اخباراخبار داخلی

فروش اقساطی خودروهای دست دوم داخلی

به تازگی شاهد فروش اقساطی خودروهای دست دوم داخلی که بعضا خیلی مدل پایین هستند، در فضای مجازی هستیم. کافی است در یکی از شبکه‌های اجتماعی فروش اقساطی خودرو را جست‌وجو کنید. تعداد زیادی آگهی مربوط به خودروهایی است که تولید دهه ۹۰ و حتی دهه ۸۰ هستند. این خودروها با کمی پیش‌پرداخت و اقساط چندماهه فروخته می‌شوند. برای مثال فروشنده‌ای پرایدی را آگهی کرده که تولید سال ۸۸ است و طی ۱۲ قسط به فروش می‌رسد. یا پراید دیگری به چشم می‌خورد که تولید سال ۹۵ است. فروشنده در قبال فروش این خودرو ۳۰ میلیون تومان پیش‌پرداخت و ماهیانه سه‌میلیون تومان قسط می‌خواهد.

در میان آگهی‌ها یک تیبا مدل سال ۹۰ وجود دارد که فروشنده در مقابل قیمت آن رقم ۱۴۵ میلیون تومان را درج کرده است. اقساط این خودرو باید طی اقساط ۲.۵ میلیون تومانی پرداخت شود. نمونه‌های بسیار دیگری هم وجود دارد؛ از پژو ۴۰۵ تولید سال ۸۸ تا پژو پارس مدل سال ۹۳. البته غالب آگهی‌ها برای خرید پراید‌های دست‌دوم است. به نظر می‌رسد کاهش قدرت خرید خودرو در جامعه کار را به حدی سخت کرده که بعد از فروش اقساطی خودروهای صفر، حالا شاهد فروش اقساطی خودروهای دست دوم داخلی هم باشیم.

خرید اقساطی خودروهای دست دوم داخلی آخرین چاره برای شماری از مشتریان

طی سالیان گذشته خرید خودرو از دسترس بسیاری از افراد خارج شد. طوری که با جمعیت ۸۸ میلیون و ۹۰۰ هزار نفری کشور، طبق آخرین آمار وزارت صمت تنها ۲۱ میلیون دستگاه خودروی سواری در کشور تردد دارند. این امر نشان می‌دهد سرانه خرید خودرو در کشور بسیار کم است. از طرف دیگر سیاستگذار نیز که مدام وعده تولید یا واردات خودروی اقتصادی می‌داد، در این زمینه موفق نبود. در نتیجه مردم به سمت خرید و فروش اقساطی خودروهای دست دوم داخلی سوق پیدا می‌کنند.

خودروهای وارداتی که عمدتا قیمتی بیشتر از یک‌ میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان دارند، به هیچ وجه نمی‌توانند خودروی اقتصادی باشند. خرید خودروهای داخلی از کارخانه نیز به یک صف طولانی‌مدت بدل شده که با پیچ‌و‌خم‌های زیاد عملا برخی را از خرید آنها منصرف می‌کند.

در چنین شرایطی بخشی از هرم تقاضا که با افزایش قیمت خودرو توان خرید را از دست داده بود، حالا دیگر از معادلات خرید و فروش دست‌دوم‌ها نیز کنار گذاشته شده تا تنها بتواند خودروهای دست دوم داخلی را با شرایط اقساطی خریداری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا