معرفی

معرفی خودروی لادا وستا کراس؛ استیشن روسی نیکا موتور چه مشخصاتی دارد؟

شرکت نیکاموتور در حاشیه نمایشگاه اوراسیا، از محصولات لادا رونمایی کرد. خودروهای رونمایی‌شده لادا به دو گروه تقسیم می‌شوند. در گروه اول خودروهای اقتصادی با فناوری‌های نه چندان جدید قرار دارند. گروه دوم را خودروهایی تشکیل می‌دهند که فناوری بالاتری دارند و جلوه‌ای مدرن‌تر از برند لادا را به نمایش می‌گذارند. لادا وستا کراس و لادا وستا اسپرت، خودروهای این برند هستند که در گروه دوم قرار می‌گیرند.

لادا وستا کراس پاسخی از سوی این خودروساز روسی به نیازهای جدید بازار است. مشتریان جدید به کراس‌اوورها علاقه بسیاری دارند و خودروسازان نیز به سرعت در حال تولید هاچ‌بک‌کراس‌ها و کراس‌اوورهای رنگارنگ هستند. لادا وستا کراس نیز نقش خودرو کراس خانواده وستا را ایفا می‌کند و در عین حال محصولی مدرن و جوان‌پسند به حساب می‌آید. به نظر می‌رسد Lada Vesta Cross، بیشترین شانس موفقیت را از بین محصولات لادا در بازار ایران داشته باشد.

لادا وستا کراس

نگاه اولیه

لادا وستا کراس یکی از محصولات جدید شرکت خودروسازی اتوواز روسیه به شمار می‌رود. این خودروساز مالک برند لادا است و تا پیش از سال 2020، مدل‌های مختلفی را براساس پلتفرم محصولات رنو به بازار معرفی کرد. تولید لادا وستا کراس از سال 2017 میلادی آغاز شده است و تا به امروز ادامه دارد. این خودرو نسخه‌ای آپشنال و بهینه‌شده از لادا وستا معمولی است که البته با قیمت بالاتری نیز به فروش می‌رسد.

لادا وستا کراس

البته باید توجه داشت که لادا وستا کراس یک کراس‌اوور نیست، بلکه هاچ‌بک کراس به حساب می‌آید. این خودرو در واقع نسخه استیشن واگن لادا وستا است که با تغییر در ارتفاع از سطح زمین و افزودن ضربه‌گیرها، به یک خودرو کراس تبدیل شده است. تجربه نشان داده است که چنین خودروهایی به سرعت در بازار به موفقیت دست پیدا می‌کنند و لادا نیز با امید به کسب همین نتیجه، لادا وستا کراس را به بازار فرستاده است.

طراحی خارجی

ظاهر لادا وستا کراس، شباهت غیرقابل انکاری به لادا وستا اسپرت دارد. البته این شباهت بی‌دلیل نیست، چرا که لادا وستا کراس در واقع نسخه استیشن واگن این خودرو به حساب می‌آید. از این رو طراحی بخش جلو و قسمتی از نمای جانبی به طور کامل با لادا وستا اسپرت مشترک است. البته تفاوت‌هایی نیز در این بخش‌ها قابل مشاهده است. به عنوان مثال قطعات تزیینی نمای جلو از نوع کرومی هستند در حالی که لادا وستا اسپرت از جلوپنجره و سپر مشکی رنگ به همراه قطعات قرمز بهره می‌برد.

لادا وستا کراس

همانند نسخه سدان لادا وستا، دو فرورفتگی متقارن در نمای جانبی این خودرو مشاهده می‌شوند. با توجه به ذات خودرو و استیشن بودن آن، این فرورفتگی‌ها حجم بیشتری از بدنه خودرو را اشغال کرده‌اند. رینگ‌های 17 اینچی آلیاژی نیز طرح زیبایی دارند و می‌توانند جذابیت ظاهری خودرو در نمای جانبی را افزایش دهند.

نمای جانبی

بخش عقب وستا کراس جایی است که طراحی اندکی متفاوت از نسخه سدان خواهد بود. چراغ‌های عقب این خودرو به سبک استیشن واگن‌های یک دهه پیش مرسدس بنز طراحی شده‌اند که ظاهر جذابی را در این خودرو شکل داده‌اند. سقف خودرو نیز تا حد امکان به سمت عقب کشیده شده است و با یک شیب ملایم به سمت انتها حرکت می‌کند. دو خروجی اگزوز فیک نیز در قسمت پایین سپرها قرار دارد که البته در انتقال حس و حال اسپرت به بینندگان خارجی نقش تعیین کننده‌ای ایفا می‌کند.

لادا وستا کراس

طراحی داخلی

همانند ظاهر خارجی، کابین و داشبورد وستا کراس نیز به نسخه سدان آن شباهت بسیاری دارد. سبک طراحی نمایشگر، کابین و فرمان خودرو بدون تغییر باقی مانده است و تنها تریم داخلی متفاوت را در نسخه کراس خواهیم دید. برای داشبورد نسخه کراس، از قطعات دکوراتیو با رنگ مارون استفاده شده است که در ترکیب با رنگ مشکی پلاستیک و چرم مصنوعی، ظاهر قابل قبولی را به مشتری ارائه می‌دهند.

داشبورد خودرو

فرمان خودرو طرح ساده‌ای دارد اما دکمه‌های کنترلی متعدد روی آن قرار گرفته‌اند. نمایشگر چندمنظوره سیستم سرگرمی نیز به صورت عمودی است که ترکیب جدیدی محسوب می‌شود. با این حال تنظیمات سیستم تهویه به صورت دستی انجام می‌شوند. با وجود آن‌که وستا کراس یک استیشن واگن به حساب می‌آید، کابین آن فضای چندان بزرگی ندارد. فاصله محوری این خودرو 2.6 متر است که نسبت به نسخه سدان متفاوت نیست. با این حال صندوق بار این خودرو 480 لیتر حجم دارد که فضای قابل قبولی محسوب می‌شود. همچنین به علت سقف بلند، سرنشینان با قد متوسط فضای قابل قبولی را در کابین Lada Vesta Cross در اختیار خواهند داشت.  

داشبورد خودرو

مشخصات فنی لادا وستا کراس

در بخش فنی، لادا وستا کراس از مشخصات فنی مشابه با دیگر نسخه‌های لادا وستا بهره می‌برد. البته برای این خودرو، از قوی‌ترین موتور موجود استفاده شده است. پیشرانه 1.8 لیتری تنفس طبیعی با چهارسیلندر و شانزده سوپاپ، وظیفه تامین قدرت لادا وستا کراس را برعهده دارد.

این پیشرانه با کد VAZ-21179 شناخته می‌شود که حداکثر 122 اسب‌بخار قدرت و 170 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. جعبه دنده پنج سرعته دستی یا اتوماتیک CVT نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو برعهده دارند که نسخه‌های وارد شده به بازار ایران، مجهز به گیربکس CVT خواهند بود. همین نکته مثبت باعث می‌شود تا شانس موفقیت وستا کراس در بازار ایران افزایش یابد.

لادا وستا کراس

مصرف سوخت ترکیبی وستا کراس 7.9 لیتر در صد کیلومتر عنوان شده است. شتاب صفر تا صد رسمی این خودرو نیز 11.2 ثانیه عنوان شده است و حداکثر سرعت وستا کراس نیز 180 کیلومتربرساعت خواهد بود. باید یادآوری کرد که پیشرانه لادا وستا کراس از استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 پیروی می‌کند و به سوخت با عدد اکتان 92 یا بالاتر نیاز دارد. به همین دلیل ممکن است تا نسخه‌های عرضه شده از این خودرو به بازار ایران، راندمان بالاتری تولید کنند.

امکانات و آپشن‌های لادا وستا کراس

در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز لادا وستا کراس عملکردی همچون لادا وستا اسپرت دارد. دو کیسه هوا، سیستم ترمز ضدقفل و توزیع نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم ترمز اضطراری و سیستم شروع به حرکت در سربالایی تجهیزات ایمنی این استیشن کراس را شکل می‌دهند.

کابین خودرو

تجهیزات رفاهی لادا وستا کراس نیز در محدوده قیمت این خودرو قابل قبول هستند. کامپیوتر سفری، سیستم صوتی به همراه نمایشگر، دوربین و سنسور پارک عقب، سیستم تهویه دستی، تریم چرمی کابین، صندلی‌های تنظیم شونده دستی، فرمان برقی، خروجی برق 12 ولت و کروز کنترل تجهیزات رفاهی این خودرو را تشکیل می‌دهند. البته ممکن است تا زمان ورود نسخه‌های وارداتی به بازار ایران، تجهیزات بیشتری به این خودرو اضافه شوند. همچنین مطابق رسم خودروهای روسی، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب به صورت استاندارد روی این خودرو نصب شده است.

لادا وستا کراس

قیمت و رقبای لادا وستا کراس

قیمت لادا وستا کراس در روسیه حدود یک میلیون روبل یا شانزده هزار دلار است. بنابراین بهای این خودرو بدون احتساب مالیات و عوارض واردات حدود 800 میلیون تومان خواهد بود. البته که وستا کراس با این قیمت به دست مصرف‌کنندگان ایرانی نمی‌رسد و بهای نهایی آن از 1.5 میلیارد تومان فراتر خواهد رفت. در این بازه قیمتی، کراس‌اوورها و مینی‌ون‌های مونتاژی چینی، رقبای اصلی لادا وستا کراس را تشکیل می‌دهند.

لادا وستا کراس

از آن‌جایی که لادا وستا کراس ارتفاع زیادی از سطح زمین ندارد و یک استیشن محسوب می‌شود، بایستی مینی‌ون‌ها را به عنوان رقبای اصلی این خودرو قلمداد کرد. بنابراین مینی‌ون‌های هایما 7X، مکث تیارا و سوبا M4 رقبای اصلی این خودرو خواهند بود. تمامی این خودروها نسبت به لادا وستا کراس قوی‌تر و مجهزتر هستند، بنابراین رقابت در بازار ایران برای وستا کراس چندان آسان پیش نخواهد رفت.

سوالات متداول:

وستا کراس محصول کدام شرکت روسی است؟

این خودرو یکی از محصولات جدید شرکت خودروسازی آوتوواز روسیه است که از سال 2017 تولید می‌شود.

رقبای اصلی وستا کراس در بازار ایران کدام خودروها هستند؟

مینی‌ون‌های هایما 7X، مکث تیارا و سوبا M4 رقبای اصلی این خودرو خواهند بود.

شتاب صفر تا صد وستا کراس چقدر است؟

شتاب صفر تا صد رسمی این خودرو نیز 11.2 ثانیه است و حداکثر سرعت وستا کراس نیز 180 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا