فنیمقالات

مزایای خرید خودرو هیبریدی چیست؟

با پیشرفت صنعت خودرو به سمت برقی سازی، به تدریج عرضه خودروهای بنزینی در بازار جهان به صفر می‌رسد. البته ایران فاصله بسیاری با این آینده بدیهی دارد، ولی گام‌های اولیه با ورود و تولید خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی برداشته شده است. این ماشین‌ها از ترکیب موتورهای الکتریکی و بنزینی استفاده می‌کنند و مهم‌ترین مزیت آن‌ها، کاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی است. در حال حاضر وارداتی‌هایی همچون جیلی آزکارا و تویوتا لوین و مونتاژی‌های همچون لاماری ایما مجهز به پیشرانه هیبریدی هستند. اما مزایای خرید خودروی هیبریدی چیست؟ با موتورانو همراه باشید تا با فواید خودروهای هیبرید آشنا شوید.

مزایای خرید خودرو هیبریدی

مزایای خرید خودرو هیبریدی چیست؟

همان‌طور که گفته شد، خودروهای هیبریدی از ترکیب موتورهای الکتریکی و بنزینی برای به حرکت درآوردن چرخ‌ها استفاده می‌کنند. خودرو هیبریدی در واقع مقدمه‌ای برای ورود به عرصه برقی سازی به حساب می‌آید که به طور خاص در سال‌های اخیر به منظور کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی و استفاده از منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر مورد توجه خودروسازان بزرگ قرار گرفته است. اما در کنار این فواید، خودرو هیبریدی مزایای دیگری نیز به همراه دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. 

کاهش مصرف سوخت

مهم‌ترین مزیت استفاده از خودروهای هیبریدی کاهش مصرف سوخت است که در نتیجه آن می‌توان به هدف مهم‌تری مثل کاهش آلودگی زیست‌محیطی دست پیدا کرد. خودروهای هیبریدی قوای خود را از ترکیب موتورهای بنزینی و الکتریکی دریافت می‌کنند. یعنی حرکت ماشین تنها متکی به سوخت فسیلی نیست، بلکه نیروی الکتریکی نیز در این امر ایفای نقش می‌کند.

پلاگین هیبرید

کاهش آلودگی زیست‌محیطی

همان‌طور که گفته شد، خودروهای هیبریدی به دلیل نیاز کمتر به سوخت، میزان کمتری از گازهای آلاینده همچون دی‌اکسید کربن و دی‌اکسید نیتروژن را وارد محیط زیست می‌کنند. بنابراین بهره‌مندی از هوای پاک را می‌توان از دیگر مزایای خرید خودرو هیبریدی تلقی کرد. ناگفته نماند که کاهش آلودگی در مقیاس جهانی می‌تواند یکی از مشکلات مهم امروزی، یعنی گرمایش زمین را حل کند.

تکنولوژی به‌روز و مدرن

در ساخت و تولید خودروهای هیبریدی یا نیمه برقی از تکنولوژی‌های پیچیده و جدیدتری نسبت به ماشین‌های بنزینی استفاده شده است. هماهنگی موتور الکتریکی و موتور بنزینی، تأمین انرژی لازم برای موتور الکتریکی، باتری به‌کاررفته در خودرو و محل قرارگیری آن، نحوه و سرعت شارژ باتری و … همگی جزو سازوکارهایی هستند که در خودروهای بنزینی وجود ندارند.

مزایای خرید خودرو هیبریدی

استفاده از امکانات پیشرفته

استفاده از امکانات و تجهیزات پیشرفته، از دیگر مزایای خرید خودرو هیبریدی به حساب می‌آید. ماشین‌های هیبریدی و پلاگین هیبریدی با اهداف آینده‌نگرانه تولید شده‌اند و در مقایسه با خودروهای بنزینی، از امکانات به‌روز و پیشرفته‌تری برخوردار هستند. سیستم ترمز احیاکننده، گیربکس E-CVT، رانندگی در حالت تمام برقی، استفاده از برق ماشین به عنوان منبعی برای تأمین انرژی وسایل الکتریکی و … از جمله مشخصاتی هستند که در خودروهای هیبریدی یافت می‌شوند.

پیمایش مسافت طولانی در شهر

پیمودن مسیرهای درون‌شهری نیازی به سرعت بالا ندارد. در این شرایط خودروهای هیبریدی از موتور بنزینی به عنوان مولد برق و از موتور الکتریکی برای حرکت چرخ‌ها استفاده می‌کند. یعنی در ازای مصرف کمتر سوخت، مسافتی بیشتری در مقایسه با ماشین بنزینی طی می‌شود. البته در صورت افزایش سرعت و رساندن آن به حد متوسط، هر دو موتور به صورت هماهنگ با یکدیگر فعالیت می‌کنند. با این وجود بازهم بازه پیمایشی یک خودروی هیبریدی ۱.۵ لیتری بیشتر از یک خودروی بنزینی ۱.۵ لیتری است.

مزایای خرید خودرو هیبریدی

کاهش هزینه نگهداری

در سرعت‌های پایین، خودرو هیبریدی از موتور الکتریکی خود استفاده می‌کند. در سرعت متوسط، موتور بنزینی نیز وارد ماجرا می‌شود و موتور الکتریکی خلأهای ناشی از تعویض دنده را جبران می‌کند. بدین ترتیب فشار کمتری روی موتور بنزینی وارد شده و قطعات آن دیرتر دچار سایش و خرابی می‌شوند.  

عدم وابستگی به ایستگاه شارژرسانی

اگر به دنبال مزایای خرید خودرو هیبریدی هستید باید بدانید که بر خلاف خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی، خودروی هیبریدی وابستگی خاصی به ایستگاه شارژرسانی ندارد. یک سیستم هیبریدی کامل خودشارژشونده در حین رانندگی می‌تواند باتری را شارژ کند. این در حالی است که خودروهای پلاگین هیبرید در صورت تمام شدن شارژ باتری به سراغ موتور بنزینی می‌رود تا زمانی که بتوانید به جایگاه مناسب برای اتصال کابل شارژ برسید. از این گذشته، خودروهای هیبریدی از فرایند هوشمندانه‌ای به نام ترمز احیاکننده جهت شارژ باتری استفاده می‌کنند. به کمک این فناوری، باتری به سبب انرژی حاصل از ترمزگیری شارژ می‌شود.  

بهره‌مندی از مزایای دولتی

خودروهای برقی و نیمه برقی به سبب کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت، ارزش بالایی نزد دولت‌ها دارد. این موضوع در مورد خودروهای هیبریدی وارداتی به کشور عزیزمان نیز صدق می‌کند. عوارض وارداتی خودروهای هیبریدی کمتر از ماشین‌های بنزینی است. در کلان‌شهری مثل تهران، طرح زوج و فرد برای یک خودروی هیبریدی دیگر معنایی ندارد.

تصویر شماتیک پیشرانه هیبریدی

نتیجه‌گیری

دنیای خودرو به سمت برقی سازی پیش می‌رود و به تدریج خودروهای درون‌سوز و احتراقی از چرخه تولید خارج می‌شوند. با این وجود در برخی کشورها همچون ایران فرهنگ و زمینه برای رواج خودروهای برقی هنوز مهیا نشده است. بسیاری افراد کماکان به نیروی برق برای سفرهای درون‌شهری و بیرون شهری اعتماد ندارند. خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی بهترین گزینه برای مقدمه‌چینی رواج خودروهای برقی و جلب اعتماد عمومی نسبت به فناوری آینده است. خودروهای هیبریدی امکان استفاده از مزایای خودروهای برقی را فراهم می‌آورند، بدون اینکه نیازی باشد راننده تغییر قابل توجهی را در شیوه رانندگی خود به وجود آورد. کاهش مصرف سوخت، بهره‌مندی از فناوری‌های مدرن و کاهش آلایندگی‌ها مهم‌ترین مزایای خرید خودرو هیبریدی به حساب می‌آیند. با این حال این دسته از ماشین‌ها معایبی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به قدرت پایین موتور و قیمت بالا اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا