اخبار خارجیمعرفی

معرفی خودروی روسی لادا گرانتا؛ گزینه اقتصادی نیکا موتور برای بازار ایران چه مشخصاتی دارد؟

خودروهای برند روسی لادا در آذرماه 1402 به مشتریان ایرانی معرفی شدند. شرکت نیکا موتور چند مدل از محصولات لادا را برای عرضه به بازار ایران آماده کرده است که در بین آن‌ها، لادا گرانتا ارزان‌ترین و کوچکترین مدل به حساب می‌آید. این خودرو یک سدان اقتصادی و ارزان‌قیمت است که اقشار مختلف توانایی خرید آن را دارند. علاوه بر بازار روسیه، مشتریان در کشورهای آسیای مرکزی یا قفقاز، نیز به خرید این خودرو علاقه نشان می‌دهند.

لادا گرانتا

لادا گرانتا خودرویی ساده است و پس از ورود به بازار ایران، به رقیبی برای تارا، شاهین، سورن پلاس و دیگر خودروهای داخلی تبدیل خواهد شد. به همین بهانه در مطلب پیش‌رو، به معرفی و بررسی لادا گرانتا پرداخته‌ایم. این خودرو در صورت قیمت‌گذاری صحیح، شانس جلب توجه گروهی از مشتریان ایرانی را دارد.

نگاه اجمالی به لادا گرانتا

لادا گرانتا از جمله خودروهایی است که در فاصله سال‌های 2010 تا 2020 میلادی، براساس همکاری مشترک لادا و رنو توسعه یافت. این خودرو نسخه متفاوت و ارزان‌تری از لادا کالینا به حساب می‌آید. در واقع لادا با حذف برخی جزئیات از مدل کالینا، تولید آن را در قالب Lada Granta با قیمت مقرون به صرفه ادامه داد. لادا گرانتا از سال 2011 تاکنون روی خط تولید شرکت اتوواز مالک برند لادا قرار دارد.

لادا گرانتا در قالب نسخه‌های سدان، هاچ‌بک و استیشن به تولید می‌رسد که تنها نسخه سدان آن را در بازار ایران خواهیم دید. تولید لادا گرانتا برای مدت کوتاهی طی سال گذشته میلادی متوقف شد که دلیل آن خروج رنو از سرمایه‌گذاری مشترک با لادا بود. با این حال خودروساز روسی با حذف برخی امکانات و تغییر پیشرانه از 16 سوپاپ به 8 سوپاپ، تولید گرانتا را از سر گرفت. نسخه‌های وارداتی به بازار ایران نیز جدیدترین مدل این خودرو هستند که از سال 2022 روی خط تولید قرار گرفته است.

طراحی خارجی

نمای بیرونی لادا گرانتا، شباهت بسیاری به نسل اول خودروهای داچیا همانند داچیا لوگان و داچیا ساندرو دارد که در کشورمان نیز عرضه شده‌اند. البته این شباهت بی‌دلیل نیست، چرا که خودروهای سواری لادا براساس پلتفرم خودروهای رنو توسعه یافته‌اند. در بخش جلو گرانتا شاهد زبان طراحی محصولات لادا هستیم که چراغ‌های بزرگ، کاپوت کشیده و جلوپنجره مشکی‌رنگ از المان‌های آن هستند. با این حال ظاهر جانبی خودرو بیش از حد ساده و البته کوچک طراحی شده است که با نمای جلوی خودرو تضاد دارد.

لادا گرانتا

نمای عقب لادا بیش از آن‌که به یک سدان شباهت داشته باشد، شبیه به خودروهای هاچ‌بک و هاچ‌بک کراس طراحی شده است. این سبک از طراحی در نخستین سال‌های دهه 2010 میلادی به کار گرفته شد که نمونه آن را می‌توانیم در خودرویی همچون راین R3 (چانگان CX20) ببینیم. نمای عقب این خودرو کاملا ساده طراحی شده است و حتی روی سپر این خودرو نیز اثری از سنسورهای پارک عقب مشاهده نمی‌شود، موضوعی که نشان‌دهنده اقتصادی بودن این خودرو است.

ابعاد گرانتا
نمای جانبی گرانتا

طراحی داخلی

همانند ظاهر خارجی، کابین لادا گرانتا نیز نمایی متعلق به دهه گذشته را به نمایش می‌گذارد که البته این موضوع طبیعی است، چرا که این خودرو در سال 2012 میلادی توسعه یافته است. کابین این خودرو به سایر اتومبیل‌های هم نسل آن که در ایران نیز حضور دارند، شباهت دارد. برای مثال سبک طراحی داشبورد و فرمان این خودرو بسیار شبیه به نسل نخست جیلی GC6 یا ام وی ام 550 است.

لادا گرانتا

نسخه‌های رونمایی شده در ایران فاقد نمایشگر سیستم چندرسانه‌ای بودند که در صورت حضور این آپشن، کابین لادا گرانتا زیباتر جلوه خواهد کرد. هرچند فرمان ساده و قطعات پلاستیکی کابین، به ما یادآور می‌شوند که با خودرویی ارزان‌قیمت روبرو هستیم. علاوه بر موارد گفته شده، لادا گرانتا خودرو چندان بزرگی نیست. فاصله محوری این خودرو 2.47 متر است که آن را در رده سدان‌های جمع‌وجور همانند رانا پلاس قرار می‌دهد.

لادا گرانتا

مشخصات فنی لادا گرانتا

زیر کاپوت لادا گرانتا، پیشرانه 1.6 لیتری هشت سوپاپ تنفس طبیعی قرار دارد که در نگاه اول موجب ناامیدی مخاطبان خواهد شد. این پیشرانه حداکثر 90 اسب‌بخار قدرت و 143 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند که ارقام قابل توجهی برای یک پیشرانه هشت سوپاپ هستند. گیربکس پنج سرعته دستی نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو برعهده دارد. مطابق انتظاری که داریم، Lada Granta یک خودرو دیفرانسیل جلو است.

لادا گرانتا

سدان کوچک لادا با تکیه بر این مشخصات فنی، می‌تواند در 11.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتربرساعت دست یابد که آن را در رده مشابهی با خودروهای ایرانی قرار می‌دهد. باید خاطرنشان کرد که این شتاب در شرایط ایده‌آل ثبت شده است و در دنیای واقعی، اعداد متفاوتی را از این خودرو خواهید دید. مصرف سوخت ترکیبی لادا گرانتا نیز 6.8 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است. البته پیشرانه این خودرو با وجود بهره‌مندی از سیستم هشت سوپاپ، از استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 بهره می‌برد.

لادا گرانتا

امکانات و تجهیزات

همانند بخش مشخصات فنی، در قسمت امکانات و تجهیزات نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای را از Lada Granta شاهد نخواهیم بود که دلیل این مساله به کلاس و قیمت خودرو مربوط می‌شود. تجهیزات ایمنی این خودرو شامل دو کیسه هوا به همراه سیستم‌های ترمز ABS و EBD هستند. در صورتی که این خودرو به سیستم کنترل پایداری مجهز نباشد، سازمان استاندارد تاییدیه لازم برای واردات لادا گرانتا را صادر نخواهد کرد. بنابراین ممکن است تا لادا نسخه‌های متفاوتی از گرانتا را برای عرضه به بازار ایران تولید کند.

لادا گرانتا

تجهیزات رفاهی Lada Granta نیز در سطح حداقلی قرار دارند. سیستم تهویه دستی، سیستم صوتی ساده و بدون نمایشگر، کلاستر ابزار آنالوگ، فرمان هیدرولیک، گرمکن صندلی‌های جلو و روکش پارچه‌ای صندلی‌ها تنها تجهیزات این خودرو را شکل می‌دهند. حتی شیشه بالابر درب‌های عقب این خودرو از نوع دستی هستند که مشابه آن را دیگر در خودروهای ایرانی نمی‌بینیم. لادا گرانتا در دو تیپ کلاسیک و کامفورت به تولید می‌رسد که تیپ کامفورت امکانات بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با این حال هنوز مشخص نیست کدام تیپ از لادا برای عرضه به بازار ایران انتخاب خواهد شد.

لادا گرانتا

رقبای لادا گرانتا

قیمت لادا گرانتا در تیپ فول آپشن آن یعنی کامفورت، نیم میلیون روبل است. بنابراین قیمت این خودرو برای مشتریان روس کمتر از 300 میلیون تومان خواهد بود که رقم مطلوبی به نظر می‌رسد. اگر این خودرو با همین قیمت وارد بازار ایران می‌شد، می‌توانستیم از آن به عنوان رقیبی برای ساینا S و رانا پلاس یاد کنیم. با این حال عوارض واردات سهمگین، اجازه تحقق چنین رویایی را نمی‌دهند.

لادا گرانتا

پیش‌بینی می‌کنیم تا قیمت گرانتا برای مشتری ایرانی، در محدوده 500 میلیون تومان قرار گیرد. در این بازه قیمتی، لادا گرانتا رقیبی برای سایپا شاهین، ایکو تارا و سورن پلاس خواهد بود. بعید به نظر می‌رسد مشتریان در این بازه قیمتی، علاقه چندانی به خرید Lada Granta داشته باشند. بنابراین تجربه‌ای که در مورد لیفان 520 شاهد آن بودیم، در مورد لادا گرانتا نیز تکرار خواهد شد.

سوالات متداول:

خودروی ارزان روسی رقیب کدام خودروهای ایرانی است؟

در این بازه قیمتی، لادا گرانتا رقیبی برای سایپا شاهین، ایکو تارا و سورن پلاس خواهد بود.

Lada Granta محصول مشترک کدام شرکت های خودروسازی می باشد؟

این خودرو ماحصل همکاری مشترک لادا و رنو است.

میزان مصرف سوخت خودروی با صرفه اقتصادی روس به چه میزان است؟

مصرف سوخت ترکیبی لادا گرانتا طبق کاتالوگ 6.8 لیتر در 100 کیلومتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا