معرفی

همه چیز درباره نتا جی تی؛ کوپه برقی بی ام اسپیس برای بازار ایران چه مشخصاتی دارد؟

گروه بهمن موتور قصد دارد محصولات وارداتی خود را با برندهای جدیدی عرضه کند. این شرکت با رونمایی از برند بی ام کارز (BM Cars) اعلام کرد محصولات شماری از خودروسازان چینی و کمپانی KG Mobility (سانگ یانگ سابق) را تحت این برند به فروش خواهد رساند.

حالا خبر می‌رسد گروه بهمن یک زیرمجموعه دیگر با نام بی ام اسپیس (‌BM Space) پایه‌گذاری کرده و مدل‌های اسپرت را با نشان آن وارد بازار خواهد کرد. اولین محصول این زیرمجموعه جدید، یک کوپه جذاب از برند چینی نتا (Neta) است. این خودرو جی تی (GT) نام دارد و از پیشرانه تمام الکتریکی بهره می‌برد.

نتا جی تی

محصولات برند نتا توسط شرکت هوزون اتو تولید می‌شود. این شرکت نیز در حقیقت زیرمجموعه کمپانی Zhejiang Hezhong New Energy Automobile به حساب می‌آید.

ابعاد و وزن نتا جی تی

نتا جی تی در دسامبر 2022 معرفی شده است. این خودرو با نام نتا E متولد شد، اما بعداً به جی تی تغییر هویت داد. از لحاظ ابعاد، این خودرو جثه بزرگی دارد و با 4715 میلیمتر طول، 1979 میلیمتر عرض، 1415 میلیمتر ارتفاع و 2770 میلیمتر فاصله محوری، در دسته مدل‌های سایز متوسط طبقه‌بندی می‌شود. به دلیل بهره‌مندی از پیشرانه برقی و پک باتری حجیم، این کوپه درشت‌اندام وزن بالایی دارد. با توجه به مشخصات فنی وزن این خودرو بین 1820 و 1950 کیلوگرم متغیر است.

محصول جدید بی ام اسپیس

نسخه‌های مختلف نتا جی تی

در سرزمین مادری، نتا جی تی در چند نسخه عرضه می‌شود. دو نسخه 560 و 560 لایت دیفرانسیل عقب هستند و وظیفه تأمین انرژی آنها را پک باتری 64.27 کیلووات ساعتی بر عهده دارد. بر اساس داده‌های رسمی، این نسخه‌ها می‌توانند تا 560 کیلومتر مسافت را طی کنند که با توجه به ظرفیت باتری، امکان تحقق چنین رکوردی در دنیای واقعی بسیار بعید به‌نظر می‌رسد. در این نسخه‌ها تک موتور برقی موجود روی محور عقب 228 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب صفر تا 100 این نسخه‌ها چیزی در حدود 6.5 ثانیه زمان می‌برد.

از لحاظ قیمت باید گفت نتا جی تی 560 لایت حامل برچسبی در حدود 24500 دلار است. نسخه 560 استاندارد هم نزدیک به 26000 دلار قیمت دارد. همانطور که می‌توان حدس زد، نسخه لایت دارای امکانات کمتری است.

کسانی که به دنبال برد حرکتی بیشتر هستند، می‌توانند به سراغ نسخه 660 بروند. این نسخه به باتری حجیم‌تر 74.48 کیلووات ساعتی مجهز است و با یک بار شارژ قادر است تا 660 کیلومتر مسافت را طی کند. این نسخه هم دیفرانسیل عقب است و قیمتی برابر با 28 هزار دلار دارد.

کوپه اسپرت بی ام اسپیس

قدرتمندترین نسخه از نتا جی تی با کد 580 شناخته می‌شود. پیشرانه این نسخه دو موتوره است و باتری آن 78 کیلووات ساعت ظرفیت دارد. برد حرکتی این نسخه با شارژ کامل باتری 580 کیلومتر است. خروجی پیشرانه نسخه 580 به 456 اسب بخار قدرت و 620 نیوتن متر گشتاور می‌رسد. با اتکا به پیشرانه قدرتمندتر، صفر تا صد نتا جی تی 580 تنها 3.7 ثانیه زمان می‌برد که رقم بسیار مناسبی است. نکته مثبت دیگر اینکه این خودرو ترمزهای قدرتمندی دارد و در صورت ترمزگیری با سرعت اولیه 100 کیلومتر بر ساعت، پس از 32 متر به طور کامل متوقف می‌شود.

نتا جی تی از فناوری شارژ پرسرعت سود می‌برد و تنها با نیم ساعت اتصال به یک پورت مناسب، میزان شارژ باتری آن از 20 به 80 درصد می‌رسد. در صورت استفاده از برق خانگی، این کار نیازمند انتظاری 11 الی 14 ساعته است.

طراحی بیرونی

طراحی بیرونی نتا جی تی یادآور برخی از مدل‌های اسپرت اروپایی است و در آن رگه‌هایی از محصولات لوتوس دیده می‌شود. برای مثال فرم دماغه و چراغ‌های باریک این خودرو لوتوس الیزه و اگزیج را در ذهن تداعی می‌کند.

نمای جلو نتا جی تی

مثل اکثر کوپه‌های 2 + 2، در نمای جانبی سقف شیب‌دار و کاپوت کشیده بارزترین ویژگی نتا جی تی است. در این نما سقف خودرو با شیبی ملایم و ثابت به صندوق عقب ختم می‌شود. رینگ‌های 19 اینچی این کوپه برقی طراحی زیبایی دارند و جلوه خاصی به نمای جانبی بخشیده‌اند. برای بهبود آیرودینامیک، دستگیره در هم‌سطح با بدنه است و فقط در مواقع لازم از جای خود خارج می‌شود.

نمای جانبی نتا جی تی

اما نکته منفی در نمای جانبی اینکه فاصله لبه تایرها با گلگیرها کمی بیشتر از حد نرمال به نظر می‌رسد. گفتنی است تایرهای جی تی ساخت میشلن و از سری پایلوت اسپرت 4 هستند.

محصول جدید گروه بهمن و بی ام اسپیس، در نمای عقب هم طراحی قابل قبولی دارد، البته جذابیت این بخش به اندازه نمای روبرو نیست، ولی در کل با پیکره‌ای هماهنگ روبرو هستیم. در این کوپه، چراغ‌های عقب مستقل طراحی شده‌اند و گرافیک داخلی آنها سه بعدی است. سپر عقب در همه تیپ‌ها مشکی بوده و یک دیفیوزر در قسمت میانی خود دارد. البته این دیفیوزر بیشتر تزئینی است تا کاربردی.

نتا جی تی

بدنه‌ای آیرودینامیک

در طراحی نتا جی تی مباحث آیرودینامیک مورد تأکید قرار گرفته است. این خودرو ضریب درگی برابر با 0.21Cd دارد که رقم بسیار ایده‌آلی محسوب می‌شود. برای مقایسه خودروهای پیشرفته‌ای مثل هیوندای آیونیک 6 و لوسید Air هم دارای ضریب درگ مشابهی هستند.

طراحی داخلی

در داخل کابین، نتا جی تی فضای مدرن و پیشرفته‌ای دارد. بدون شک، شاخص‌ترین المان حاضر در کابین این کوپه اسپرت برقی نمایشگر بسیار بزرگ حاضر در قسمت میانی داشبورد است. این نمایشگر عمودی اندازه‌ای برابر با 17.6 اینچ دارد و به سیستم عامل اختصاصی کمپانی مجهز شده؛ برای عملکرد روان، نتا وظیفه پردازش داده‎‌ها را به پردازنده اسنپدراگون 8155 محول کرده‌ است. در پشت فرمان D شکل نیز یک نمایشگر 10.25 اینچی اطلاعات لازم را در اختیار راننده می‌گذارد.

نمای داخلی

با آنکه نتا جی تی کابین مدرن و پیشرفته‌ای دارد، اما کیفیت مواد به‌کاررفته در آن چندان بالا نیست و پلاستیک به‌وفور در قسمت‌های مختلف به چشم می‌خورد. صندلی‌ها هم روکشی روکشی از چرم مصنوعی دارند و قطعات تزئینی دارای طرح فیبرکربن هستند. البته باید با این نکته اشاره کنیم که با توجه به قیمت، انتظار استفاده از چرم ناپا، آلکانتارا یا قطعات خیلی با کیفیت در نتا جی تی اصلاً منطقی نیست.

سانروف پانورامیک گسترده و سیستم صوتی با 12 اسپیکر از نقاط قوت کابین نتا جی تی است. این سیستم که مشخص نیست از کدام برند انتخاب شده، کیفیت بسیار بالایی دارد و با تولید صدای 4D شفاف و رسا سرنشینان را به وجد می‌آورد. بد نیست بدانید بخشی از صدای بم سیستم صوتی از طریق ساب‌هایی که در صندلی‌ها تعبیه شده‌اند، تولید می‌شود.

نتا جی تی

اکثر تیپ‌های نتا جی تی در حالت استاندارد به گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو تجهیز شده‌اند. نورپردازی، ارتباط 4G، پد شارژ بی‌سیم و محفظه‌های متعدد برای نگهداری اشیاء مختلف از دیگر ویژگی‌های این کوپه اسپرت هستند.

همانند اکثر خودروهای 2 + 2 صندلی‌های عقب نتا جی تی نیز بیشتر مناسب خردسالان هستند تا افراد بزرگسال. به دلیل فضای کم پا و ارتفاع پایین سقف در قسمت عقب، عملاً امکان استفاده از آنها برای افراد بالغ وجود ندارد. نکته قابل ذکر دیگر اینکه ارتفاع صندلی‌های جلوی این خودرو ثابت است و نمی‌توان آن را تنظیم کرد.

نتا جی تی

حجم صندوق عقب این خودرو برابر با 297 لیتر است؛ با توجه به بهره‌مندی از پیشرانه برقی، مهندسان یک صندوق کوچک دیگر در زیر کاپوت جلو تدارک دیده‌اند. گنجایش این صندوق 50 لیتر است.

بهره‌مندی از سیستم‌های کمک راننده (ADAS)

نتا جی تی در چین با پکیج آپشنال L2 ADAS قابل سفارش است. با سفارش این پکیج، سیستم‌هایی مثل سامانه حفظ خودرو در بین خطوط و کروز کنترل تنطبیق‌پذیر به جی تی اضافه می‌شود. وظیفه پردازش داده‌های در یافتی از این سیستم‌ها را دو پردازنده Horizon Robotic Journey 3 بر عهده دارد.

نتا جی تی و دریافت بازخوردهای مثبت از نشریات چینی

در بررسی‌های به‌عمل‌آمده، نتا جی تی نمایش خوبی داشته و توانسته نظر مثبت نشریات چینی را جلب کند. البته بدیهی است که نباید انتظاری مشابه با محصولات لوتوس یا فراری از جی تی داشت. سیستم تعلیق این خودرو نرم‌ است. این امر اگرچه باعث می‌شود جی تی در تغییر مسیرهای ناگهانی دچار بازی اتاق و حرکت گهواره‌ای شود، اما در عوض سواری نرم و راحتی را به ارمغان می‌آورد. ناگفته نماند سیستم تعلیق نتا جی تی در جلو از نوع دوبل جناغی و در عقب از نوع چند اتصالی است.

به طور کلی نتا جی تی در هیچ زمینه‌ای بهترین نیست، اما وقتی بحث ارزش در برابر قیمت باشد، این کوپه اسپرت برقی نمره فوق‌العاده بالایی می‌گیرد.

بی ام اسپیس کدام نسخه نتا جی تی را عرضه می‌کند؟

پوسترهای تبلیغاتی موجود در نمایشگاه بهمن در ایران مال، حکایت از آن دارد که نسخه دو موتوره از جی تی وارد بازار خواهد شد. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، این نسخه 456 اسب بخار قدرت و 620 نیوتن متر گشتاور دارد و صفر تا صد را زیر 4 ثانیه طی می‌کند. با چنین مشخصاتی، نتا جی تی در زمره سریع‌ترین خودروهای موجود در کشور لقب خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا