معرفی

سایپا اطلس هاچبک جدید سایپا

حضور سایپا اطلس به عنوان محصول جدید سایپا در پاییز سال گذشته به رسانه‌ها اعلام شد. اکنون که حدود یکسال از معرفی اولیه اطلس می‌گذرد، این خودرو برای مدت زمان کوتاهی در اختیار موتورانو قرار گرفت تا نگاهی اجمالی به آن داشته باشیم.

اطلس در مرحله دوم عرضه یکپارچه خودرو نیز حضور داشت و طی ماه‌های آتی، تحویل آن به مشتریان آغاز خواهد شد. به همین بهانه تصمیم داریم تا در مطلب پیش‌رو به بررسی محصول جدید و اقتصادی سایپا بپردازیم.

چرا اطلس متولد شد؟

برای بررسی سابقه سایپا اطلس، باید به نسخه اصلی آن یعنی تیبا 2 رجوع کنیم. تیبا 2 در واقع نسخه هاچبک تیبا است که با مدتی فاصله نسبت به نسخه سدان، در سال 1393 وارد بازار شد.

جذابیت هاچ‌بک‌های اقتصادی برای مشتریان ایرانی،‌ باعث شد تا تیبا 2 طی مدت کوتاهی به فروش گسترده‌ای در بازار دست یابد. به همین دلیل سایپا مدتی بعد نسخه به‌روز شده آن را با نام کوییک روانه بازار کرد.

سایپا از سال 1400، تصمیم گرفت تا تولید تیبا 2 را به مرور کاهش دهد و نسخه‌های مختلف کوییک را جایگزین آن کند. با حذف تیبا 2، سایپا به خودرویی نیاز داشت که آن را گران‌تر از کوییک بفروشد.

سایپا اطلس

در نتیجه اطلس معرفی شد. سایپا اطلس در واقع نسخه بهینه‌شده و مجهزتری از کوییک به شمار می‌آید که با قیمتی بالاتر از کوییک به فروش می‌رسد. بنابر اطلاعات ارائه شده از سوی سایپا، خودرو اطلس در قالب دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود و شامل چهار تیپ از امکانات و تجهیزات خواهد بود.

این دسته‌بندی گسترده به سایپا اجازه می‌دهد تا فروش اطلس را افزایش دهد و مشتریان بیشتری قادر به انتخاب این خودرو باشند. مطابق آن‌چه از کوییک و تیبا 2 دیده‌ایم، حضور اطلس نیز در بازار ایران با موفقیت همراه خواهد بود.

سایپا اطلس

طراحی بیرونی سایپا اطلس

طراحی سایپا اطلس، حاصل یک فیس‌لیفت سنگین روی کوییک است. همانند اکثر فیس‌لیفت‌ها، نمای جلو و عقب این خودرو دستخوش تغییر شده‌اند اما نمای جانبی این خودرو تغییر خاصی را تجربه نکرده است.

در بخش جلو اطلس، الگوهای طراحی جدیدی را می‌بینیم که به هاچبک‌های مشهور فورد و همچنین جلوپنجره مرسدس بنز شباهت دارند. استفاده از این الگو باعث شده است تا دماغه خودرو کشیده‌تر از کوییک به نظر برسد. با این حال چهره خشن جلو هماهنگی چندانی با ظاهر آرام و به دور از حاشیه نمای جانبی خودرو ندارد.

سایپا اطلس

در بخش عقب اطلس نیز همچنان شاهد الگوبرداری از خودروهای اقتصادی و مطرح جهان هستیم،‌ با این تفاوت که طراحان سایپا برای خلق این بخش از داچیا لوگان جدید الهام گرفته‌اند.

با این حال چراغ‌های عقب همچنان به صورت دو تکه و مشابه رنو کپچر جدید طراحی شده‌اند که بخشی از چراغ روی درب پنجم خودرو قرار گرفته است. ظاهر اطلس در برخی تیپ‌ها با بدنه دو رنگ به تولید می‌رسد که در این صورت جذابیت بیشتری برای مشتریان خواهد داشت.

سایپا اطلس

کابین اطلس چگونه است؟

طراحی داخلی اطلس نیز همانند ظاهر خارجی آن، ظاهری به روز شده از کوییک را به نمایش می‌گذارد. سایپا برای تلقین حس تفاوت در این خودرو، بخشی از داشبورد خودرو را به رنگ کرم طراحی کرده است.

علاوه بر موارد یاد شده، دریچه‌های تهویه خودرو نیز طرح گرد دارند و شبیه به محصولات مرسدس بنز ساخته شده‌اند. با این حال طراحی پنل تهویه و همچنین اهرم تعویض دنده نسبت به کوییک تغییری نکرده است.

اطلس بر پایه پلتفرم مشابهی با کوییک توسعه یافته است که در حقیقت نسخه به روز شده پلتفرم پراید محسوب می‌شود. بنابراین اطلس همچنان یک هاچ‌بک جمع‌وجور با فاصله محوری 2.4 متر به حساب می‌آید.

سایپا اطلس

مشخصات فنی سایپا اطلس

پیشرانه این خودرو همچنان همان موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ است اما با بهبودهای فنی صورت گرفته، راندمان بیشتری دارد. سایپا این پیشرانه را M15GSI می‌نامد که به سیستم راهنمای تعویض دنده اشاره می‌کند.

بزرگترین تفاوت موتور M15GSI در مقایسه با موتور M15 عادی، نصب سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ یا VVT و دریچه گاز برقی است. حالا این موتور 90 اسب‌بخار قدرت و 138 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. اعدادی که برای یک پیشرانه 1.5 لیتری بالا نیست اما در مقایسه با نسخه قبلی، بهبود نسبی را نشان می‌دهند.

سایپا اطلس

در بخش انتقال قدرت، دو نوع گیربکس برای اطلس در نظر گرفته شده است. گیربکس نخست از نوع پنج سرعته دستی است که هم‌اکنون در محصولات دیگر سایپا همچون کوییک و ساینا نصب شده است. برای علاقمندان به خودروهای اتوماتیک نیز جعبه دنده اتوماتیک CVT‌ با شش دنده مصنوعی در نظر گرفته شده است.

پیشرانه سایپا اطلس از استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 پیروی می‌کند اما حجم باک آن همچنان 41 لیتر باقی مانده است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو کمتر از 7 لیتر در صد کیلومتر عنوان شده است، هرچند تا زمان عرضه نهایی و بررسی کامل این خودرو بایستی منتظر آمار مصرف سوخت آن بمانیم.

رینگ‌های اطلس نیز همانند کوییک، از نوع 14 اینچی هستند. سیستم تعلیق ساده اطلس در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع میله پیچشی است. همچنین ترمزهای این خودرو در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه‌ای هستند.

سایپا اطلس

تجهیزات و امکانات سایپا اطلس

بنابر اطلاعات ارائه شده از سوی سایپا، اطلس در قالب چهار تیپ به بازار عرضه می‌شود. دو تیپ این خودرو با آپشن‌های پایه و دو تیپ دیگر با آپشن‌های کامل به دست مشتریان می‌رسند. این تیپ‌ها شامل G و S دنده‌ای به همراه L و E اتوماتیک هستند.

مدل پایه اطلس، S‌ نام دارد که به گیربکس دنده دستی و فرمان هیدرولیک مجهز است. سامانه کنترل حرکت در سربالایی، سنسور دنده عقب، دی لایت و نمایشگر ۷ اینچی سیستم صوتی امکانات این تیپ را تشکیل می‌دهند.

دیگر تیپ پایه اطلس، L نام دارد که نسخه کم‌آپشن مجهز به گیربکس اتوماتیک است. این تیپ علاوه بر گیربکس اتوماتیک CVT،‌ فرمان برقی را نیز در اختیار خریدار قرار می‌دهد. تجهیزات این تیپ با نسخه S مشترک هستند اما سیستم ورود و استارت بدون کلید نیز در آن مشاهده می‌شود.

سایپا اطلس

اطلس G، نسخه فول‌آپشن دنده‌ای این خودرو به حساب می‌آید. هر دو نسخه دنده‌ دستی اطلس به فرمان هیدرولیک مجهز هستند.

با این حال در تیپ G امکاناتی از قبیل دوربین عقب، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، روکش چرمی صندلی‌ها، آینه‌های جانبی تاشو برقی، آنتن کوسه‌ای، تریم داخلی دو رنگ، سانروف و بدنه دو رنگ نیز در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت.

در نهایت اطلس E بیشترین سطح از امکانات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. کروز کنترل، سنسور باران، رادار نقطه کور، سیستم ورود و استارت بدون کلید، صندلی برقی راننده به همراه گرمکن و سانروف در این تیپ از اطلس قابل دسترسی خواهند بود.

سایپا اطلس

قیمت و رقبای اطلس

قیمت اطلس در شهریور ۱۴۰۲ از سوی سایپا معادل ۳۹۵ میلیون تومان اعلام شد. البته این قیمت مربوط به تیپ پایه این خودرو یا اطلس S می‌شود و بهای سایر تیپ‌های این خودرو هنوز اعلام نشده است. بنابراین قیمت اطلس S در مقایسه با کوییک S حدود ۱۰۰ میلیون تومان گران‌تر است.

رقیب عمده اطلس در بازار ایران، تیپ پایه پژو ۲۰۷ خواهد بود که به موتور TU3 مجهز است. همچنین دیگر نسخه این خودرو یعنی پژو ۲۰۷ تیپ ۵ نیز به عنوان رقیب احتمالی اطلس شناخته می‌شود.

هر دو نسخه پژو 207 از مقبولیت بیشتری نزد اهالی بازار برخوردار هستند. با این حال رویه کند و دشوار فروش محصولات ایران خودرو، بسیاری از مشتریان را به خرید اطلس و دیگر محصولات سایپا تشویق خواهد کرد.

سوالات متداول

اطلس برگرفته از کدام محصول سایپا است؟

سایپا اطلس در واقع نسخه بهینه‌شده و مجهزتری از کوییک به شمار می‌آید که با قیمتی بالاتر از کوییک به فروش می‌رسد.

تفاوت موتور M15GSI بکار رفته در اطلس در مقایسه با موتور M15 عادی چیست؟

بزرگترین تفاوت موتور M15GSI در مقایسه با موتور M15 عادی، نصب سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ یا VVT و دریچه گاز برقی است.

سایپا اطلس در قالب چند تیپ به بازار عرضه می‌شود؟

اطلس در قالب چهار تیپ به بازار عرضه می‌شود. دو تیپ این خودرو با آپشن‌های پایه و دو تیپ دیگر با آپشن‌های کامل به دست مشتریان می‌رسند. این تیپ‌ها شامل G و S دنده‌ای به همراه L و E اتوماتیک هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا