اخبار داخلی

بدهکاری زوتی به خودروسازان ایرانی چقدر است؟

بعد از موافقت مجلس برای واردات خودروهای خارجی، محصولات شرکت چینی زوتی نیز به زودی در دسترس مشتریان کشورمان قرار می‌گیرد. کارشناسان حوزه خودرو معتقدند که وزارت صمت باید پیگیر بدهکاری زوتی به خودروسازان ایرانی باشد.

بدهکاری زوتی به خودروسازان ایرانی به سال 1397 بازمی‌گردد. شرکت‌های راین، ریگان خودرو و سایپا در آن زمان قصد داشتند محصولات این خودروساز چینی را روانه بازار ایران کنند.

بدین ترتیب راین مبلغ خرید بیش از ۲۰۰۰ دستگاه خودرو زوتی T300 را به صورت پیش‌پرداخت برای شرکت چینی واریز کند. ریگان خودرو نیز حدود ۲۰۰ میلیون یوان سفارش گذاری کرده بود. اما زوتی مدتی پس از دریافت مبالغ پیش‌پرداخت، اعلام ورشکستگی کرد.

شرکت‌های ایرانی به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های سیاسی نتوانستند اقدامی برای پس گرفتن پول‌های پرداخت‌شده به شرکت چینی انجام دهند. بنابراین زوتی بدون پرداخت بدهی خود به خودروسازان ایرانی تعطیل شد.

بدهکاری زوتی به خودروسازان ایرانی پیامدهای ناگواری به همراه داشت. ریگان خودرو ورشکست شد، راین نیز برای مدتی طولانی از عرصه خودروسازی کناره‌گیری کرد و تنها سایپا به دلیل پشتیبانی قوی دولتی توانست به فعالیت خود ادامه دهد.

البته زوتی پس از مدتی احیا شد و تولید خودرو را از سر گرفت. حالا پس از گذشت 5 سال، شرکت چینی مجددا همکاری خود را با شرکای ایرانی از سر گرفته و زوتی T300 قرار است با نام R5 توسط راین و با نام DL5 توسط پارس خودرو و سایپا در دسترس مشتریان ایرانی قرار گیرد.

اما عملا ریگان خودرو کنار گذاشته شده. با توجه به اتفاقاتی که در گذشته رخ داده، امروز بهترین فرصت برای پیگیری بدهکاری شرکت زوتی است.

با توجه به این که زوتی دیگر مشکل ورشکستگی ندارد و درحال تولید و عرضه خودرو است، شرکت‌های خودروساز داخلی امیدوارند وزارت صمت پیگیر این طلب ملی از شرکت چینی زوتی شود و بدهی زوتی به خودرسازان ایرانی را مطالبه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا