معرفی

تیگو ۸ پرو e پلاس اولین PHEV مونتاژ داخل

سال‌ها است که خودروهای هیبریدی توسط مصرف‌کنندگان در اقصی نقاط دنیا پذیرفته شده‌اند، با این حال نبود زیرساخت مناسب در کشورمان باعث شده است تا سهم این خودروها از بازار ایران اندک باشد. مدیران خودرو تصمیم دارد تا این رویه را با عرضه فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس تغییر دهد.

فونیکس در روزهای آغازین تیرماه 1402 فرصت تست و بررسی کراس‌اوور پلاگین هیبریدی یا PHEV خود را در اختیار خبرنگاران قرار داد. پس اگر به دنبال شناخت بیشتر محصول تازه وارد مدیران خودرو هستید، این مطلب را از دست ندهید.

تیگو 8 پرو e پلاس

طراحی تیگو ۸ پرو e پلاس

خودروهای هیبرید در ایران کم تعداد هستند اما همین مساله باعث شده است تا ظاهر این خودروها متمایز از سایرین جلوه داده شود. برای مثال نسخه هیبرید هیوندای سوناتا تفاوت‌های اندکی نسبت به نسخه بنزینی دارد.

تویوتا کمری هیبریدی نیز با نشان آبی رنگ خود، از نسخه‌های بنزینی متمایز می‌شود. تغییرات تیپ هیبریدی یک خودرو در مقایسه با تیپ بنزینی آن بسیار محدودند. همین رویه در مورد فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس نیز تکرار شده است.

تیگو 8 پرو e پلاس

ظاهر نسخه پلاگین هیبریدی یا PHEV تیگو 8 پرو هیچ تفاوتی در مقایسه با نسخه بنزینی ندارد. تنها تفاوت بزرگ این خودرو افزودن درگاه شارژ باتری‌ها است که روی گلگیر جلو سمت چپ قرار گرفته است.

همچنین انتظار داریم تا عبارت‌های درج شده روی بدنه خودرو منعکس کننده تفاوت آن باشند. در نمای داخلی این خودرو نیز همان ترکیب مشاهده می‌شود. حتی اهرم تعویض دنده این خودرو نیز شبیه به مدل‌های بنزینی است.

تیگو 8 پرو e پلاس

بنابراین یافتن تفاوت ظاهری میان فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس و نسخه بنزینی آن اندکی دشوار خواهد بود. تنها راه تشخیص این خودرو، وجود دو درب کوچک در قسمت چپ خودرو است که یکی به عنوان ورودی باک سوخت و دیگر به عنوان پورت شارژ لحاظ شده است.

مشخصات فنی تیگو ۸ پرو e پلاس

بزرگترین تفاوت فنی میان فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس و دیگر تیپ‌های این خودرو، زیر بدنه خودرو قرار دارد. این کراس‌اوور به ترکیبی از دو پیشرانه برقی و یک پیشرانه بنزینی مجهز است که در کنار یکدیگر، عملیات پیش راندن خودرو را انجام می‌دهند.

حداکثر راندمان سه پیشرانه، 326 اسب بخار قدرت و 510 نیوتن متر گشتاور است. البته این رقم در حالتی قابل دسترسی خواهد بود که سه موتور خودرو همزمان فعال باشند.

تیگو 8 پرو e پلاس

پیشرانه بنزینی این خودرو آشنا به نظر می‌رسد. این موتور از نوع 1.5 لیتری چهارسیلندر توربوشارژر است که حداکثر 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

این پیشرانه از زمان عرضه نسل نخست چری تیگو 7 در خودروهای این برند مورد استفاده قرار گرفته بود و اکنون نیز روی طیف وسیعی از محصولات ام وی ام و فونیکس نصب شده است. دو موتور الکتریکی خودرو نیز کنار این پیشرانه در بخش جلو قرار گرفته‌اند که در مجموع 326 اسب بخار قدرت را تولید می‌کنند.

تیگو 8 پرو e پلاس

انتقال قدرت در فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس برعهده گیربکس مخصوص خودروهای پلاگین هیبریدی قرار دارد. این گیربکس که چری آن را DHT نامیده است، سه حالت رانندگی در قالب 11 سناریو را برای راننده فراهم می‌کند.

پکیج باتری‌های خودرو نیز 19.27 کیلووات ساعت ظرفیت دارند که در کف خودرو نصب شده‌اند. این کار باعث شده است تا ارتفاع خودرو 10 میلیمتر نسبت به نسخه بنزینی کاهش یابد.

تیگو 8 پرو e پلاس

هر سه پیشرانه در تیگو 8 پلاگین هیبریدی، در قسمت جلو خودرو قرار دارند. سیستم انتقال قدرت این خودرو نیز به صورت دیفرانسیل جلو عمل می‌کند. البته این خودرو یک قوی‌تر با 453 اسب بخار دارد که دو دیفرانسیل است و می‌تواند شتاب 0 تا 100 را در حدود 4 ثانیه طی کند!

مصرف سوخت و همچنین نحوه عملکرد باتری‌ها موضوع مهمی در یک خودرو هیبریدی است. از این رو در بخش جداگانه‌ای به توصیف نحوه فعالیت کراس‌اوور هیبریدی فونیکس خواهیم پرداخت.

تیگو 8 پرو e پلاس

تجربه رانندگی با اولین PHEV مونتاژی

نخستین مساله‌ای که پس از رانندگی کوتاه مدت با فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس توجه شما را جلب می‌کند، شتاب و کشش بسیار عالی این خودرو است. موتورهای برقی به دلیل گشتاور قابل توجه خود شهرت دارند.

همچنین تولید نیرو در این موتورها به صورت خطی است و همانند موتورهای درون سوز افت و خیز ندارد. بنابراین با فشردن پدال گاز، حجم قابل توجهی از قدرت و گشتاور به صورت لحظه‌ای در اختیار شما قرار خواهد گرفت. البته به شرطی که باتری شارژ باشد.

تیگو 8 پرو e پلاس

گیربکس خودرو نیز عملکرد مطلوبی را به اجرا می‌گذارد. این گیربکس سه کلاچه است که به طور همزمان عملیات تعویض دنده و فعالسازی موتورهای برقی را برعهده دارد.

این گیربکس دنده‌ها را به نرمی تعویض می‌کند و موتورهای برقی را به مدار وارد می‌کند یا اتصال آن‌ها را قطع می‌کند. عملکرد آن رضایت بخش است و در سواری عادی هیچ مشکلی را با این خودرو حس نخواهید کرد.

سه حالت مختلف رانندگی نیز برای فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس در نظر گرفته شده‌اند که شامل حالت تمام برقی، حالت ترتیبی و حالت درون‌سوز هستند.

تیگو 8 پرو e پلاس

براساس اعلام شرکت چری، حداکثر برد تیگو ۸ پلاگین هیبریدی یا PHEV در حالت تمام برقی و براساس چرخه NEDC، حدود ۷۵ کیلومتر است. البته اکثر رانندگان این خودرو را در حالت ترکیبی می‌رانند که در این حالت برد آن به بیش از ۹۰۰ کیلومتر افزایش پیدا خواهد کرد.

در حالت تمام برقی که موتور بنزینی نقش ژنراتور را ایفا می‌کند، مصرف سوخت این خودرو 1.5 لیتر به ازای صد کیلومتر خواهد بود. با این حال اگر در حالت عادی از این خودرو استفاده کنید، مصرف سوختی حدود 6.5 لیتر در صد کیلومتر را تجربه خواهید کرد.

تیگو 8 پرو e پلاس

امکانات و آپشن‌ها

تیگو 8 پرو در حال حاضر یکی از خودروهای مجهز مونتاژی در ایران به حساب می‌آید. نسخه هیبریدی این خودرو نیز از نظر تجهیزات در سطح مطلوبی قرار دارد و استانداردهای مد نظر مشتریان را برآورده می‌کند.

فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس همانند دو نسخه دیگر خود به دستیارهای رانندگی خودران مجهز است که راندن خودکار خودرو را در سطح دوم هوشمندی فراهم کرده‌اند.

امکانات رفاهی مرسوم همچون دوربین‌ها و سنسورهای تصادف، کیسه‌های هوا، سقف پانوراما، تریم چرمی، سیستم صوتی سونی، کلاستر عریض شامل صفحه نمایش 12.3 اینچی سرگرمی و پشت آمپر 12.3 اینچی، اندروید اتو و اپل کارپلی نیز در این خودرو قابل دسترسی هستند.

تیگو 8 پرو e پلاس

قیمت تیگو ۸ پرو e پلاس

خودروهای هیبریدی در مقایسه با نسخه‌های درون سوز خود از قیمت بالاتری برخوردار هستند. فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس نیز از همین رویه پیروی می‌کند و قیمت آن از نسخه پرو عادی بیشتر خواهد بود.

بنابر شنیده‌ها، مدیران خودرو قیمتی در حدود 2.8 میلیارد تومان را برای این خودرو در نظر گرفته است. بنابراین نسخه هیبریدی تیگو هشت از نسخه دو دیفرانسیل آن یعنی تیگو 8 پرو مکس نیز گران‌تر به فروش خواهد رسید.

البته مدیران خودرو با انتخاب هوشمندانه خود و عرضه نسخه پلاگین هیبریدی با قالب تک دیفرانسیل، باعث شده است تا بازار نسخه پرومکس بدون خطر باقی بماند.

تیگو 8 پرو e پلاس

در حال حاضر مهم‌ترین رقیب فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس در بازار ایران، نسخه‌های کارکرده میتسوبیشی اوتلندر PHEV هستند. این خودرو ژاپنی باتری کوچکتری نسبت به کراس‌اوور فونیکس دارد.

همچنین کارکرده بودن آن باعث خواهد شد تا مشتریان استهلاک اوتلندر را به عنوان یک نقطه منفی در نظر بگیرند. در سوی دیگر تیگو ۸ پرو e پلاس به صورت صفر کیلومتر و با گارانتی چند ساله به دست مشتریان می‌رسد. بنابراین با خودرویی روبرو هستیم که ارزش خرید قابل قبولی برای مشتریان خواهد داشت.

سوالات متداول:

مشخصات فنی تیگو ۸ پرو e پلاس چیست؟

این خودرو از یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری و دو موتور الکتریکی بهره می‌برد که مجموعا ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. بنابراین درصورتی که باتری‌ها شارژ باشند، می‌توان در کمتر از ۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسید.

حداکثر برد تیگو 8 پلاگین هیبریدی چه میزان است؟

براساس اعلام شرکت چری، حداکثر برد تیگو ۸ پلاگین هیبرید در حالت تمام برقی و براساس چرخه NEDC، حدود ۷۵ کیلومتر است اما در حالت ترکیبی برقی و بنزینی به ۹۵۰ کیلومتر می‌رسد.

تیگو ۸ PHEV با چه قیمتی در بازار عرضه می‌شود؟

بنابر شنیده‌ها، مدیران خودرو قیمتی در حدود 2.8 میلیارد تومان را برای این خودرو در نظر گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا