معرفی

لندکروزر پرادو جدید از راه رسید

تویوتا از نسل پنجم لندکروزر پرادو پرده‌برداری کرد. این خودرو که در بازارهای مختلف با نام‌های متفاوتی به‌فروش می‌رسد، در نسل جدید طراحی خشن و عضلانی دارد و به‌لطف بروزآوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، برای فتح انواع پستی و بلندی‌ها آماده‌تر از همیشه است.

دامنه تغییرات و پیشرفت‌های این نسل آنقدر زیاد است که نمی‌توان هیچ وجه اشتراکی بین آن و نسل قبلی پیدا کرد. این نسل از پرادو در بازار آمریکا جانشین لندکروزر شده و با همین نام عرضه خواهد شد. در اروپا و ژاپن هم تویوتا این شاسی‌بلند جذاب را با نام لندکروزر 250 به فروش خواهد رساند.

Land Cruiser Prado 2024 - لندکروزر پرادو 2024

پرادو، مکعبی روی چهار چرخ

از دید تویوتا، سبک طراحی این شاسی‌بلند آفرود محور اصیل، سیال در زمان و حرفه‌ای است. طبق انتظار این نسل از پرادو نیز چه از نظر ظاهری و چه از نظر مشخصات فنی، اشتراکات زیادی با لکسوس GX دارد. تریم‌های مختلف از پرادوی جدید یا لندکروزر 250 دارای چهره متفاوتی هستند.

Land Cruiser Prado 2024 - لندکروزر پرادو 2024

مدل پایه از این شاسی‌بلند جان‌سخت 1958 نام دارد. این نسخه را با دقت در چراغ‌های گرد LED و محافظ‌های پلاستیکی بدنه می‌توان از بقیه نسخه‌ها تشخیص داد. برای ادای احترام به مدل‌های قدیمی‌تر لندکروزر، جلوپنجره طراحی کلاسیکی دارد و به‌جای لوگو، حروف نام کمپانی روی آن نقش بسته است.

Land Cruiser Prado 2024 - لندکروزر پرادو 2024

نکته عجیب اینکه تریم میانی لندکروزر هیچ پسوند و پیشوندی ندارد و با همین نام شناخته می‌شود. در این تریم چراغ‌های اصلی از سری FJ62 در دهه 80 میلادی اقتباس شده‌اند و دارای قابی مستطیلی هستند. در این تریم بخش‌های بیشتری از سپر به رنگ بدنه است و چراغ مه‌شکن قابلیت تغییر رنگ از سفید به زرد را دارد.

Land Cruiser Prado 2024 - لندکروزر پرادو 2024

کسانی که خواهان بیشترین امکانات و بالاترین سطح آفرود هستند، باید به سراغ تریم پرچم‌دار «فرست ادیشن» بروند. از این تریم فقط 5000 دستگاه تولید خواهد شد.

این نسخه با ویژگی‌هایی مثل سینی محافظ سپر، میله‌های محافظ کف اتاق، ریل سقفی، حفاظ درب عقب و گِل‌پخش‌کن متمایز از دو تریم دیگر است. در این تریم نیز چراغ‌های اصلی گرد هستند.

Land Cruiser Prado 2024 - لندکروزر پرادو 2024

ابعاد تویوتا لندکروزر پرادو

از لحاظ ابعاد باید گفت تویوتا لندکروزر 250 یا پرادو طولی برابر با 4920 میلیمتر و عرضی برابر با 2139 میلیمتر دارد. ارتفاع هم 1859 میلیمتر است و فاصله محوری آن به 2850 میلیمتر می‌رسد.

با چنین ابعادی، جدیدترین عضو سری لندکروزر در مقایسه با لندرور دیفندر 110 به‌اندازه 163 طول بیشتری دارد، اما فاصله محوری آن 173 میلیمتر کمتر است.

Land Cruiser Prado 2024 - لندکروزر پرادو 2024

تمامی تریم‌های تویوتا لندکروزر پرادو به‌طور استاندارد با رینگ‌های 18 اینچی عرضه خواهند شد. اما خریداران تریم میان‌رده لندکروزر می‌توانند رینگ‌های 20 اینچی را از لیست آپشن‌ها انتخاب کنند. در این تریم و همچنین تریم پرچمدار فرست ادیشن پهنای رینگ‌ها بیشتر است.

Land Cruiser Prado 2024 - لندکروزر پرادو 2024

در همه تریم‌ها، تایرها از نوع چهار فصل هستند که این امر برای یک شاسی‌بلند آفرودی یک نکته منفی به‌حساب می‌آید. از این رو کسانی که لندکروزر جدید را برای تجربه هیجان در مسیرهای آفرود خریداری می‌کنند، باید خرید تایرهای همه‌جارو را در اولویت قرار دهند.

نسل پنجم تویوتا لندکروزر پرادو در هفت رنگ متنوع تولید خواهد شد که عبارتند از مشکی، سفید یخی، سفید صدفی، خاکستری تیره قهوه‌ای روشن، شنی و آبی. در صورت انتخاب دو رنگ آخر امکان سفارش رنگ خاکستری برای سقف فراهم می‌شود. این نسل فقط در نسخه 5 نفره موجود خواهد بود.

Land Cruiser Prado 2024 - لندکروزر پرادو 2024

طراحی داخلی و امکانات پرادو

تویوتا لندکروزر پرادو در داخل کابین هم طراحی زمخت و خشنی دارد. داشبورد این خودرو مثل سایر شاسی‌بلندهای آفرودمحور خشک طراحی شده تا حس قدرت و دوام را ایجاد کند.

در تریم پایه 1958 یک نمایشگر لمسی 8 اینچی وظیفه برقراری ارتباط راننده با سیستم اینفوتینمنت را بر عهده دارد. روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، استارت دکمه‌ای، صندلی‌های جلوی دستی اما مجهز به گرمکن، سیستم صوتی با 6 اسپیکر، گرمکن فرمان و شارژر بی‌سیم تلفن همراه از جمله ویژگی‌های تریم پایه هستند.

Land Cruiser Prado 2024 - لندکروزر پرادو 2024

در تریم میان‌رده لندکروزر صندلی‌ها دارای روکش چرم مصنوعی و به گرمکن و سردکن مجهز هستند. همچنین صندلی‌ها به‌صورت برقی تنظیم می‌شوند. در این تریم نمایشگر سیستم اینفوتینمنت 12.3 اینچی است و سیستم صوتی 10 اسپیکر دارد.

در صورت سفارش پکیچ پریمیوم، روکش چرم طبیعی، سیستم هداپ دیسپلی و سیستم صوتی برند معروف JBL با ۱۴ اسپیکر، دوربین دید عقب و مونروف به کابین اضافه می‌شود. در رابطه با تریم پرچمدار فرست ادیشن جزئیات زیادی در دست نیست.

Land Cruiser Prado 2024 - لندکروزر پرادو 2024

تویوتا لندکروزر پرادو ۲۰۲۴ در حالت استاندارد با پکیج ایمنی Safety Sense 3.0 وارد بازار می‌شود. این پکیج شامل سیستم‌های پیشرفته‌ای است که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

کروز کنترل تطبیق‌پذیر در تمامی سرعت‌ها، دستیار حفظ خودرو در بین خطوط، سیستم پیشگیری از برخورد با قابلیت تشخیص عابر پیاده، نوربالای خودکار، دستیار تشخیص تابلوهای راهنمایی و رانندگی، هشدار خروج خودرو از بین خطوط، سیستم پایش نقاط کور و اخطار وجود ترافیک در پشت خودرو.

Land Cruiser Prado 2024 - لندکروزر پرادو 2024

مشخصات فنی لندکروزر پرادو

در حالی که لکسوس GX به یک موتور ۳.۵ لیتری V6 با ۳۴۹ اسب بخار قدرت و ۶۴۹ نیوتن متر گشتاور مجهز است، تویوتا تصمیم گرفته لندکروزر پرادو را با پیشرانه هیبریدی i-Force Max در آمریکا عرضه کند.

این پیشرانه که با مدل 2024 از پیکاپ تاکوما معرفی شد، شامل موتور 2.4 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ، موتور برقی یکپارچه با گیربکس و باتری 1.87 کیلووات ساعتی می‌شود. با وجود حجم کم موتور بنزینی، این پیشرانه هیبریدی در مجموع توانایی تولید 326 اسب بخار قدرت و 630 نیوتن متر گشتاور را دارد.

Land Cruiser Prado 2024 - لندکروزر پرادو 2024

با این میزان خروجی، تویوتا لندکروزر پرادو قدرت بیشتری نسبت به رقیبی مثل لندرور دیفندر 110 دارد. مدل پایه از این شاسی‌بلند انگلیسی نیروی خود را از یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ دریافت می‌کند. موتور مذکور 296 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

گیربکس تویوتا لندکروزر پرادو هشت سرعته خودکار است و با کمک قفل دیفرانسیل مرکزی و جعبه دنده کمکی دو سرعته نیرو را به‌طور دائمی به هر چهار چرخ ارسال می‌کند.

Land Cruiser Prado 2024 - لندکروزر پرادو 2024

این ویژگی در کنار ارتفاع 221 میلیمتری از سطح زمین و زاویه ورود 30، زاویه شکست 22 و زاویه خروج 25 درجه‌ای، مانورپذیری بالا در مسیرهای آفرود را به ارمغان می‌آورد. برای عملکرد هر چه بهتر در چنین مسیرهایی، تویوتا لندکروزر پرادو به دستیار پایین آمدن از سراشیبی و کنترل خزش مجهز است.

تریم میان‌رده لندکروزر و تریم پرچمدار فرست ادیشن از میله‌های تعادلی در جلو سود می‌برند. در این دو تریم سیستم انتخاب وضعیت رانندگی متناسب با مسیر پیش رو (Multi-Terrain Select) و سیستم پایش موانع اطراف خودرو (Multi-Terrain Monitor) به‌صورت استاندارد موجود است.

Land Cruiser Prado 2024 - لندکروزر پرادو 2024

بد نیست اشاره کنیم سیستم پایش موانع اطراف خودرو، علاوه‌بر تصویری کامل از هر چهار طرف اتاق، تصویری مجازی از زیر بدنه و زاویه چرخ‌ها را در اختیار راننده می‌گذارد.

نسل جدید تویوتا لندکروزر پرادو با بیش از 100 نوع لوازم جانبی قابل انتخاب خواهد بود. این لوازم بیشتر برای ارتقای توانمندی‌های آفرود خودرو کاربرد دارند. سینی‌ها و ریل‌های محافظ کف اتاق، انواع بیل و طناب و محفظه حمل ابزار آلات مخصوص بعضی از این لوازم هستند.

Land Cruiser Prado 2024 - لندکروزر پرادو 2024

یک لندکروزر واقعی

مثل تاکوما، تاندرا، سکویا و لکسوس GX، تویوتا لندکروزر پرادو نیز بر اساس پلتفرم TNGA-F توسعه پیدا کرده؛ این پلتفرم به دلیل مستقل بودن شاسی از بدنه، با خودروهای آفرودی سازگارتر است.

تویوتا می‌گوید در ساخت شاسی از فولاد بسیار مستحکم و جوش لیزری استفاده کرده، به‌همین خاطر مقاومت آن در مقایسه با شاسی لندکروزر سری 200 بیشتر است.

تویوتا لندکروزر پرادو از نظر تعلیق نیز وضعیت بهتری دارد و از دیسک‌های ترمز 17 اینچی بهره می‌برد. این شاسی‌بلند ژاپنی قلاب مخصوص تریلر را نیز به‌صورت استاندارد دارد و می‌تواند یک تریلر 2.7 تنی را به دنبال خود بکسل کند.

Land Cruiser Prado 2024 - لندکروزر پرادو 2024

قیمت و زمان عرضه پرادو

تویوتا در سال ۲۰۲۱ مجبور شد به‌خاطر افت فروش مداوم، عرضه لندکروزر سری ۲۰۰ را در آمریکا متوقف کند. البته این شرکت با نسل جدید لکسوس LX کماکان در بازار شاسی‌بلندهای فول‌سایز و لوکس آمریکا حضور دارد.

طراحی نه‌چندان جذاب بیرونی و داخلی و قیمت پایه 85 هزار دلاری، از دلایل اصلی شکست لندکروزر سری 200 در ایالات متحده بود. حالا تویوتا با جبران نواقص، قصد دارد نام لندکروزر را دوباره در این کشور زنده کند.

Land Cruiser Prado 2024 - لندکروزر پرادو 2024

این شرکت ژاپنی اعلام کرده ارزان‌ترین نسخه از لندکروزر پرادو قیمتی در حدود 55 هزار دلار خواهد داشت، یعنی 30 هزار دلار ارزان‌تر از سری 200! این شاسی‌بلند جدید از بهار سال آینده در آمریکا به فروش خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا