معرفی

داچیا داستر 2024 معرفی شد؛ ارائه تعاریفی جدید از یک کراس اوور اقتصادی

شرکت داچیا از نسل سوم داستر رونمایی کرد. طبق انتظار این نسل از داستر تغییرات بسیار زیادی را تجربه کرده و چه در نمای ظاهری و چه در داخل کابین هیچ وجه اشتراکی با نسل قبلی خود ندارد. داچیا معتقد است این نسل نیز همچون قبل از نظر ارزش در برابر قیمت، در بازار بی‌رقیب خواهد بود.

نسل‌های پیشین داچیا داستر از پلتفرم B0 بهره می‌بردند. اما نسل جدید این خودرو مثل ساندرو، رنو کلیو و نیسان جوک براساس پلتفرم CMF-B گروه رنو نیسان توسعه پیدا کرده است. با توجه به این موضوع، نسل سوم داستر به احتمال زیاد از نظر کاربردی بودن و کیفیت سواری حرف‌های بیشتری برای گفتن در برابر رقبا خواهد داشت. در کنار این، استفاده از این پلتفرم پیشرفته‌تر امکان استفاده از پیشرانه‌های هیبریدی و هیبرید نرم را برای نسل جدید داستر به ارمغان آورده است.

نمای کناری

مشخصات فنی نسل جدید داچیا داستر

نسخه پایه از نسل دوم داچیا داستر به یک موتور سه سیلندر 88 اسب بخاری مجهز است. اما در نسل جدید، نیروی مدل پایه توسط موتور 4 سیلندر 99 اسب بخاری تأمین می‌شود. نکته جالب اینکه مدل پایه دوگانه‌سوز است و در کنار باک 50 لیتری، یک مخزن 50 لیتری برای سوخت LPG دارد. طبق داده‌های رسمی، این نسخه از داستر می‌تواند تا 800 مایل یا نزدیک به 1300 کیلومتر مسافت را بدون نیاز به سوختگیری مجدد طی کند.

 پیشرانه هیبرید نرم متشکل از موتور 1.2 لیتری توربوشارژ، موتور 48 ولتی و باتری 0.9 کیلووات ساعتی است. این پیشرانه قدرتی در حدود 130 اسب بخار دارد و هر چهار چرخ را به حرکت وادار می‌کند. در مدل مجهز به این پیشرانه یک دکمه مخصوص وجود دارد که راننده از طریق آن می‌تواند حالت رانندگی را انتخاب کند. در حالت اتو، اکثر اوقات نیرو به محور جلو منتقل می‌شود و تنها در صورتی که چسبندگی از بین برود، نیرو به محور عقب انتقال می‌یابد. یک حالت با نام آفرود نیز تعریف شده که با انتخاب آن نیروی پیشرانه به شکلی فعال بین محور جلو و عقب توزیع می‌شود. به‌طور کلی برای رانندگی با داستر 5 حالت وجود دارد که عبارتند از: اتو، برف، گل/شن، آفرود و اکو (اقتصادی).

نمای بالا

داچیا داستر جدید از قابلیت کنترل حرکت در سراشیبی نیز سود می‌برد. این قابلیت در تمامی دنده‌ها و تا سرعت 18 مایل یا 29 کیلومتر قابل استفاده است. بد نیست اشاره کنیم مدل‌های دو دیفرانسیل 217 میلیمتر از سطح زمین ارتفاع دارند. این رقم در مقایسه با ارتفاع نسخه‌های دیفرانسیل جلو 8 میلیمتر بیشتر است.ناگفته نماند زوایای ورود و خروج این نسل از داستر به‌ترتیب برابر با 31 و 36 درجه هستند.

نسخه پرچمدار داچیا داستر جدید هیبرید 140 نام دارد. پیشرانه این نسخه شامل یک موتور 1.6 لیتری بنزینی، دو موتور برقی و باتری 1.2 کیلووات ساعتی می‌شود. مجموع قدرت این پیشرانه به 138 اسب بخار می‌رسد. باتری موجود در این پیشرانه از طریق بازیابی انرژی ترمز شارژ می‌شود و در رانندگی‌های شهری، تا 80 درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کند.

داچیا داستر 2024

طراحی خارجی

در نمای بیرونی، داچیا داستر 2024 بسیاری از المان‌های ظاهری خود را از کانسپت بیگستر که سال گذشته رونمایی شد، به امانت گرفته است. بدنه این نسل از داستر حالت مکعبی‌تری دارد و خطوط و زوایای تیز زیادی روی آن به چشم می‌خورد. از نظر طول بدنه، نسل سوم داستر با نسل قبلی یکسان است، اما در مقایسه با آن عرض بیشتر و ارتفاع کمتری دارد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که ارتفاع از سطح زمین، در نسل جدید به اندازه 7 میلیمتر رشد کرده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، باید بگوییم داستر جدید طولی برابر با 4.34 متر، عرضی برابر با 1.81 متر و 1.66 متر ارتفاع دارد.

نسل های مختلف داچیا داستر
نسل‌های مختلف داستر در یک قاب

در نمای روبرو چراغ‌های مستطیلی‌شکل و چلوپنجره درون پنلی واحد جا خوش کرده‌اند. گرافیک چراغ‌های روشنایی در روز مشابه حرف Y انگلیسی است و خطوط موجود روی جلوپنجره با این چراغ‌ها در یک راستا هستند. سپر جلو حالتی بیرون‌زده از بدنه دارد و فرم آن در قسمت میانی طوری است که اعتمادبه‌نفس راننده برای ورود به مسیرهای آفرود را افزایش می‌دهد. این بخش از سپر میزبان یک ورودی هوای حجیم و دو چراغ مه‌شکن است.

داچیا داستر 2024

در نمای جانبی، با طراحی بسیار پویا و جسورانه‌ای طرف هستیم. گلگیرهای داچیا داستر جدید تورم بیشتری دارند و دهانه آنها با قطعات پلاستیکی محافظت می‌شود. به غیر از دهانه گلگیرها، رکاب‌های جانبی نیز دارای محافظ‌های پلاستیکی هستند. داچیا می‌گوید این قطعات از پلاستیک‌های بازیافتی اختصاصی تولید شده‌اند. خودروساز رومانیایی از این پلاستیک اختصاصی با نام Starkle یاد می‌کند.

نمای جانبی داستر

انتقال دستگیره در عقب به روی ستون C دیگر نکته‌ای است که در نمای جانبی جلب توجه می‌کند. این نسل از داستر روی رینگ‌های 17 اینچی سوار است.

نسل جدید داچیا داستر در نمای عقب نیز طراحی جذابی دارد. چراغ‌های اصلی حاضر در این بخش دارای قابی مشابه با حرف Y هستند و خبری از نوار LED باریک بین آنها نیست. در عوض یک فرورفتگی بزرگ در حد فاصل چراغ‌ها وجود دارد که پلاک خودرو درون آن نصب می‌شود. مثل سپر جلو، سپر عقب هم ساختار قرص و مستحکمی دارد.

داچیا داستر 2024

طراحی داخلی داچیا داستر

داچیا داستر 2024 در داخل کابین هم تحولات بسیار زیادی را تجربه کرده است. داشبورد این نسل ساختار زمختی دارد و راننده را بیشتر به مسیرهای آفرود ترغیب می‌کند. البته طبق انتظار داشبورد جنسی از پلاستیک سخت دارد.

غربیلک فرمان نسل جدید داچیا داستر، یادآور یک شش‌ضلعی با زوایای نرم است. در پشت این فرمان خوش‌فرم، یک نمایشگر دیجیتال 7 اینچی اطلاعات لازم را در اختیار راننده می‌گذارد. سیستم اینفوتینمنت هم از طریق نمایشگر لمسی 10.1 اینچی مدیریت می‌شود. برای کنترل بهتر، این نمایشگر ایستاده اندکی به سمت راننده زاویه دارد. شایان ذکر است داستر از آپدیت‌های نرم‌افزاری از راه دور پشتیبانی می‌کند.

داچیا داستر 2024

پد شارژ بی‌سیم تلفن همراه، 4 پورت USB، سیستم صوتی با 6 بلندگو و پشتیبانی از اندروید اتو و اپل کارپلی به‌صورت بی‌سیم از امکانات داچیا داستر 2024 در داخل کابین هستند. نکته جالب اینکه مثل دیگر محصولات اخیر داچیا، روی داشبورد این خودرو نیز یک نگهدارنده مخصوص تلفن همراه وجود دارد.

داچیا داستر 2024

داچیا داستر 2024 یک آپشن جالب با نام Sleep Pack دارد. با سفارش این آپشن یک تخت دونفره تاشو، یک میز و چند محفظه به قسمت عقب خودرو اضافه می‌شود. داچیا می‌گوید راه‌اندازی این تخت کمتر از دو دقیقه زمان می‌برد.

داچیا داستر 2024

صندوق عقب داچیا داستر 2024 گنجایشی برابر با 472 لیتر دارد که در مقایسه با فضای 442 لیتری مربوط به نسل قبل، این رقم به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

داچیا داستر 2024

زمان عرضه و قیمت

نسل سوم داچیا داستر سال آینده و به‌عنوان مدل 2024 به‌فروش خواهد رسید. درباره قیمت دقیق این کراس‌اوور اقتصادی اطلاعاتی در دست نیست. با این حال مدیرعامل داچیا وعده داده این نسل از داستر نیز همچون قبل با بودجه‌ای کمتر از 20 هزار یورو قابل خرید خواهد بود.

گفتنی است نسل اول داچیا داستر 13 سال پیش وارد بازار شد. از آن تاریخ تاکنون بیش از 2.2 میلیون دستگاه از این خودرو در سرتاسر جهان به‌فروش رسیده است. این خودرو جزو پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای اروپا به‌شمار می‌رود و روزانه تقریباً هزار دستگاه از آن در رومانی مونتاژ می‌شود. بدیهی است در بازارهایی که داچیا خیلی شناخته‌شده نیست، داستر با نشان رنو عرضه خواهد شد. این برند اقتصادی در حال حاضر در 44 کشور جهان حضور دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا