اخبار داخلیمعرفی

لادا نیوا تراول با نیکا موتور وارد بازار ایران می‌شود؛ جان‌سخت روسی چه مشخصاتی دارد؟

در روزهای سرد آذرماه 1402، شرکت نیکاموتور در حاشیه نمایشگاه اوراسیا از خودروهای لادا از جمله شاسی بلند لادا نیوا تراول رونمایی کرد. از بین تمامی محصولات رونمایی شده، لادا نیوا Travel با قابلیت‌های فنی و البته طراحی خاص خود توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرده بود.

خودروهای روسی مطابق انتظار مشتریان، ساده و سخت‌جان هستند. همچنین تجهیزات گرمایشی مختلفی برای مقابله با سرمای روسیه در آن‌ها لحاظ شده است. لادا نیوا تراول به خوبی تمامی این مشخصات را به بینندگان نشان می‌دهد. همچنین با توجه به دارا بودن قابلیت آفرود، می‌تواند مورد پسند علاقمندان به آفرود قرار گیرد.

لادا نیوا تراول

نگاه اجمالی به لادا نیوا تراول

لادا نیوا یکی از محصولات شناخته شده و معروف شرکت خودروسازی روسی اتوواز به حساب می‌آید. این خودرو یک آفرودر ارزان‌قیمت و مقاوم است که در کشورهای بلوک شرق هواداران بسیاری دارد. با این حال لادا نیوا تراول خودرویی متفاوت و البته اندکی مدرن‌تر است. در حالی که لادا نیوا اصلی یک کپی روسی از جیپ آمریکایی به حساب می‌آمد، لادا نیوا تراول نقش تویوتا راو 4 را برای روس‌ها ایفا می‌کند.

لادا نیوا تراول

تولید لادا نیوا تراول از سال 1998 آغاز شده است و تا به امروز ادامه دارد. همان‌طور که اندکی قبل اشاره کردیم، این خودرو در واقع نسخه روسی تویوتا RAV4 به حساب می‌آید و حتی روس‌ها سعی کرده‌اند تا از نظر ظاهری، تویوتا راو 4 را در قالب نسخه تراول بازسازی کنند. این خودرو از سال 1998 تاکنون براساس یک پلتفرم و مشخصات فنی توسعه می‌یابد، از این رو برای مطابقت با سلیقه مشتریان، فیس‌لیفت‌های متعددی روی ظاهر آن انجام شده است. نسخه‌ای از لادا نیوا تراول که آذرماه 1402 در ایران رونمایی شد، متعلق به فیس‌لیفت 2021 این خودرو است. این نسخه از لادا نیوا Travel، شباهت غیرقابل انکاری به آخرین نسل تویوتا راو 4 دارد که البته از حضور این خودرو در بازار ایران محروم خواهیم بود.

طراحی خارجی

در بخش قبلی و هنگام معرفی اولیه خودرو، به این موضوع اشاره کردیم که لادا نیوا تراول از سال 1998 تاکنون چندبار دستخوش فیس‌لیفت قرار گرفته است. جدیدترین نسخه این خودرو که در سال 2021 وارد بازار شده است نیز جدیدترین فیس‌لیفت این خودرو محسوب می‌شود. ظاهر این خودرو در بخش جلو شباهت کامل به نسل جدید تویوتا راو 4 دارد. چراغ‌های چندضلعی به همراه جلوپنجره مشکی‌رنگ بزرگ و سپر حجیم، نوید یک خودرو آفرودی را می‌دهند.

لادا نیوا تراول

با وجود جذابیت نمای جلو، نمای جانبی لادا نیوا Travel همچنان در دهه 1990 باقی مانده است و ظاهری کاملا ساده دارد. البته این ظاهر ساده هنگام اجرای عملیات آفرودی، مفید واقع خواهد شد. به طور کلی ظاهر جانبی این محصول را می‌توان به هیوندای سانتافه و هیوندای توسان چند نسل قبل شبیه دانست که جلوه‌ای همانند شاسی‌بلندهای بزرگ آفرودی داشتند.

لادا نیوا تراول

در نمای عقب لادا نیوا Travel، بار دیگر ظاهر جذاب تکرار می‌شود. الگوی خاص چراغ‌ها به همراه خطوط سپر و همچنین تایر زاپاس نصب‌شده روی درب پنجم، از ویژگی این شاسی‌بلندهای آفرودی کوچک هستند. علاوه بر موارد مذکور، طول کوتاه خودرو نیز باعث می‌شود تا شاسی بلند روس‌ها، قدرت مناسبی برای عبور از مسیرهای سنگلاخی داشته باشد.

لادا نیوا تراول

طراحی داخلی

برخلاف نمای خارجی لادا نیوا تراول که ظاهری به‌روز و جدید دارد، نمای داخلی این خودرو به طور کامل قدیمی است. کابین تراول یاد و خاطره خودروهای آمریکایی قدیمی را در ذهن بیننده زنده می‌کند که البته این شباهت بی‌دلیل نیست، چرا که روس‌ها در تولید نسخه اصلی این خودرو با شورولت همکاری کرده‌اند.

لادا نیوا تراول

کابین لادا نیوا Travel در سادگی کامل به سر می‌برد و تمامی قطعات این خودرو مشکی‌رنگ هستند. صفحه نمایش سیستم صوتی نیز که در مدل‌های جدید به این خودرو افزوده شده است، عدم تناسب را با سایر اجزای کابین نشان می‌دهد. دو اهرم تعویض دنده نیز برای تنظیم وضعیت حرکتی خودرو در نظر گرفته شده‌اند که در قالب مجموعه‌ای از سه دایره قرار گرفته‌اند. اهرم‌های تنظیم سیستم تهویه نیز به صورت گرد تعبیه شده‌اند که مشابه آن را در خودروهای داخلی به وفور دیده‌ایم. فاصله محوری لادا نیوا تراول نیز 2.45 متر است که رقم کوتاهی به حساب می‌آید و باعث می‌شود تا این خودرو مناسب استفاده سه نفر باشد.

نمایشگر کابین

مشخصات فنی لادا نیوا تراول

لادا نیوا Travel همانند نسخه اصلی لادا نیوا، از پیشرانه‌های قدیمی خود استفاده می‌کند که متعلق به دهه 1990 میلادی هستند. زیر کاپوت این خودرو، پیشرانه 1.7 لیتری تنفس طبیعی هشت سوپاپ قرار دارد که حداکثر 80 اسب‌بخار قدرت و 127 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. جعبه دنده پنج سرعته دستی نیز وظیفه انتقال قدرت را در لادا نیوا تراول برعهده دارد.

موتور نیوا تراول

سیستم انتقال قدرت لادا نیوا Travel نیز به صورت چهارچرخ محرک پاره وقت عمل می‌کند. این خودرو در حالت عادی یک خودرو تک دیفرانسیل است اما با استفاده از اهرم مکانیکی سیستم انتقال قدرت، می‌توانید روند انتقال قدرت را در این خودرو تغییر دهید. این اهرم مکانیکی به سبک نیسان پاترول معروف، در کنار دسته دنده اصلی خودرو قرار دارد که به شما اجازه می‌دهد خودرو را در حالت دو دیفرانسیل سبک یا دو دیفرانسیل سنگین قرار دهید.

دنده کمکی

از آن‌جایی که با یک پیشرانه قدیمی روبرو هستیم، نباید توقع مصرف سوخت اقتصادی و شتاب سریع را از لادا نیوا تراول داشت. طبق کاتالوگ مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 10.2 لیتر به ازای صد کیلومتر است. همچنین شتاب صفر تا صد این آفرودر روسی، 19 ثانیه خواهد بود. حداکثر سرعت قابل دستیابی با لادا نیوا تراول نیز 140 کیلومتربرساعت اعلام شده است. البته پیشرانه لادا نیوا Travel از استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 پیروی می‌کند و تغییرات لازم برای انطباق با استانداردهای زیست محیطی در آن اعمال شده است.

امکانات و تجهیزات

لیست تجهیزات لادا نیوا تراول، به دو بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی تقسیم می‌شوند. در بخش ایمنی، این خودرو عملکرد مطلوبی ندارد و تنها دو کیسه هوا، سیستم ABS و EBD را در این خودرو خواهید دید. هنوز مشخص نیست که آیا نسخه‌های وارداتی لادا نیوا تراول به سیستم کنترل پایداری مجهز خواهند بود یا خیر. در صورتی که این خودرو بدون سیستم کنترل پایداری به بازار ایران برسد، سازمان استاندارد تاییدیه ترخیص آن را صادر نخواهد کرد. البته ممکن است شرکت واردکننده این خودرو را به عنوان محصولی تجاری وارد کشورمان کند.

نمای کابین

در بخش تجهیزات رفاهی لادا نیوا تراول می‌تواند رضایت مشتریان را جلب کند، به شرطی که توقع خود را از این خودرو در محدوده قیمتش نگه دارید. سیستم تهویه دستی، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر، دوربین و سنسور پارک عقب، پاور ویندوز، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، رینگ‌های 16 اینچی آلیاژی و تایرهای آفرودی امکانات این خودرو روسی را تشکیل می‌دهند.

رقبای لادا نیوا تراول

قیمت نیوا تراول در بازار روسیه از حدود یازده هزار دلار آغاز می‌شود اما نسخه‌های فول آپشن این خودرو بیش از 30 هزار دلار قیمت دارند. با یک محاسبه ساده می‌توان متوجه شد که قیمت این شاسی بلند روسی در صورت واردات به بازار ایران، در محدوده بین 1.5 الی دو میلیارد تومان قرار خواهد گرفت. البته بخش بزرگ این اختلاف قیمت، به واسطه عوارض واردات خودرو ایجاد می‌شوند.

لادا نیوا تراول

بدیهی است که در این محدوده قیمتی، رقابت با پیکاپ‌های چینی خوش آب و رنگ برای لادا نیوا تراول چندان ساده نخواهد بود. البته این خودرو یک رقیب هموطن نیز در بازار ایران دارد که یواز پاتریوت است. با این حال اگر لادا نیوا تراول بتواند در عملیات آفرودی خود را توانمند نشان دهد، نظر مشتریان در مورد این خودرو تغییر خواهد کرد. در غیر این‌صورت، این شاسی بلند شانس چندانی برای موفقیت در بازار ایران ندارد.

سوالات متداول:

لادا نیوا محصول کدام شرکت می باشد؟

لادا نیوا یکی از محصولات شناخته‌شده و معروف شرکت خودروسازی روسی اتوواز به حساب می‌آید.

مشخصات پیشرانه به‌کاررفته در لادا نیوا تراول چیست؟

این خودرو دارای پیشرانه 1.7 لیتری تنفس طبیعی هشت سوپاپ است که حداکثر 80 اسب‌بخار قدرت و 127 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند.

قیمت تخمینی لادا نیوا تراول در بازار ایران چقدر است؟

قیمت این محصول در صورت واردات به بازار ایران، در محدوده بین 1.5 الی دو میلیارد تومان قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا