فنی

رادار نقطه کور چیست؟

توسعه ویژگی‌های ایمنی سبب شده است تا خودروهای امروزی نسبت به مدل‌های پیشین بسیار ایمن‌تر باشند. رادار نقطه کور یکی از سیستم‌های ایمنی مرسوم در خودروهای جهانی به شمار می‌رود که طی چند سال اخیر بین کاربران ایرانی به شدت محبوب شده است. حضور رادار Blind Spot در یک خودرو باعث می‌شود تا ضریب ایمنی این خودرو هنگام حرکت به شدت افزایش یابد. با این حال رادار نقطه کور چیست و چگونه کار می‌کند؟

نقاط کور و سبک جدید طراحی خودروها

اگر خودروهای با سبک طراحی قدیمی همچون وانت نیسان آبی معروف یا پیکان مشهور را نگاه کنید، می‌بینید که سبک طراحی در این خودروها به صورت منظم و جعبه‌ای است. ستون‌های خودرو در پیکان یا نیسان جونیور (همان نیسان آبی!) بسیار باریک هستند و راننده در جایگاه بالایی قرار می‌گیرد. به همین دلیل راننده قادر است تا چهار گوشه خودرو را که طراحی تیز و منظم دارند را به راحتی ببیند. این سبک از طراحی به راننده اجازه می‌داد تا تسلط کاملی بر خودرو داشته باشد و بتواند هنگام رانندگی محیط پیرامون خود را به وضوح ببیند.

با این حال سبک طراحی یاد شده مشکلات بزرگی در حوزه ایمنی داشت که شامل شکست کابین یا مچاله شدن سقف هنگام تصادف بودند. به همین دلیل طی دهه‌های بعدی اتاق خودروها با ستون‌های پهن‌تری محافظت شد و قسمت جلویی اتومبیل‌ها نیز برای محافظت از عابران پیاده، شکل منحنی پیدا کرد. سبک طراحی جدید خودروها که نمونه آن را در پژو 206 و خودروهای پس از آن می‌بینیم، موجب شد تا ایمنی خودروها افزایش یابد اما در ازای آن دید راننده بسیار محدود شد. نقاط کور بسیاری در اطراف خودرو به وجود آمد و حتی امکان مشاهده کاپوت خودرو در برخی مدل‌ها وجود نداشت. به همین دلیل لازم بود تا این نقطه ضعف توسط یک سیستم پوشش داده شود. پاسخ محققان به این خواسته، ابداع رادار نقطه کور بود.

رادار نقطه کور - Blind Spot

نگاهی کوتاه به تاریخچه رادار نقطه کور

همانند بسیاری دیگر از آپشن‌ها و تجهیزات ایمنی خودروهای امروزی، رادار Blind Spot نیز نخستین بار توسط شرکت ولوو معرفی شد. ولوو S80 که در سال ۱۹۹۸ میلادی به بازار عرضه شد، نخستین خودرویی بود که از رادار نقطه کور بهره می‌برد. کارایی بالای این سیستم و ایمنی فوق‌العاده‌ای که هنگام حرکت برای خودرو فراهم می‌کرد، سبب شد تا رادار نقطه کور مورد توجه کاربران مختلف قرار گیرد. به همین دلیل سایر خودروسازان نیز سعی کردند تا رادار نقطه کور را در محصولات خود ارائه دهند. پس از ولوو، مزدا نیز به استفاده از این سیستم در اتومبیل‌های خود علاقمند شد.

همانند سیستم کنترل پایداری، رادار نقطه کور نیز اسامی بسیاری دارد. بسیاری از این اسامی به واسطه حقوق تجاری و ثبت اختراع خودروسازان مختلف هستند. در واقع با وجود شباهت نحوه فعالیت این سیستم، رادار Blind Spot هر مدل خودرو نسبت به دیگر برندها متفاوت است. برای مثال برخی سیستم‌ها برای فعالیت خود از دوربین‌ها و روش مشاهده استفاده می‌کنند، در حالی که سایر سیستم‌های رادار Blind Spot بر مبنای سنسورها و امواج الکترومغناطیس متمرکز هستند.

رادار نقطه کور - Blind Spot

رادار نقطه کور چگونه کار می‌کند؟

وظیفه این رادار شناسایی خودروهایی است که راننده قدرت مشاهده آن‌ها را در آینه خودروها ندارد.

این رادار برای فعالیت خود به سنسورهایی متکی است که امواجی را در طیف رادیویی متصاعد می‌کنند و با تکیه بر بازگشت امواج، فاصله میان خودرو شما و سایر وسایل نقلیه را می‌سنجند. محاسبه بازتاب موج و زاویه برگشت آن به سیستم رادار نقطه کور اجازه می‌دهد تا بفهمد دیگر وسایل نقلیه در چه زاویه‌ای از خودرو شما قرار گرفته‌اند و چه مقدار فاصله دارند. در صورتی که فاصله میان اتومبیل شما و سایر وسایل نقلیه از حد تعیین شده در استانداردهای ایمنی کمتر شود، این رادار به شما هشدار می‌دهد.

هشدارهای ارسالی رادار معمولا روی آینه‌های جانبی با شکل چراغ هشدار زرد رنگ به نمایش در می‌آیند. همچنین ممکن است این سیستم بوق هشدار نیز از خود ساطع کند. در خودروهای گران‌تر و لوکس که سیستم هدآپ دیسپلی دارند، هشدارهای رادار Blind Spot روی این سامانه نیز به نمایش در می‌آید.

رادار نقطه کور - Blind Spot

انواع مختلف رادار نقطه کور

نوع ساده رادار نقطه کور در بسیاری از خودروهای اقتصادی بازار جهانی نیز یافت می‌شود. وظیفه این سیستم بسیار ساده است. سامانه یاد شده بایستی محیط اطراف خودرو را پوشش دهد و در صورت کاهش بیش از حد فاصله اتومبیل شما با سایر خودروها، به راننده هشدار می‌دهد. کاربرد اصلی سیستم ساده پایش نقطه کور هنگام تغییر خط در جاده‌ها و اتوبان‌ها است، چرا که ممکن است راننده توانایی مشاهده خودروهایی که در نقطه کور آن قرار دارند را نداشته باشد.

توانایی این سیستم هوشمند به دامنه پایش آن مرتبط است. خودروهای گران‌تر و لوکس‌تر رادارهای قوی تری دارند که از سنسورها یا دوربین‌های بیشتری استفاده می‌کند. این سنسورها و دوربین‌ها قادر هستند تا دامنه بیشتری را مورد پوشش قرار دهند و بنابراین خودروهایی که فاصله قابل توجهی از شما دارند نیز مورد توجه این سامانه قرار خواهند گرفت. پایش خودروهایی که فاصله زیادی از شما دارند، به راننده کمک می‌کند تا حوادث و رخدادهای غیرمنتظره را پیش بینی کند.

طی سالیان اخیر نوع جدیدی از این سیستم به نام رادار Blind Spot فعال یا هوشمند معرفی شده است. این سیستم علاوه بر اعلام هشدار به راننده در صورت کاهش بیش از حد فاصله نسبت به سایر خودروها،  رفتار او را زیر نظر می‌گیرد. اگر راننده همچنان به کاهش فاصله با خودروهای دیگر ادامه دهد و شانس وقوع تصادف افزایش یابد، سیستم رادار نقطه کور فعال وارد عمل شده و خودرو را به مسیر دیگری منتقل می‌کند. این سیستم به طور گسترده در کراس‌اوورها و شاسی بلندهای میان رده ژاپنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین عامل سبب افزایش محبوبیت آن‌ها نزد مشتریان شده است.

کلام آخر، یک آپشن ایمنی مهم برای همه

استفاده از آپشن‌های ایمنی همچون کروز کنترل هوشمند یا رادار نقطه کور در حال اجباری شدن است. بسیاری از خودروهای عرضه شده در اروپای غربی یا آمریکای شمالی، ملزم به ارائه این تجهیزات هستند. دلیل این مساله نیز واضح است، تجهیزات ایمنی برای کاهش برخوردها و تصادفات رانندگی طراحی شده‌اند تا جان انسان‌ها را نجات دهند. به هر میزان که نصب تجهیزات و سامانه‌های ایمنی در خودروها اجباری شود، میزان خسارات جانی و مالی ناشی از تصادفات کاهش خواهد یافت.

سوالات متداول:

در کدام خودرو اولین بار رادار نقطه کور استفاده شد؟

ولوو S80 که در سال ۱۹۹۸ میلادی به بازار عرضه شد، نخستین خودرویی بود که از رادار نقطه کور بهره می‌برد.

کاربرد اصلی سیستم ساده رادار نقطه کور چیست؟

کاربرد اصلی سیستم ساده پایش نقطه کور هنگام تغییر خط در جاده‌ها و اتوبان‌ها است؛ چرا که ممکن است راننده توانایی مشاهده خودروهایی که در نقطه کور آن قرار دارند، نداشته باشد.

رادار Blind Spot فعال در چه نوع خودروهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

رادار نقطه کور فعال به طور گسترده در کراس‌اوورها و شاسی بلندهای ژاپنی، آلمانی و حتی چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین عامل سبب افزایش محبوبیت آن‌ها نزد مشتریان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا