اخباراخبار داخلی

حواشی تولید خودروهای برقی در اولین حضور آنها در نمایشگاه صنعت خودرو

رونمایی از خودرو «ری را» در افتتاحیه دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، شروع حواشی تولید خودروهای برقی را رقم زد.

طی سه روز گذشته فضای مجازی مملو از عکس‌های خودروی جدید برقی کشور بود که وجود دو خروجی اگزوز در آن حاشیه‌ساز شد. دو خروجی اگزوز دقیقا همانند نسخه بنزینی است و این پرسش برای بسیاری از حاضران در نمایشگاه مطرح بود که چرا خودروی برقی باید خروجی دود داشته باشد، و این موضوع شروع حواشی تولید خودروهای برقی را مطرح کرده است.

اگزوز حاشیه‌ساز ری را برقی

شرکت ایران‌خودرو اعلام کرده نسخه برقی ری را نمونه آزمایشی محسوب می‌شود و احتمالا در زمان عرضه خودرو، تغییراتی روی آن اعمال خواهد شد؛ با‌این‌حال تعبیه لوله اگزوز در خودروی نمایش‌داده‌شده با واکنش‌هایی اغلب استهزاآمیز همراه بود.

البته دو دیدگاه مختلف در مورد حواشی به‌وجود‌آمده برای این خودرو مطرح است. برخی می‌گویند حرکت بسیاری از کشورها از جمله همسایگان ایران به سمت خودروهای برقی‌، باعث می‌شود سیاستگذار به هر قیمتی در کوتاه‌ترین زمان از اولین خودروی الکتریکی ساخت ایران رونمایی کند. البته ماجرا فقط مربوط به رونق خودروهای برقی در بازارهای جهانی و همسایه نیست، بلکه سیاستگذار نیز تاکید ویژه‌ای بر برقی‌‌سازی خودرو در کشور دارد.

تمرکز وزیر جدید روی خودروهای برقی

از زمان روی کار آمدن عباس علی‌آبادی بر صندلی ریاست وزارت صمت، تولید و واردات خودروهای الکتریکی به پرتکرارترین عبارت در این وزارتخانه تبدیل شده است. از طرف دیگر بقیه نهادها مانند مجلس نیز روی این موضوع تاکید دارند. ساکنان خانه ملت حتی لزوم عرضه ۲۰۰هزار دستگاه خودروی الکتریکی را در لایحه برنامه هفتم توسعه گنجاندند. بنابراین خودروسازان فشار زیادی را متحمل شدند که هرچه سریع‌تر دستاوردی در حوزه خودروهای برقی را رونمایی کنند. وجود این مسئله خود سبب حساسیت در جامعه شده و حواشی تولید خودروهای برقی را داغ می‌کند.

نگاه دیگری که در مورد علل حواشی تولید خودروهای برقی وجود دارد این است که سازندگان ری رای برقی سعی کرده‌اند با ایجاد این حواشی توجه‌ها را نسبت به محصول جدید خود جلب کنند. البته اگر چنین قصدی وجود داشت، می‌توان گفت طراحان این سناریو کاملا موفق بوده‌اند. چراکه ری‌رای برقی این روزها در مرکز توجه دنبال‌کنندگان حوزه خودرو قرار دارد. اما به‌هر‌حال این توجه از نوع مثبت نبوده و بیشتر افراد نسبت به وجود خروجی اگزوز در طراحی این خودرو، نگاهی منفی داشته‌اند.

طی سه روزی که از رونمایی ری‌رای برقی و وجود حواشی تولید خودروهای برقی می‌گذرد، هنوز سازندگان این محصول موضع‌گیری رسمی نداشته‌اند.

اگزوز عقب ریرا برقی جزو استایل خودرو است

محسن اصلی‌پور، معاون پژوهشی شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری‌های خودرو (جتکو)، در حاشیه این نمایشگاه در پاسخ به خبرنگاران گفته بود: «این حفره‌ای که در قسمت عقب «ری‌را» تعبیه شده جزو استایل خودرو است نه اگزوز.» وی با تاکید بر اینکه «ری‌را» اگزوز ندارد، تاکید کرد: «ما فقط خروجی اگزوز را از این خودرو حذف کردیم. باید توجه کرد که بین خودروهای برقی و خودروهای احتراق داخلی، پلتفرم مشترک است. یک خودروساز با یک پلتفرم هم محصول احتراقی تولید می‌کند و هم خودروی برقی.

به عبارت بهتر خودروساز از قطعات مشترک برای مدل بنزینی و برقی استفاده می‌کند. به این ترتیب قیمت خودرو پایین می‌آید. وی همچنین هرگونه هدف تبلیغاتی از تعبیه این قطعه روی محصول مذکور را تکذیب کرده بود. گرچه اصلی‌پور می‌گوید وجود خروجی اگزوز تنها یک نوع استایل است، اما به نظر بخش دوم اظهارات وی در این مورد تاثیر بیشتری دارد. یعنی احتمالا با توجه به مشکلات مالی، این خودروساز تصمیم گرفته هزینه‌ای برای تغییرات هرچند جزئی در ظاهر این خودرو، ولو نمونه برقی‌سازی‌شده آن، نداشته باشد.

نمای عقب شاسی بلند برقی مرسدس بنز EQS

شروع پرقدرت ترکیه با توگ

ایجاد حواشی تولید خودروهای برقی برای اولین خودروی برقی ایران در حالی است که برخی کشورهای منطقه که اساسا تولیدکننده خودرو محسوب نمی‌شوند، شروع باشکوه‌تری در حوزه خودروهای الکتریکی داشته‌اند. برای مثال می‌توان به محصول توگ ترکیه اشاره کرد. این خودرو در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و سال ۲۰۲۲ به تولید رسید.

البته طراحی این خودرو کا خود ترکیه انجام نشده است، بلکه این خودرو توسط شرکت ایتالیایی پینین‌فارینا، و بر اساس سفارش توگ طراحی شده ‌است.

اما به هر صورت تولید توگ برای ترکیه نقطه‌ عطف مهمی بوده، چرا که این اولین خودروی ملی این کشور است. بعد از رونمایی از این محصول نیز واکنش‌ها چه در محدوده ملی و چه در سطح جهانی به این خودرو مثبت بود. شروع تولید خودروی برقی در ایران آن هم با بیش از نیم قرن تجربه در صنعت خودرو حائز این ویژگی نبود. واکنش‌ها به اولین محصول الکتریکی در ایران بیش از آنکه موجب ایجاد حس مثبت در مخاطبان اخبار خودرویی باشد، تنها موجی از تعجب و حتی تمسخر را به دنبال داشت.

این در شرایطی است که منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صمت، پیش از این اظهار کرده از ۱۰ سال گذشته بخشی از مطالعات مربوط به تولید این دست از خودروها در کشور آغاز شده بود. به هر صورت به نظر می‌رسد با رونمایی از ری‌ رای برقی، کار خودروهای الکتریکی در ایران آغاز شده است. اما به هرحال وجود اگزوز در خودرو ری را آغاز حواشی تولید خودروهای برقی است و سروصدای زیادی در بین اصحاب رسانه ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا