فنیمعرفیمقالات

نیسان ایکس تریل وارداتی توسط نامی خودرو چه مشخصاتی دارد؟

شرکت نامی خودرو در روزهای پایانی آبان‌ماه 1402، از سه محصول برند نیسان از جمله نیسان ایکس تریل رونمایی کرد. این سه خودرو در صف ورود به بازار ایران قرار دارند و طی هفته‌های آتی به دست متقاضیان خودروهای وارداتی خواهند رسید. بدون شک ستاره مراسم رونمایی نامی خودرو، نیسان ایکس تریل بود. خودرویی که به عنوان پرچمدار محصولات نیسان در ایران شناخته خواهد شد.

نیسان ایکس تریل یک کراس‌اوور متوسط در سبد محصولات نیسان شناخته می‌شود و هم‌رده خودروهایی همچون تویوتا راو 4 است. مشتریان ایرانی نیز به خوبی با این خودرو آشنا هستند، چرا که نیسان ایکس طی دوره قبلی واردات موفق شد در تعدادی محدود به بازار ایران راه پیدا کند. با توجه به اعتبار مناسب برند نیسان در ایران، انتظار می‌رود نیسان ایکس و دیگر خودروهای این برند به سرعت مورد پذیرش مشتریان ایرانی قرار بگیرند.

نیسان ایکس تریل

نگاه اولیه به نیسان ایکس تریل

خودروسازان ژاپنی در معرفی و توسعه کلاس خودروهای کراس‌اوور سرآمد هستند. تویوتا با عرضه مدل راو 4، نخستین کراس‌اوور به معنای واقعی را در دهه 1990 میلادی روانه بازار کرد. پس از آن نیز سایر شرکت‌های ژاپنی این رویه را در پیش گرفتند. نیسان نیز یکی از این شرکت‌ها بود که در سال 2000 یعنی یک دهه پس از تویوتا، نیسان ایکس تریل را به بازار معرفی کرد.

حیات نیسان X-Trail از ابتدای معرفی تاکنون، به خودرویی دیگر از همین برند گره خورده است که نیسان روگ نام دارد. در واقع نیسان ایکس تریل نسخه آسیایی این کراس‌اوور به حساب می‌آید، در حالی که نیسان روگ به بازار آمریکا و اروپا عرضه می‌شود. تفاوت بزرگی بین این دو خودرو وجود دارد که به تاریخچه آن‌ها مربوط می‌شود. نیسان ایکس تریل از سال 2000 وارد بازار آسیا شد، در حالی که نیسان روگ در سال 2007 و همزمان با عرضه نسل دوم نیسان X-Trail معرفی شده است. از آن زمان تاکنون، این دو خودرو ظاهر و مشخصات فنی مشابهی داشته‌اند.

خودرویی که اکنون نامی خودرو قصد عرضه آن به بازار ایران را دارد، نسل چهارم نیسان ایکس تریل است. این خودرو از سال 2021 روی خط تولید خودروساز ژاپنی قرار دارد. دو سال پس از عرضه اولیه نسل چهارم نیسان X-Trail، این خودرو فیس‌لیفت شد تا مطابق زبان طراحی جدید نیسان باشد. در نتیجه نسخه‌های وارداتی نیسان ایکس تریل به ایران، متعلق به نمونه فیس‌لیفت آن هستند. نیسان ایکس تریل در ایران با هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و فونیکس تیگو 8 پرومکس رقابت خواهد کرد. با این حال رقیب اصلی آن در بازار جهانی یعنی تویوتا راو 4، هنوز موفق نشده است به بازار ایران وارد شود.

طراحی خارجی

زبان طراحی نیسان در طول دهه گذشته، مبتنی بر فرم V شکل جلوپنجره بوده است. با این حال طراحان نیسان تصمیم گرفته‌اند تا این جلوپنجره را در دیگر قسمت‌های نمای جلو ادغام کنند. حاصل این تصمیم را در فیس‌لیفت ایکس تریل می‌توان دید. بخش V‌ شکل کرومی به طور کامل از نمای جلو این خودرو حذف شده است و به جای آن یک چندضلعی مشکی‌رنگ قرار دارد.

طراحان نیسان در نسل جدید ایکس تریل، محل چراغ‌های خودرو را تغییر داده‌اند. بنابراین چراغ‌های روشنایی اصلی در نواحی جانبی سپرها قرار گرفته‌اند و دی‌لایت‌ها به روی کاپوت منتقل شده‌اند. این سبک از طراحی در بسیاری از خودروهای آسیایی و آمریکایی اخیر مشاهده می‌شود.

نیسان ایکس تریل

نمای جانبی X-Trail 2023 همانند دیگر خودروهای این کلاس، ساده و شکیل است. رینگ‌های 19 اینچی آلیاژی نیز به خوبی با ظاهر جانبی خودرو هماهنگ شده‌اند. در برخی نسخه‌های این خودرو نیز از سقف و ستون مشکی‌رنگ استفاده شده است که ظاهر خودرو را اسپرت‌تر از حالت عادی جلوه می‌دهند.

نیسان ایکس تریل

بخش عقبی نیسان X-Trail 2023، کمترین تغییرات را نسبت به نسل قبلی خود تجربه کرده است. فرم طراحی چراغ‌ها و درب پنجم خودرو تا حد زیادی به نسل پیشین شباهت دارد و گویا طراحان نیسان تنها به اجرای یک فیس‌لیفت برای این بخش بسنده کرده‌اند. با این حال در مجموع نیسان X-Trail2023 ظاهری زیبا و هماهنگ را به نمایش می‌گذارد.

نیسان ایکس تریل

طراحی داخلی

طراحی داخلی نیسان ایکس تریل جدید، از الگوهای مشترک با سایر خودروهای میان‌رده و لوکس نیسان استفاده می‌کند. کابین این خودرو ساختاری دو لایه دارد که یک لایه چرم مصنوعی، روی لایه پلاستیک مشکی‌رنگ را در بخش‌های نزدیک کاربر می‌پوشاند. در نتیجه قطعاتی که در معرض لمس کاربر هستند، حس بهتری را به او منتقل می‌کنند.

کابین خودرو

یکی از موارد مثبت در کابین نیسان X-Trail، عدم حذف افراطی تمامی دکمه‌های فیزیکی است. در نتیجه راننده می‌تواند هنگام حرکت خودرو با سیستم تهویه یا سیستم صوتی خودرو تعامل داشته باشد. فرمان خودرو نیز از نوع مرسوم دی‌کات است که دکمه‌های کنترلی سیستم‌های مختلف روی آن قرار گرفته‌اند. داشبورد خودرو نیز اندکی به سمت راننده متمایل شده است تا اون کنترل بیشتری بر ابزارها داشته باشد. فاصله محوری 2.7 متری و سقف بلند نیز اتاق بزرگ و جاداری را برای سرنشیانX-Trail فراهم کرده است.

نمایشگر خودرو

مشخصات فنی نیسان ایکس تریل

با وجود تغییرات ظاهری گسترده در نیسانX-Trail جدید، پیشرانه این خودرو نسبت به نسل قبل بدون تغییر بوده است. زیر کاپوت این خودرو موتور چهارسیلندر 2.5 لیتری تنفس طبیعی قرار دارد که حداکثر 181 اسب‌بخار قدرت و 244 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. این پیشرانه مورد پسند مصرف‌کنندگان ایرانی است، چرا که آن‌ها به موتورهای حجیم تنفس طبیعی بیشتر از موتورهای کم‌حجم توربوشارژر علاقه دارند. علاوه بر محبوبیت نزد مشتریان، موتور تنفس طبیعی نیسان ایکس تریل دوام بالاتر و استهلاک کمتری در بلندمدت دارد.

نیسان ایکس تریل

گیربکس اتوماتیک CVT نیز همانند نسل قبلی، وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو برعهده دارد. نیسان از سال‌ها پیش به استفاده گسترده از گیربکس CVT‌ روی آورده است که مشابه آن را می‌توان در نیسان تیانا دید. اکنون نسل جدید جعبه دنده‌های CVT موسوم به ایکس ترونیک در خودروهای نیسان از جمله ایکس تریل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سیستم انتقال قدرت نیسان X-Trail به صورت دو دیفرانسیل عمل می‌کند، بنابراین این خودرو قدرت عبور از مسیرهای ناهموار را خواهد داشت. هرچند نباید انتظار داشته باشید که ایکس تریل همانند یک خودرو آفرودی عمل کند، چرا که این خودرو یک کراس‌اوور به حساب می‌آید و بر مبنای شاسی مونوکوک یا یکپارچه ساخته شده است.

نیسان ایکس تریل

سیستم تعلیق نیسان ایکس تریل در جلو از نوع بازو‌های مستقل و در عقب از نوع مولتی لینک است، بنابراین سواری راحتی را به طور همزمان در ردیف جلو و عقب خودرو تجربه خواهید کرد. ترمزهای این خودرو نیز در چهار چرخ از نوع دیسکی هستند. مصرف سوخت ترکیبی ایکس تریل نیز 8.7 لیتر در صد کیلومتر عنوان شده است که برای خودرویی با وزن 1.7 تن، عددی معقول به حساب می‌آید. باک سوخت X-Trail نیز 55 لیتر حجم دارد، بنابراین در فواصل کوتاه نیاز به سوخت‌گیری مجدد نخواهید داشت.

امکانات و تجهیزات

نیسان ایکس تریل به عنوان پرچمدار خودروهای نیسان در ایران، با لیست کاملی از امکانات رفاهی و ایمنی به دست مشتریان خواهد رسید. نخستین و مهم‌ترین آپشن نیسان ایکس تریل 2023، سیستم رانندگی پرو پایلوت نیسان است که قابلیت رانندگی خودکار سطح دوم را برای راننده فراهم می‌کند. این سیستم از ترکیب سامانه‌های کروز کنترل تطبیقی، نگهدارنده بین خطوط، هشدار خروج از خط، هشدار تصادف از عقب و هشدار تصادف جلو تشکیل شده است و قابلیت رانندگی نیمه خودران را در اتوبان‌ها برای راننده فراهم می‌کند.

پشت آمپر

شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کنترل دینامیک خودرو، سیستم کنترل لغزش خودرو، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی و سیستم هشدار برخورد با عابر پیاده دیگر امکانات ایمنی X-Trail را تشکیل می‌دهند. کراس‌اوور میان قامت نیسان در تست تصادف موسسه Euro Ncap نیز موفق به دریافت پنج ستاره شده است که ایمنی بالای این خودرو را نشان می‌دهد.

تجهیزات رفاهی نیسان ایکس تریل نیز راضی کننده هستند اما در مقایسه با رقبای چینی، نمی‌توانند نماینده نیسان را در رتبه نخست قرار دهند. سیستم صوتی Bose‌ به همراه نمایشگر 12.3 اینچی و 10 بلندگو، صندلی‌های برقی راننده و سرنشین جلو، تریم چرمی کابین، روف ریل، درب صندوق برقی، چراغ‌های تطبیق پذیر جلو، کلاستر دیجیتال، هدآپ دیسپلی، شارژر وایرلس و سقف پانوراما به همراه سانروف امکانات رفاهی این کراس‌اوور را تشکیل می‌دهند که به نظر می‌رسد برای اکثر مخاطبین رضایت بخش باشند.

نیسان ایکس تریل

رقبای نیسان ایکس تریل

بنابر شنیده‌ها، مدیران نامی خودرو قیمت نیسان ایکس تریل را حدود 3 میلیارد تومان تخمین زده‌اند. بنابراین این کراس‌اوور به رقیبی گران‌تر برای فونیکس تیگو 8 پرومکس مدیران خودرو تبدیل خواهد شد. علاوه برآن خودرویی دیگر با ظاهر مشابه در راه بازار است تا با ایکس تریل رقابت کند. این خودرو دانگ فنگ پالادین، نیسان ترا یا نیسان رونیز است که در بازار ما تحت نام لئو MX8 عرضه خواهد شد. همان‌طور که در مقدمه مطلب عنوان کردیم، هیوندای توسان و کیا اسپورتیج نیز دو رقیب دیگر نیسان X-Trail 2023 هستند که احتمالا با قیمتی ارزان‌تر از این خودرو به فروش خواهند رسید.

نیسان ایکس تریل

با توجه به انبوهی از رقبای متنوع که نیسان ایکس تریل را تحت فشار قرار داده‌اند، این خودرو کار دشواری برای کسب موفقیت در بازار ایران خواهد داشت. با این حال یک مشخصه ممکن است باعث موفقیت ایکس تریل شود. این مشخصه ژاپنی بودن خودرو است. محصولات ژاپنی همواره به عنوان تولیداتی باکیفیت شناخته شده‌اند که مشتریان از آن‌ها راضی هستند. بنابراین در ذهن مشتریان، نیسان ایکس تریل کیفیتی را به مشتری ارائه می‌دهد که سایر برندها فاقد آن هستند. با تکیه بر همین مشخصه مثبت، نیسان X-Trail 2023 می‌تواند در رقابت پیش‌رو، قدرتمند ظاهر شود.

سوالات متداول:

رقبای نیسان ایکس تریل در ایران کدام خودروها هستند؟

نیسان ایکس تریل در ایران با هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و فونیکس تیگو 8 پرومکس رقابت خواهد کرد.

سیستم رانندگی پرو پایلوت که در نیسان ایکس بکار رفته چیست؟

این سیستم از ترکیب سامانه‌های کروز کنترل تطبیقی، نگهدارنده بین خطوط، هشدار خروج از خط، هشدار تصادف از عقب و هشدار تصادف جلو تشکیل شده است و قابلیت رانندگی نیمه خودران را در اتوبان‌ها برای راننده فراهم می‌کند.

قیمت نیسان ایکس تریل در بازار ایران به میزانی اعلام شده است؟

مدیران نامی خودرو قیمت نیسان ایکس تریل را حدود 3 میلیارد تومان تخمین زده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا