اخباراخبار داخلی

انتقاد در حوزه خودرو وزارت صمت توسط رئیس کمیسیون صنایع مجلس

روز گذشته اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، عملکرد وزارت صمت دولت سیزدهم را در حوزه خودرو زیر سوال برد.

انتقاد در حوزه خودرو وزارت صمت توسط رئیس کمیسیون صنایع مجلس نشان از وجود اختلافات و چالش‌هایی بین مجلس و وزارت صمت است. اکبری تالارپشتی معتقد است که اگر دولت در کار خودروسازان دخالت نکند، این شرکت‌ها کار را بهتر از شرایط فعلی پیش می‌برند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ساختار فعلی خودروسازان کارآمد و پاسخگو نیست، گفت: با وجود اینکه ۲۰ ماه از عمر قانون ساماندهی صنعت خودرو می‌گذرد، دولت هنوز آن را اجرایی نکرده و هنوز آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده نهایی نشده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، اکبری تالارپشتی در یک برنامه تلویزیونی، درباره وضعیت صنعت خودروسازی گفت: ساختار فعلی خودروسازان کارآمد و پاسخگو نیست و دولت نباید در این حوزه تصدی‌گری کند و باید از ظرفیت بخش خصوصی به ‌درستی استفاده شود.

سمند سورن بررسی جزئیات قیمتی خودرو در ماههای مهر، آبان، آذر و دی

نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایطی که مدیران عامل دو خودروساز بزرگ اطلاعی از اینکه فردا [برسرکار خود] هستند یا خیر، نداشته باشند، چگونه می‌توانند برای روزهای آینده برنامه‌ریزی کنند.

وی اضافه کرد: وزیر صمت قبلی وعده‌های نظیر افزایش تیراژ تولید و حذف فرآیند قرعه‌کشی را در حوزه خودرو می‌داد. اما در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی در وزارت صمت متمرکز شد. به عبارتی نه‌تنها قرعه‌کشی حذف نشد، بلکه وزارت صمت به صورت مستقیم در این فرآیند ورود کرد و در حوزه خودرو به طور مستقیم دخالت کرد.

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: میدان اجرا در اختیار دولت است و دولت در حوزه خودرو اختیار کامل در دست گرفته است.

نهایی نشدن آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده

با وجود اینکه ۲۰ ماه از عمر قانون ساماندهی صنعت خودرو می‌گذرد، دولت هنوز آن را اجرایی نکرده و هنوز آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده نهایی نشده است. اکبری تالارپشتی با اشاره به اینکه کمیسیون اصل ۹۰ شکایات و کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در قالب ماده ۲۳۴، ۴۵ و… موضوعات را پیگیری می‌کنند، افزود: اگر دولت در کار خودروسازان و حوزه خودرو دخالت مستقیم نکند این شرکت‌ها کار خود را بهتر از وضع موجود انجام می‌دهند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس نمی‌توانند دخالتی در اجرا داشته باشند، بیان کرد: دولت نباید در صنعت خودروسازی تصدی‌گری یا به صورت دستوری دخالت کند. همچنین باید خلأ بازار خودرو با واردات مدیریت‌شده حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا