اخبار خارجیفنی

رادار خطی چیست و مزایا و معایب آن کدامند؟

خودروهای چینی مونتاژ داخل روز به روز در حال مدرن‌تر شدن هستند. در این بین بسیاری از آپشن‌هایی که پیش‌تر در خودروهای وارداتی می‌دیدیم، اکنون به محصولات لوکس چینی نیز راه یافته. یکی از این آپشن‌ها سیستم رادار خطی است که موجب افزایش ضریب امنیت اتومبیل شما می‌شود.

امروزه رادار خطی یا رادار نگهدارنده بین خطوط در قالب یکی از ابزارهای سیستم ADAS یا دستیارهای هوشمند رانندگی به کاربران معرفی می‌شود. استفاده از این فناوری همچنان مختص برخی از خودروها است. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا به مکانیسم این سیستم و مزایا و معایب مختلف آن بپردازیم.

رادار خطی چیست

رادار خطی چگونه کار می‌کند؟

اگر تجربه رانندگی در اتوبان‌ها و جاده‌ها را داشته باشید، حتما با رانندگانی که بدون اعلام قبلی اقدام به تغییر خط می‌کنند مواجه شده‌اید. تغییر خط بدون روشن کردن چراغ راهنما و چک کردن آینه‌های جانبی، یکی از بزرگترین مشکلاتی است که رانندگان هنگام حرکت با سرعت‌های بالا با آن مواجه می‌شوند.

به همین منظور محققان سامانه‌ای را با نام رادار خطی یا رادار نگهدارنده بین خطوط معرفی کرده‌اند تا میزان خطای رانندگان کاهش یابد و از حوادث ناخواسته بسیاری جلوگیری شود.

وظیفه اصلی رادار خطی، نگهداشتن خودرو در بین خط کشی‌های یک لاین از جاده، خیابان یا اتوبان است. این رادار برای فعالیت خود به یک دوربین متکی است. این دوربین روی شیشه جلو خودرو نصب می‌شود و سطح جاده را مورد بازبینی قرار می‌دهد.

رادار خطی چیست

در صورت تشخیص خطوط جاده از سوی این دوربین، سیستم رادار خطی فعال می‌شود. این سیستم از تغییر مسیر ناگهانی راننده و عبور بدون اطلاع از روی خط کشی‌ها جلوگیری می‌کند و اتومبیل شما را در یک لاین جاده نگه می‌دارد.

استفاده ترکیبی از سیستم کروز کنترل تطبیقی و رادار خطی، موجب خواهد شد تا یک سواری آرام، بدون هیجان و بدون مشکل را در اتوبان‌ها تجربه کنید.

یکی از جزئیات جذاب رادار نگهدارنده بین خطوط، تغییر مسیر هنگام روشن بودن آن است. اگر بخواهید هنگام روشن بودن این رادار تغییر مسیر دهید، بایستی تمامی قوانین مربوط به این کار را رعایت کنید. بنابراین راننده در این مواقع ملزم به روشن کردن راهنماست تا رادار اجازه تغییر مسیر را به او بدهد.

هشدارهای سیستم رادار خطی

در نسخه ساده رادار خطی تنها وظیفه بررسی وضعیت حرکت خودرو بین خطوط را دارد. تنها هشدارهایی به راننده ارسال می‌شود. در صورتی که راننده بدون توجه به قوانین اقدام به تغییر خط کند، رادار خطی با ارسال بوق‌های هشدار او را از انجام این کار منصرف می‌کند. با این حال در نسخه‌های ساده، این سیستم توانایی دخالت ندارد. در این نسخه‌ها تنها هشدار صادر می‌شود.

رادار خطی چیست

در نسخه‌های پیچیده این آپشن که به رادار نگهدارنده بین خطوط معروف هستند، امکان کنترل رفتار راننده نیز فراهم شده است. اگر راننده در این حالت بدون توجه به قوانین اقدام به تغییر خط کند، سیستم نگهدارنده بین خطوط وارد عمل می‌شود تا خودرو را به خط فعلی باز گرداند. لازمه استفاده از نسخه پیچیده این سامانه، بهره‌مندی خودرو از فرمان برقی است.

هشدارهای این سیستم با توجه به مدل خودرو و سازنده آن متفاوت خواهند بود. برخی نسخه‌ها تنها به صدور هشدار صوتی با بوق اخطار اکتفا می‌کنند. در برخی نسخه‌های پیچیده‌تر، هشدار صوتی با لرزش فرمان همراه است. در نهایت همراه با هشدار صوتی یا لرزشی، چراغ هشدار مربوطه نیز روی مجموعه نشانگرها روشن می‌شود تا فعال بودن آن را به راننده یادآوری کند. اگر اتومبیل شما به سیستم هدآپ دیسپلی مجهز است، ممکن است این هشدار روی سیستم هدآپ دیسپلی خودرو نیز به نمایش درآید.

رادار خطی چیست

نکات مهم هنگام استفاده از رادار خطی

نخستین نکته مهم برای استفاده از این آپشن ایمنی، اختیاری بودن آن است. به جز خودروهایی که سطحی از هوشمندی رانندگی را ارائه می‌دهند، در سایر خودروها بایستی رادار خطی به صورت دستی از سوی راننده فعال شود. بنابراین تا زمانی که دکمه فعال‌سازی رادار خطی را فعال نکنید، این سیستم برای شما کار نخواهد کرد. در خودروهایی که به دستیارهای هوشمند راننده یعنی سیستم ADAS مجهز هستند، با هر بار روشن شدن خودرو رادار خطی و سایر تجهیزات ایمنی نیز به صورت خودکار روشن می‌شوند. البته باز هم امکان تغییر تنظیمات مطابق خواسته کاربر در خودروهای ذکر شده وجود دارد.

رادار خطی همانند سیستم کروز کنترل در محدوده سرعت خاصی فعالیت می‌کند. به طور معمول در سرعت‌های بیشتر از 45 کیلومتر بر ساعت، قادر خواهید بود تا از سیستم رادار خطی استفاده کنید. به همین دلیل امکان استفاده از این آپشن در خیابان‌های شلوغ و متراکم مرکز شهر وجود ندارد.

رادار خطی برای فعالیت صحیح خود به اطلاعات دوربین نصب شده پشت شیشه جلو متکی است. به همین دلیل اگر خطوط جاده ناخوانا باشند یا سطح جاده با برف، یخ، شن یا برگ پوشیده شده باشد، این سیستم قادر به خواندن خطوط جاده نخواهد بود. به همین دلیل است که شرکت رنو طی دوره قبلی واردات، تصمیم گرفت تا رنو تلیسمان را بدون آپشن رادار خطی به بازار ایران عرضه کند. رنو استدلال می‌کرد که خط کشی‌های جاده‌ها در ایران استاندارد نیست و رادار خطی رنو تلیسمان عملکرد مناسبی در این جاده‌ها ندارد.

رادار خطی چیست

مشکلات رایج

سامانه نگهدارنده بین خطوط با وجود مزایای متفاوت، معایبی نیز دارد که استفاده از آن را مشروط به وضع جاده می‌کند. برای مثال افرادی که در جاده‌های فرعی در حال حرکت هستند، ممکن است نیاز به تغییر ناگهانی مسیر داشته باشند. برای مثال تصور کنید که راننده ناچار است یک تغییر مسیر ناگهانی را برای جلوگیری از برخورد با تراکتور کشاورزی انجام دهد. اگر در این لحظات رادار خطی مانع تغییر لاین شود، یک حادثه ناگوار به وقوع خواهد پیوست.

رادار خطی چیست

نکته دیگر به عدم کارایی رادارهای خطی ساده در مواقع اضطراری مرتبط می‌شود. هنگامی که راننده خودرو جلویی به صورت ناگهانی سرعتش را کم می‌کند یا متوقف می‌شود، شما نیز مجبور هستید تا با ترمز کردن یا فرمان دادن از سرعت خود بکاهید و از برخورد جلوگیری کنید. مشاهدات کاربران ثابت می‌کند که رادارهای خطی در این لحظات عملکرد مناسبی ندارند و قادر به اتخاذ تصمیم درست نیستند.

سوالات متداول:

تغییر مسیر خودرو هنگام روشن بودن سیستم رادار خطی چگونه است؟

اگر بخواهید هنگام روشن بودن رادار خطی تغییر مسیر دهید، بایستی تمامی قوانین مربوط به این کار را رعایت کنید. بنابراین راننده در این مواقع ملزم به روشن کردن راهنما برای تغییر مسیر می‌شود تا سیستم اجازه تغییر خط را به او بدهد.

سیستم رادار خطی در بازه سرعتی فعال است؟

این سیستم همانند سیستم کروز کنترل در محدوده سرعت خاصی فعالیت می‌کند. به طور معمول در سرعت‌های بیشتر از 45 کیلومتر بر ساعت، قادر خواهید بود تا از این سیستم استفاده کنید. به همین دلیل امکان استفاده از این آپشن در خیابان‌های شلوغ و متراکم مرکز شهر وجود ندارد.

نسخه پیچیده و جدید رادار خطی چگونه عمل می کند؟

در نسخه‌های پیچیده این آپشن که به رادار نگهدارنده بین خطوط معروف هستند، امکان کنترل رفتار راننده نیز فراهم شده است. اگر راننده در این حالت بدون توجه به قوانین اقدام به تغییر خط کند، سیستم نگهدارنده بین خطوط وارد عمل می‌شود تا خودرو را به خط فعلی باز گرداند. لازمه استفاده از نسخه پیچیده این سیستم، بهره‌مندی خودرو از فرمان برقی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا