معرفی

فیات 500 هاچبک جذاب پارسیان موتور

پارسیان موتور یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تولید و واردات خودرو است. این شرکت که قبلا فعالیت خود را با مونتاژ ون فیات دوکاتو آغاز کرده بود، اکنون قصد دارد با واردات دو مدل فیات 500 و تیپو علاوه بر بازار خودروهای تجاری، در بخش سواری نیز سهمی داشته باشد.

چندی پیش تصاویری از چند نمونه رنگارنگ فیات 500 در حاشیه جاده مخصوص منتشر شد که برای انجام تست‌های فنی به ایران آمده بودند. بنابراین احتمالا پارسیان موتور این مدل را پس از دریافت مجوزهای لازم و همچنین تخصیص ارز به صورت وارداتی عرضه خواهد کرد.

درباره فیات 500 یا چینکوئه چنتو

فیات 500 را می‌توان یک هاچبک کوچک شهری با استایلی شیک توصیف کرد که میراث کلاسیک ایتالیایی آن برای جلب توجه استفاده می‌کند. باید یادآور شد که این خودرو از اواخر دهه 50 میلادی تا اواسط دهه 70 تولید شد.

در آن زمان، نام این خودرو به طور کامل Cinquecento (چینکوئه چنتو) بود. البته با توجه سختی تلفظ این نام و بهره‌گیری این خودرو از موتوری با حجم ۴۹۷ سی‌سی، ایتالیایی‌ها ترجیح دادند تا آن را فیات ۵۰۰ خطاب کنند. 

فیات 500

طراحی بیرونی هاچبک فیات

فیات 500 قطعا یکی از خاطره انگیز ترین و محبوب ترین خودروهای جمع و جور اروپایی است‌. حفظ المان‌های بصری و اصالت در کنار بروزرسانی‌های متعدد، به جذابیت فیات 500 افزوده است.

فرم چراغ‌های دو تکه جلو، زاویه قرارگیری آن‌ها نسبت به هم و همچنین جلوپنجره کوچک که در میان دو خط کرومی متقاطع، لوگوی فیات قرار گرفته، از جمله شاخصه‌های اصلی نمای جلو این هاچبک جمع‌وجور است. در نمای جانبی هم طول 3.6 متری بسیار جالب توجه است.

فیات 500 ابعاد بسیار کوچکی دارد. طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب 3632، 1683 و 1527 میلی متر است. بدین ترتیب این هاچبک ایتالیایی یکی از خودروهای کاربردی برای استفاده در شهرهای شلوغی مثل تهران است.

اگر بخواهیم این خودرو را از لحاظ طولی با هاچبک‌های موجود در بازار کشور مقایسه کنیم، این هاچبک ایتالیایی چهار سانتی متر از پراید هاچبک و 20 سانتی متر از پژو 206 کمتر است.

در نمای عقب، همه المان‌ها در عین سادگی، حس جذابی را برای بیننده تداعی می‌کند. شیب نسبتا زیاد ستون C باعث شده تا علاوه بر جلوه ظاهری، فضای مناسبی برای کابین و محفظه بار فراهم شود. هرچند خیلی بزرگ نیست و تنها ۱۸۵ لیتر را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

فیات 500

کابین فیات 500

همانند طراحی ظاهری، در طراحی کابین نیز خبری از خطوط شکسته و شلوغ نیست. این سبک طراحی، شبیه کابین سیتروئن C3 و پژو 206 است. سبکی که باعث می‌شود تا ظاهر محصول ماندگار بماند و مخاطب حس بهتری نسبت به آن داشته باشد.

در کابین فیات 500، بسته به تیپ‌های مختلف تجهیزات متفاوتی هم به کار رفته است. تقریبا در تمامی تیپ‌ها سانروف، دوربین دنده عقب، سنسور پارک، نمایشگر لمسی، کلاستر دایره‌ای و دکمه‌های کنترلی روی فرمان دیده می‌شود اما بهتر است که دقیق‌تر به بررسی هر تیپ بپردازیم.

فیات 500

مشخصات فنی فیات 500 پارسیان موتور

فیات 500 پارسیان موتور به پیشرانه 1.2 لیتری با حداکثر توان 68 اسب بخار و 102 نیوتن متر گشتاور مجهز است. این نیرو توسط جعبه دنده پنج سرعته دستی یا اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود. باتوجه به اینکه وزن هاچبک فیات 865 کیلوگرم است، می‌تواند در مدت 12 تا 13 ثانیه شتاب 0 تا 100 را ثبت کند.

از جمله مزیت‌های فنی این خودرو، مصرف سوخت پایین آن است که در کاتالوگ حدود 4.5 لیتر محاسبه شده. با احتساب حجم 35 لیتری باک و در نظر گرفتن کیفیت پایین بنزین ایران، ثبت پیمایش حداقل 500 کیلومتر با یک بار سوخت گیری به دور از تصور نیست.

از لحاظ ایمنی این خودرو ایتالیایی در سال 2017 میلادی مورد ارزیابی موسسه انکپ اروپا قرار گرفت و با تجهیزات استاندارد توانست سه ستاره ایمنی کسب کند. همچنین نسخه الکتریکی این خودرو هم در سال 2021 به چهار ستاره ایمنی دست یافت.

تیپ‌ها و امکانات رفاهی

فیات 500 در تیپ‌های پاپ، لانژ، استار، اسپرت و راک استار در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد و بسته به تجهیزات رفاهی، قیمتش از 19 تا 25 هزار دلار متغیر است. تیپ پاپ، نسخه پایه این خودرو است که حتی تنظیم ارتفاع صندلی راننده ندارد.

تیپ لانژ بعد از تیپ پاپ قرار می‌گیرد و در این تیپ، به رینگ‌های آلیاژی 15 اینچی، صفحه نمایشگر 7 اینچی لمسی، سانروف و سنسور پارک عقب مجهز است. با توجه به محدودیت اعمال شده برای قیمت خودروهای وارداتی، احتمال می‌رود که پارسیان موتور تیپ لانژ فیات 500 را به بازار عرضه کند.

در تیپ استار نیز سایز رینگ‌ها به 16 اینچ ارتقا یافته و یک نمایشگر هفت اینچی TFT نیز به مجموع تجهیزات اضافه می‌شود. در تیپ اسپرت، سانروف حذف و کیت بدنه آیرودینامیک، یک اسپویلر کوچک در عقب و پوشش چرمی فرمان، به فیات 500 اضافه می‌شود.

فول ترین نسخه این هاچبک کوچک شهری، تیپ راک استار است. این تیپ، مضاف بر تجهیزات تیپ استار، به شیشه‌های دودی عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک و پوشش چرمی فرمان نیز تجهیز شده.

فیات 500

حضور دوباره فیات 500 در ایران

فیات 500 پیش تر در خیابان‌های کشور در مدل 2014 حضور یافته بود. حالا نیز به لطف آزاد شدن واردات خودرو، مجددا شاهد این خودرو در کشورمان خواهیم بود.

به گفته یک منبع آگاه، پارسیان موتور فیات 500 را با پیشرانه 1.2 لیتری تنفس طبیعی و جعبه دنده اتوماتیک برای بازار ایران در نظر گرفته است. همچنین، نمونه‌های خریداری شده توسط پارسیان موتور مدل‌های 2022 و 2023 میلادی هستند و این شرکت، از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی هاچبک ایتالیایی خود را به فروش خواهد رساند.

سوالات متداول

مشخصات فنی فیات 500 چیست؟

این خودرو از یک موتور 1.2 لیتری با حداکثر توان 68 اسب بخار و 102 نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد. این نیرو توسط جعبه دنده پنج سرعته دستی یا اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی فیات 500 کدامند؟

نمایشگر 7 اینچی لمسی، سانروف و سنسور پارک عقب از جمله امکانات تیپ لانژ است که با توجه به محدودیت اعمال شده برای قیمت خودروهای وارداتی، احتمال می‌رود که پارسیان موتور تیپ لانژ فیات 500 را به بازار عرضه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا