اخبار داخلی

رکود بازار خودرو در خرداد؛ مشکل کجاست؟

بر اساس گزارش‌های میدانی، رکود بازار خودرو در خرداد یکی از اتفاقات مهم خودرویی در مدت اخیر است. بر اساس گفته‌های رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران، میزان خرید و فروش خودرو در هفته گذشته تقریبا صفر بوده. به عبارت دیگر این رکود کامل در بازار خودرو محسوب می‌شود.

شواهد حاکی از آن است که معاملات خودرویی تنها در صورتی انجام می‌شود که فروشنده رقمی پایین‌تر از قیمت بازار را پیشنهاد دهد. همچنین باوجود کاهش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی در سه هفته گذشته، ظاهرا متقاضیان انگیزه خود را برای خرید از دست داده‌اند.

واردات خودرو کارکرده

در واقع شرایط اقتصادی حاکم در جامعه سبب شده خریداران حتی با توجه به کاهش قیمت‌ها، از خرید آن منصرف می‌شوند. زیرا معتقدند که با اجرایی شدن قیمت‌های شورای رقابت و واردات خودروهای کارکرده، قیمت‌ها افت شدیدی می‌کند.

کیفیت پایین محصولات داخلی و عدم اطمینان به آن‌ها، باعث شده مشتریان خودروهای کارکرده خارجی را به خودروهای صفر داخلی ترجیح بدهند. درنتیجه بودجه خود را برای خرید آن‌ها کنار بگذارند.

یکی از عوامل فعال بودن بازار خودرو، فعالیت دلالان است. در واقع دلالان، عمده‌ترین خریداران خودرو هستند و تاثیر بسیار زیادی بر فعالیت بازار دارند.

در حال حاضر با توجه به اعلام قیمت‌های دستوری برای خودروهای مونتاژی که سبب کاهش قیمت‌ها شده، فعالیت دلالان و افراد سودجو سود چندانی به همراه ندارد. این موضوع یکی از عوامل ایجاد رکود بازار خودرو در خرداد ماه محسوب می‌شود.

واردات خودرو کارکرده

از طرف دیگر، عرضه خودروهای داخلی در نوبت اول و دوم طرح‌ فروش جامع از طریق سامانه یکپارچه فروش افزایش یافته و همین امر باعث شده خرید و فروش در بازار آزاد به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند.

به عقیده رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران، دخالت شورای رقابت و قیمت‌گذاری جدید خودروهای داخلی و مونتاژی تأثیر بسیاری در بازار داشته. حتی ممکن است انحصار طولانی مدت این بازار را از میان بردارد.

گرچه کارشناسان و فعالین حوزه خودرو معتقدند که در صورت تداوم تولید خودروهای داخلی و عدم کاهش تولید خودروهای مونتاژی، رکود کامل در بازار خودرو یک وضعیت موقتی به حساب می‌آید.

آنها معتقدند پس از ثبات شرایط حتی با تداوم ارزانی قیمت خودروها، رکود حاکم در بازار از بین خواهد رفت و بازار مجددا به تکاپو می‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا