اخبار داخلیمعرفی

لادا وستا اسپرت با نیکا موتور به ایران می‌آید؛ سدان اسپرت روسی چه مشخصاتی دارد؟

اگر به پیگیری اخبار حوزه خودرو علاقمند باشید، حتما خبر رونمایی خودروهای روسی لادا را در ایران شنیده‌اید. شرکت نیکا موتور تصمیم دارد تا چند مدل از خودروهای برند روسی لادا را به بازار ایران عرضه کند. از بین تمامی خودروهای معرفی شده، لادا وستا اسپرت و لادا وستا کراس بیشترین شانس موفقیت را در بازار ایران دارند.

لادا وستا یک سدان کوچک از این شرکت روسی است که براساس ساختار مشابه با رنو لوگان یا همان تندر 90 توسعه یافته است. این خودرو رقیبی برای سدان‌های ایرانی و چینی‌های اقتصادی در بازار کشورمان خواهد بود. برخلاف دیگر خودروهای لادا، وستا اسپرت پتانسیل بالاتری برای جلب نظر مصرف‌کنندگان ایرانی دارد. دلایل این موضوع را در ادامه مطلب بررسی خواهیم کرد.

لادا وستا اسپرت

نگاه اجمالی به لادا وستا اسپرت

لادا وستا از جمله خودروهایی است که بر اثر همکاری مشترک میان اتوواز و رنو شکل گرفت. این خودرو در واقع نسخه روسی داچیا لوگان یا همان تندر 90 به حساب می‌آید که از نظر ساختار، شباهت بسیاری به محصول ارزان‌قیمت رنو دارد. تولید لادا وستا از سال 2015 میلادی آغاز شده است و تا به امروز ادامه دارد. لادا وستا در سبد محصولات خودروساز روسی، بالاتر از لادا گرانتا قرار می‌گیرد.

لادا وستا اسپرت

اما نسخه‌ای از وستا که در ایران معرفی شد، خودرویی خاص است. این خودرو لادا وستا اسپرت نام دارد و در حقیقت نسخه‌ای قوی‌تر و مجهزتر از وستا معمولی است. علاوه بر بخش فنی، ظاهر این خودرو نسبت به نسخه معمولی لادا وستا متمایز شده است تا مشتریان تفاوت این دو تیپ را درک کنند. این خودرو از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در سطح مطلوبی قرار دارد و البته از گیربکس اتوماتیک بهره می‌برد، موضوعی که می‌تواند باعث محبوبیت این خودرو بین مصرف‌کنندگان ایرانی شود.

طراحی خارجی

لادا وستا خودرویی بزرگتر و البته مجهزتر از لادا گرانتا است و این مساله در طراحی خودرو نیز مشاهده می‌شود. سبک کلی طراحی خودرو یک سدان سریع و جذاب را به نمایش می‌گذارد. استفاده از الگوهای طراحی قرینه روی درب‌های جلو و عقب خودرو نیز این موضوع را تایید می‌کند.

لادا وستا اسپرت

طرح چراغ‌های جلو، سپر و جلوپنجره لادا وستا از زبان طراحی این برند بهره می‌برد. اما در قسمت عقب با سبکی از طراحی روبرو هستیم که بی‌شباهت به مرسدس بنز CLS نیست. البته استفاده از این الگوی طراحی در یک خودرو اقتصادی، موجب رضایت خریداران خواهد شد.

نمای عقب

 از آن‌جایی که با نسخه اسپرت از لادا وستا روبرو هستیم، طراحان خطوط قرمزی را به بدنه خودرو اضافه کرده‌اند و البته ارتفاع خودرو را مقداری کاهش داده‌اند. یک باله نیز روی درب صندوق عقب این خودرو نصب شده است. البته تغییرات لادا وستا اسپرت به همین‌جا ختم نمی‌شود. سپر جدید به همراه اسپویلر، تایرهای پهن، خروجی اگزوز دوگانه و همچنین دیفیوزر بخشی از تجهیزات اضافه شده به بدنه لادا وستا اسپرت هستند.

طراحی داخلی

همانند ظاهر خارجی، طراحی داخلی لادا وستا نیز نسبت به برادر کوچکترش بهینه‌تر انجام شده است. خطوط طراحی لادا وستا را می‌توان شبیه به کابین جک J4 دانست، خودرویی که طراحی آن متعلق به چند سال گذشته است. از این رو با ظاهر به‌روزتری در این خودرو روبرو هستیم. همچنین سیستم صوتی این خودرو در اکثر تیپ‌ها به همراه یک نمایشگر بزرگ عرضه می‌شود.

کابین خودرو

فرمان خودرو از نوع سه شاخه است که کلیدهای کنترلی مختلف روی آن قرار گرفته‌اند. تنظیمات سیستم تهویه نیز به صورت الکتریکی و دستی انجام می‌شوند. در نسخه اسپرت، برخی قطعات به کابین خودرو افزوده شده‌ است تا تفاوت را نسبت به نسخه عادی این خودرو نشان دهد. برای مثال روکش فرمان و صندلی‌ها به تکه‌هایی با چرم قرمز مجهز شده‌اند. همچنین رودری‌ها طرح فیبرکربن دارند. پدال‌های خودرو نیز روکش آلومینیومی دارند تا حس قدرت و سرعت را به راننده منتقل کنند.

لادا وستا اسپرت

مشخصات فنی

لادا وستا با دو پیشرانه 1.6 لیتری و 1.8 لیتری به بازار روسیه عرضه می‌شود که نسخه‌های وارداتی برای بازار ایران، از پیشرانه قوی‌تر یعنی موتور 1.8 لیتری بهره می‌برند. این پیشرانه از نوع چهارسیلندر تنفس طبیعی و شانزده سوپاپ است که حداکثر ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۴ نیوتن متر گشتاور آزاد می‌کند. خوشبختانه این خودرو با جعبه دنده اتوماتیک CVT به بازار ایران عرضه می‌شود که انتخاب چندان جذابی نیست اما در جلب توجه مشتریان تاثیرگذار خواهد بود.

لادا وستا اسپرت

شتاب صفر تا صد لادا وستا اسپرت با این مشخصات فنی، حدود 9.6 ثانیه است که عدد قابل قبولی برای یک سدان کوچک محسوب می‌شود. حداکثر سرعت قابل دستیابی با این خودرو نیز 193 کیلومتربرساعت خواهد بود. مصرف سوخت ترکیبی لادا وستا اسپرت نیز 7.9 لیتر در صد کیلومتر است. پیشرانه لادا وستا اسپرت همانند دیگر خودروهای این برند، از استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 پیروی می‌کند.

لادا وستا اسپرت

برای کاهش فشار بر محور عقب نیز دو هدایتگر جریان هوا در طرفین سپر پیش‌بینی شده است. از تغییرات ظاهری دیگر این خودرو می‌توان به نوار کرومی موجود در نمای جلو و در زیر چراغ‌ها، استفاده از خطوط قرمز در پایین سپر، رینگ‌های 17 اینچی، پوشش مشکی آینه‌های جانبی و نشان قرمز Sport روی سپر و پایین درهای خودرو اشاره کرد.

امکانات و تجهیزات لادا وستا اسپرت

لادا وستا اسپرت از نظر امکانات و تجهیزات، در سطحی بالاتر از دیگر محصول این شرکت یعنی لادا گرانتا قرار دارد. این خودرو به دو کیسه هوا، سیستم ABS و EBD به همراه سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش مجهز است. بنابراین شانس عرضه سریع‌تر از برادرانش به بازار ایران را دارد.

لادا وستا اسپرت

در بخش تجهیزات رفاهی نیز امکانات مناسبی در این خودرو تعبیه شده‌اند. کلاستر دیجیتال 10 اینچی، سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی به همراه نمایشگر، دوربین و سنسور پارک عقب، سنسور پارک جلو، فرمان مجهز به دکمه‌های کنترلی، گرمکن صندلی‌های جلو و آینه‌های برقی به همراه گرمکن، رینگ‌های آلیاژی 16 اینچی و چراغ‌های LED جلو و عقب از جمله تجهیزات رفاهی لادا وستا اسپرت هستند.

رقبا

قیمت لادا وستا اسپرت در روسیه حدود یک میلیون روبل است که با تبدیل این نرخ به تومان، بهای این خودرو در محدوده 500 الی 600 میلیون تومان قرار خواهد گرفت. البته لادا وستا اسپرت با این قیمت به دست مشتریان ایرانی نخواهد رسید، چرا که عوارض واردات باعث افزایش بهای این خودرو به محدوده‌های بالاتر خواهند شد. انتظار می‌رود تا قیمت لادا وستا اسپرت وارداتی در محدوده یک میلیارد تومان قرار گیرد، بازه‌ای که رقبای بسیاری به انتظار آن نشسته‌اند.

لادا وستا اسپرت

از آن‌جایی که لادا وستا اسپرت با گیربکس اتوماتیک به بازار ما عرضه می‌شود، رقبای آن خودروهای اتوماتیک ایرانی و مونتاژی خواهند بود. تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک از ایران خودرو، شاهین اتوماتیک از سایپا و جک J4 از کرمان موتور سه رقیب عمده لادا وستا اسپرت هستند. در رقابت بین خودروهای اقتصادی و اتوماتیک بازار، اتومبیلی برنده است که بتواند کمترین میزان استهلاک را با قیمتی اقتصادی در اختیار مشتری قرار بدهد. حال باید منتظر عرضه لادا وستا اسپرت باشیم تا ببینیم آیا این خودرو می‌تواند نظر مخاطبان ایرانی را به خود جلب کند یا خیر.

سوالات متداول:

لادا وستا نسخه روسی کدام خودرو محسوب می شود؟

این خودرو در واقع نسخه روسی داچیا لوگان یا همان تندر 90 به حساب می‌آید که از نظر ساختار، شباهت بسیاری به محصول ارزان‌قیمت رنو دارد.

لادا وستا که وارد بازار ایران می شود، از چه نوع پیشرانه ای بهره می‌برد؟

این خودرو از، پیشرانه قوی‌تر یعنی موتور 1.8 لیتری بهره می‌برد. این پیشرانه از نوع چهارسیلندر تنفس طبیعی و شانزده سوپاپ است که حداکثر ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۴ نیوتن متر گشتاور آزاد می‌کند.

قیمت تقریبی لادا وستا اسپرت در ایران چقدر خواهد بود؟

قیمت این خودرو در روسیه حدود یک میلیون روبل است که با افزودن عوارض واردات، انتظار می‌رود تا قیمت لادا وستا اسپرت وارداتی در محدوده یک میلیارد تومان قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا