اخبار داخلی

بررسی نکاتی اعلامی وزیر صمت در خصوص خودروهای خارجی وارداتی

طبق اظهارات وزیر صمت، قرار است وضعیت متقاضیان خرید خودروهای خارجی وارداتی تا کمتر از سه ماه آینده مشخص شود.

این اظهارات عباس علی‌آبادی می‌تواند دو وجه متفاوت داشته باشد. به‌طوری‌که می‌توان کلمه «تعیین‌تکلیف» را این‌چنین تعبیر کرد که قرار است در ماه‌های باقی‌مانده از سال، ورق واردات خودرو برگردد و با افزایش سرعت ورود خارجی‌ها، همه متقاضیان خودروهای خود را تحویل بگیرند. یا اینکه منظور وی از تعیین‌تکلیف این است که همین روند قطره‌چکانی ورود و تحویل خودروهای خارجی وارداتی ادامه خواهد داشت. در این صورت وزارت صمت به متقاضیان اعلام خواهد کرد که زمان معینی برای تحویل خارجی‌ها وجود ندارد.

هیوندای النترا - Hyundai Elantra

خودروهای خارجی وارداتی و بررسی چند نکته

علی‌‌آبادی در جمع خبرنگاران چهار نکته را مطرح کرده که نیازمند بررسی است. وی در بخشی از اظهارات خود اعلام کرده که تاخیری در واردات خودرو وجود ندارد. این ادعا را می‌توان با تکیه بر روند کنونی واردات و وعده‌هایی که از شهریورماه سال گذشته (زمان ابلاغ آیین‌نامه) شکل گرفته، رد کرد.

نکته اول

در عیان‌ترین نمونه، دولت وعده داده بود که تا پایان سال جاری ۲۰ هزار خودرو وارد کشور شود اما طبق آمار گمرک ایران، چهارهزار و ۳۸۶ دستگاه خودروی سواری در ۹ماه سال جاری وارد شده که معادل تنها ۲درصد از برنامه‌ای بوده که وزارت صمت اعلام کرده بود.

بنابراین دولت اگر می‌خواهد ادعا کند که خودروهای خارجی وارداتی طبق زمان‌بندی وارد کشور می‌شوند، باید ۹۸درصد از برنامه وارداتی خود را طی کمتر از سه ماه باقی‌مانده از سال انجام دهد که چنین امری بعید به نظر می‌رسد. البته تا همین الان نیز دولت به قدر کافی در واردات خودرو تاخیر داشته است.

نکته دوم

دومین نکته علی‌آبادی این بوده که «تعداد زیادی از متقاضیان خودروهای خارجی وارداتی، خودرو خود را دریافت کرده‌اند». به نظر می‌رسد سیاستگذار باید تعریف خود را از «تعداد زیاد» ارائه دهد، چراکه ۳۲هزار نفر برای خرید خودروهای خارجی وارداتی ثبت‌نام کرده بودند. اما همان‌طور که اشاره شد کل واردات قطعی به کشور چهارهزار و ۳۸۶ دستگاه بوده است. حتی اگر وزارت صمت کل خودروهایی را که وارد کشور شده‌اند تحویل داده باشد – که قطعا چنین امری اتفاق نیفتاده – باز هم تنها ۱۳ درصد از متقاضیان موفق به تحویل خودروی خود شده‌اند.

نکته سوم

اما با توجه به مشکلات مربوط به شماره‌گذاری، بسیاری از این چهارهزار و ۳۸۶ دستگاه هم تحویل خریداران نشده‌اند. خود وزیر صمت نیز در همین نشست این موضوع را تایید کرده است. وی در این باره اظهار کرده: بخشی از خودروهای خارجی وارداتی در مسیر شماره‌گذاری هستند. بنابراین ادعای سوم وزیر صمت با ادعای دوم وی در تضاد است.

نکته چهارم

نکته چهارم وی مربوط به همان تعیین‌تکلیف ۳۱هزار نفری است که برای واردات خودرو ثبت‌نام کرده بودند. وی در بخشی از اظهارات خود از تعیین‌تکلیف صحبت کرده و در بخش دیگری اعلام نموده علاوه بر خودروهای تحویل‌داده‌شده، مابقی متقاضیان تا چند ماه آینده خودرو تحویل می‌گیرند.

آیا همه متقاضیان امسال خودروهای خود را تحویل می‌گیرند؟

با توجه به دلایل مذکور بعید به نظر می‌رسد که سیاستگذار موفق شود طی چندماه علاوه بر تحویل کلیه خودروهای وارد‌شده، ۲۷ هزار و ۶۱۴ دستگاه دیگر خودرو وارد کرده و با طی مراحل قانونی آنها را تحویل دهد. البته شاید منظور تنها فروش خودروهایی است که هنوز وارد کشور نشده‌اند. بنابراین متقاضیان خودروهای خارجی وارداتی هنوز بلا تکلیف خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا