معرفی

مشخصات کشنده شکموتو X5000

این روزها تولید کامیون و کشنده، به حوزه جدید رقابت بین شرکت‌های خودروساز تبدیل شده. نماینده آرین دیزل در این رقابت، کشنده شکموتو X5000 است که قوی‌ترین کشنده چینی ساخت داخل لقب گرفته. تولید این کشنده در آرین دیزل از سال 1401 آغاز شد و می‌توان آن را یک محصول جدید قلمداد کرد.

شکموتو X5000 محصولی از شرکت شاکمان است که در رده قوی‌ترین محصولات این شرکت قرار می‌گیرد. در گذشته برخی از محصولات شاکمان توسط شرکت‌های دیگر فعال در حوزه سنگین معرفی شده بودند، با این حال آرین دیزل موفق شد تا X5000 را زودتر از سایرین به بازار عرضه کند.

Shacmoto X5000 - شکموتو X5000

طراحی ظاهری

شاکمان یکی از تولیدکنندگان خودروهای تجاری است که زبان طراحی مشترکی را برای محصولات خود استفاده می‌کند. شکموتو X5000 نیز از همین زبان طراحی بهره می‌برد و به سایر کشنده‌های این برند شباهت دارد.

این زبان طراحی شامل چراغ‌هایی به شکل متوازی الاضلاع و جلوپنجره مشکی رنگ است. بخش جلویی شکموتو X5000 به صورت دو تکه طراحی شده که بخش بالایی به دلیل نوسانات سیستم تعلیق، از بخش پایینی جدا شده است.

در قسمت میانی جلوپنجره نیز لوگوی شاکمان به همراه عبارت شک موتو دیده می‌شود. رینگ‌های خودرو براق و آلیاژی هستند. همچنین قاب آینه‌های جانبی هم‌رنگ بدنه در نظر گرفته شده‌اند. یک آینه گرد نیز برای پوشش نقطه کور بخش جلوی خودرو روی سقف وجود دارد.

Shacmoto X5000 - شکموتو X5000

کابین شکموتو X5000 به سبک کشنده‌های اروپایی همچون محصولات ولوو، داشبورد نامتقارن دارد. بخش میانی داشبورد به صورت جدا‌ساز عمل می‌کند و کنترل سیستم صوتی به همراه سیستم تهویه را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

فرمان این کشنده از نوع دی کات است که چرخاندن آن برای راننده بسیار راحت خواهد بود. درون کابین X5000 نیز فضاهای بسیاری برای قرار دادن ابزار و لوازم در نظر گرفته شده است. در قسمت عقب کابین این کشنده نیز تخت خواب به همراه پنجره‌های دوگانه و پرده قرار گرفته است.

تحویل شک موتو X5000

مشخصات فنی کشنده شکموتو X5000

مشخصه بارز و مزیت اصلی شکموتو X5000 در مقایسه با رقبا، پیشرانه این کشنده است. زیر اتاق این خودرو، پیشرانه 13 لیتری از سری کامینز قرار دارد که با کد ISZ520 شناخته می‌شود.

این پیشرانه از نوع شش سیلندر 24 سوپاپ است که به توربوشارژر و اینترکولر نیز مجهز شده. پیشرانه X5000 از استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 و فیلتر دوده EEV بهره می‌برد.

حداکثر راندمان این پیشرانه به 520 اسب بخار قدرت و 2460 نیوتن متر گشتاور می‌رسد. بنابراین در بازاری که از کشنده‌های 420 الی 460 اسب بخاری اشباع شده، کشنده شکموتو می‌تواند به راحتی توجه مشتریان را به خود جلب کند.

تحویل شک موتو X5000

شکموتو X5000 در چین با آرایش جفت محور به تولید می‌رسد اما به دلیل محدودیت‌های قانونی عرضه در بازار ایران، آرین دیزل این کشنده را با آرایش تک محور به کشورمان عرضه کرده.

انتقال قدرت در X5000 توسط گیربکس 16 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت Fast انجام می‌شود. این گیربکس دو دنده نیز به عقب دارد و برای تعویض دنده پیچیدگی خاصی را تجربه نخواهید کرد.

نصب جعبه دنده تمام اتوماتیک روی شکموتو X5000، بخش دیگری از مزیت‌های فنی این کشنده را تشکیل می‌دهد. همچنین صفحه کلاچ این کشنده از نوع تک صفحه‌ای خشک با دیافراگم فنری است.

تحویل شک موتو X5000

سیستم تعلیق و ترمز

ترمزهای شکموتو X5000 در چهار چرخ از نوع دیسکی هستند و مخزن باد آن‌ها نیز از جنس آلومینیوم ساخته شده. سیستم ترمز کشنده آرین دیزل از برند WABCO آلمان انتخاب شده و ترمزگیری دقیقی دارد.

شکموتو X5000 به سیستم‌های پیشرفته ایمنی مجهز است. علاوه بر سیستم‌های ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز، سامانه کنترل پایداری و سیستم ضد لغزش نیز از دیگر تجهیزات ایمنی این کشنده محسوب می‌شوند.

سیستم تعلیق شکموتو X5000 در جلو از نوع فنر پارابولیک و در عقب از نوع تعلیق بادی با کنترل الکترونیکی است. میل موج‌گیر 13 تن نیز روی محور عقب این خودرو قرار گرفته تا ارتعاشات ناشی از افزودن تریلر را دفع کند.

سیستم تعلیق اتاق این خودرو به چهار بالن هوا مجهز است که به صورت الکترونیکی کنترل می‌شوند. استفاده از این نوع سیستم تعلیق، نرمی سواری را به همراه دارد.

دو باتری 12 ولت در کنار یکدیگر مجموع 24 ولت نیروی الکتریکی لازم این کشنده را تامین می‌کنند. شدت جریان این باتری‌ها نیز 180 آمپر ساعت است.

دو مخزن سوخت شکموتو X5000 از نوع آلومینومی هستند که یکی از آن‌ها 300 لیتر و دیگری 700 لیتر ظرفیت دارد. همچنین باید به رینگ‌های این کشنده اشاره کرد که قطر 22.5 اینچی دارند و در لاستیک‌های سایز 315/80R22.5 قرار گرفته‌اند.

امکانات و تجهیزات

شکموتو X5000 علاوه بر تجهیزات فنی یاد شده، به ترمز اضطراری و سیستم هشدار انحراف از مسیر یا LDWS مجهز شده که تغییر خط را به راننده یادآور می‌شود. امکانات رفاهی شکموتو X5000 نیز قابل توجه هستند. از جمله این تجهیزات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کروز کنترل، سیستم صوتی به همراه نمایشگر 10 اینچی، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، آینه‌های جانبی تنظیم شونده برقی، سنسور باران، چراغ‌های روشنایی در روز، کولر و بخاری درجا، پرده شیشه‌های جانبی و عقب کابین، کامپیوتر سفری، درگاه شارژ USB، تاخوگراف، بادگیر سقف و بادگیر جانبی، دوربین 360 درجه، رادار نقطه کور و بالابر الکتریکی و هیدرولیکی کابین برای دسترسی به مجموعه موتور و گیربکس.

Shacmoto X5000 - شکموتو X5000

قیمت و رقبا کشنده شکموتو X5000

آرین دیزل در بهار ۱۴۰۲، قیمت شکموتو X5000 را معادل چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است. البته برای خرید این کشنده از بازار، بایستی بیش از ۵.۵ میلیارد تومان بودجه در اختیار داشته باشید.

رقبای شکموتو X5000 در بازار ایران فراوان هستند. از جمله این رقبا می‌توان به فوتون H5، دافران H7، کشنده امپاور، سی اند سی ۴۸۰، کشنده دیما، کشنده پیلسان ۴۸۰ و کشنده دانگ فنگ KX اشاره کرد.

Shacmoto X5000 - شکموتو X5000

تمامی این کشنده‌ها از نظر قیمت بازار و کارخانه، در محدوده مشابهی با شکموتو X5000 قرار می‌گیرند. از نظر امکانات ایمنی و رفاهی نیز برخی از آن‌ها قادر به رقابت با محصول آرین دیزل هستند. با این حال قدرت بیشتر کشنده شاکموتو X5000، به راحتی رقبا را به دردسر خواهند انداخت.

سوالات متداول

قیمت شکموتو X5000 چقدر است؟

آرین دیزل در بهار ۱۴۰۲، قیمت شکموتو X5000 را معادل چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است. البته برای خرید این کشنده از بازار، بایستی بیش از ۵.۵ میلیارد تومان بودجه در اختیار داشته باشید.

مشخصات پیشرانه به کار رفته در این کشنده چیست؟

موتور توربو دیزل این کشنده از نوع شش سیلندر ۲۴ سوپاپ است که به اینترکولر مجهز است. این پیشرانه از استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 و فیلتر دوده EEV بهره می‌برد. حداکثر راندمان پیشرانه شکموتو X5000 به ۵۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۶۰ نیوتن متر گشتاور بالغ می‌شود

امکانات شکموتو X5000 کدامند؟

کروز کنترل، سیستم صوتی به همراه نمایشگر 10 اینچی، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، آینه‌های جانبی تنظیم شونده برقی، سنسور باران، چراغ‌های روشنایی در روز، کولر و بخاری درجا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا