اخبار داخلی

موتور EFP قوی‌ترین موتور ملی ایران

نسل جدید موتور خانواده EF طی مراسمی در ایران خودرو رونمایی شد. موتور EFP قوی‌ترین پیشرانه ملی ایران است که در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو یا ایپکو طراحی شده و ابتدا روی دنا پلاس توربو جدید نصب می‌شود.

مشخصات موتور EFP ایران خودرو

موتور EFP یا EF7 پلاس توربو برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد اشتراکات کمی با EF7 قبلی دارد. درواقع قطعات اصلی آن مثل میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سر سیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ و سیستم خنک کننده کاملا تغییر کرده است. بدین ترتیب این پیشرانه هم قدرت بیشتری دارد و هم آلایندگی یورو ۶ را پاس می‌کند.

EFP Engine - موتور EFP

این موتور قدرتی بین 160 تا 170 اسب بخار دارد. همچنین گشتاور آن در بیشترین حالت 240 نیوتن متر است که در دور موتور 1600 تا 4500 بدست می‌آید. بنابراین این موتور در مقایسه با پیشرانه قبلی 10 تا 20 اسب بخار قدرت و 25 نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند که حدود 13 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موتور EFP داشتن سیستم CVVT یا زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها است. این سیستم می‌تواند زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را بسته به شرایط موتور تغییر دهد. بنابراین در دورهای بالا این موتور در مقایسه با EF7 توربو قبلی قدرت به مراتب بیشتری تولید می‌کند.

EFP Engine - موتور EFP

دنا پلاس توربو با موتور جدید

موتور EFP از بهمن امسال در دنا پلاس توربو نصب می‌شود و در آینده روی کراس اوور ملی ایران خودرو یعنی ری را هم قرار می‌گیرد. همچنین سورن پلاس و تارا هم میزبان نسخه تنفس طبیعی این موتور جدید خواهند بود.

دنا پلاس توربو جدید از نظر مشخصات فنی جز موتور تفاوت خاصی با قبل ندارد و مجهز به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک است. اما از امکانات بیشتری مثل سامانه کنترل پایداری، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سنسور نور و باران، سیستم نمایش فشار باد لاستیک‌ها و سیستم کنترل شروع حرکت در سر بالایی، اندروید اتو و اپل کارپلی بهره می‌برد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا