معرفی

راهنمای کامل تیپ های تارا به همراه مشخصات فنی و امکانات هر تیپ

تارا یکی از محصولات جدید ایران خودرو است که به عنوان نسخه ایرانیزه پژو 301 شناخته می‌شود. تولید این خودرو پس از ناکامی ایران خودرو در بهره‌مندی از قرارداد مشترکش با پژو آغاز شد. مهندسان این شرکت پیشرانه EC5 پژو سیتروئن را به روش مهندسی معکوس تولید کردند و سایر قطعات بدنه این خودرو نیز از نو طراحی شد. تولید تارا در ایران خودرو از سال ۱۴۰۰ آغاز شده است و تا به امروز در تیپ های مختلف ادامه دارد.

انواع تیپ‌های تارا

خودرو تارا محصولی جدید در ایران خودرو محسوب می‌شود، اما در همین زمان کوتاه، چند تیپ از آن معرفی شده‌ است. برخی تیپ‌های تارا به بازار راه پیدا کرده‌اند و تولید برخی تیپ‌ها متوقف شده. در این مطلب قصد داریم به بررسی این تیپ‌ها بپردازیم، چرا ممکن است مخاطبان هنگام انتخاب خودرو مدنظر خود دچار سردرگمی شوند.

ایکو تارا - IKCO Tara

تارا V1

نخستین و اولین تیپ از انواع تیپ های تارا که روانه بازار شد، نسخه دنده‌ای و کم‌آپشن این خودرو است که به تارا V1 شهرت دارد. البته حضور آن در بازار خالی از حاشیه نبود. نقطه تمایز تارا V1 با تیپ دیگر و مجهزتر این خودرو، استفاده از قالپاق به جای رینگ و همچنین تزیینات ساده‌تر جلوپنجره آن است. تولید تارا V1‌ تا سال ۱۴۰۲ ادامه داشت و پس از آن با نسخه دیگری جایگزین شد.

تیپ های تارا - ایکو تارا - IKCO Tara

تارا V1 به پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 پلاس مجهز است که نسخه ایرانیزه موتور EC5 محسوب می‌شود. این پیشرانه حداکثر ۱۱۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند و اندکی از پیشرانه TU5 معمولی قوی‌تر است. در بخش انتقال قدرت نیز از گیربکس پنج سرعته دنده‌ای استفاده شده که قدرت و گشتاور را به دیفرانسیل جلو انتقال می‌دهد.

تریم داخلی تارا V1 از نوع پارچه‌ای است، همچنین کلیدهای شیشه بالابر در کنار اهرم تعویض دنده قرار دارند. فرمان کمکی برقی، دو کیسه هوا، رینگ فولادی ۱۵ اینچی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، نمایشگر لمسی، تهویه الکتریکی دستی، شیشه‌ها و آینه های برقی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سنسور پارک عقب، سنسور پایش باد تایرها و دی‌لایت دیگر امکانات این خودرو را تشکیل می‌دهند.

تیپ های تارا - کاتالوگ تارا دستی
مشخصات فنی و تجهیزات تارا دستی

تارا V1 پلاس

ایران خودرو در پاییز ۱۴۰۲، تولید تارا V1 را متوقف نمود و به جای آن تیپ جدیدی موسوم به تارا V1‌ پلاس را به بازار معرفی کرد. این خودرو حد واسطی بین تارا V1 و تارا V3 است، بنابراین می‌توانیم آن را نسخه میان‌رده تیپ دنده‌ای آن بدانیم.

سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، چراغ عقب جدید، چراغ خوش‌آمدگویی درهای جلو، دوربین عقب، سنسور نور و باران، زیرآرنجی عقب، انتقال شیشه بالابرها به رودری و موبایل باکس از جمله تجهیزات تارا V1 پلاس هستند.

با این حال بزرگترین تفاوت تارا V1‌ پلاس و تارا V1 در بخش امکانات این خودرو نیست، بلکه جعبه دنده جدید این تیپ نظر مخاطبان زیرک را به خود جلب می‌کند.

ایکو تارا - IKCO Tara

ایران خودرو در تارا V1 پلاس از گیربکس شش سرعته دنده‌ای استفاده کرده تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند. با استفاده از این گیربکس، دور موتور هنگام رانندگی در اتوبان کاهش می‌یابد و فشار کمتری به پیشرانه وارد می‌شود.

تیپ های تارا
مشخصات فنی و تجهیزات تارا V1P

تارا V2

مدتی پس از عرضه نخستین تیپ تارا با گیربکس دنده‌ای، ایران خودرو تیپ اتوماتیک آن را تحت عنوان تارا V2 به بازار فرستاد. این خودرو از پیشرانه مشترکی با تیپ دنده‌ای برخوردار بوده اما در بخش انتقال قدرت، شاهد نصب جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک از برند DAE روی این خودرو هستیم.

ایکو تارا - IKCO Tara

علاوه بر تغییر گیربکس، سطح تجهیزات این خودرو بالاتر از نسخه دنده‌ای است. شیشه‌های دودی عقب، سانروف، رینگ‌های آلیاژی، تریم داخلی چرمی، دوربین عقب، سنسور نور و باران، چهار کیسه هوا، تنظیم برقی صندلی راننده، سیستم ورود و استارت بدون کلید و تریم چرمی کابین از جمله امکانات آن به شمار می‌روند.

تولید تارا V2 همانند تارا V1 در سال ۱۴۰۲ متوقف شد تا این خودرو با نسخه جدید آن یعنی تارا V4 جایگزین شود.

تیپ های تارا
مشخصات فنی و تجهیزات تارا اتوماتیک

تارا V3

تارا V3 نسخه فول آپشن تیپ دنده‌ای این خودرو است که به همراه تارا V4 در اواخر سال ۱۴۰۱ رونمایی شد. با این حال ایران خودرو تصمیم گرفت تا به جای تارا V3، تارا V1‌ پلاس را در سال ۱۴۰۲ به بازار بفرستد.

تیپ های تارا ایکو تارا - IKCO Tara

بنابراین همچنان تیپ فول آپشن نسخه دنده‌ای تارا به بازار نیامده است. برخی تجهیزات تارا V3 در نسخه V1 پلاس حذف شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به سانروف اشاره کرد. با این حال در بخش فنی هر دو خودرو از یک موتور و گیربکس بهره می‌برند. سایر امکانات تارا V3 به شرح زیر هستند:

فرمان کمکی برقی، دو کیسه هوا، رینگ فولادی ۱۵ اینچی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، نمایشگر لمسی، تهویه الکتریکی دستی، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سنسور پارک و دوربین عقب، سنسور پایش باد تایرها چراغ روشنایی روز، سنسور نور، سنسور باران، شیشه‌های عقب دودی، استارت دکمه‌ای، آینه‌های تاشو برقی، چراغ خوشامدگویی زیر درهای جلو، زیر آرنجی سرنشینان جلو و زیر آرنجی سرنشینان عقب.

تارا V4

V4 نسخه فول‌آپشن و اتوماتیک از جدیدترین تیپ های تارا محسوب می‌شود که به همراه V1 پلاس، از پاییز ۱۴۰۲ روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفته است. این خودرو در بخش فنی تفاوتی با تارا V2 ندارد و همچنان به گیربکس شش سرعته خودکار و موتور TU5‌ پلاس مجهز است. با این حال بهبودهایی در بخش ظاهر و همچنین امکانات آن ایجاد شده‌اند.

تیپ های تارا - مشخصات تارا سال - Tara V4

چراغ‌های عقب این خودرو گرافیک جدیدی دارند و آنتن کوسه‌ای نیز جایگزین آنتن معمولی روی سقف این خودرو شده است. در کابین تارا V4 نیز شاهد نصب رودری‌های جدید خواهید بود. دیگر تجهیزات تارا V4 به شرح زیر هستند:

شیشه‌های دودی عقب، سانروف برقی، استارت دکمه ای، تریم داخلی چرم و پارچه، دوربین و سنسور پارک عقب، سنسور نور، سنسور باران، چراغ روشنایی روز، زیر آرنجی سرنشینان جلو و عقب، تهویه الکتریکی دستی، آینه‌های تاشو برقی، چهار کیسه هوا، صندلی‌های برقی جلو، گرمکن صندلی های جلو، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی، استارت دکمه‌ای، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سنسور پایش باد تایرها، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، نمایشگر لمسی و فرمان کمکی برقی.

تیپ های تارا
مشخصات فنی و تجهیزات تارا V4 LX

تارا جوانان

در بین تیپ های تارا نسخه جوانان جدیدترین است که البته هنوز به بازار نیامده؛ عرضه این خودرو پس از معرفی دنا جوانان صورت گرفت. هر دو این خودروها در واقع مجهزترین و قوی‌ترین اعضای خانواده تارا و دنا به حساب می‌آیند.

تارا جوانان برخلاف دیگر اعضای خانواده‌اش، از پیشرانه TU5 پلاس استفاده نمی‌کند. زیر کاپوت این خودرو موتور ۱.۷ لیتری توربوشارژر جدید ایران خودرو از سری پیشرانه‌های EF7 قرار دارد که این شرکت آن را EFP یا EF7 پلاس نامیده است.

این پیشرانه شانزده سوپاپ و توربوشارژ حداکثر ۱۶۱ اسب‌بخار و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. انتظار داریم تا گیربکس شش سرعته خودکار همانند تارا V4 و V2 در این خودرو نیز مورد استفاده قرار گیرد. ایران خودرو هنوز لیست کامل امکانات و تجهیزات این خودرو را منتشر نکرده است.

از بین تیپ های تارا کدام تیپ بهتر است؟

از میان تمامی تیپ های تارا در حال حاضر چهار تیپ V1، V1 پلاس، V2 و V4 در بازار ایران حضور دارند. اختلاف قیمت میان نسخه‌های جدید و قدیمی این خودرو در حال حاضر چندان چشمگیر نیست.

بنابراین اگر قصد خرید تارا از بازار آزاد را دارید، بهتر است تا نسخه‌های جدید این خودرو یعنی تارا V1 پلاس و تارا V4 را برای مصرف انتخاب کنید.

ایکو تارا - IKCO Tara

با این حال تمامی تیپ‌های تارا از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در بین خودروهای ایرانی سرآمد هستند و احساس تملک مناسبی را در شما ایجاد می‌کنند، به شرط آن که انتظار خود را از این خودروها بیش از حد افزایش ندهید.

سوالات متداول:

بهترین تیپ تارا برای خرید کدام هستند؟

نسخه‌های جدید این خودرو یعنی تارا V1 پلاس و تارا V4 برای مصرف بهترین انتخاب هستند.

از بین تیپ‌های تارا مجهزترین و به‌روزترین تیپ کدام است؟

تارا جوان در واقع مجهزترین و قوی‌ترین اعضای خانواده تارا به حساب می آید.

نقطه تمایز تارا V1 با تیپ دیگر چیست؟

نقطه تمایز تارا V1 با تیپ دیگر و مجهز این خودرو، استفاده از قالپاق به جای رینگ و همچنین تزیینات ساده‌تر جلوپنجره این خودرو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا