ام سی J7 برقی

خودروسازی جک مدتی پس از عرضه مدل J7، تصمیم گرفت تا نسخه الکتریکی این خودرو را نیز به تولید برساند. این خودرو در ابتدا به عنوان مدل الکتریکی سهول A5 معرفی شد، خودرویی از برند زیرمجموعه جک که تمرکز آن بر بازارهای صادراتی است. با این حال نسخه الکتریکی مدل J7 با برند جک نیز در سال ۲۰۲۱ به بازار آمد. البته چینی‌ها برای جلوگیری از تداخل با مدل سهول، نام این خودرو را برای بازار چین و بازارهای صادراتی تغییر داده‌اند.

پس از تغییر رویه وزارت صمت در سال 1402 و افزایش میل این وزارت‌خانه به عرضه خودروهای الکتریکی، کرمان موتور نیز تصمیم گرفت تا چند محصول برقی را به بازار ایران عرضه کند.

یکی از این محصولات، کی ام سی E50A است که در جریان دومین نمایشگاه تحول خودرو رونمایی شد. مدتی کوتاه پس از معرفی این خودرو به مخاطبان، اکنون نوبت به عرضه کی ام سی E50A در سامانه یکپارچه رسیده است تا این خودرو به مشتریان تحویل داده شود.

نمای روبرو

طراحی خارجی کی ام سی E50A

سبک طراحی بدنه کی ام سی E50A، تفاوت چندانی نسبت به نسخه درون سوز ندارد و همچنان می‌توان مدل این خودرو را از فاصله دور تشخیص داد. با این حال تفاوت‌هایی نسبت به نسخه درون‌سوز در آن ایجاد شده‌اند. به عنوان مثال جلوپنجره این خودرو اکنون از الگوی مشبک با لایه‌های پر شده استفاده می‌کند. سبک طراحی چراغ‌های این خودرو نیز اندکی تغییر کرده است تا این خودرو متمایز از نسخه درون سوز ظاهر شود.

نمای سه چهارم

نمای جانبی کی ام سی E50A از الگوهای مشابه نسخه درون سوز استفاده می‌کند، بنابراین با یک سدان فست‌بک روبرو هستیم که حس شتاب را به بیننده منتقل می‌کند. در نمای عقب این خودرو نیز چراغ‌ها الگوی جدیدی پیدا کرده‌اند و با یک خط به یکدیگر متصل شده‌اند.

تغییر دیگر این بخش، حذف خروجی‌های اگزوز است که در نسخه برقی دیگر به آن‌ها نیازی نیست. به جای این خروجی‌ها، یک چراغ مه شکن در مرکز سپر عقب قرار گرفته است.

کی ام سی J7 برقی

طراحی داخلی

همانند ظاهر خارجی، طراحی داخلی کی ام سی E50A نیز نسخه مشابهی از کابین مدل درون‌سوز است. نمایشگر عمودی بزرگ به سبک خودروهای تسلا همچنان در کابین این خودرو مشاهده می‌شود که در انتها به کنترلرهای فیزیکی می‌رسد. البته با حذف اهرم تعویض دنده از میانه کابین، اکنون فضای بیشتری در اختیار کاربران قرار گرفته است.

کی ام سی جی 7 برقی

یکی از نکات مثبت کی ام سی E50A، فضای کابین این خودرو است. این سدان با دارا بودن فاصله محوری ۲.۷۷ متر و حجم صندوق عقب ۵۴۰ لیتر، یکی از جادارترین خودروها در بازه قیمتی خودش به حساب می‌آید. البته همانند بسیاری دیگر از خودروهای امروزی، می‌توانید صندلی‌های عقب را جمع کنید تا به فضای بیشتری دسترسی داشته باشید.

کی ام سی J7 برقی

مشخصات فنی کی ام سی E50A

زیر کاپوت کی ام سی E50A، تک موتور الکتریکی قرار گرفته است که حداکثر ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. بنابراین پیشرانه نسخه الکتریکی نسبت به نسخه درون‌سوز راندمان بالاتری را ارائه می‌دهد. برتری مشخصات فنی در بخش وزن تیز ادامه دارد.

نسخه الکتریکی KMC J7 حدود صد کیلوگرم سنگین‌تر از نسخه درون‌سوز است و حدود ۱.۶۵ تن وزن دارد. بنابراین شتاب بهتری را از این خودرو انتظار داریم. این موضوع با ثبت رکورد شتاب صفر تا صد ۷.۶ ثانیه‌ای به ما ثابت می‌شود. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۱۴۲ کیلومتر بر ساعت است که رقمی قابل قبول در دنیای خودروهای برقی به حساب می‌آید.

کی ام سی J7 برقی

تامین انرژی موتور الکتریکی جک J7 برقی را پکیج باتری از نوع لیتیوم آهن فسفات برعهده دارد. ظرفیت این پکیج ۵۰.۱ کیلووات ساعت است که از سیستم خنک کننده مایع بهره می‌برد. شارژ کامل این باتری‌ها با استفاده از برق شهری، هشت و نیم ساعت به طول می‌انجامد.

با این حال کاربران می‌توانند با استفاده از شارژر سریع جایگاه‌های شارژ، ظرفیت باتری این خودرو را طی ۴۸ دقیقه از ۳۰ به ۸۰ درصد برسانند. برد کی ام سی E50A با تکیه بر این باتری‌ها، ۴۰۲ کیلومتر عنوان شده است.

با توجه به تغییرات وزنی محدود کی ام سی J7 در نسخه برقی، سیستم تعلیق این خودرو نیز بدون تغییر باقی مانده است. بنابراین سیستم مک فرسون در جلو و مولتی لینک در عقب، وظیفه دفع ضربات وارده به کابین این خودرو را برعهده دارند.

کی ام سی J7 برقی

امکانات و تجهیزات

کی ام سی E50A در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی، تفاوت خاصی را نسبت به نسخه درون‌سوز تجربه نکرده است. از جمله امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به دو کیسه هوا، سیستم‌های ترمز ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل ایستایی در سربالایی اشاره کرد.

کابین

در بخش تجهیزات رفاهی نیز امکانات مشابهی با کابین KMC J7 درون‌سوز را در نسخه برقی خواهید دید. سیستم صوتی به همراه نمایشگر، کلاستر دیجیتال، تریم داخلی چرم دو رنگ، سیستم ورود و استارت بدون کلید، فرمان برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، تهویه مطبوع دیجیتال، اتوهلد، خروجی برق ۱۲ ولت به همراه سنسور نور و باران، تجهیزات رفاهی این خودرو را تشکیل می‌دهند.

رقبای کی ام سی E50A

کمترین قیمت کی ام سی E50A در بازار جهانی، از حدود ۲۶ هزار دلار آغاز می‌شود. بنابراین بهای این خودرو برای مشتریان ایرانی در بهترین حالت ممکن، کمتر از دو میلیارد تومان خواهد بود. در این محدوده قیمتی، خودروهای وارداتی و مونتاژی بسیاری حضور دارند که KMC E50A را به چالش می‌کشند.

از جمله این خودروها می‌توان به دانگ فنگ شاین مکس هیبریدی ایران خودرو اشاره کرد. با این حال دو رقیب عمده کی ام سی E50A توسط خودروسازان خصوصی به بازار ایران عرضه شده‌اند.

کی ام سی J7 برقی

نخستین رقیب سدان برقی کرمان موتور، هونگچی E-QM5 است که توسط گروه بهمن به بازار ایران عرضه خواهد شد. این خودرو از نظر تجهیزات رفاهی در سطح بالاتری نسبت به جک J7‌ برقی قرار دارد و احتمالا با قیمت بالاتری نسبت به این خودرو فروخته خواهد شد.

دیگر رقیب چالش برانگیز KMC E50A، نسخه الکتریکی آریزو 5 است که توسط مدیران خودرو به بازار ایران فرستاده می‌شود. آریزو 5 الکتریکی نسبت به کی ام سی جی 7 برقی ابعاد کوچکتری دارد اما در بخش مشخصات فنی و همچنین تجهیزات، می‌تواند رقیب قدرتمندی برای نماینده کرمان موتور باشد. رقابت بین این خودرو برقی، یکی از جذاب‌ترین دوئل‌های بازار خودرو ایران را در آینده نزدیک شکل خواهد داد.

سوالات متداول:

ابعاد کابین کی ام سی E50A به چه اندازه است؟

این سدان با دارا بودن فاصله محوری 2.77 متر و حجم صندوق عقب 540 لیتر، یکی از جادارترین خودروها در بازه قیمتی خودش به حساب می‌آید.

موتور الکتریکی کی ام سی E50A چه مشخصاتی دارد؟

این موتور الکتریکی حداکثر 190 اسب‌بخار قدرت و 340 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. بنابراین پیشرانه نسخه الکتریکی نسبت به نسخه درون‌سوز راندمان بالاتری را ارائه می‌دهد.

انرژی موتور الکتریکی جک J7 برقی چگونه تامین می شود؟

تامین انرژی موتور الکتریکی جک J7 برقی را پکیج باتری از نوع لیتیوم آهن فسفات برعهده دارد. ظرفیت این پکیج ۵۰.۱ کیلووات ساعت است که از سیستم خنک کننده مایع بهره می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا