اخبار داخلی

شورای رقابت: بازار خودرو انحصاری است

شورای عالی رقابت در پی تصمیم جدیدش صنعت خودروسازی را در بهت عجیبی فرو برد. بعد از انقضای مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی در خصوص تنظیم بازار خودرو انحصاری ایران، شورای رقابت با انتشار یک دستورالعمل باعث ریزش شدید ارزش سهام شرکت‌های وابسته به صنعت خودروسازی شد.

در آخرین خبرهای منتشر شده در فضای مجازی اکثر بندهای موجود در متن دستورالعمل جدید شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو به‌هیچ‌وجه با شرایط قبلی مطابقت ندارند. این دستورالعمل شامل مواردی همچون قیمت‌گذاری جدید خودروها، نحوه عرضه آن‌ها، تصمیم‌گیری در مورد واردات خودرو در سال آینده، شرایط متقاضیان برای خرید خودرو و … می‌شود.

یکی از ماده‌های مهم این دستورالعمل، به قیمت‌گذاری جدید خودرو اشاره دارد. بر اساس بند ۳ ماده ۳، خودروهای سواری بر اساس ترازیابی نسبت به حداقل ۳ خودروی رقیب خارجی و همین‌طور بر اساس شاخص رقابت‌پذیری، رتبه‌بندی می‌شوند. سپس قیمت خودروها بسته به میانگین شش‌ماهه بهای دلار در بازار محاسبه خواهد شد. چراکه از نظر شورای رقابت بازار خودرو انحصاری است.

بازار خودرو انحصاری

با این که پیش از این خودرو یکی از کالاهای سرمایه‌ای محسوب شده بود و به صورت مزایده‌ای در بورس کالا قیمت آن مشخص می‌شد، اما در یکی از بندهای موجود در دستورالعمل جدید شورای رقابت از این پس عرضه آن‌ها در سامانه یکپارچه تخصیص انجام می‌شود. به بیان بهتر، به نظر می‌رسد علیرغم تمام منافع و مزایای بورس کالا، بالاخره مخالفت نهادهای مختلف با این پلتفرم مزایده‌ای به نتیجه رسیده و خودروها دیگر در بورس کالا عرضه نمی‌شوند.

بازار خودرو انحصاری

با این که ماهیت شورای عالی رقابت در جهت حذف انحصار و رونق رقابت در عرصه صنعت و اقتصاد است اما در متن مصوبه جدید شورای رقابت، بازار خودروهای سواری اعم از خودروهای تولیدی، وارداتی و مونتاژی انحصاری تشخیص داده شده است و بندهای دستورالعمل جدید روی آن‌ها اعمال می‌شود.

به دنبال دستورالعمل جدید شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو انحصاری، سهام شرکت‌های خودروسازی به شدت دچار افت ارزش شده‌اند و تمام نمادهای شرکت‌های وابسته به صنعت خودروسازی در بازار بورس به رنگ قرمز درآمده‌اند. به همین دلیل کارشناسان حوزه اقتصاد خودرو به شدت نگران آینده این صنعت هستند و در خصوص حضور دوباره رانت‌خواران در این صنعت هشدار داده‌اند.

لازم به ذکر است که در پی دستورالعمل جدید شورای رقابت، سازمان بورس اعلام کرده که در راستای حفظ منافع سهامداران اقدامات زیر را پیگیری خواهد کرد:

۱. استفسار از مجلس بابت اختیارات شورای رقابت

۲. پیگیری ابطال مصوبه شورای رقابت در مرجع تجدید نظر

۳. پیگیری توقف و ابطال مصوبه شورای رقابت در دیوان عدالت اداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا