اخبار داخلیمعرفی

لادا با نیکا موتور به ایران رسید؛ خودروهای روسی جدید چه مشخصاتی دارند؟

پس از ایجاد گشایش نسبی در بحث واردات خودرو، اکنون اتومبیل‌های وارداتی یکی پس از دیگری به بازار ایران می‌رسند. برخی از خودروهای وارداتی برای مشتریان ایرانی شناخته شده هستند، در حالی که برندهای جدیدی را نیز در این بخش شاهد هستیم. از جمله نام‌های تازه وارد، لادا است که توسط شرکت نیکا موتور به بازار ایران عرضه خواهند شد. به همین بهانه تصمیم داریم تا در مطلب پیش‌رو، نگاهی به خودروهای لادا داشته باشیم که طی ماه‌های آتی در جاده‌های کشورمان تردد خواهند کرد.

نگاهی به لادا

برند لادا متعلق به گروه اتوواز است که یک تولیدکننده خودرو مشهور در روسیه به حساب می‌آید. لادا فعالیت خود را به عنوان یک جوینت ونچر میان فیات ایتالیا و دولت شوروی در دهه 1960 میلادی آغاز کرد. نخستین خودروهای لادا، در واقع نسخه‌های مشابه محصولات فیات بودند.

این خودروها به واسطه دوام بالای خود شناخته می‌شوند، به نحوی که سال‌ها پس از توقف تولید همچنان در جاده‌های کشورهای بلوک شرق تردد دارند. پس از فروپاشی شوروی و تغییرات اقتصادی در روسیه، این شرکت به یکی از زیرمجموعه‌های رنو تبدیل شد.

لادا از دهه 1990 میلادی تاکنون به عنوان یکی از شرکای گروه رنو شناخته می‌شود و خودروهای آن نیز براساس پلتفرم محصولات رنو شکل گرفته‌اند. در واقع محصولات لادا نمونه‌های مشابه تولیدات برند داچیا هستند که با ظاهری متفاوت و نشان لادا به دست مشتریان روسی می‌رسند.

شراکت با رنو به لادا کمک کرد تا تولیدات خود را به روز کند و محصولاتی جدید را به بازار روسیه عرضه نماید. با این حال لادا در بازارهای صادراتی حضور پررنگی ندارد و به همین دلیل ممکن است خودروهای آن برای مشتریان ایرانی ناشناخته باشند.

اکنون که مدتی از آزادسازی واردات خودرو می‌گذرد و بالاخره اتومبیل‌های وارداتی به دست مشتریان ایرانی رسیده‌اند، شرکت‌های دیگری نیز به حضور در این بازار تمایل پیدا کرده‌اند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به نیکا موتور اشاره کرد که تصمیم دارد تا محصولات لادا را به بازار ایران عرضه کند.

امروز صبح چهار محصول از این برند در دومین نمایشگاه اوراسیا واقع در نمایشگاه بین المللی تهران با حضور مقامات رونمایی شدند. این خودروها شامل لادا وستا اسپرت، لادا وستا کراس،‌ لادا نیوا و لادا گرانتا هستند. در ادامه این محصولات را به صورت موردی بررسی خواهیم کرد تا بیشتر با آن‌ها آشنا شویم.

نیکا موتور و عرضه لادا وستا

لادا وستا سدان جمع‌وجور این شرکت است که می‌توان آن را نسخه روسی رنو لوگان یا همان رنو تندر 90 تلقی کرد. براساس تصاویر ارائه شده توسط نیکا موتور، نسخه خاص این خودرو موسوم به لادا وستا اسپرت در بازار ایران عرضه خواهد شد. انتظار داریم تا این خودرو، نخستین محصول از برند لادا باشد که در بازار ایران حضور دارد.

لادا وستا اسپرت به قوی‌ترین پیشرانه موجود در خانواده خودرو وستا مجهز است. این پیشرانه 1.8 لیتری شانزده سوپاپ از برند رنو نیسان است و از سیستم تنفس طبیعی بهره می‌برد. حداکثر راندمان این پیشرانه 146 اسب‌بخار قدرت و 184 نیوتن‌متر گشتاور است.

سیستم انتقال قدرت این خودرو نیز از گیربکس پنج سرعته دستی یا اتوماتیک پیوسته CVT استفاده می‌کند که قدرت و گشتاور را به دیفرانسیل جلو خودرو ارسال می‌کند.

شتاب صفر تا صد لادا وستا اسپرت کمتر از 10 ثانیه است و حداکثر سرعت قابل دستیابی با این خودرو نیز 193 کیلومتربرساعت خواهد بود. فاصله محوری 2.6 متری لادا وستا، این خودرو را در رده سدان‌های جمع‌وجور بازار قرار می‌دهد.

لادا وستا در ایران رقیب مستقیم تارا و شاهین خواهد بود. البته در صورتی که این خودرو با گیربکس CVT نیز به دست مشتریان برسد، می‌توان آن را رقیبی برای خودروهای اتوماتیک چینی دانست.

مشخصات لادا وستا کراس

خودروهای کراس‌اوور، ستاره‌های فروش این روزهای بازار خودرو جهان هستند. بدیهی است که لادا نیز تمایل دارد تا در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تولید یک کراس‌اوور، ساخت نسخه بلندقامت از خودروهای هاچ‌بک یا سدان است که مشابه آن را در تویوتا کرولا کراس و یاریس کراس دیده‌ایم. لادا نیز به مشابه بسیاری از خودروسازان جهانی، لادا وستا کراس را به عنوان نسخه بلندقامت این خودرو معرفی کرده است.

لادا وستا کراس در واقع نسخه استیشن لادا وستا معمولی است که اندکی ارتفاع بیشتری نسبت به نسخه استاندارد دارد. همچنین برخی تغییرات در کابین این خودرو ایجاد شده‌اند تا این خودرو چهره گران‌تر و لوکس‌تری نسبت به نسخه معمولی داشته باشد.

با این حال در بخش مشخصات فنی لادا وستا کراس تفاوتی با نسخه‌ عادی ندارد و از پیشرانه‌های ۱.۶ لیتری و ۱.۸ لیتری نسخه معمولی وستا به همراه گیربکس ۵ سرعته دستی یا CVT استفاده می‌کند.

مشخصات لادا نیوا تراول

لادا نیوا از جمله محصولات شناخته شده و مشهور خودروساز روسی است که از چند دهه پیش تاکنون به تولید می‌رسد. گزینه وارداتی نیکا موتور دو نسخه لجند و تراول دارد که لجند را می‌توان پاسخ صنعت خودروسازی شوروی به جیپ آمریکایی دانست. اما لادا نیوا تراول یک آفرودر ارزان قیمت است که می‌تواند گزینه مطلوبی برای علاقمندان به طبیعت گردی باشد.

این خودرو از مثل وستا اسپرت و وستا کراس از موتور 1.8 لیتری 16 سوپاپ بهره می‌برد که حداکثر 146 اسب بخار قدرت و 184 نیوتن متر گشتاور آزاد می‌کند. گیربکس پنج سرعته دستی نیز وظیفه انتقال قدرت به سامانه چهار چرخ محرک این خودرو را برعهده دارد.

با توجه به محبوبیت خودروهای آفرودر قدیمی نظیر نیسان پاترول یا نیسان رونیز در ایران، نیوا تراول به خاطر مشخصات فنی خوب و ظاهر جدیدترش در صورت عرضه با قیمت مناسب می‌تواند فروش مناسبی را تجربه کند.

لادا گرانتا، چهارمین محصول نیکا موتور

لادا گرانتا یکی از اقتصادی‌ترین محصولات این خودروسازی است که در بازارهای مختلفی عرضه شده است. این خودرو همانند لادا وستا، براساس پلتفرم خودروهای رنو توسعه یافته است و می‌توان آن را رنو ساندرو روسی دانست.

لادا گرانتا جزو محصولات صادراتی برند روسی است و علاوه بر روسیه در مصر، اوکراین و قزاقستان نیز به تولید می‌رسید. البته برخلاف رنو ساندرو، لادا گرانتا در انواع مختلف بدنه همچون سدان، هاچ‌بک و استیشن به تولید رسیده است.

لادا نیکا موتور

پیشرانه 1.6 لیتری بنزینی لادا وستا، برای تامین قدرت دیگر محصول نیکا موتور یعنی گرانتا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از قطع همکاری رنو و لادا به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، تولید گرانتا نیز برای مدتی با وقفه مواجه شد. حتی در دوره کوتاهی لادا تصمیم گرفت تا دنا ایران خودرو را به عنوان نسخه جدید گرانتا در نظر بگیرد.

با این حال تولید لادا گرانتا از سال 2022 مجددا آغاز شد. البته این بار به جای پیشرانه 1.6 لیتری شانزده سوپاپ، از موتور 1.6 لیتری هشت سوپاپ روی این خودرو استفاده شده است. لادا گرانتا یک خودرو اقتصادی است و در صورت عرضه با قیمتی مناسب، می‌تواند رقیبی جدی برای سایر محصولات تولید داخل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا