فنیمعرفیمقالات

معرفی جی ای سی GS3 ؛ کراس‌اوور جذاب راسا موتور چه مشخصاتی دارد؟

توقف طولانی مدت واردات خودرو به کشور، باعث شده است تا شرکت‌های جدیدی وارد حوزه واردات خودرو به کشور شوند. یکی از این شرکت‌های جدید، راسا موتور است که محصولات دو برند جی ای سی و سوزوکی را برای ایرانیان به ارمغان آورده است. در بین محصولات وارداتی این شرکت، خودرو GAC GS3 توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است.

جی ای سی GS3 یک کراس‌اوور کامپکت و مدرن است که به واسطه ظاهر متفاوت خود می‌تواند توجه مشتریان را به خود جلب کند. محصولات GAC تاکنون چند دوره حضور ناموفق را در بازار ایران تجربه کرده‌اند. از این رو امیدواریم تا راسا موتور بتواند شرایط متفاوتی را برای این برند معتبر چینی در بازار کشورمان رقم بزند.

نگاه اجمالی به خودرو جی ای سی GS3

خودرویی که با نام جی ای سی GS3 به بازار ایران وارد شده است، در واقع جی اس سی ترامپچی GS3 نام دارد. این خودرو از سال 2017 به سبد محصولات برند GAC اضافه شد. با وجود جوان بودن این خودرو، تاکنون دو نسل از این خودرو به بازار چین عرضه شده است که نسخه‌های وارداتی این خودرو به ایران مربوط به نسل دوم آن هستند.

جی ای سی GS3

نسل دوم خودرو جی ای سی GS3 محصولی کاملا جدید به حساب می‌آید، چرا که از سال 2022 روی خط تولید این شرکت قرار دارد. البته ساختار این خودرو در نسل دوم نسبت به نسل اول بدون تفاوت باقی مانده است و مهندسان GAC تنها به تغییرات ظاهری بسنده کرده‌اند. البته ظاهر این خودرو در نسل دوم آن‌قدر تغییر کرده است که بتوانیم آن را یک نسل مجزا بدانیم.

جی ای سی GS3 در بخش کراس‌اوورهای کامپکت یا جمع‌وجور قرار دارد که یکی از بخش‌های شلوغ بازار به شمار می‌آید. با این حال ظاهر متفاوت به همراه امکانات ایمنی و رفاهی رنگارنگ می‌توانند این خودرو را در جذب مخاطبان یاری کنند. رقبای خودرو GAC GS3 در بازار ایران بسیار هستند اما این خودرو در صورت عرضه صحیح می‌تواند به موفقیت‌های بسیاری در بازار دست یابد.

طراحی خارجی

جی ای سی GS3 در مقایسه با سایر خودروهای مونتاژی حاضر در بازار ایران، ظاهر متفاوتی را به نمایش می‌گذارد. ظاهر این خودرو پسامدرن و آینده‌نگرانه است. همچنین می‌توان شباهت‌های بسیاری را میان طراحی این خودرو و محصولات پژو مشاهده کرد. به نظر می‌رسد چینی‌ها اصول طراحی جدید پژو را با خلاقیت خود در آمیخته‌اند که حاصل آن را در خودرو GAC GS3 می‌توان دید.

نمای جلوی این کراس‌اوور شباهت بسیاری به هاچ‌بک‌ها و کراس‌اوورهای جدید فرانسوی همچون پژو 308 دارد. چراغ‌های این خودرو درون گلگیرها تا حدی مخفی شده‌اند. جلوپنجره این خودرو نیز از یک پنجره مشبک مشکی‌رنگ بزرگ تشکیل شده است. خطوط و زوایای تیز بسیاری در نمای جلو خودرو ترسیم شده‌اند که امتداد آن‌ها به نمای جانبی و پشت ادامه پیدا کرده است.

جی ای سی GS3

در نمای جانبی جی ای سی GS3 هم شاهد خطوط و زوایای تیز متعدد هستیم. این خطوط در نقاط مختلف یکدیگر را قطع کرده‌اند. همچنین ستون C خودرو شیب بسیاری دارد و فرم یک خودرو کوپه را برای GAC GS3 ایجاد کرده است.

جی ای سی GS3

طراحان جی ای سی تصمیم گرفته‌اند تا برای نمای عقب جی ای سی GS3 از الگوهای آسیایی استفاده کنند. ظاهر بخش عقب این خودرو به کراس‌اوورهای کوچک مزدا شباهت بسیاری دارد. البته طراحان چینی برای جلوگیری از متهم شدن به کپی‌کاری، خطوط طراحی را به سلیقه خود تغییر داده‌اند. متاسفانه خروجی‌های اگزوز تقلبی را نیز در سپر این خودرو می‌بینیم که اکنون جنبه منفی برای ظاهر خودرو ایجاد می‌کنند.

جی ای سی GS3

طراحی داخلی

همانند ظاهر خارجی جی ای سی GS3، طراحی داخلی این خودرو نیز در نسل دوم دستخوش تغییرات بسیاری شده است. این کراس‌اوور اکنون از کلاسترهای دوگانه بهره می‌برد که زبان طراحی روز خودروها در جهان هستند. همچنین تریم داخلی این خودرو از ترکیب سه رنگی آبی، نارنجی و سفید تشکیل شده است تا ظاهر متفاوتی را نسبت به سایر کراس‌اوورهای این رده شاهد باشیم.

جی ای سی GS3

فرمان خودرو از نوع دی‌کات است و کنسول میانی خودرو نیز ابعاد بزرگی دارد. فاصله بین دو محور این خودرو حدود 2.6 متر است که فضای کافی برای چهار سرنشین را فراهم می‌آورد. البته به دلیل فرم خاص سقف این خودرو، انتظار داریم تا فضای سر برای ردیف عقب محدود باشد.

جی ای سی GS3

مشخصات فنی خودرو جی ای سی GS3

استفاده از موتورهای 1.5 لیتری توربوشارژر، رسم چینی‌ها در صنعت خودروسازی است. خودرو جی ای سی GS3 نیز با توجه به ابعاد و اندازه‌ای که دارد، از همین نوع پیشرانه استفاده می‌کند. این پیشرانه به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز است که همانند یک شمشیر دولبه برای آن عمل می‌کند. استفاده از این نوع سیستم باعث افزایش راندمان موتور می‌شود، اما در سوی دیگر، حساسیت موتور را نسبت به سوخت مصرفی افزایش می‌دهد. حداکثر خروجی پیشرانه محصول جدید جی ای سی 175 اسب‌بخار قدرت و 270 نیوتن‌متر گشتاور است.

از یک کراس‌اوور کامپکت نباید انتظار بیراهه نوردی داشت، بنابراین جی ای سی GS3 از سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو استفاده می‌کند. گیربکس هفت سرعته دوکلاچه از نوع مرطوب یا WDCT نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو برعهده دارد. شتاب صفر تا صد جی ای سی GS3 در کاتالوگ برابر با 7.5 ثانیه است که با توجه به وزن 1.4 تنی خودرو، خوش‌بینانه به نظر می‌رسد.

جی ای سی GS3

سیستم تعلیق خودرو جی ای سی GS3 ساده است. در بخش جلو این کراس‌اوور از سیستم تعلیق مرسوم مک فرسون و در بخش عقب از سیستم ساده میله پیچشی بهره می‌برد. ترمزهای خودرو نیز در چهار چرخ از نوع دیسکی هستند و فرمان خودرو از سیستم کمکی برقی بهره می‌برد.

استفاده از موتور کم‌حجم در GAC GS3 به همراه ابعاد کوچک، باعث می‌شود مصرف سوخت این خودرو مناسب باشد. این کراس‌اوور جذاب در سیکل ترکیبی حدود 6.2 لیتر بنزین به ازای صد کیلومتر پیمایش می‌سوزاند. حجم باک سوخت این خودرو نیز 47 لیتر است که برد حرکتی را در سیکل ترکیبی به بیش از 750 کیلومتر می‌رساند.

امکانات و تجهیزات خودرو جی ای سی GS3

یکی از برتری‌های خودرو جی ای سی GS3 در نظر مشتریان ایرانی، امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو است. این خودرو در کنار ظاهر جذاب خود، امکانات رنگارنگی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. امکانات ایمنی این خودرو در حد استاندارد هستند. دو کیسه هوا، سیستم‌های ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش بخش عمده تجهیزات ایمنی این خودرو را تشکیل می‌دهند. علاوه برآن جی ای سی GS3 موفق به کسب پنج ستاره ایمنی از موسسه ایمنی انکپ چین شده است.

جی ای سی GS3

برتری GAC GS3 در بخش تجهیزات، به سیستم رانندگی نیمه خودران این خودرو مربوط می‌شود. کراس‌اوور GAC به کروز کنترل هوشمند، رادار نگهدارنده بین خطوط، سیستم هشدار تغییر خط، محدود کننده سرعت، سیستم هشدار برخورد از جلو و رادار تابلوخوان مجهز است. این تجهیزات در کراس‌اوورهای بزرگتر قابل دسترسی هستند و حضور آن‌ها در یک کراس‌اوور کامپکت، باعث افزایش ارزش خرید این خودرو می‌شود.

جی ای سی GS3

جی ای سی GS3 در بخش تجهیزات رفاهی نیز عملکرد قابل قبولی دارد. سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم صوتی به همراه وای فای، بلوتوث و نمایشگر، سیستم فرمان صوتی، سیستم تهویه خودکار، تریم چرمی کابین، صندلی برقی راننده، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین عقب، کلاستر دیجیتال و پورت USB برای ردیف جلو و عقب بخش عمده تجهیزات رفاهی این کراس‌اوور کوچک را تشکیل می‌دهند.

رقبای خودرو GAC GS3

GAC GS3  پیش از ایران، وارد سایر بازارهای منطقه خلیج فارس شده است. این خودرو در بازار عربستان سعودی و کویت حضور دارد. قیمت جی ای سی GS3 در عربستان سعودی حدود 52 هزار ریال سعودی است که معادل تقریبی 700 میلیون تومان می‌شود.

جی ای سی GS3

قیمت GS3 در اسفند ماه ۱۴۰۲ با قیمت ۱٬۸۷۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان عرضه می‌شود. رقبای اصلی جی ای سی GS3 دیگر کراس‌اوورهای جمع‌وجور بازار هستند. ام وی ام X55 پرو، کی ام سی X5، تیگارد X35، چانگان CS35‌ پلاس و زوتی DL5 از جمله رقبای GAC GS3 هستند. انتظار داریم تا قیمت جی ای سی GS3 از اکثر رقبایش بیشتر تعیین شود.

سوالات متداول:

جی ای سی GS3 چه نوع کراس اووری محسوب می‌شود؟

جی ای سی GS3 یک کراس‌اوور کامپکت و مدرن است که به واسطه ظاهر متفاوت خود می‌تواند توجه مشتریان را به خود جلب کند

راندمان پیشرانه به کار رفته در جی ای سی GS3 به چه میزان است؟

پیشرانه GS3 می‌تواند 175 اسب‌بخار قدرت و 270 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

رقبای خودرو GAC GS3 در بازار ایران کدام خودروها هستند؟

کراس‌اوورهای جمع‌وجور مانند ام وی ام X55 پرو، کی ام سی X5، تیگارد X35، چانگان CS35‌ پلاس و زوتی DL5 از جمله رقبای GAC GS3 هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا