فنیمعرفیمقالات

نیسان کیکس در راه بازار؛ آورده جدید نامی خودرو چه مشخصاتی دارد؟

کراس‌اوورهای جمع‌وجور یا کامپکت، خودروهایی محبوب در سراسر جهان و به ویژه کشورهای در حال توسعه هستند. خودروسازان آسیایی نیز با درک این نیاز، انواع مختلفی از کراس‌‌اوورهای جمع‌وجور را طی سالیان اخیر روانه بازار کرده‌اند. موفقیت این کلاس را می‌توان در فروش گسترده نیسان جوک دید. به همین دلیل خودروساز ژاپنی تصمیم گرفته است تا نسخه‌ای ارزان‌تر از جوک را نیز به بازار بفرستد تا سهم بیشتری از جیب مشتریان داشته باشد. این خودرو نیسان کیکس نام دارد و به زودی وارد بازار ما خواهد شد.

نمای جانبی

نیسان کیکس یکی از سه خودرویی بود که نامی خودرو در آبان‌ماه 1402، از آن‌ها رونمایی کرد. این شرکت با معرفی کیکس قصد دارد تا سابقه نه چندان موفق نیسان جوک را در بازار ایران جبران کند. با این حال رقبای قدرتمندی به انتظار کیکس نشسته‌اند. در ادامه نگاهی به این کراس‌اوور جمع‌وجور خواهیم داشت تا ببینیم آیا نماینده ریزنقش نیسان می‌تواند در بازار ایران به موفقیت برسد یا خیر.

نگاه اجمالی به نیسان کیکس

همان‌طور که در مقدمه مطلب اشاره کردیم، نیسان کیکس در واقع برادر ارزان‌تر و ساده‌تر نیسان جوک به حساب می‌آید. پس از آن‌که برنامه‌های نیسان برای جایگزینی جوک به نتیجه نرسید، مدیران این شرکت تصمیم گرفتند تا جایگاه جوک را به عنوان یک کراس‌اوور کوچک پرمیوم تقویت کنند. در نتیجه نیسان کیکس تولید شد. این خودرو از سال 2016 تاکنون روی خط تولید قرار دارد. بنابراین تنها یک نسل از نیسان کیکس به بازار جهانی عرضه شده است. مطابق رسم صنعت خودروسازی جهان، نیسان کیکس در میانه عمر خود دستخوش تغییرات ظاهری شده است. نسخه‌های وارد شده از کیکس به ایران را نیز مدل‌های فیس‌لیفت تشکیل می‌دهند.

نیسان کیکس

نیسان کیکس با هدف فروش گسترده در بازار آسیا، خاورمیانه، آفریقا و آمریکای جنوبی تولید شده است. بنابراین نیسان در سایت‌های ژاپن، انگلستان یا آمریکا کیکس را تولید نمی‌کند. کشورهای در حال توسعه همچون برزیل، تایلند و چین میزبان خط تولید کیکس هستند. نسخه‌های وارد شده از این خودرو به بازار ایران نیز در چین به تولید رسیده‌اند.

طراحی خارجی

نیسان کیکس برخلاف نیسان جوک، ظاهر سنت شکنانه‌ای ندارد و همانند دیگر کراس‌اوورهای این رده به نظر می‌رسد. شباهت میان این خودرو و دیگر محصولات نیسان در نمای جلو قابل تشخیص است، گویا که طراحان نیسان تصمیم گرفته‌اند تا کیکس را به عنوان نسخه بلندقامت نیسان سانی معرفی کنند. این خودرو در سال 2021 دستخوش فیس‌لیفت قرار گرفت و همانند دیگر خودروهای نیسان، جلوپنجره V شکل کرومی از آن حذف شد.

نیسان کیکس

نمای جانبی نیسان کیکس، شباهت بسیاری به هاچ‌بک‌کراس‌های دیگر ژاپنی همچون تویوتا C-HR دارد. البته برخلاف این خودرو، دستگیره‌های درب سرجای اصلی خودشان قرار دارند. سقف کیکس نیز مشکی رنگ است که در تضاد با رنگ‌های روشن بدنه، جلوه‌ای اسپرت را برای این خودرو فراهم خواهد کرد. نامی خودرو کیکس را در چهار رنگ خاکستری، سفید، آبی و قرمز به بازار ما عرضه خواهد کرد.

نیسان کیکس

نمای عقب نیسان کیکس، ظاهر تعدیل شده‌ای از نیسان جوک را به نمایش می‌گذارد. البته سبک طراحی چراغ‌ها و درب پنجم این خودرو به نسل پیشین نیسان ایکس تریل نیز شباهت دارد. خوشبختانه از خروجی‌های اگزوز ساختگی در کیکس خبری نیست و به جای آن مه‌شکن‌های خودرو قرار گرفته‌اند. یکی از موارد مثبت کیکس در طراحی خارجی، رینگ‌های آلیاژی این خودرو هستند. این رینگ‌ها از نوع 17 اینچی هستند و تناسب خوبی با ابعاد خودرو دارند. علاوه برآن طراحان نیسان یک لبه کرومی را به قسمت پایین درب‌های این خودرو افزوده‌اند تا حس اسپرت خودرو تقویت شود.

نیسان کیکس

طراحی داخلی

همانند ظاهر خارجی نیسان کیکس، فضای داخلی آن نیز نسخه‌ای تعدیل‌شده از نیسان جوک را به نمایش می‌گذارد. البته به دلیل ارزان‌سازی کیکس، تریم کابین تنها به رنگ مشکی و عمدتاً از پلاستیک است. ظاهر داخلی کیکس در مقایسه با سایر خودروهای همرده قابل قبول ارزیابی می‌شود اما بهترین نیست. برای مثال کابین کیا سونت، جذابیت بیشتری در مقایسه با کیکس دارد.

نیسان کیکس

بنابر انتظاری که از یک خودرو اقتصادی کلاس جهانی داریم، سادگی در کابین کیکس به وضوح قابل مشاهده است. کلاستر آنالوگ و سیستم تهویه تک کاناله از جمله مشخصه‌های اقتصادی در کابین کیکس هستند. با این حال فرمان خودرو از نوع دی‌کات است که در این محدوده قیمتی یک مزیت محسوب می‌شود. همچنین استفاده از کنترلرهای فیزیکی متعدد در کابین کیکس،‌ باعث شده است تا تنظیم سیستم تهویه یا سیستم صوتی هنگام رانندگی آسان باشد. در نهایت فاصله محوری 2.6 متر و صندوق باری که قابلیت ارتقا تا 900 لیتر را دارد، از کیکس یک خودرو کاربردی می‌سازد.

نیسان کیکس

مشخصات فنی نیسان کیکس

کیکس یک خودرو اقتصادی در کلاس جهانی محسوب می‌شود، از این رو نباید انتظار یک پیشرانه قدرتمند را داشت. زیر کاپوت کیکس، موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی چهارسیلندر قرار دارد. این موتور حداکثر 122 اسب‌بخار قدرت و 143 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند که ارقام مناسبی برای یک پیشرانه کوچک و کم‌حجم هستند. پیشرانه نیسان کیکس از استاندارد عدم آلایندگی یورو 6 نیز پیروی می‌کند و میزان انتشار آلایندگی آن بسیار کم است.

نیسان کیکس

جعبه دنده CVT، بخش انتقال قدرت کیکس را تشکیل می‌دهد. این گیربکس در حالت مصنوعی، شش دنده را برای راننده شبیه‌سازی خواهد کرد. سیستم انتقال قدرت کیکس تنها به صورت دیفرانسیل جلو عمل می‌کند. بنابراین کیکس توانایی خاصی برای عبور از بیراهه‌ها ندارد اما در سوی مقابل سر پیچ‌ها عملکرد مناسبی را به اجرای می‌گذارد و البته استهلاک اندکی نیز خواهد داشت.

مصرف سوخت کیکس با مشخصات فنی یاد شده و وزن کمتر از 1.2 تن، 6.58 لیتر به ازای صد کیلومتر پیمایش در سیکل ترکیبی عنوان شده است. این رقم برای نیسان کیکس قابل قبول محسوب می‌شود اما حجم باک آن که 41 لیتر است، برای مشتریان ایرانی چندان رضایت‌بخش نخواهد بود.

سیستم تعلیق نیسان کیکس نیز همانند پیشرانه آن، ساده و اقتصادی است. سیستم مک‌فرسون در جلو و میله پیچشی در عقب، سامانه تعلیق این خودرو را تشکیل می‌دهند. خوشبختانه ترمزهای خودرو در چهارچرخ از نوع دیسکی هستند و فرمان کیکس نیز برقی است. استفاده از رینگ‌های آلومینیومی در نسخه‌های وارداتی به بازار ایران نیز موجب رضایت مصرف‌کنندگان خواهد بود.

امکانات و تجهیزات

امکانات و تجهیزات نیسان کیکس نیز همانند مشخصات فنی آن، در سطحی اقتصادی قرار می‌گیرند. این خودرو به حداقل تجهیزات مورد نیاز یک کاربر جهانی مجهز است، اما تجهیزات مدل‌های بالاتر را ندارد. به عنوان مثال کیکس فاقد سیستم پروپایلوت نیسان است و قابلیت رانندگی خودران ندارد. با این حال شش کیسه هوا، سیستم‌های ترمز ABS‌ و EBD، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی، هشدار برخورد از عقب، ترمز اضطراری الکترونیکی، سیستم ضد لغزش خودرو، سیستم کنترل دینامیک خودرو و سیستم ترمز کمکی الکترونیکی احساس ایمنی را در راننده کیکس القا می‌کنند.

نمایشگر کابین

امکانات رفاهی کیکس نیز محدود هستند اما برای استفاده مشتریان هدف این خودرو، قابل قبول خواهند بود. سیستم صوتی Bose‌ به همراه 8 بلندگو و نمایشگر، دوربین دید عقب به همراه سنسور پارک، دوربین 360 درجه، کروز کنترل، برف پاک‌کن‌های حساس به سرعت، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سانروف، روف‌رک، روکش چرمی صندلی‌ها و سیستم TPMS تجهیزات رفاهی نیسان Cakes را تشکیل می‌دهند.

رقبای نیسان کیکس

نیسان کیکس در بازار خاورمیانه حدود 70 هزار درهم امارات قیمت دارد و در سایر نقاط جهان نیز با نرخ تقریبی 20 هزار به فروش می‌رسد. بنابراین قیمت خالص کیکس حدود 900 میلیون الی یک میلیارد تومان خواهد بود. کافی است تا عوارض واردات و سایر پرداخت‌های قانونی را نیز به این رقم اضافه کنیم تا قیمت کیکس برای مشتریان ایرانی در محدوده دو میلیارد تومان قرار گیرد.

مهم‌ترین رقیب نیسان کیکس در حال حاضر، کیا سونت است. هر دو خودرو در یک کلاس قرار دارند و از نظر مشخصات فنی، امکانات و کیفیت ساخت در یک رده قرار می‌گیرند. انتظار داریم تا قیمت این دو خودرو نیز در یک محدوده قرار گیرد. کیا سونت در پاییز 1402 با قیمت نهایی دو میلیارد و 166 میلیون تومان به مشتریان واگذار شده است و احتمالا نیسان کیکس نیز در همین محدوده قیمتی وارد بازار خواهد شد.

نمای کابین

رقابت برای نیسان کیکس در بازار ایران دشوار است. عوارض واردات خودرو باعث می‌شوند تا قیمت این خودرو به محدوده دو برابر آن افزایش یابد. از سوی دیگر انبوهی از کراس‌اوورهای چینی ارزان‌تر و قوی‌تر آماده به چالش کشیدن کیکس هستند. با این حال مشتریانی که به دنبال خرید یک خودرو اقتصادی از برندهای معتبر هستند، نیسان Cakes را برای استفاده انتخاب خواهند کرد. بنابراین افرادی که اکنون مالک خودروهایی همچون تویوتا یاریس و کیا پیکانتو هستند، در آینده به خرید نیسان کیکس علاقه نشان خواهند داد.

سوالات متداول:

چرا نیسان در سایت‌های ژاپن، انگلستان یا آمریکا کیکس را تولید نمی‌کند؟

نیسان کیکس با هدف فروش گسترده در بازار آسیا، خاورمیانه، آفریقا و آمریکای جنوبی تولید شده است.

در تولید کیکس از چه نوع پیشرانه ای استفاده شده است؟

این خودرو دارای پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر از سری موتورهای خانواده HR‌ نیسان است ،که حداکثر 122 اسب‌بخار قدرت و 143 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند.

قیمت نیسان کیکس در ایران به چه میزان برآورد شده است؟

قیمت خالص نیسان کیکس حدود 900 میلیون الی یک میلیارد تومان خواهد بود. کافی است تا عوارض واردات و سایر پرداخت‌های قانونی را نیز به این رقم اضافه کنیم تا قیمت کیکس برای مشتریان ایرانی در محدوده دو میلیارد تومان قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا